Werk & Studie alle pijlers

deeltijd PABO: ervaringen?

01-01-2010 20:10 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nu het nieuwe jaar begonnen is, is het wat mij betreft tijd om goede voornemens om te zetten in concrete acties

Ik wil graag de Pabo in deeltijd gaan doen. Ik heb al brochures aangevraagd en uitgezocht wat de studiekosten ongeveer per jaar zullen zijn. Waar ik nog naar op zoek ben, zijn ervaringen van mensen die al de deeltijd Pabo doen, of gedaan hebben. Ik heb nog best wel wat vragen over praktische dingen, zoals hoe combineer je een deeltijdstudie met je werk? Hoe plan je je stages het beste in? Hebben mensen handige tips en trucs om de studietijd zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Ik ben me ervan bewust dat het allemaal behoorlijk pittig zal worden en dat je je niet overal op kan voorbereiden, maar ik wil toch een

poging wagen
In het eerste jaar zal dat nog wel lukken om met 2 middagen je stage te doen maar er wordt uiteindelijk wel verwacht dat je een hele dag achter elkaar de klas draait. Ik zou zeggen ga eerst eens een dagje meelopen en kijk dan of het wat voor je is. Heb ik ook gedaan en scholen vinden het helemaal niet gek als je vraagt of je mee mag lopen!
Realiseer je, voor je in een studie investeert, wel dat veel juffen nu al geen werk kunnen vinden en hoppen van invalbaan naar invalbaan. Als je man bent heb je wel goede kansen op een vaste baan. Voor vrouwen is het in het basisonderwijs lastig werk vinden, vooral in krimpregio's als Groningen/Friesland/Zuid-Limburg. In de Randstad schijnt het beter te zijn.

Veel PABO-ers gaan in het voortgezet onderwijs werken, want daar zijn wel grote tekorten. Bedenk dus of je het VO eventueel ook zou zien zitten. En zo ja, ga dan eventueel meteen voor een VO-lerarenopleiding, daarmee heb je nog betere kansen (als je een tekortvak kiest).
Ja, dat er dus geen werkgelegenheid is brengt me wel aan het twijfelen. In het VO is er meer werk, maar ik vind juist het basisonderwijs leuk.

Ik lees hier ook veel verhalen van (ex-)leraren die het loodzwaar vonden, dat lesgeven. En dat je ook nog eens onder betaald wordt.

Hm, ik moet er geloof ik toch nog even over nadenken....
Heb ik ook een jaar gedaan, ik werkte in het begin 36 uur erbij, daarna rest van het jaar 4.

Het is loeizwaar en er wordt echt wel heel veel van je verwacht. Alles wat studenten van de dagopleiding doen, moet jij ook gewoon af hebben aan het eind van het jaar, met minder lessen...

Ik ben gestopt omdat ik halverwege het jaar zwanger bleek te zijn en ik dat niet ook nog erbij kon combineren. Uiteindelijk zou ik het wel af willen maken, want de stage was waanzinnig leuk om te doen...
Hallo allemaal,

Dit topic is alweer een tijdje inactief zie ik. Maar wilde toch nog even reageren. Ook ik ben me aan het orienteren op de verkorte digipabo en vroeg me af hoe het gaat met degenen die destijds de stap gezet hebben, hoe het bevalt en of het bij het vinden van een baan wat uitmaakt of je voltijd of deeltijd hebt gedaan?

Sunnysunshine, ik heb dezelfde achtergrond als jij, ik ben ook verloskundige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven