Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studie BI naast fulltime baan

02-10-2009 12:14 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een goede baan in de IT. Ik werk bij/via een IT detacheerder als coördinator van test en QA trajecten.

Helaas ben ik er achter gekomen dat detacheringswerk niet voor mij is weggelegd. De constante spagaat tussen werkgever en opdrachtgever kost mij een hoop energie. Ik ben dan ook aan het zoeken naar een nieuwe baan.

Echter loop ik hier tegen een probleem aan: Ik heb nooit een studie afgerond. Door doorzettingsvermogen en leergierigheid heb ik mijn huidige functie kunnen bereiken. En ondanks dat ik daar best trots op ben, heb ik nu het gevoel dat ik tegen een plafond aan loop.

Ik overweeg nu serieus om deeltijd Bedrijfskundige Informatica te gaan studeren. 2 Avonden in de week op de hogeschool bij mij om de hoek.

Ik wil sowieso weg bij dit bedrijf maar wel veder in de IT. Een overweging die ik nu maak is om een iets lichtere functie te zoeken waardoor ik genoeg energie over houd voor de studie.

De lastige daarbij is dat waarschijnlijk ook mijn salaris minder zal worden (hoewel deze nu niet geweldig is, en niet helemaal marktconform). Ik ben single en heb een koopappartement, dus ik zal wel mijn vaste lasten moeten betalen.

Ik hoop dat hier mensen zijn die ook een deeltijdstudie volgen naast een fulltime baan die mij tips en aandachtspunten kunnen geven.

Alvast bedankt!
Dag Olive,

Ik volg op dit moment een fulltime studie (in de avond), naast mijn voltijdbaan. Ik ervaar het als pittig, maar met goed plannen is het te doen. Het vergt wel eea van jezelf. Ik kan niet even het hele weekend leuke dingen doen, dan kom ik in de knel met mijn studie. Ik probeer wel regelmatig vrij te nemen.

Ik zou ook nadenken of je wel een aantal jaar in een studie wil steken. Ik heb het geluk dat ik maar 1 jaar hoef, maar als je vanaf het begin begint, moet je toch rekenen op minimaal 3-4 jaar studeren.
Hallo Magnolia,

Bedankt voor je reactie. Het klinkt als een flinke investering in de zin van tijd.

Daar sta ik niet negatief tegenover. Ik hoef zeer waarschijnlijk niet alles van de studie te doen. Door werkervaring en de verschillende certificeringen die ik al heb op onderdelen van de opleiding hoop ik deze in 2 jaar af te kunnen ronden doordat ik vrijstelling kan aanvragen.

Gaat het wel goed met je studie?
waar je denk ik wel op moet letten, is dat je ook met BI in het detacheerwerk terecht kan komen. En in hoeverre denk je met BI in een andere hoek terecht te komen dan met wat je nu doet?

Een vriendin heeft nl. BI gedaan en doet nu ongeveer hetzelfde soort werk als jij.

Het lijkt mij zonder om een nieuwe opleiding te gaan volgen, terwijl dat voor je werkomstandigheden niet veel uitmaakt en je wel wil dat die werkomstandigheden veranderen.

Ik vraag me af of het dan niet handiger is om nog verder te kijken naar andere opleidingen of een andere baan waarbij je niet gedetacheerd hoeft te worden.
@Olive: 2 jaar studeren is nog wel te overzien. Ja gelukkig gaat alles goed met mijn studie. Juist omdat ik er tijd in steek.... en bovendien geeft het mij ook energie. Dat scheelt alweer.

Heb je inmiddels een besluit genomen?
Magnolia: Ik heb mijn besluit eigenlijk wel genomen ja. Ik wil alleen wel goed beslagen ten ijs komen. Ik krijg er al zoveel energie van om hiermee bezig te zijn.

Ik ga eerdaags naar de open dag om nog wat extra informatie te vragen over bijvoorbeeld studie belasting etc.

@Deb: Op zich klopt het wat je zegt inderdaad. detachering in dit vak lijkt de standaard te zijn. Ik zie alleen steeds meer collega's gewoon in vaste dienst gaan bij bedrijven. Maar om bij die bedrijven binnen te komen wil ik een goede basis hebben.
Olive hoeveel jaar ervaring heb je in je huidige vakgebied?

En heb je een idee welke richting je op wil binnen de IT?

Ik denk dat het makkelijker is om vanuit je huidige functie naar de gewenste functie door te stromen door middel van gericht solliciteren en misschien aanvullende cursussen, dan voor een volledige opleiding BI te gaan.
Hoi Luxaflex, sorry voor de late reactie!

Ik werk nu 3 jaar in de IT, begonnen als tester en nu testcoördinator. Ik ben hier vanuit een hele andere richting ingerold (kwaliteitsmanagement bij een klein bedrijf voor de ISO certificering).

Het is misschien ook meer een gevoelskwestie dat ik deze studie wil doen. Cursussen en certificaten heb ik ondertussen, en dat gaat ook nog steeds door. Toch mis ik iets. Ik mis een goede basis in dit vak, vandaar de studie BI.

Mijn ambitie: Het testvak uit, of beoefenen in een omgeving waar daar oprechte aandacht aan besteed wordt (is moeilijk te vinden ) en richting informatieanalyse/architect of procesmanagement binnen de IT.

In veel vacatures wordt toch gevraagd naar een afgeronde (informatica) opleiding, en deze ontbreekt bij mij. Ik heb echt het gevoel dat ik nu tegen een plafond oploop.
Ik snap het.

Ik heb zelf voltijd BI gedaan, alhoewel dat al weer ruim 10 jaar geleden was.

Je zou ook nog kunnen overwegen een baan als applicatie beheerder / functioneel beheerder te zoeken. Dit soort banen hebben een sterke functionele/inhoudelijke component. Vanuit daar zou je met vakgerichte cursussen kunnen doorgroeien richting informatieanalyse. Testervaring komt dan trouwens goed van pas, alhoewel het niet alleen testen is.

Niet dat ik je wil afhouden van een HBO papiertje, dat is nooit weg. Maar vaak telt aantoonbaar HBO-niveau net zo zwaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven