Werk & Studie alle pijlers

Dierenambulance

12-05-2012 08:47 131 berichten
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, naar hoe jullie denken over de dierenambulance? Vinden jullie dat zij nuttig werk doen? Of heb je er een totaal andere mening over.

Ik werk fulltime, en naast mijn werk,vervul ik dus ook diensten op de ambulance. Ben reuze benieuwd naar jullie mening, vandaar deze vraag
Wij hebben een opvallende auto,incl zwaailampen om voor onze eigen veiligheid bij drukte te kunnen werken. Maar ook zodat andere verkeersdeelnemers geattendeerd worden om op te letten.kunt het vergelijken met alarmlichten.wij hebben overigens geen tenu. Enkel een jas en shirt van dierenbescherming.
Alle reacties Link kopieren
quote:bijenrompje schreef op 12 mei 2012 @ 10:14:

Vervang het woord dieren eens door mensen.. Ik ben echt geen dierenactiviste, maar om er nou zo makkelijk over te doen vind ik wel raar.

En dat is dus de kern.

Dieren zijn GEEN mensen.

En voor mij staat een dier in rang onder de mens.

Bovendien vind ik dat uit die stadse dierenknuffelarij vaak veel dierenleed voortvloeit. Volgevreten kleine hondjes die op het balkon mogen plassen. Honden in een soort rolstoel met een chemobehandeling. Totaal onopgevoede levengevaarlijke pony's en paarden.

Allemaal uit dierenliefde maar vooral dierenonkunde.
Ik vind 'De natuur moet de natuur blijven 'zo'n onzin.

Ga je zelf dan ook niet naar de dokter als je ziek bent ofzo?
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:17:

[...]

Wat een onzin opmerking. Dit is een onderwerp waar je verschillend over kunt denken maar het valt me altijd op hoe fel en verbeten (en emotioneel) de dierenliefhebbers zijn.

Het is juist een discussie hoever je gaat in dierenliefde binnen de ethiek.

En wie bepaald dan de grenzen van ethiek?

De reden dat er mensen, zoals ik, zijn die heel fel op dit soort dingen reageren is omdat ik het leed, de pijn, de ellende, eigenlijk alles wat er fout kan gaan in een dierenleven mij nog prima voor de geest kan halen. Ik kan de angst van dieren nog ruiken. Ik heb dingen gezien de je voorstelling te boven gaan. En dat hebben die dieren zichzelf niet aangedaan.

Het is mooi dat er mensen zijn die zich belangeloos inzetten voor dierenwelzijn. Jammer dat dat wordt weggeschreven als "overtrokken", "doorgeschoten" of volkomen onzin.

De Dierenambulance is ontstaan omdat er behoefte aan is. Zodat politie, brandweer of welk hulpverleners zich dan ook aan hun belangrijkste taak kan wijden, het helpen van mensen in nood.

Als er iemand aangereden op zijn stoep ligt, dan wil je ook niet dat de politie nog "even" druk is met het vangen van een ontsnapte geit een paar straten verderop.
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 10:22:

[...]

Vind jij dan dat een hond aan de kant van de weg moet liggen creperen en niemand zich er om zou moeten bekommeren?Heb je mij dat ergens horen zeggen/zien schrijven???
quote:bijenrompje schreef op 12 mei 2012 @ 10:14:

"quote:

Ik ben van mening dat in veel gevallen dieren beter af zijn met een spuitje dan overdreven medische zorg. Ik snap wel dat mensen zoiets doen bij huneigen huisdieren, of beschermde diersoorten.

Maar het is niet zo dat we nu een tekort een honden/katten hebben.

Als niemand voor die dieren kan/wil zorgen, tja dan houdt het toch op?

Maar goed, dat is mijn mening. Ik ben wellicht ietsje minder gevoelig wat dat betreft."

Dit vind ik dan wel een rare beredenering.. "het is niet zo dat we nu een tekort aan honden/katten hebben".

Vervang het woord dieren eens door mensen.. Ik ben echt geen dierenactiviste, maar om er nou zo makkelijk over te doen vind ik wel raar.

Weet je, soms zie ik die reclames over die zwerfhonden, die dan naar nederland moeten komen etc. Ik vraag me echt af wie er nu beter van wordt dat hun leven verlengd wordt, die dieren? Of is het voor de gemoedsrust van mensen? Natuurlijk hadden deze dieren van het begin af aan een goed leven moeten hebben, maar helaas is dat niet gebeurd. Dat vind ik erg.

En het is niet zo dat ik er makkelijk over denk, maar het is wel datgene wat ik denk en dat is niet wat iedereen vind blijkbaar. Maar goed, de dierenambulance...
This is not kosher!
quote:ciscis schreef op 12 mei 2012 @ 10:21:

"Een verdwaald egeltje vang je desnoods zelf op in een doos met een bakje melk als je daar aardigheid in hebt."

Nooit melk aan een egel geven! Ze kunnen niet tegen melk, daar krijgen ze dusdanige diarree van dat ze er aan dood gaan. Gewoon de dierenambulance bellen mocht je een egel vinden die ziek lijkt of gewond. Of gewoon met rust laten! ;)Of naar de egelopvang brengen.
quote:Wellhello schreef op 12 mei 2012 @ 10:25:

[...]

Weet je, soms zie ik die reclames over die zwerfhonden, die dan naar nederland moeten komen etc. Ik vraag me echt af wie er nu beter van wordt dat hun leven verlengd wordt, die dieren? Of is het voor de gemoedsrust van mensen? Natuurlijk hadden deze dieren van het begin af aan een goed leven moeten hebben, maar helaas is dat niet gebeurd. Dat vind ik erg.

En het is niet zo dat ik er makkelijk over denk, maar het is wel datgene wat ik denk en dat is niet wat iedereen vind blijkbaar. Maar goed, de dierenambulance...

Ik denk altijd:

er zijn in NL net zoveel honden met een kutleven of in het asiel.

Maar ik heb een achterbuuv die Roemeense hondjes opvangt, en dan is Nederland wel de hemel ja...
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:25:

[...]

Heb je mij dat ergens horen zeggen/zien schrijven???

Ik vraag het je gewoon.

Wat zie jij dan voor oplossing voor gewonde dieren als je de dierenambulance doorgeschoten welvaart vindt?
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:17:

[...]

Wat een onzin opmerking. Dit is een onderwerp waar je verschillend over kunt denken maar het valt me altijd op hoe fel en verbeten (en emotioneel) de dierenliefhebbers zijn.

Het is juist een discussie hoever je gaat in dierenliefde binnen de ethiek.

Moment. Ik ben het er helemaal mee eens dat als een dier gewond is je erover kunt discussieren hoe je een dier helpt. Uit het lijden verlossen is ook helpen, dus daar heb ik het niet over.

Ik vind echter een dier euthanaseren omdat we er genoeg/teveel van hebben of omdat het geld kost/makkelijker is (terwijl er toch nergens wordt gezegd dat er geen geld IS en er mensen zijn die een dier willen helpen) terwijl een dier misschien wel prima en simpel geholpen en weer uitgezet/herplaatst/terug naar de eigenaar zou kunnen, wel een klein ethisch struikelblokje hoor.
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:23:

[...]

En dat is dus de kern.

Dieren zijn GEEN mensen.

Bovendien vind ik dat uit die stadse dierenknuffelarij vaak veel dierenleed voortvloeit. Volgevreten kleine hondjes die op het balkon mogen plassen. Honden in een soort rolstoel met een chemobehandeling. Totaal onopgevoede levengevaarlijke pony's en paarden.

Allemaal uit dierenliefde maar vooral dierenonkunde.

Waarom stadse dierenknuffelarij?

Het is de mensen die besluiten dat ze er geld aan uit willen geven.

Een hond een chemo kuur ( ik zou er nooit voor kiezen) geven heeft niets te maken met een dierenambulance te bellen, om je hond die een poot gebroken heeft, richting dierenarts te brengen.

Zij weten hoe ze de hond veilig kunnen vervoeren.
"quote:

En dat is dus de kern.

Dieren zijn GEEN mensen.

Allemaal uit dierenliefde maar vooral dierenonkunde."

Je trekt het veel te ver door..

De dierenambulance is er niet voor chemokuren bij honden of rolstoelen.

De dierenambulance is er juist om te zorgen dat mensen normaal

Met dieren om gaan en gewonde dieren te helpen. De dingen waar jij het nu over hebt worden veroorzaakt door de diereneigenaren. Een aangereden dier vind ik een heel ander verhaal dan een verwend hondje die op het balkon mag piesen..
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:25:

[...]

Heb je mij dat ergens horen zeggen/zien schrijven???

Maar vind je dan het bestaan van Dierenhulp-instanties doorgeschoten? Of de bestickering van de Dierenambulance?

Het komt niet helemaal uit de verf wat je echt vind. Ik begrijp je misschien ook verkeerd.
quote:mevrkimkim schreef op 12 mei 2012 @ 09:24:

[...]

Gezegde ken ik niet, maar ik vind hem wel mooi.

Helaas kom ik genoeg schrijnende gevallen tegen. Jammer genoeg kent of willen de mensen de wet, " waarin staat dat je je dier niet mag mishandelen, en dat je dier een waarde heeft" niet (kennen)

Maar goed doen voor dieren, dat kan dus ook zonder dierenambulance?

( dat is denk ik ook wat hiltje bedoelt)
"quote: bijenrompje schreef op 12 mei 2012 @ 10:14 :

En het is niet zo dat ik er makkelijk over denk, maar het is wel datgene wat ik denk en dat is niet wat iedereen vind blijkbaar. Maar goed, de dierenambulance..."

Ben ik met je eens. Zet een sterilisatieplan op om het probleem op te lossen. Maar ik vind het wel fijn dat er mensen zijn die zich bezig houden met een oplossing en het welzijn van de dieren. Verwaarloosde dieren op straat, of dieren die met honderden tegelijk geruimd worden in het buitenland keur ik af.

Kijk je kan de dierenambulance onzin vinden, ik ga zelf ook niet achter het stuur zitten, maar ik ben wel blij datdeze mensen er zijn. Want het houdt alles in evenwicht.
quote:naara schreef op 12 mei 2012 @ 10:31:

[...]

Maar goed doen voor dieren, dat kan dus ook zonder dierenambulance?

( dat is denk ik ook wat hiltje bedoelt)

Snap ik.

Maar.... Dan zou de politie en de "mensenhulpinstanties" zich bijvoorbeeld moeten gaan bezighouden met het uit-hui-halen van verwaarloosde en mishandelde dieren.

Nu doet de Dierenambulance dat.

De Dierenambulance is in het leven geroepen om "mensenhulpinstanties" te ontzien van dit soort werkzaamheden.

Als mens dan boven dier staat, dan zou je juist een voorstander van een Dierenambulance moeten zijn omdat de "mensenhelpers" zich dan helemaal kunnen richten op het helpen van mensen.
De meeste dieren zijn door toedoen van MENSEN in de positie gekomen dat ze hulp nodig hebben. Zie alleen maar de steeds grote wordende steden waardoor de dieren de dupe zijn van bijv. auto's waar ze eens normaal rond konden schuieren.

Een dier dat aangereden is door een auto mag dus rekenen op onze hulp.

Dat verhaal van die kittens is dan misschien een uitzondering.

En trouwens, ik vind het veel erger dat er geld gaat naar ontwikkelingssamenwerking van mijn belastinggeld waar ik niks over te zeggen heb en wat 9 van de 10 keer niet aankomt/danwel verkeerd besteedt

wordt, dan dat ik dieren in nood help, ook van mijn eigen geld.
quote:Nastik schreef op 12 mei 2012 @ 10:28:

[...]

Maar vind je dan het bestaan van Dierenhulp-instanties doorgeschoten? Of de bestickering van de Dierenambulance?

Het komt niet helemaal uit de verf wat je echt vind. Ik begrijp je misschien ook verkeerd.

Nou dit topic is wat dat betreft ook goed voor mij om mijn mening misschien enigszins te nuanceren.

Ik ben op zich niet tegen hulpinstanties voor dieren. Ik vind het ook akelig als een hond ligt te creperen aan de kant van de weg. En ik vind het heel normaal dat als iemand die hond ziet hij hem in zijn kofferbak legt en naar een dierenarts rijdt. Ik begrijp dat de dierenambulance (nu die toch bestaat) best goed werk doet.

Maar ik blijf vinden dat de hulp aan individuele dieren in Nederland vaak is doorgeschoten.

Ik voel veel meer voor de plattelandsmanier van met dieren omgaan.

Niet elk eendje is voor mij evenveel waard omdat het een eendje is.

Ik zou zelf nooit geld geven aan de dierenambulance.

En in arme landen vind ik de kleine kindertjes zieliger dan de zwerfhonden of de ezeltjes en gaat dus ook daar mijn leedwezen en geld naar toe.
Hilje, je bent vast ook ooit van je leven in en dierrentuin geweest?
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:38:

[...]

Nou dit topic is wat dat betreft ook goed voor mij om mijn mening misschien enigszins te nuanceren.

Ik ben op zich niet tegen hulpinstanties voor dieren. Ik vind het ook akelig als een hond ligt te creperen aan de kant van de weg. En ik vind het heel normaal dat als iemand die hond ziet hij hem in zijn kofferbak legt en naar een dierenarts rijdt. Ik begrijp dat de dierenambulance (nu die toch bestaat) best goed werk doet.

Maar ik blijf vinden dat de hulp aan individuele dieren in Nederland vaak is doorgeschoten.

Ik voel veel meer voor de plattelandsmanier van met dieren omgaan.

Niet elk eendje is voor mij evenveel waard omdat het een eendje is.

Ik zou zelf nooit geld geven aan de dierenambulance.

En in arme landen vind ik de kleine kindertjes zieliger dan de zwerfhonden of de ezeltjes en gaat dus ook daar mijn leedwezen en geld naar toe.

Oke. Ik snap je.

Maar er zijn veel meer mensen die een aangereden dier niet zelf durven te helpen, of het gewoon niet uitmaakt. Dan is een Dierenambulance echt een uitkomst.

En net wat ik al een paar keer schrijf, de Dierenambulance is juist in het leven geroepen om de mensenhelpers te ontzien. Zodat zij mensen kunnen helpen.

Ik ben trouwens zelf van het platteland en ja, ik maak wel een keuze om een aangereden of zwaargewond dier zelf te helpen of het leven te beëindigen. Ik bel geen ambulance voor een verdwaald eitje of een platte kikker.

En ik ben zelf een keer heel blij geweest met de voorzieningen in de ambulance toen ik zelf mijn hond niet kon helpen. En daar betaal ik dan graag voor.
Eigenlijk best handig, die dierenambulance
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:47:

Eigenlijk best handig, die dierenambulance

Misschien een petitie maken voor wat minder opvallende kleuren en sirenes.

Koel dat je je mening een beetje bij hebt willen/kunne stellen.
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 10:47:

Eigenlijk best handig, die dierenambulance En je eet ook geen vlees en draagt geen leer?
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 10:55:

[...]

En je eet ook geen vlees en draagt geen leer?

Ow shit, krijgen we nu deze discussie?

Dus als je de Dierenambulance wel tof vindt, dan mag je geen vlees eten en leer dragen?

Ik haal mijn strijdtenue maar weer uit de kast.
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 09:46:

Ik voel ook veel meer voor de 'plattelands' benadering van dieren. Een dier is een dier en daar hoor je goed voor te zorgen, maar het blijft wel een dier.

In de stad wordt voor een manke eend een volledige ambulance gebeld en ingezet (ze zien er ook echt uit als echt ambulances......onwijs dure auto/bus met een chauffeur en bijrijder in een belangrijk pak.....ik vind het hilarisch eigenlijk..... moet je in het buitenland eens laten zien). En wel plofkippen eten en kalfjes in kisten houden.......

Naar mijn mening is die eend veel meer geholpen met een snelle draai aan zijn kop, dan aan een stressvol gebeuren met veel verschillende mensen en een medische behandeling etc etc.

Zwanen die op de snelweg belanden en het verkeer in gevaar brengen horen door de politie (of dienst wegverkeer) verwijderd te worden.Ik ben het 100% met je eens! Dieren zijn dieren, geen mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven