Werk & Studie alle pijlers

Dierenambulance

12-05-2012 08:47 131 berichten
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, naar hoe jullie denken over de dierenambulance? Vinden jullie dat zij nuttig werk doen? Of heb je er een totaal andere mening over.

Ik werk fulltime, en naast mijn werk,vervul ik dus ook diensten op de ambulance. Ben reuze benieuwd naar jullie mening, vandaar deze vraag
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of mensen die vinden dat de natuur de natuur moet blijven ook zo consequent zijn als het gaat om hu eigen genot.
Dieren zijn geen mensen, maar mensen zijn WEL DIEREN!
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 10:59:

Ik vraag me af of mensen die vinden dat de natuur de natuur moet blijven ook zo consequent zijn als het gaat om hu eigen genot.

Huisdieren, wilde dieren, dieren-om-op-te-eten. Allemaal verschillende soorten dieren.

Je kunt hulp aan gedomesticeerde dieren zoals een kat of hond niet vergelijken met een eendenkuiken dat over de weg loopt of een koe in het slachthuis.

Ik houd van dieren in het algemeen, eet daarom alleen biologisch vlees. Ik heb ooit gebruikt gemaakt van de dierenambulance toen mijn hond dreigde te stikken en draai (wel met een rotgevoel) het nekje om van de aangereden haas naast de weg.

Heeft het bestaan van een dierenambulance zin?

In mijn ogen wel. Omdat hulp aan dieren buitengewoon oké is en omdat de mensenhulpverleners zich kunnen richten op het helpen van mensen.

Vind ik bio-industrie oké? Nee, en ik werk er niet aan mee. Maar ik heb ook geen kant-en-klare oplossing voor de vervulling van de menselijke behoefte aan dierlijke produkten op grote schaal.

Moet de natuur de natuur zijn? Ja. Maar ik laat ook een wild dier niet onnodig lijden en zal aangereden, half opgegeten of stervende dieren dus ook uit hun lijden verlossen of het lijden verzachten. Wat hulp nodig heeft en op mijn pad komt help ik.
quote:Nastik schreef op 12 mei 2012 @ 10:54:

[...]

Misschien een petitie maken voor wat minder opvallende kleuren en sirenes.

Koel dat je je mening een beetje bij hebt willen/kunne stellen.

Nah, ik blijf bij mijn mening dat ik het overdreven vind, maar jouw argumenten dat het ook de reguliere hulpdiensten ontlast, vind ik wel een goede.

Ik ben gewoon niet zo'n stellige debater. Aan alles zitten meerdere kanten.
quote:Nastik schreef op 12 mei 2012 @ 11:04:

[...]

Huisdieren, wilde dieren, dieren-om-op-te-eten. Allemaal verschillende soorten dieren.

Je kunt hulp aan gedomesticeerde dieren zoals een kat of hond niet vergelijken met een eendenkuiken dat over de weg loopt of een koe in het slachthuis.

Dat vind jij. Ik vind dat alle dieren hetzelfde zijn. En mensen hebben er huisdieren of dieren-om-op-te-eten van gemaakt.
Ik weet uit ervaring dat de dierenambulance goed werk doet waar andere hulpdiensten dus niet mee belast word. Ik vind het wel erg dat er ook voor elk uit de boom gevallen vogeltje of zielig egeltje word gebeld. Die beesten moet je gewoon met rust laten, want die redden zich meestal prima. Als een musje zich dood vliegt tegen mijn raam, dan ga ik echt niet bellen en gooi ik hem gewoon in de biobak.

Toen we een tijd terug een weggelopen hond vonden was het erg fijn dat de dierenambulance hem meteen kon ophalen en terug brengen naar zijn baas. Anders waren we naar de politie gegaan en die hebben toch wel wat beters te doen. Ik verbaasde me alleen hoe er gewoon niemand was die in durfde te grijpen toen die hond gevaarlijk over de weg liep terwijl en een man of 6 stond te kijken. En het was een heel lieve hond die ons meteen gedag kwam zeggen. Ik kon haar makkelijk bij de halsband pakken en toen bleek ze dus al een half uur daar over de weg te lopen, maar die mensen waren bang en stonden dus alleen te kijken. Onze eigen hond vond het trouwens maar niks dat hij niet mee mocht in de dierenambulance, maar hij heeft ook een beetje een auto tik.
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 11:07:

[...]

Dat vind jij. Ik vind dat alle dieren hetzelfde zijn. En mensen hebben er huisdieren of dieren-om-op-te-eten van gemaakt.

Dat zou ik heel moeilijk vinden.

Ik houd niet net zoveel van de koe die ik opeet als van de hond die op mijn schoot ligt. Maar ik hou wel weer meer van mijn dochter dan van mijn hond.

Ik zou het rot vind als mijn Goudvis morgen dood in zijn kom ligt, maar nog rotter als ik mijn konijn dood vind.

En ik vind het ontzettend verdrietig als een haas wordt aangereden, maar moet er niet aan denken dat het mijn ontsnapte Shetlander zou zijn.

Ik heb 2 maanden geleden een hond moeten laten inslapen. Ik heb tranen met tuiten gehuild, ochtenden ben ik wakker geworden met een rotgevoel. Nu nog heb ik het er moeilijk mee. Maar ze heeft wel bijna mijn andere hond doodgebeten... Na haar al 2 keer eerder aangevallen te hebben en mijn hand te hebben verminkt. Dan moet je ook kiezen van wie je meer houd.

Nee, zelfs als dierenliefhebber kan ik niet zeggen dat ik van alle dieren evenveel houd.
"Ik ben op zich niet tegen hulpinstanties voor dieren. Ik vind het ook akelig als een hond ligt te creperen aan de kant van de weg. En ik vind het heel normaal dat als iemand die hond ziet hij hem in zijn kofferbak legt en naar een dierenarts rijdt. Ik begrijp dat de dierenambulance (nu die toch bestaat) best goed werk doet."

Maar dit gebeurt vaak niet en niet alleen omdat men niet durft,ook omdat men het niet interesseert. Vooral op het platteland (waar ik zelf vandaan kom). Als je wil weten wat er daar allemaal gebeurt... kittens die worden vermoord omdat ze overtollig zijn, stieren met gebroken pootjes omdat ze anders weglopen, kippen die zonder controles van dierenleed, veiligheid of hygiene in de tuin worden geslacht, paarden die worden geslagen om in hun rijtuig te gaan, etc. Als dierenmishandeling een eerste teken of symptoom is van een psychische aandoening zoals psychopaat zijn dan zitten er veel mensen met zo'n aandoening op het platteland. Ik heb het nu over het zuiden, waar ze ook nog eens cda stemmen (boerenpartij). Cda staat voor mij gelijk aan dierenleed. Ook de grootste voorvechters voor boeren en hun megastallen.

Mijn punt dus: de plattelandsinstelling is duizend malen erger dan die van de stedelingen. Dat plattelanders de dierenambulance hier overtrokken noemen, vind ik logisch, want dat is het tegenovergestelde van de mentaliteit daar: onverschilligheid.
Nastik, laat die Merelin maar. Dit is gewoon weer zo'n opmerking hier om zieken en te zeiken. Omdat dat zo lekker is op de zaterdagochtend, zuigen in een topic over dierenhulp. Ah, dan gooi ik voor de honderdduizenste keer maar weer de 'oh dan eet je ook geen vlees en draag je ook geen leer' discussie. Sodemieter op, open je eigen topic.

Ik ben er wel blij mee, met de Dierenambulance. Mijn vriend is een half uurtje geleden onze hond uit gaan laten in de polder en heeft daar een witte herder gevonden. Helemaal schuw, geen baas in de buurt. Hij kan het beest niet benaderen (doet ie ook niet want anders rent hond weer weg) Dus ja, mij gebeld voor het nummer van de Dierenambulance.

En die komen gelijk. Beest is vermagerd, wie weet hoe lang hij (of zij) al in de polder rondloopt.
Madille, het zou je nog verbazen wie er hier de plattelanders en wie er de stedelingen zijn. Het onderscheid dat jij maakt op basis van het standpunt in dit topic is iig voor twee forummers zeker niet correct.
quote:Ratteke schreef op 12 mei 2012 @ 11:35:

Nastik, laat die Merelin maar. Dit is gewoon weer zo'n opmerking hier om zieken en te zeiken. Omdat dat zo lekker is op de zaterdagochtend, zuigen in een topic over dierenhulp. Ah, dan gooi ik voor de honderdduizenste keer maar weer de 'oh dan eet je ook geen vlees en draag je ook geen leer' discussie. Sodemieter op, open je eigen topic.

Ik ben er wel blij mee, met de Dierenambulance. Mijn vriend is een half uurtje geleden onze hond uit gaan laten in de polder en heeft daar een witte herder gevonden. Helemaal schuw, geen baas in de buurt. Hij kan het beest niet benaderen (doet ie ook niet want anders rent hond weer weg) Dus ja, mij gebeld voor het nummer van de Dierenambulance.

En die komen gelijk. Beest is vermagerd, wie weet hoe lang hij (of zij) al in de polder rondloopt.

Ik sodemoeter helemaal niet op. Let jij een beetje op je toon wil je.

Ik spreek jou niet zo aan, dan verwacht ik ook niet dat je mij zo aanspreekt.
quote:Ratteke schreef op 12 mei 2012 @ 11:35:

Das lief van jouw vriend. Ik hoop dat de hond geholpen kan worden.

Ik reed gisteren met de auto naar het werk van manlief, en toen rende er zo een Staffie (hondenras dat ik zelf ook bezit) de weg over. Hij sprong over mijn motorkap. Mijn hart zat in mijn keel..

En dan denk ik: stomme baas, stomme hond. Maar als ik hem had geraakt, dan had ik ook niet zomaar iemands hond in de kofferbak gemikt. Dan is de Dierenambulance ook prettig...
quote:chartreuse schreef op 12 mei 2012 @ 11:36:

Madille, het zou je nog verbazen wie er hier de plattelanders en wie er de stedelingen zijn. Het onderscheid dat jij maakt op basis van het standpunt in dit topic is iig voor twee forummers zeker niet correct.

Ik woon in een plek met stadsrechten.
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 11:39:

[...]

Ik sodemoeter helemaal niet op. Let jij een beetje op je toon wil je.

Ik spreek jou niet zo aan, dan verwacht ik ook niet dat je mij zo aanspreekt.Nee hoor, ik had het namelijk niet tegen jou.
quote:Ratteke schreef op 12 mei 2012 @ 11:44:

[...]

Nee hoor, ik had het namelijk niet tegen jou.

Je had het over mij.

Prima dat je een mening hebt, maar verwoordt die op een normale manier. En niet 'die merelin sodemietert maar op met haar gezeik'.
Ik ben blij met de dierenambulance. Onze kat is pas doodgereden. Ik had haar niet gevonden. Een onbekende wel en heeft de dierenambulance gebeld. Wat was er anders gebeurd? Ik zou zelf niet zo snel een onbekende kat durven op te pakken als het diertje overleden is, bij gewond weet je ook niet of je goed handelt. Al ben ik wekelijks bezig met muisjes levend of niet die ik zonder probleem uit zet.
quote:madille schreef op 12 mei 2012 @ 11:25:

"Ik ben op zich niet tegen hulpinstanties voor dieren. Ik vind het ook akelig als een hond ligt te creperen aan de kant van de weg. En ik vind het heel normaal dat als iemand die hond ziet hij hem in zijn kofferbak legt en naar een dierenarts rijdt. Ik begrijp dat de dierenambulance (nu die toch bestaat) best goed werk doet."

Maar dit gebeurt vaak niet en niet alleen omdat men niet durft,ook omdat men het niet interesseert. Vooral op het platteland (waar ik zelf vandaan kom). Als je wil weten wat er daar allemaal gebeurt... kittens die worden vermoord omdat ze overtollig zijn, stieren met gebroken pootjes omdat ze anders weglopen, kippen die zonder controles van dierenleed, veiligheid of hygiene in de tuin worden geslacht, paarden die worden geslagen om in hun rijtuig te gaan, etc. Als dierenmishandeling een eerste teken of symptoom is van een psychische aandoening zoals psychopaat zijn dan zitten er veel mensen met zo'n aandoening op het platteland. Ik heb het nu over het zuiden, waar ze ook nog eens cda stemmen (boerenpartij). Cda staat voor mij gelijk aan dierenleed. Ook de grootste voorvechters voor boeren en hun megastallen.

Mijn punt dus: de plattelandsinstelling is duizend malen erger dan die van de stedelingen. Dat plattelanders de dierenambulance hier overtrokken noemen, vind ik logisch, want dat is het tegenovergestelde van de mentaliteit daar: onverschilligheid.

Weer zo overdreven en stemmingmakerij.

Poten van stieren breken zodat ze niet weglopen???? Nooit van gehoord.

Een kip in de tuin slachten? Ouderwets maar kan er geen dierenmishandeling in zien. Wat maakt dat die kip nu uit, waar hij eindigt?

En een paard een rijtuig inslaan ???? Daar weet ik toevallig wat vanaf. (Vorig jaar mijn koetsiersbewijs gehaald). Geen weldenkend mens slaat een paard een rijtuig in (of ervoor). Krijg je nml kapotte rijtuigen van.

Dat een paard, met name ook in verband met veiligheid van mens en dier, soms een flinke correctie nodig heeft zodat het leert dat het niet over je heen loopt of andere gevaarlijke dingen op eigen initiatief doet, is wat anders. Dat weten die boeren vaak veel beter dan de pennymeisjes. Wel direct en onmiddellijk na het vergrijp en vooral niet te zacht. Dan hoeft het meestal maar een keer en daarna nooit meer.

(je moet ook maar eens zien hoe dieren elkaar in de natuur aanpakken)
Even ingaand op de bestickering en zwaailampen op de auto,dat zit erop zodat de vrijwlige medewerkers in een relatieve veilige omgeving kunnen werken.daardoor vallen wij op.

Ook is die opvallendheid handig als je naar een spoedmelding moet ergens op een bospad ofzo dat mensen die,die melding gemaakt hebben zien dat je er bent,en zo kunnen wenken waar deambu heen moet
quote:hiltje schreef op 12 mei 2012 @ 11:51:

[...]

En een paard een rijtuig inslaan ???? Daar weet ik toevallig wat vanaf. (Vorig jaar mijn koetsiersbewijs gehaald). Geen weldenkend mens slaat een paard een rijtuig in (of ervoor). Krijg je nml kapotte rijtuigen van.

Dat een paard, met name ook in verband met veiligheid van mens en dier, soms een flinke correctie nodig heeft zodat het leert dat het niet over je heen loopt of andere gevaarlijke dingen op eigen initiatief doet, is wat anders. Dat weten die boeren vaak veel beter dan de pennymeisjes. Wel direct en onmiddellijk na het vergrijp en vooral niet te zacht. Dan hoeft het meestal maar een keer en daarna nooit meer.

(je moet ook maar eens zien hoe dieren elkaar in de natuur aanpakken)

Ik denk dat ze een trailer bedoeld.

Nou ja, als mijn paard niet wil dan duw ik hem erin met de longeerlijn (bindt vast aan de ene kant en dan druk op de kont uitoefenen). Maar ik heb ook weleens een knol gehad die niet wilde, nou dan krijgt ie toch een klap op de kont.

Ik ga ook niet te zachthandig om met de paarden als ze echt gevaarlijke stunts uithalen. Respect dwing je dan niet af met een appeltje.
Als paard zou ik liever behandeld worden door een pennymeisje dan door een boer die me een trailer in slaat.
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 12:01:

Als paard zou ik liever behandeld worden door een pennymeisje dan door een boer die me een trailer in slaat.Vertel dat maar tegen Pennymeisjes die alle botten in hun lijf breken omdat ze omver gelopen worden door paarden die geen manieren hebben geleerd.
Overigens heb ik ooit de dierenambulance gebeld, en toen kreeg ik een bandje waarop stond dat ze alleen van 8 tot 17 bereikbaar waren.....
quote:iphony schreef op 12 mei 2012 @ 11:49:

Ik ben blij met de dierenambulance. Onze kat is pas doodgereden. Ik had haar niet gevonden. Een onbekende wel en heeft de dierenambulance gebeld. Wat was er anders gebeurd? Ik zou zelf niet zo snel een onbekende kat durven op te pakken als het diertje overleden is, bij gewond weet je ook niet of je goed handelt. Al ben ik wekelijks bezig met muisjes levend of niet die ik zonder probleem uit zet.

Ah, wat sneu en 'fijn' dat je toch nog weet wat er is gebeurd.

Moest je trouwens betalen om je dode kat op te halen?

Dat gebeurt hier nl. wel. Ze zetten advertenties in de krant met gevonden dieren, je hond of kat kan dus dood zijn. Dat zetten ze er bewust niet bij, anders komen veel mensen hun dier niet ophalen.

Voor het betalen van een dood dier heb ik wel moeite, net als dat bijv. iemand mijn kat ziet lopen, denkt dat het een aanloopkat is, de dierenambulance belt, en als ik hem zou ophalen moet ik voor zoiets betalen. Ook al snap ik wel dat zij hun kosten hebben.
@Iloveholiday, ja ik zou 22.50 moeten betalen als bijdrage in de onkosten die zij hebben gemaakt. Snap ik en had het ook betaald, maar omdat er bij deze dierenambulance ook een crematorium zit en wij onze poes niet kunnen begraven in de tuin, hebben wij gekozen voor individuele crematie. Door deze keuze is het bedrag voor de onkosten kwijtgescholden. De kosten voor de crematie waren/zijn al hoog genoeg. Ik heb deze vorm gekozen, omdat het niet goed voelde om haar lichaampje achter te laten, ik wilde en heb haar nu thuis, al is het maar om het idee.
quote:Merelin schreef op 12 mei 2012 @ 12:01:

Als paard zou ik liever behandeld worden door een pennymeisje dan door een boer die me een trailer in slaat.

Nee hoor, als paard wil jij graag een sterke leider die je kunt vertrouwen en die op jouw veiligheid let zodat je dat zelf niet hoeft te doen. En om er zeker van te zijn dat je leider sterk is, test je hem af en toe even uit. Krijg je dan op het juiste moment een oplawaai, dan haal je opgelucht adem, want je leider is nog sterk. Dus doe je verder met een gerust hart wat hij zegt en vraagt.

Een pennymeisje (de goede daargelaten) biedt geen leiderschap en dominantie. Dus ga je als paard dan maar in hemelsnaam je eigen plan trekken en respect voor mensen heb je daarbij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven