Werk & Studie alle pijlers

Dilemma, minder werken

03-02-2026 23:20 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al 1,5 jaar meer dan mijn contract wekelijks. Nu kreeg ik vandaag te horen, dat dit niet meer mag. Mijn eerste reactie was… dit mag niet ik werk dit aantal uren al meer dan 13 weken aan een gesloten.

Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.

Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
Als in de CAO staat dat 36 uur fulltime is, dan hoeft een werkgever volgens mij niet te voldoen aan je verzoek om 45 uur vast te leggen.
...
Bij mijn werkgever is 36 u fulltime, maar ik weet wel dat er mogelijkheden zijn om contractueel 40 u te werken. Geen idee hoe dat precies zit en denk niet dat daar geldt dat je daar recht op hebt.
Hoe leuk is je werk dat je dat 45 uur per week zou willen doen? Of krijg je de 9 uur extra nu uitbetaald en kom je financieel in de knel als die weg zou vallen? Dan kun je bij een verlenging van een contract misschien nog wat overleggen over een of twee tredes omhoog gaan
Heeft de werkgever een oplossing vor het werk dat blijft liggen als jij minder uren gaat werken?
Ik snap je vraag ook niet echt? Waarom wil je meer dan fulltime werken? Voor het geld of vakantiedagen? Ik heb nog nooit gehoord dat dit kan eigenlijk…
Bbubbels schreef:
04-02-2026 11:41
Ik snap je vraag ook niet echt? Waarom wil je meer dan fulltime werken? Voor het geld of vakantiedagen? Ik heb nog nooit gehoord dat dit kan eigenlijk…
Dat is toch niet zo gek? Bij mijn werk is 36 uur fulltime, ik werk 40 uur en heb lekker veel vakantie.
Paaytje schreef:
04-02-2026 11:49
Dat is toch niet zo gek? Bij mijn werk is 36 uur fulltime, ik werk 40 uur en heb lekker veel vakantie.
Sorry ik schrijf het want onduidelijk. Meer werken voor vakantieuren kan bij ons ook. Maar meer dan 40 uur niet. Dat bedoelde ik.
Bbubbels schreef:
04-02-2026 11:41
Dat jij het nog nooit gehoord hebt zegt natuurlijk niks.
Bbubbels schreef:
04-02-2026 11:59
Sorry ik schrijf het want onduidelijk. Meer werken voor vakantieuren kan bij ons ook. Maar meer dan 40 uur niet. Dat bedoelde ik.
Tja, dat mag en kan gewoon. Maar de werkgever van TO wil dit niet.
Dus hoe nu verder is haar vraag. Niet waarom ze dit zou willen.
-Dushi- schreef:
04-02-2026 12:00
Tja, dat mag en kan gewoon. Maar de werkgever van TO wil dit niet.
Dus hoe nu verder is haar vraag. Niet waarom ze dit zou willen.
Vaak gaat dat om 2 of 4 uur per week. Adv, om zo extra vakantiedagen op te bouwen.
Als je structureel 9 uur per week extra werkt, heb je dus afgerond 50 dagen extra. Hoe wil je dat gaan opmaken? Hoe nu verder? 9 uur overwerken per week is geen recht.
Pelle schreef:
04-02-2026 12:17
Vaak gaat dat om 2 of 4 uur per week. Adv, om zo extra vakantiedagen op te bouwen.
Als je structureel 9 uur per week extra werkt, heb je dus afgerond 50 dagen extra. Hoe wil je dat gaan opmaken? Hoe nu verder? 9 uur overwerken per week is geen recht.
Volgens mij doelt to op recht op contractuitbreiding als gevolg van strucutureel overuren maken.

Maar ik denk dat dat niet opgaat bij contractverlenging. En dat werkgever ook helemaal geen 45-uurscontract kan aanbieden, want dat zou de cao-afspraak van max 36 uur ondermijnen.

Werkgever heeft er wel een potje van gemaakt door to structureel 45 uur toe te staan.
Paaytje schreef:
Maar je contract is dan ook voor 36 uur, neem ik aan.
Mabel schreef:
04-02-2026 12:32
Volgens mij doelt to op recht op contractuitbreiding als gevolg van strucutureel overuren maken.

Maar ik denk dat dat niet opgaat bij contractverlenging. En dat werkgever ook helemaal geen 45-uurscontract kan aanbieden, want dat zou de cao-afspraak van max 36 uur ondermijnen.

Werkgever heeft er wel een potje van gemaakt door to structureel 45 uur toe te staan.
Bij mij ging dat indertijd wel op. Maar ik ging van 8 naar 24 uur en die 24 uur was indertijd binnen het bedrijf ook de max voor productiemedewerkers. TO zou boven de max uitkomen en ik denk inderdaad dat ie dat niet hoeft te doen.
Graftak!
Nova schreef:
04-02-2026 12:52
Maar je contract is dan ook voor 36 uur, neem ik aan.
Klopt. Op mijn werk is 1 fte 38 uur in contract. Je kunt dan kiezen voor 36, 38 of 40 uur werken. Verschil zit dan in aantal verlofuren. Werk je minder uren, bouw je minder verlof op. Bij ons kiezen de meeste mensen dan voor 40 uur, maar de optie is er en er zijn ook wel mensen die daar gebruik van maken.
TO heeft nu recht op dat contract van 45 uur want ze werkt dit al geruime tijd..
TO heeft echter nog geen vaste aanstelling en loopt met dit op de spits drijven dus een risico: haar contract wordt niet verlengd en ze staat op straat.

Haar vraag is: wat zou jij doen?

Ik zou het gesprek aangaan: die 45 mag niet, dan kan je dus maar beter 36 gaan werken. Is dat ook wat werkgever wil? Dat zou ik gaan bespreken.
Mabel schreef:
04-02-2026 12:32

En dat werkgever ook helemaal geen 45-uurscontract kan aanbieden, want dat zou de cao-afspraak van max 36 uur ondermijnen.
Mag prima hoor, volgens de arbeidstijdenwet en als WG en WN het eens zijn.
Je had je al lang kunnen beroepen op rechtsvermoeden dus als je die meer uren wil dan zou ik dat doen.

Anders:
- Niet meer dan je contracturen werken
- Je fatsoenlijk laten uitbetalen voor overwerk
- Als je tijd voor tijd krijgt neem dat dan ook op ook al komt het niet uit voor je werkgever, moet die maar meer personeel aannemen.
Dan dus 4x9. En als werkgever personeelstekort heeft en je daarom 5 x9 werkt is het zijn probleem

Je zal geen contract voor 45 krijgen denk ik zo maar
Ik werk in de zorg, hier zijn contracten van 36 uur ook fulltime/het maximum.

Toch zijn er ook collega’s die meer werken dan hun contract en die uren opsparen of laten uitbetalen.

Daar worden mensen wel op aangesproken, dat is namelijk niet vol te houden. Mensen worden ziek, en dan is er een groter probleem.
Je moet zuinig zijn op goed personeel.

Dus ik snap je leidinggevende wel. Tenminste als dit speelt.
Waarom maak je zoveel uren TO?
Paaytje schreef:
Als je gewoon 36 uur werkt heb je toch sowieso die 4 uur extra vrij? ;) je moet eerst meer uren werken om meer vrij te kunnen nemen.
Bij dit soort vragen is het wel handig om te weten of er een cao van toepassing is en zo ja welke. Bij cao jeugdzorg staat bijvoorbeeld:

Volgens deze cao werkt de werknemer fulltime als hij gemiddeld 36 uur per week werkt.
De werknemer kan ook kiezen voor een werkweek van maximaal 40 uur, als de werkgever daarmee akkoord gaat. Arbeidsvoorwaarden die samenhangen met de lengte van de werkweek, verhoogt de werkgever evenredig. De werknemer mag ieder jaar terugkomen op deze keuze en dan teruggaan naar een werkweek van 36 uur.

Je kunt nu wel een rechtsvermoeden van arbeidsomvang proberen, maar als je onder deze cao zou vallen dan dwing je werkgever om in stijd met de cao te handelen. Dat lijkt mij wel een probleem. Maar lang niet alle cao's zeggen iets over de maximale arbeidstijden. Dan kun je prima 45 uur per week afspreken ook al is volgens de cao 36 fulltime. Dat 36 uur fulltime is zeg niks over het feit of je dan niet meer of minder kan afspreken. Het is alleen wel handig om te weten hoeveel uur fulltime is zodat je bepaalde arbeidsvoorwaarden kan omrekenen naar een kleiner of groter dienstverband. Bijvoorbeeld vakantiedagen en het maandsalaris. Ook mag het natuurlijk geen overtreding zijn van de Arbeidstijdenwet. Je kunt geen arbeidsomvang afdwingen die in strijd is met de wet. Maar dat is bij 45 uur niet het geval. Dat mag structureel.

Maar eigenlijk weet je denk ik het antwoord wel op je vraag. Je kunt er niks mee of je zit eigenlijk klem. Klem vanwege je tijdelijke contract. Nu aankaarten is een risico als er over twee maanden beslist gaan worden of je mag blijven. Wat is je onderhandelingspositie. Zijn zij dolblij dat je bij hen werkt of ben jij vooral blij dat je een baan hebt. Ik vrees het laatste aangezien je in je tweede jaarcontract zit en de verlenging nu nog niet duidelijk is. Ook als ze je nu toestaan om 45 uur te blijven werken vanwege het rechtsvermoeden kunnen ze over 3 maanden alsnog 36 aanbieden bij het nieuwe contract, of zelfs nog minder.
Graze schreef:
04-02-2026 16:29
Je had je al lang kunnen beroepen op rechtsvermoeden dus als je die meer uren wil dan zou ik dat doen.

Anders:
- Niet meer dan je contracturen werken
- Je fatsoenlijk laten uitbetalen voor overwerk
- Als je tijd voor tijd krijgt neem dat dan ook op ook al komt het niet uit voor je werkgever, moet die maar meer personeel aannemen.
Dat laatste klinkt makkelijk maar is in veel sectoren onmogelijk omdat die mensen er niet zijn. Of het gaat alleen om de 9 uur extra. Daarvoor kan je ook niemand vinden die dat wil doen.
Pelle schreef:
04-02-2026 12:17
In de praktijk is het zo goed als onmogelijk om zo'n "stuwmeer" aan uren op te maken. Als er nu al meer werk is dan gecontracteerd dan zal het niet opeens stil vallen. Maar het drukt wel op de cijfers van het bedrijf (en met een beetje pech moeten ze het tegen een hoger uurtarief uitbetalen dan wat het oorspronkelijk gekost zou hebben). Alleen daarom willen veel bedrijven het niet.
jojojo schreef:
04-02-2026 21:14
Bij dit soort vragen is het wel handig om te weten of er een cao van toepassing is en zo ja welke. Bij cao jeugdzorg staat bijvoorbeeld:

Volgens deze cao werkt de werknemer fulltime als hij gemiddeld 36 uur per week werkt.
De werknemer kan ook kiezen voor een werkweek van maximaal 40 uur, als de werkgever daarmee akkoord gaat. Arbeidsvoorwaarden die samenhangen met de lengte van de werkweek, verhoogt de werkgever evenredig. De werknemer mag ieder jaar terugkomen op deze keuze en dan teruggaan naar een werkweek van 36 uur.

Je kunt nu wel een rechtsvermoeden van arbeidsomvang proberen, maar als je onder deze cao zou vallen dan dwing je werkgever om in stijd met de cao te handelen. Dat lijkt mij wel een probleem. Maar lang niet alle cao's zeggen iets over de maximale arbeidstijden. Dan kun je prima 45 uur per week afspreken ook al is volgens de cao 36 fulltime. Dat 36 uur fulltime is zeg niks over het feit of je dan niet meer of minder kan afspreken. Het is alleen wel handig om te weten hoeveel uur fulltime is zodat je bepaalde arbeidsvoorwaarden kan omrekenen naar een kleiner of groter dienstverband. Bijvoorbeeld vakantiedagen en het maandsalaris. Ook mag het natuurlijk geen overtreding zijn van de Arbeidstijdenwet. Je kunt geen arbeidsomvang afdwingen die in strijd is met de wet. Maar dat is bij 45 uur niet het geval. Dat mag structureel.

Maar eigenlijk weet je denk ik het antwoord wel op je vraag. Je kunt er niks mee of je zit eigenlijk klem. Klem vanwege je tijdelijke contract. Nu aankaarten is een risico als er over twee maanden beslist gaan worden of je mag blijven. Wat is je onderhandelingspositie. Zijn zij dolblij dat je bij hen werkt of ben jij vooral blij dat je een baan hebt. Ik vrees het laatste aangezien je in je tweede jaarcontract zit en de verlenging nu nog niet duidelijk is. Ook als ze je nu toestaan om 45 uur te blijven werken vanwege het rechtsvermoeden kunnen ze over 3 maanden alsnog 36 aanbieden bij het nieuwe contract, of zelfs nog minder.
Helemaal eens met bovenstaande.
-Dushi- schreef:
04-02-2026 14:30
Mag prima hoor, volgens de arbeidstijdenwet en als WG en WN het eens zijn.
Nee hoor, ze hebben ook te maken met de cao.
Als binnen het bedrijf een contract voor 40 uur werk max is, krijgt ze echt geen contract voor 45 uur.
pelle wijzigde dit bericht op 05-02-2026 05:53
0.17% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven