Dilemma, minder werken
dinsdag 3 februari 2026 om 23:20
Ik werk al 1,5 jaar meer dan mijn contract wekelijks. Nu kreeg ik vandaag te horen, dat dit niet meer mag. Mijn eerste reactie was… dit mag niet ik werk dit aantal uren al meer dan 13 weken aan een gesloten.
Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.
Wat zouden jullie doen?
Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.
Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
donderdag 5 februari 2026 om 18:08
Dat is natuurlijk een beetje gek gedacht. Ik hoorde vandaag toevallig iets op de radio, over kinderen die per ongeluk geboren waren in gezinnen die ten prooi waren gevallen aan de toeslagenaffaire en die dus 50 uur per week werkten om hun ouders in de gelegenheid te stellen hun 'schulden' af te betalen. Ja, die ouders gingen akkoord en die kinderen dus ook maar. Maar er is dan natuurlijk van alles loos.ladadieladieda schreef: ↑05-02-2026 17:59Maar het gebeurt, en zolang iedereen er blij mee is en het vrijwillig doet, wat is er dan loos?
Graftak!
donderdag 5 februari 2026 om 19:06
Voor vrachtwagenchauffeurs geldt een cao met specifieke afspraken over het aantal te werken uren over een bepaalde periode. En de rij- en rusttijdenwet speelt ook een rol. Niet vergelijkbaar met andere cao's.ladadieladieda schreef: ↑05-02-2026 16:32Mijn broer is vrachtwagenchauffeur en werkt standaard tegen de 50 uur per week. Daar zit ook een paar keer patat eten op locatie bij, maar hij krijgt standaard 50 uur per week betaald.
Ik ken ook een brugwachter die van maart tot oktober 55 uur werkt en van november tot februari minimaal. Hij mag ook niet op vakantie in de periode dat hij meer dan ft werkt.
Of brugwachters een cao hebben weet ik niet. Is er geen cao dan is de arbeidstijdenwet het kader voor de contractafspraken.
donderdag 5 februari 2026 om 20:41
Oh, haha. Ik dacht al, je snapt toch wel dat er regels zijn voor minderjarigenladadieladieda schreef: ↑05-02-2026 18:08Ik reageerde verkeerd, Pelle, sorry!
ik dacht dat ik je quoote op de opmerking dat je niet 50 uur per week mag werken, en daar zie ik dus echt geen problemen in. Bij mijn broer dan tenminste.
donderdag 5 februari 2026 om 23:12
Voorlopig 1,5 jaar bij deze werkgever, daarvoor ook al 4 jaarBrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 08:21Niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van je manager. Hoe lang denk jij 45 uur per week te kunnen volhouden?
donderdag 5 februari 2026 om 23:13
Mag jij vindenBrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 09:36Klopt, maar gezien de sector, de werkdruk en het overschreeuwerige 'ik ben een workaholic' én wat eerdere topics; mowah, het lijkt me een vlucht.
donderdag 5 februari 2026 om 23:16
Kinderopvangjojojo schreef: ↑05-02-2026 10:37Ik ga in mijn antwoord de cao Jeugdzorg als voorbeeld. Maar volgens mij weten wij op dit moment toch nog steeds niet onder welke cao TO valt. Bij zorg is de kans groot dat het de cao VVT is, maar dat weet ik dus niet zeker. Ook in de VVT is 40 uur wel het maximum.
3.1 De gemiddelde arbeidsduur
1. De arbeidsduur die je met je werkgever overeenkomt, wordt uitgedrukt in een gemiddeld aantal
uur per week gemeten over een periode van een kalenderjaar, tenzij je gebruik maakt van de
mogelijkheid om dit per kwartaal te meten. Als je hiervan gebruik maakt, worden ook min-, plus-,
en meer-uren aan het eind van het kwartaal afgerekend.
2. Bij een voltijd dienstverband bedraagt de gemiddelde arbeidsduur 36 uur per week. Het is
mogelijk om een hogere gemiddelde arbeidsduur af te spreken, waarbij een maximum geldt van
gemiddeld 40 uur per week.
3. Je werkgever geeft je ten minste elk kwartaal een overzicht, waaruit blijkt of je meer of minder
hebt gewerkt dan jouw gemiddelde arbeidsduur. Het overzicht biedt de basis voor overleg tussen
jou en je werkgever.
donderdag 5 februari 2026 om 23:17
Geeft deze werkgever sowieso pas na 3 contracten, kleine organisatie.
donderdag 5 februari 2026 om 23:19
Hoef niet persé een groter contract, maar wel graag 5 dagen werken.
vrijdag 6 februari 2026 om 09:05
vrijdag 6 februari 2026 om 09:09
Hopelijk dan een vaste aanstelling.Lila-Linda schreef: ↑06-02-2026 08:31En na tekenen van je nieuwe contract, blijken toch jouw extra uren vast weer nodig te zijn.
vrijdag 6 februari 2026 om 09:12
In de cao kinderopvang staat niets over overuren en welke rechten dan opgebouwd worden. Dus van je terug op de arbeidstijdenwet: Wil uw werknemer meer of minder werken?
Wil uw werknemer meer of minder uren gaan werken dan u heeft afgesproken? Dan moet u dit altijd goedkeuren. U mag alleen weigeren als u kunt laten zien dat uw bedrijf eronder zal lijden. Uw werknemer mag een half jaar nadat hij in dienst is om een aanpassing vragen. En daarna 1 keer per jaar. Verandert de persoonlijke situatie van de werknemer onverwacht? Dan mag hij een 2e verzoek doen. De aanpassing mag tijdelijk zijn.
Wil uw werknemer meer of minder uren gaan werken dan u heeft afgesproken? Dan moet u dit altijd goedkeuren. U mag alleen weigeren als u kunt laten zien dat uw bedrijf eronder zal lijden. Uw werknemer mag een half jaar nadat hij in dienst is om een aanpassing vragen. En daarna 1 keer per jaar. Verandert de persoonlijke situatie van de werknemer onverwacht? Dan mag hij een 2e verzoek doen. De aanpassing mag tijdelijk zijn.
vrijdag 6 februari 2026 om 09:14
Is het voor jou een breekpunt TO? Kom je rond zonder die extra dag?
Anders uitkijken naar een andere werkgever. Je zit hier kennelijk ook nog maar anderhalf jaar. Een vast contract klinkt fijn, maar heb je het ergens specifiek voor nodig? In jouw sector is er een groot tekort en geen uitzicht dat dat snel is opgelost dus wat is voor jou de toegevoegde waarde van dat vaste contract?
Anders uitkijken naar een andere werkgever. Je zit hier kennelijk ook nog maar anderhalf jaar. Een vast contract klinkt fijn, maar heb je het ergens specifiek voor nodig? In jouw sector is er een groot tekort en geen uitzicht dat dat snel is opgelost dus wat is voor jou de toegevoegde waarde van dat vaste contract?
vrijdag 6 februari 2026 om 10:39
maar ze wil geen contract van 45 uur. Ze wil haar huidige contract, maar dan wel die 5e dag kunnen blijven overwerken.-Dushi- schreef: ↑06-02-2026 09:12In de cao kinderopvang staat niets over overuren en welke rechten dan opgebouwd worden. Dus van je terug op de arbeidstijdenwet: Wil uw werknemer meer of minder werken?
En die aanpassing moet ze schriftelijk aanvragen, 2 maanden voordat ze het in wil laten gaan. Maar dan loopt haar huidige contract al af.
En verder staat er in de CAO:
De medewerker kan in overleg met de werkgever afspreken dat ze meer uren per week werkt.
Dit kan tot maximaal gemiddeld 40 uur per week. Hebben de werkgever en medewerker dit
afgesproken? Dan heeft de medewerker het recht om het aantal uur dat ze per week werkt
weer te veranderen in het oorspronkelijke aantal uur
vrijdag 6 februari 2026 om 14:24
Ik werk hier al langer, ben op eigen initiatief tijdelijk ergens anders gaan werken. Maar werk in totaal al meerdere jaren bij deze organisatie.Ravintola schreef: ↑06-02-2026 09:14Is het voor jou een breekpunt TO? Kom je rond zonder die extra dag?
Nee geld kan ik missen, dat is geen breekpunt, extra is lekker meegenomen maar geen noodzaak.
vrijdag 6 februari 2026 om 14:26
Dat zou ik juist heel graag willen, de werkgever wil niet meer dan 36u op contract.Pelle schreef: ↑06-02-2026 10:39maar ze wil geen contract van 45 uur. Ze wil haar huidige contract, maar dan wel die 5e dag kunnen blijven overwerken.
En die aanpassing moet ze schriftelijk aanvragen, 2 maanden voordat ze het in wil laten gaan. Maar dan loopt haar huidige contract al af.
En verder staat er in de CAO:
De medewerker kan in overleg met de werkgever afspreken dat ze meer uren per week werkt.
Dit kan tot maximaal gemiddeld 40 uur per week. Hebben de werkgever en medewerker dit
afgesproken? Dan heeft de medewerker het recht om het aantal uur dat ze per week werkt
weer te veranderen in het oorspronkelijke aantal uur
zaterdag 7 februari 2026 om 08:08
zaterdag 7 februari 2026 om 10:21
Dat zou inderdaad een optie zijn of vrijwilligerswerk.Ravintola schreef: ↑07-02-2026 08:08Als het je er echt om gaat dat je die extra dag ook lekker bezig bent en je werkgever wil / kan je die niet geven, is er dan een andere baan waar je jezelf voor een dag zou zien werken? Misschien niet in je eigen sector en op een weekenddag, zodat het naast je huidige baan kan?
zaterdag 7 februari 2026 om 10:23
Ben-ik-weer schreef: ↑07-02-2026 00:38Ik lees je hoor, Pelle niet. En ik snap het.
Echt balen dat ze zo moeilijk doen.
Ja, echt balen dat ze zich aan de wet en de CAO houden. Wat een vreselijke werkgever.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in