Dilemma, minder werken
dinsdag 3 februari 2026 om 23:20
Ik werk al 1,5 jaar meer dan mijn contract wekelijks. Nu kreeg ik vandaag te horen, dat dit niet meer mag. Mijn eerste reactie was… dit mag niet ik werk dit aantal uren al meer dan 13 weken aan een gesloten.
Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.
Wat zouden jullie doen?
Ze gingen dit voorleggen en komen er nog op terug, weet dus nog niet precies wat de uitkomst zal zijn, maar nu het dilemma: ik moet over 3 maanden een nieuw contract krijgen[ als ik op mijn strepen ga staan, zouden ze dit zomaar niet kunnen geven. Ga er nu vanuit dat het gewoon verlengd wordt.
Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
woensdag 4 februari 2026 om 22:55
PersoneelstekortCatsruletheworld schreef: ↑04-02-2026 06:54Contracten van 45 uur zie je eigenlijk alleen in de medische sector.
Waarom weerk je 5 dagen terwijl je een contrqct voor 4 hebt?
woensdag 4 februari 2026 om 22:56
Dit kan niet ivm de bezetting.
woensdag 4 februari 2026 om 22:57
Dat is dus mijn dilemma.Lila-Linda schreef: ↑04-02-2026 06:28Wat staat er in je contract? Wat in de Cao? Wat wordt je nieuwe contract? Wordt je 5e dag als overuren betaalt? Was het officiële uitbreiding van je contract? Wat staat op papier?
Bovenal: hoe hard wil je het spelen?
woensdag 4 februari 2026 om 22:58
Nee is in de zorg. Krijg ze uitbetaald.Egels schreef: ↑04-02-2026 07:10Op zich past 45 uur in principe wel binnen de regels van de regels van de Arbeidstijdenwet. Kijk hier voor uitleg daarover https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... rusttijden
Als ik leidinggevende zou zijn, zou ik structureel 45 uur per week veel vinden vooral met oog op het risico van uitval. Het wringt wel dat jouw leidinggevende kennelijk aan je heeft gevraagd om structureel over te werken, terwijl bij jou full time 36 uur is.
Ik haal uit je antwoorden niet de reden van het overwerken. Is er bijvoorbeeld structureel teveel werk dat binnen een bepaalde deadline af moet? Als dat het geval is kun je daarover het gesprek voeren met je leidinggevende.
Moet je trouwens je overuren als tijd voor tijd opnemen, worden ze uitbetaald of krijg je er niet voor betaald?
woensdag 4 februari 2026 om 23:00
Waarom niet?
woensdag 4 februari 2026 om 23:01
Super leuk en workaholicTavistock schreef: ↑04-02-2026 11:24Hoe leuk is je werk dat je dat 45 uur per week zou willen doen? Of krijg je de 9 uur extra nu uitbetaald en kom je financieel in de knel als die weg zou vallen? Dan kun je bij een verlenging van een contract misschien nog wat overleggen over een of twee tredes omhoog gaan
woensdag 4 februari 2026 om 23:03
Ik krijg ze uitbetaald, ook de extra opbouw van vakantie uren.
woensdag 4 februari 2026 om 23:07
Dat is vervelend, ik ben echter zelde of nooit ziek, in de afgelopen jaren 1x.Onkruit schreef: ↑04-02-2026 19:06Ik werk in de zorg, hier zijn contracten van 36 uur ook fulltime/het maximum.
Toch zijn er ook collega’s die meer werken dan hun contract en die uren opsparen of laten uitbetalen.
Daar worden mensen wel op aangesproken, dat is namelijk niet vol te houden. Mensen worden ziek, en dan is er een groter probleem.
Je moet zuinig zijn op goed personeel.
Dus ik snap je leidinggevende wel. Tenminste als dit speelt.
Waarom maak je zoveel uren TO?
donderdag 5 februari 2026 om 05:52
In de CAO staat dat je maximaal gemiddeld 40 uur per week mag werken.
Dus er is geen dilemma. Je kunt geen contract voor 45 uur krijgen. En je hebt ook geen recht op 9 uur overwerk per week. Blijkbaar is er iemand van HRM wakker geworden en heeft gezien dat jij structureel 45 uur per week werkt en dat mag dus niet.
Dus er is geen dilemma. Je kunt geen contract voor 45 uur krijgen. En je hebt ook geen recht op 9 uur overwerk per week. Blijkbaar is er iemand van HRM wakker geworden en heeft gezien dat jij structureel 45 uur per week werkt en dat mag dus niet.
donderdag 5 februari 2026 om 06:44
Een cao is er ook niet voor piet snot. Die is er onder andere om werknemers te beschermen tegen al te rare fratsen van werkgevers en duidelijkheid te bieden over wederzijdse rechten en plichten.
Het lijkt me erg logisch en nuttig dat werkgevers en werknemers wat er in de cao staat gewoon respecteren.
Het lijkt me erg logisch en nuttig dat werkgevers en werknemers wat er in de cao staat gewoon respecteren.
donderdag 5 februari 2026 om 06:44
Kleine organisatie door management zelf gevraagd, dus niemand wakker geworden.Pelle schreef: ↑05-02-2026 05:52In de CAO staat dat je maximaal gemiddeld 40 uur per week mag werken.
donderdag 5 februari 2026 om 06:45
Dat is nog altijd mijn eigen keus.Mabel schreef: ↑05-02-2026 06:44Een cao is er ook niet voor piet snot. Die is er onder andere om werknemers te beschermen tegen al te rare fratsen van werkgevers en duidelijkheid te bieden over wederzijdse rechten en plichten.
donderdag 5 februari 2026 om 07:10
Was 5x9 werken al de afspraak toen je je arbeidsvoorwaardengesprek had of is dat gaandeweg gevraagd? Want als je daar bent gaan werken met de afspraak 4x9 snap ik dat het nog steeds niet leuk is dat er nu een stuk salaris wegvalt, maar dan is die 9u per week al die tijd een financiële meevaller geweest toch?
Ik denk dat het er uiteindelijk vanaf hangt of je denkt dat je elders wel 5x9 op contract kan krijgen. Zo ja, dan kun je dit op de spits drijven. Zo nee, dan zou ik 4x9 gaan werken en proberen af te spreken of je in extra drukke periodes (zomervakantie, feestdagen) wel 5x9 mag werken
Ik denk dat het er uiteindelijk vanaf hangt of je denkt dat je elders wel 5x9 op contract kan krijgen. Zo ja, dan kun je dit op de spits drijven. Zo nee, dan zou ik 4x9 gaan werken en proberen af te spreken of je in extra drukke periodes (zomervakantie, feestdagen) wel 5x9 mag werken
donderdag 5 februari 2026 om 07:23
Bij het tekenen van je arbeidsovereenkomst heb je ook getekend dat je volgens de cao werkt. Werkgevers kunnen van de cao afwijken als dat voordelig is voor de werknemer. Structureel meer dan fulltime werken wordt niet gezien als in het voordeel van de werknemer, de werkgever heeft een zorgplicht om te voorkomen dat medewerkers uitvallen.
donderdag 5 februari 2026 om 07:33
Kun je 4*9 werken en nog een dag ergens anders? Waarschijnlijk moet je dat ook met je werkgever overleggen. Dat zou ik sowieso doen, misschien weten ze niet dat jij het zo wilt laten.
Een workaholic is volgens mij nog wat anders dan iemand die graag veel uur werkt.
Wat eten we vanavond?
donderdag 5 februari 2026 om 09:24
Ter verdediging van TO: niet iedereen valt om van 45 uur per week werken.BrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 08:21Niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van je manager. Hoe lang denk jij 45 uur per week te kunnen volhouden?
Misschien heeft TO verder weinig verantwoordelijkheden/geen mantelzorg oid of valt het om andere redenen prima te combineren met haar privé-leven.
TO, als jij graag een contract voor 45 uur wil, kun je dat vragen. Maar de kans dat dat mag is klein ivm de CAO.
Dan zou je kunnen vragen of je op dezelfde manier door kan gaan als nu. Met een contract voor 36 of 40 uur, en de rest overuren.
donderdag 5 februari 2026 om 09:36
Klopt, maar gezien de sector, de werkdruk en het overschreeuwerige 'ik ben een workaholic' én wat eerdere topics; mowah, het lijkt me een vlucht.Nova schreef: ↑05-02-2026 09:24Ter verdediging van TO: niet iedereen valt om van 45 uur per week werken.
Misschien heeft TO verder weinig verantwoordelijkheden/geen mantelzorg oid of valt het om andere redenen prima te combineren met haar privé-leven.
TO, als jij graag een contract voor 45 uur wil, kun je dat vragen. Maar de kans dat dat mag is klein ivm de CAO.
Dan zou je kunnen vragen of je op dezelfde manier door kan gaan als nu. Met een contract voor 36 of 40 uur, en de rest overuren.
donderdag 5 februari 2026 om 09:41
Geen idee, ik heb niet geloept.BrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 09:36Klopt, maar gezien de sector, de werkdruk en het overschreeuwerige 'ik ben een workaholic' én wat eerdere topics; mowah, het lijkt me een vlucht.
Ik snap vooral de noodzaak niet voor een contract van 45 uur.
donderdag 5 februari 2026 om 09:59
donderdag 5 februari 2026 om 10:37
Ik ga in mijn antwoord de cao Jeugdzorg als voorbeeld. Maar volgens mij weten wij op dit moment toch nog steeds niet onder welke cao TO valt. Bij zorg is de kans groot dat het de cao VVT is, maar dat weet ik dus niet zeker. Ook in de VVT is 40 uur wel het maximum.
3.1 De gemiddelde arbeidsduur
1. De arbeidsduur die je met je werkgever overeenkomt, wordt uitgedrukt in een gemiddeld aantal
uur per week gemeten over een periode van een kalenderjaar, tenzij je gebruik maakt van de
mogelijkheid om dit per kwartaal te meten. Als je hiervan gebruik maakt, worden ook min-, plus-,
en meer-uren aan het eind van het kwartaal afgerekend.
2. Bij een voltijd dienstverband bedraagt de gemiddelde arbeidsduur 36 uur per week. Het is
mogelijk om een hogere gemiddelde arbeidsduur af te spreken, waarbij een maximum geldt van
gemiddeld 40 uur per week.
3. Je werkgever geeft je ten minste elk kwartaal een overzicht, waaruit blijkt of je meer of minder
hebt gewerkt dan jouw gemiddelde arbeidsduur. Het overzicht biedt de basis voor overleg tussen
jou en je werkgever.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in