Werk & Studie alle pijlers

Dilemma verlengen contract.

19-09-2009 22:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden heb ik al een topic gehad over de spanningen rond het al dan niet verlengen van mijn contract. Na heel veel geduld, eindeloos bellen en mailen met mijn baas heb ik deze week een gesprek gehad. De uitkomst is dat men erg blij met mij is, en graag willen dat ik blijf. Nu is het wel zo dat er uren moeten worden bezuinigd. In eerste instantie was het voorstel dat ik tijdelijk uit dienst zou gaan en dan in februari terug zou komen. Maar gezien de gevolgen hiervan (evt. WW, tijdelijke banen etc) heb ik dat aanbod afgewezen. Het voorstel is nu dat ik oktober en november iets minder zal werken. In december gaat de secretaresse van de directeur met verlof en kan ik haar gaan vervangen (meer dagen en dus meer geld dan nu, en een belangrijkere functie). Tegen de tijd dat ze terug komt van verlof denkt men dat er wel weer een nieuwe plek zal zijn voor mij en men is van plan om tegen die tijd dan een vast contract op te stellen. Tuurlijk had ik gehoopt op meteen een vast contract, maar als ik hoor dat 5 van mijn collega's met ook een tijdelijk contract er waarschijnlijk uit gaan vliegen dan besef ik hoeveel geluk ik heb. Nu denk je wellicht wat het je dan te zeiken??

Sinds kort weet ik dat ik zwanger ben, inmiddels 10 weken. Mijn verlof zal beginnen 2 weken voordat collega terug komt. Het Dilemma is nu: moet ik het zeggen voordat ik mijn tijdelijke contract teken??

Ik weet het dus echt niet. Ik ben bang dat ik dan mijn glazen in gooi en alsnog op de keien sta. Er is niet makkelijk werk te vinden, want in de tijd dat ik geen zekerheid had van baas heb ik al tig brieven verzonden, zonder resultaat. Wat is jullie mening ierover? Eerlijk zeggen of wachten tot contract getekend is?
Gefeliciteerd met de zwangerschap! Ik zou het niet zeggen, niet in deze tijd want niemand neemt je zwanger aan.
Niets zeggen ligt voor de hand maar als dat contract pas gaat komen als de secretaresse alweer terug is van verlof is natuurlijk allang duidelijk dat jij zwanger bent. Dat zul je toch niet kunnen verhullen. Daarnaast moet je toch ook binnen een bepaalde termijn aangeven dat je met verlof gaat?
Dank je, Zwieber

Dat is ook mijn eerste gedachte niets zeggen. Maar ja, aan de andere kant wil ik ook eerlijk zijn. Erg lastig.
Of bedoel je met contract je tijdelijke contract dat je nu zou krijgen om die secretaresse te vervangen? In dat geval inderdaad nog niets zeggen.
quote:Gravinnetje schreef op 19 september 2009 @ 22:18:

Niets zeggen ligt voor de hand maar als dat contract pas gaat komen als de secretaresse alweer terug is van verlof is natuurlijk allang duidelijk dat jij zwanger bent. Dat zul je toch niet kunnen verhullen. Daarnaast moet je toch ook binnen een bepaalde termijn aangeven dat je met verlof gaat?Ik heb het nu over het tekenen van mijn nieuwe tijdelijke contract wat ik ergens deze week zal krijgen. Tegen de tijd dat een eventueel vast contract ter sprake komt ben ik al bijna met verlof.
In dit geval zou ik mijn mond houden. Je weet namelijk nog steeds niet zeker dat je ook daadwerkelijk een contract krijgt. Men denkt dat er plek zal zijn. Maar of dat ook zo is??? Het kan goed zijn dat jij na het zwangerschapsverlof van die andere dame alsnog mag vertrekken.
quote:gizz schreef op 19 september 2009 @ 22:19:

[...]

Ik heb het nu over het tekenen van mijn nieuwe tijdelijke contract wat ik ergens deze week zal krijgen. Tegen de tijd dat een eventueel vast contract ter sprake komt ben ik al bijna met verlof.

Waar maak je je dan druk om???

Trouwens, je weet het pas sinds kort. Dat kun je zo over 2 weken ook wel zeggen.
quote:mamalelie schreef op 19 september 2009 @ 22:21:

In dit geval zou ik mijn mond houden. Je weet namelijk nog steeds niet zeker dat je ook daadwerkelijk een contract krijgt. Men denkt dat er plek zal zijn. Maar of dat ook zo is??? Het kan goed zijn dat jij na het zwangerschapsverlof van die andere dame alsnog mag vertrekken.het gaat nu of ik het voor het tekenen van mijn tijdelijke contract moet zeggen., Dus of ik het risico moet nemen dat ze alsnog nee zeggen en ik volgende week op de keien sta.
Je zegt dat je eerlijk wil zijn. Iets niet zeggen is niet liegen. Als ze er naar vragen, zou je kunnen zeggen: ja, ik ben zwanger. Vragen ze niets, dan niets zeggen. En bij het volgende contract zien ze al dat je zwanger bent.
In jouw geval zou ik het risico van alsnog mogen vertrekken niet willen nemen. Want als je een hogere functie mag vervullen heb je 1) meer geld voor de babyspullen en 2) de kans om je te bewijzen en zo alsnog dat vaste contract te krijgen.

Je hoeft het niet te zeggen, en normaal gesproken vertel je `vreemden` pas na 3 maanden dat je in blijde verwachting bent.
Je bent 10 weken zwanger terwijl de meeste mensen nog een paar weken wachten met het algemeen vertellen als ze net zo ver zijn.

Dus ik vind dat je wel hard kunt maken waarom je het niet eerder gemeld hebt. Maar ik zou het wel vrij snel na die 12 weken gaan melden om open kaart te spelen.

Let wel, afhankelijk van hoe je werkgever hierop reageert kan het ook zo zijn dat het vaste contract van de baan is. Je weet het niet.

Enne, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Ik zou het zeker niet vertellen voordat je je tijdelijke contract getekend hebt. Hele grote kans dat je het dan op je buik kan schrijven. Daarnaast ben je ook niet verplicht om je zwangerschap te melden. Mocht je opmerkingen krijgen dat je pas zo laat met je goeie nieuws komt, kun je altijd nog zeggen dat je het niet eerder wist.

Niet geheel moreel correct, maar zo heb je de kans om nog wat geld te verdienen en inderdaad je capaciteiten te laten zien.

Misschien wat pessimistisch, maar in deze tijd lijkt het me sterk dat ze je een vast contract gaan geven net voordat je met zwangerschapsverlof gaat. Ik schat de kans groter in dat je eruit gebonjourd wordt, of pas je contract mag tekenen na je zwangerschapsverlof.

Helaas heb ik wel de fout gemaakt om mijn zwangerschap bekend te maken. Mijn tijdelijke contract werd ook niet verlengd en met 6 maanden zwanger stond ik op straat.

Succes!!
Ik ga ervan uit dat de zwangerschap wel erg zichtbaar zal zijn tegen de tijd dat men aan de gang gaat met een contract voor onbepaalde tijd...
Bedankt voor de reacties alvast. Ik denk dat ik het inderdaad nog even voor me hou en het over een paar weken vertel. Tegen de tijd dat er eventueel van een vast contract sprake zou zijn, zien we dan wel weer, Ik heb dan in ieder geval een paar maanden extra inkomen gehad om een buffer op te bouwen.
Dit is een beetje het dillema van "zo vroeg" weten dat je zwanger bent. Vaak vergeten vrouwen ook nog wel dat je een miskraam kunt krijgen. En dan sta je met je eerlijkheid wel op de straat.

Je bent wettelijk verplicht je werkgever te laten weten dat je zwanger bent. Maar dan pas rond een maand of 4 geloof ik. De regels hiervoor staan op de site van het ministerie van werkgelegenheid. Als ik jou was, zou ik me daar aan houden.

Je kunt namelijk dit korte contract prima uitdienen. Ook zwanger kun je prima je taken vervullen. En dat je na dat korte contract dan misschien niet in vaste dienst komt, tja, dat is dan zo.

Nu al vertellen dat je 10 weken zwanger bent vind ik persoonlijk voorbarig.
quote:Esfa schreef op 20 september 2009 @ 10:27:

Je bent wettelijk verplicht je werkgever te laten weten dat je zwanger bent.

.

Van de site van het juridisch loket:

Moet ik mijn werkgever melden dat ik zwanger ben?

Nee. Het opzegverbod vloeit voort uit een Europese richtlijn, die ontslag tijdens zwangerschap of verlof verbiedt. Op dit verbod zijn geen uitzonderingen. Het is dus ook van kracht als u uw zwangerschap niet gemeld heeft bij uw sollicitatie. Ook maakt het niet uit wat voor arbeidscontract (voor onbepaalde of bepaalde tijd) u heeft. Het opzegverbod geldt zelfs met terugwerkende kracht als u op het moment van opzegging zwanger was zonder het zelf al te weten. Natuurlijk moet u dat wél kunnen aantonen, als u de opzegging wilt aanvechten.
http://www.hetjl.nl/hetjl ... 4&nodeId=183&languageId=1
Het is wel zo dat, zolang je je werkgever niet inlicht, hij ook niet verplicht is om er rekening mee te houden.

Zolang jij je mond houdt kun je dus geen aanspraak maken op veiliger werkomstandigheden. Bepaalde dingen mag je tijdens je zwangerschap namelijk niet doen en een werkgever is verplicht om je werkzaamheden aan te passen als dat noodzakelijk is. Maar je bent zelfs niet verplicht om te vertellen dat je moet bevallen (hoewel dat natuurlijk een logisch vervolg is van je groeiende buik staks )
Maar wil je aanspraak maken op zwangerschapsverlof dan moet je toch wel vertellen dat je zwanger bent? Dat is toch wel een verplichting?
Gravinnetje ik ben ook helemaal niet van plan om te verzwijgen dat ik zwanger ben. Het gaat er om of het verstandig is om het nu al te vertellen, met dus het tijdelijke contract in het vooruitzicht wat ik deze week zal gaan ondertekenen.
Gizz, deze week gewoon tekenen. En dan na de triple test, met een week of 14 (als je die laat doen) kun je vertellen dat je zwanger bent. Als ze dan vragen waarom je dat niet hebt verteld, dan kun je altijd zeggen dat dat op dat moment nogal voorbarig was, omdat zwangerschappen nogal een onverwacht eindigen en dat je zekerheid wilde.

Dat lijkt mij gewoon heel verstandig. En je kunt ook tijdens je zwangerschap prima functioneren hoor (al denken werkgevers en collega's daar wel een anders over). Dus voel je niet schuldig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven