Werk & Studie alle pijlers

Dillema: wel of niet declareren?

21-10-2010 09:20 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende, ik werk nu ruim een jaar bij een stichting. Sinds 7 maanden is er een mooi, ingericht kantoorpand, waar tot op heden nog steeds geen internet- en telefoonverbinding is. Wel is alle apparatuur aanwezig om daar te werken, er missen alleen twee basisbehoeften, internet en telefoon.

Ik heb al meerdere malen gevraagd of dit in orde gemaakt kon worden, maar het is lastig. De stichting staat al een tijdje op losse schroeven omdat er niet bekend is of de subsidie voor 2011 toegekend gaat worden. Daarom wil men niet aan een internet- en telefoonabbonement vastzitten. Op zich begrijpelijk.

Ik werk nu dus al bijna een jaar vanuit huis. Voor mij niet zo'n groot probleem, ik ervaar dit als een luxe. Wel vind ik het vervelend dat ik continue heen en weer sleep tussen kantoor en thuis met allerlei papieren en mappen en thuis neemt dit ook veel ruimte in. Daarnaast is al dit gesleep niet efficient.

Nou betaal ik natuurlijk wel geld voor verwarming die nu weer aangaat, drinken, stroom voor de laptop, internetverbinding (die had ik natuurlijk wel, en het wordt niet duurder nu ik hem intensiever gebruik, maar je snapt me vast) etc.

Is het normaal om deze kosten te declareren? En zo ja, hoe kan ik dat het beste berekenen?
Kun je dit niet gewoon overleggen met iemand op je werk?

Misschien beter dan ineens een declaratie voorleggen?
Tja voor veel bedrijven worden dingen als drinken ingehouden van je loon(bv in de zorg) dus dat zou al afvallen. Ik zou niks declareren geloof ik, als het mij eigenlijk niks zou kosten en ik het wel fijn zou vinden om thuis te werken.
quote:Achybreaky schreef op 21 oktober 2010 @ 09:20:

Op zich begrijpelijk.

Ik werk nu dus al bijna een jaar vanuit huis. Voor mij niet zo'n groot probleem, ik ervaar dit als een luxe.Dan zou ik het ongemak op de koop toenemen.
Ik zou alleen de kosten declareren die je echt maakt, niet die je toch al hebt. En dan nog de kosten die je kunt specificeren, dus verwarming zou ik niet doen, maar bijvoorbeeld extra kilometers of treinkaartjes weer wel. Telefoonkosten die specificeerbaar zijn kun je ook opvoeren.
als de stichting op losse schroeven staat, hoe reeël is de kans dan dat ze je wel tegemoet gaan komen in eventueel extra gemaakte kosten??
Je ervaart het als luxe en spaart er waarschijnlijk ook reiskosten mee uit; ik zou er dus niet over beginnen.
quote:heleen1234 schreef op 21 oktober 2010 @ 09:22:

Kun je dit niet gewoon overleggen met iemand op je werk?

Misschien beter dan ineens een declaratie voorleggen?Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik toch liever een kantoorruimte heb, dan thuis te werken. Maar telkens wordt als argument gegeven dat het afwachten is of de subsidie doorgaat, dit moment van beslissen wordt nu alleen al een half jaar vooruit geschoven, wat ik erg vervelend vind.
quote:Flashy schreef op 21 oktober 2010 @ 09:23:

Tja voor veel bedrijven worden dingen als drinken ingehouden van je loon(bv in de zorg) dus dat zou al afvallen. Ik zou niks declareren geloof ik, als het mij eigenlijk niks zou kosten en ik het wel fijn zou vinden om thuis te werken.Dat snap ik, aan de ene kant vind ik het fijn, maar ik vind het soms ook wel eens frustrerend wat een ruimte alle spullen inneemt. Daarnaast heb ik het idee dat ze het wel makkelijk vinden om zo geen kosten te hebben.
Ik zou het niet doen, vind het eerlijk gezegd een belachelijk idee, de internetaansluiting heb je toch al. Of zou je die zonder je werk weg doen?

Je bespaart reiskosten, dus dat kun je wel tegen de verwarmingskosten wegstrepen. En op je werk moet je toch ook eten? Of staat daar een buffet waar je onbeperkt kunt eten?
quote:sienna79 schreef op 21 oktober 2010 @ 09:25:

als de stichting op losse schroeven staat, hoe reeël is de kans dan dat ze je wel tegemoet gaan komen in eventueel extra gemaakte kosten??Daar is wel geld voor, financieel gaat het goed, alleen afwachten of dat volgend jaar nog zo is/of we dan nog bestaan, maar dat beslist de Gemeente.
quote:HEMAlover schreef op 21 oktober 2010 @ 09:27:

Je ervaart het als luxe en spaart er waarschijnlijk ook reiskosten mee uit; ik zou er dus niet over beginnen.Aan de ene kant is het inderdaad een luxe, maar ik vind wel dat ik recht heb op een vergoeding omdat ik hen nu kosten bespaar. Daarnaast vind mijn partner het ook wel eens frustrerend als hij een dag in de week vrij is dat hij niet gebruik kan maken van het internet omdat ik daar dan mee bezig ben.
quote:Achybreaky schreef op 21 oktober 2010 @ 09:32:

[...]

Daar is wel geld voor, financieel gaat het goed, alleen afwachten of dat volgend jaar nog zo is/of we dan nog bestaan, maar dat beslist de Gemeente.Zo goed gaat het dan toch niet, als het nu nog niet zeker is of ze volgend jaar nog bestaan?
Ik zou het laten afhangen van je gevoel bij je werk. Als je een gevoel hebt van "samen klaren we de klus, ik voel me erg betrokken bij mijn werk, de stichting", dan zou ik het zeker niet doen. Als je meer het gevoel hebt van "het is werk, ik vind desnoods weer wat anders", zou ik de specificeerbare kosten wel declareren.

Er tussenin ligt natuurlijk ook nog je gevoel van: het is geen vrijwilligerswerk, ik wil ook gewoon betaald worden voor de diensten die ik lever en wil de onkosten vergoed krijgen. Lastig in deze: hoe erg is de financiële van de stichting en hoe erg zouden de kosten die jij declareert op het totale budget drukken...

Lastig!
Ik voel me zo moedellooos
quote:germanwings schreef op 21 oktober 2010 @ 09:32:

Ik zou het niet doen, vind het eerlijk gezegd een belachelijk idee, de internetaansluiting heb je toch al. Of zou je die zonder je werk weg doen?

Je bespaart reiskosten, dus dat kun je wel tegen de verwarmingskosten wegstrepen. En op je werk moet je toch ook eten? Of staat daar een buffet waar je onbeperkt kunt eten?Reiskosten waren er sowieso niet. En ik rep nergens over eten. die paar kopjes thee zijn de kosten ook niet, maar ik vind het allemaal wel lekker makkelijk!
quote:Achybreaky schreef op 21 oktober 2010 @ 09:20:

Nou betaal ik natuurlijk wel geld voor verwarming die nu weer aangaat, drinken, stroom voor de laptop, internetverbinding (die had ik natuurlijk wel, en het wordt niet duurder nu ik hem intensiever gebruik, maar je snapt me vast) etc.

Is het normaal om deze kosten te declareren? En zo ja, hoe kan ik dat het beste berekenen?Je hebt het in je OP idd niet over eten, maar wel over drinken, die paar glaasjes koffie of thee wil je toch niet gaan declareren?
quote:germanwings schreef op 21 oktober 2010 @ 09:33:

[...]

Zo goed gaat het dan toch niet, als het nu nog niet zeker is of ze volgend jaar nog bestaan?

Er wordt elk jaar bekeken of er subsidie toegekend wordt, net als bij wel meer instellingen.

Het gaat er alleen om of de wethouder vindt of wij goed genoeg zijn om te blijven bestaan.

Overigens moeten er gekke dingen gebeuren wordt de subsidie niet toegekend.
Ik zou het raar vinden als je verwarming zou declareren. Internet aansluitingen worden vaak wel vergoed door werkgevers, maar die kosten heb je toch al en zou ik niet neerleggen bij een bedrijf die in financiele moeilijkheden zit.

Drinken afgetrokken van loon joh? Bleh, dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
quote:germanwings schreef op 21 oktober 2010 @ 09:36:

[...]

Je hebt het in je OP idd niet over eten, maar wel over drinken, die paar glaasjes koffie of thee wil je toch niet gaan declareren?In principe niet nee. Daar heb je gelijk in, maar het gaat even om het voorbeeld wat ik aan kosten maak, die hun eigenlijk zouden moeten maken.
quote:Schattekop schreef op 21 oktober 2010 @ 09:36:

Ik zou het raar vinden als je verwarming zou declareren. Internet aansluitingen worden vaak wel vergoed door werkgevers, maar die kosten heb je toch al en zou ik niet neerleggen bij een bedrijf die in financiele moeilijkheden zit.Drinken afgetrokken van loon joh? Bleh, dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.Zit niet in financiele moeilijkheden.
quote:tjjjjjemig schreef op 21 oktober 2010 @ 09:34:

Ik zou het laten afhangen van je gevoel bij je werk. Als je een gevoel hebt van "samen klaren we de klus, ik voel me erg betrokken bij mijn werk, de stichting", dan zou ik het zeker niet doen. Als je meer het gevoel hebt van "het is werk, ik vind desnoods weer wat anders", zou ik de specificeerbare kosten wel declareren.

Er tussenin ligt natuurlijk ook nog je gevoel van: het is geen vrijwilligerswerk, ik wil ook gewoon betaald worden voor de diensten die ik lever en wil de onkosten vergoed krijgen. Lastig in deze: hoe erg is de financiële van de stichting en hoe erg zouden de kosten die jij declareert op het totale budget drukken...

Lastig!

Dat is ook precies hetgene waar ik mee zit.

Waar ik alleen bang voor ben is dat ze op een gegeven moment denken: Ach, weet je wat, we zeggen die kantoorruimte op en dan kan het gewoon lekker bij jou thuis doorgaan!

Het is nogal zonde dat je wel 7 maanden lang 600 euro huur van zo'n ruimte weggooit, toch?
Op mijn werk vroeger op kantoor betaalden we voor onze koffie, uit zo'n automaat. Dus dat zou in mijn optiek niet opgaan.

Ik werkte een poosje geleden ook voor een stichting en dat was op uurtje factuurtje basis, dus alle bijkomende kosten heb ik wel vergoed gevraagd. Als ik eens naar kantoor moest komen aan het andere eind van het land dan declareerde ik kilometers en uren. En ik printte thuis ook van alles uit dus zo nu en dan rekende ik een cartridge. Maar om nu te zeggen dat ik verwarming of drinken zou opvoeren? Nee, dat gaat me te ver.
Ik vind je zeurderig.
En hoe wil je tot een redelijk te declareren bedrag komen?
quote:roos1987 schreef op 21 oktober 2010 @ 09:42:

Ik vind je zeurderig.Want?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven