Werk & Studie alle pijlers

Dochter krijgt fraudeaantekening.

07-10-2009 01:01 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb even getwijfeld of ik dit topic moet openen in verband met privacy en herkenbaarheid.

Maar weet even niet hoe ik mijn dochter kan helpen.

Vanavond een heel boos, verdrietig en gefrustreerd meisje aan de telefoon gehad.

Ze heeft hard gewerkt aan een opdracht.

Echter had haar opdracht overeenkomsten met studiegenoten die deze opdracht samen hadden gemaakt.

Dit heeft verdenkingen opgeleverd en moesten ze zich gaan verantwoorden bij de examencomissie.

Het vonnis.

De andere studiegenoten krijgen een kans een nieuwe opdracht te maken met een max te behalen punten.

Dit omdat hun opdracht identiek was en ze het samenwerkingsverband hebben toegegeven.

Dochter krijgt geen kans.

Hoewel ze heeft verklaard haar handen in het vuur te willen steken de opdracht zelf te hebben gemaakt (tsja,,wat kan je anders) enkel alleen wat steun te hebben gehad van haar studiegenoten.

Dat laatste is nooit een probleem geweest gezien ze dat open en eerlijk vaker hebben gedaan.

Ze heeft zich moeten verweren maar kan net zo min feiten op tafel leggen als hun kunnen .

Het is dus hun woord tegen dat van haar geweest.

En zij heeft het verloren want hun vermoeden heeft gewonnen.

En nu word haar opdracht dus van de lijst gehaald en krijgt ze een fraude aantekening waardoor ze sowieso niet meer cum laude kan slagen.

Bovendien voelt ze nu een hete adem in haar nek bij alles wat ze inlevert.

En ze is uit het veld geslagen.

Gefrustreerd dat ze niet geloofd wordt en er nu al iets onterecht bepaald wordt voor de afronding van haar studie.

Ze weet niet wat ze nog kan doen,niets meer ofzo?

Ik weet het ook niet namelijk.

Heb lang naar haar geluisterd maar voel mij net zo machteloos.

En ook boos dat een paar heren achter een tafel op basis van vermoeden haar deze aantekening in de maag splitsen.

Iemand tips of ervaring hier mee?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Jeetje wat een rotsituatie!

Ik zou inzage vragen in de opdracht van de andere studiegenoten om zodoende met bewijsvoering te komen dat er wel degelijk verschillen bestaan... Als je een verdediging wilt voeren moet je goed aantonen wat je zelf hebt gedaan en op welke punten evt overleg heeft plaatsgevonden

Raar blijft dat de andere studenten een volledige herkansing krijgen, op welk feit baseert zich dit onderscheid met jouw dochter? Omdat ze niet zo intensief heeft samengewerkt, omdat ze niet aangeeft wat ze met behulp/overleg van haar studiegenoten heeft gemaakt?

Gaat het hier om een MBO, HBO of WO opleiding? Je kan de uitspraak van de commisie vaak nog wel aanvechten.. Goede bewijsvoering is hierbiij een pré!
Het is geen massale studie die ze volgt Dana.

Daarom voelt ze zich nu ook erg scherp bekeken ineens.

Ze werkt hard,nooit problemen gehad.

Ik heb ook al geprobeerd haar gerust te stellen dat dan maar niet cum laude.

kijkt waarschijnlijk toch verder niemand naar

Ze zegt ook,vraag is natuurlijk ook of ik dat sowieso zou halen,maar het gegeven dat het mij al is afgenomen vind ik gewoon rot.

Ook dat als ze gewoon wel had overgetypt van haar studiegenoten ze wel een kans met max punten had gekregen voelt natuurlijk heel oneerlijk.

Nu heeft ze wel haar best gedaan ,maar wordt het hardste gestraft.

Grr.....ben er gewoon pissed over!
Het gaat om Wo Bindi.

Ze heeft inzage van de andere opdrachten gehad en zijn idd veel overeenkomsten.

Tsja....wat kun je daar op zeggen?

Ze heeft ook gezegd dat ze begrijpt dat het verdacht overkomt.

Maar wat kan je meer doen dan verklaren dat het niet zo is?

Ze is ook als enige apart genomen voor de commissie.

Ik vreesde ook al een beetje dat ze in een slechte positie stond.

De anderen is gewoon een heel duidelijk verhaal,samen gemaakt,identiek ingeleverd.

Krijgen dus een herkansing met als sanctie max te behalen punten (geloof de helft ofzo).

En hoe bewijs je dat het niet zo is?

Aan de andere kant,hun kunnen het ook niet hard maken dat het wel zo is.

Dat hebben ze getracht te doen door andere opdrachten te laten zien die wel heel anders zijn.

En zo aan te tonen dat het dus opvallend is.

Ik vind dat echt een zwakke onderbouwing eigenlijk.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik had die gedacht ook hoor Dana,dat het toch van den zotte is dat er in de rechtsstaat nooit op de ze manier gehandeld mag worden.

En hier dus zonder pardon een flinke streep gezet wordt.

Nog niet eens een waarschuwing of lichte sanctie ofzo.

Daar had ze ook van gebaald omdat het nog steeds niet terecht is.

Maar zou wat minder heftig zijn.

Er bestaat zoiets als een ombudsman voor studenten ofzo?

Ben al aan het googlen maar zie nog even door de bomen het bos niet.
Hmm....ik geloof dat haar uni er geen heeft.

Maar ik vind wel allerlei onderwijsinspectie instellingen die klachten behandelen.

Het is even goed zoeken waar je dus precies moet zijn en hoe je een procedure opstart.

Ik denk dat ze het beste eerst een brief kan schrijven waar misschien beter en zorgvuldiger haar standpunt in verwoord.

En misschien ook een reactie over het gevoel wat ze na dit besluit heeft overgehouden.

Wellicht vast een melding maken dat ze een bezwaar in gaat dienen? (waar eigenlijk? examencommissie is al de hoogst gezetenen op de uni?)

of een procedure op wil starten?
.
Het is moeilijker aan te tonen dat iets niet zo is dan dat het wel zo is! Bewijs maar eens dat er op dit moment geen roze theepot bij mij in de kamer rondvliegt... : )

Fraude cq. plagiaat is wel een heet hangijzer binnen het wetenschappelijke onderwijs en hier wordt (terecht) ook streng naar gekeken.. Helaas zullen er hierdoor ook vast wat onterechte beschuldigingen geuit worden.. Wel vraag ik me af

op welke punten die overeenkomsten betrekking hebben. Gaat het om schrijfstijl/taalgebruik dan duidt dit al snel op een nauwe samenwerking. Gaat het echter om b.v. overeenkomsten betreffende het theoretische kader dan zou eerder gedacht moeten worden aan plagiaat; zelfde theoretische visie zonder goede bronvermelding..

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat jouw dochter jou gaat vertellen dat ze 'fout' is geweest, op welke manier dan ook.. Ergens klopt het natuurlijk ook niet helemaal als er zoveel overeenkomsten zijn.. Wél vind ik het erg vreemd dat ze een andere behandeling krijgt dan haar studiegenoten! Gezien de zaak al door de examencommissie beoordeeld is zou ik je dochter adviseren contact op te nemen met één van de studieadviseurs of bij de studentenraad. Als jouw dochter overtuigd is van haar gelijk en van het feit dat haar onrecht is aangedaan dan zou ze zich niet zonder slag of stoot gewonnen moeten geven! Er is altijd de optie om een met reden omkleed beroep in te dienen bij het universitaire College van Beroep voor de Examens (strafbesluit aanvechten lijkt mij de beste optie--> gelijk trekken met straf andere studenten). Succes!
Dank je voor het googlen Dana.

Lf. dat zit haar ook erg dwars dat stempeltje.

Ze wil ook gewoon niet te boek staan voor iets wat ze niet gedaan heeft.

Maar bewijs het maar als de verdenkingen op tafel liggen.

Ik geloof best dat ze wellicht dingen onhandig heeft aangepakt in dit geval.

Anderzijds,ze is zich daar ook van geen kwaad bewust van.

Wat ik begrijp wat ze gedaan heeft.

Ze liep vast in de opdracht en heeft haar mede studenten om wat handvatten gevraagd.

Daarmee is ze dezelfde richting op gaan werken maar heeft het wel individueel uitgewerkt.

Haar medestudenten hebben het gewoon samen gedaan.
Geeft niet Bindi,voor mij is het ook laat.

Mijn dochter zou het mij wel eerlijk vertellen Bindi.

En echt,ik ken haar als mijn eigen broekzak.

Dit ligt echt niet in haar lijn,daar is ze veel te individueel voor.

Ze doet alles liever zoveel mogelijk zelf (kan daardoor ook moeilijker samenwerken,is ook niet altijd goed)
Edit : liep vast in een deel van de opdracht.grootste gedeelte heeft ze zelf gedaan

Dat heeft ze ook eerlijk gemeld hoe dat gegaan is.
Dan moet ze zich hard maken voor haar recht! Het zou te gek voor woorden zijn als haar door deze situatie de mogelijkheid tot het cum-laude afstuderen wordt ontnomen..

Sterkte en knuffel voor je dochter!
Dank je Bindi voor haar.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom zij het zwaarst gestraft word.

Nou ja,in zoverre begrijp ik dat de anderen een duidelijk verhaal hebben waarom het identiek is.

En bij haar de verdenking zodanig ligt alsof ze het overgenomen heeft zonder samenwering.

Bovendien werd zij als enige apart genomen en de andere hebben samen voor haar zitting gedaan.
Ah mooi Dana!!

Ik zocht ook al iets van jurisprudentie over zoiets.
En dit gaat nota bene maar over een opdracht bij haar.
.
Ik zou dan ook weleens willen weten hoe ze dit hard willen maken om terechte sancties uit te delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven