Werk & Studie alle pijlers

Dochter wil een dieren opleiding doen, en ik maak [Geen OP]

13-09-2020 09:00 820 berichten
Alle reacties Link kopieren
Xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-09-2020 08:55
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
0.00% gewijzigd
MRES schreef:
15-09-2020 08:37
Aub niet quoten. Ik verwijder de reactie straks ivm herkenbaarheid.
Ontzettend herkenbaar. Helaas hebben we in Nederland nou eenmaal dat vmbo en mbo een soort samengevoegde opleiding zijn en 16-jarigen door de leerplicht worden gedwongen om verder te leren op het mbo, hoe ruk de opleiding ook is.

Het gekke vind ik nog altijd dat het mbo iets typisch Nederlands is. Mijn kinderen zijn ooit eens over de grens gaan kijken en waren stomverbaasd toen ze erachter kwamen dat het vmbo van daar tot je 18/19de is en je dan een diploma gelijk aan mbo4 hebt.
Betty_Slocombe schreef:
15-09-2020 17:07
Op de havo zijn twee moderne vreemde talen nog steeds niet verplicht (dat is ook nooit zo geweest) en er is ook een profiel mogelijk zonder wiskunde. Duits of Frans kiezen in plaats van Engels kan niet meer.
Op het vwo is een tweede vreemde taal verplicht, tenzij er dispensatie is (en daar was vroeger ook een mogelijkheid tot Nederlands+Duits en verder niks, maar dat kan niet meer) en is er geen optie meer tot een vakkenpakket zonder wiskunde.
Dat kon vroeger allemaal wel.
Dat het maar weer duidelijk is.
Helaas zijn er scholen die zelf profielen verzinnen. Mijn zoon (havo) maakten ze wijs dat je geen NG zonder natuurkunde kunt volgen. Dat was een verzonnen regel op die school maar geen landelijke eis voor het havo-diploma.

Mijn dochter heeft kenissen op een hele andere school waar het vwo altijd verplicht Duits en Frans volgt... Weer een ander iedereen hetzelfde verplichte keuzevak. Lekker makkelijk voor de roostermaker als leerlingen niet allemaal verschillende keuzevakken volgen.
En er is ook nog een school waar het profiel NG exact hetzelfde is als NT.

Die kinderen denken hierdoor dat er verschillende havo’s en vwo’s in Nederland zijn terwijl dit gewoon organisatorische eisen van scholen zelf aan vakkenpakketten zijn
Saskia033 schreef:
15-09-2020 17:19


Die kinderen denken hierdoor dat er verschillende havo’s en vwo’s in Nederland zijn terwijl dit gewoon organisatorische eisen van scholen zelf aan vakkenpakketten zijn
Klopt. Meldt de school van mijn kind ook. Profiel zonder wiskunde is op havo bijvoorbeeld ook niet mogelijk en volgens mij ook niet alle profielen die er bestaan.
feow schreef:
15-09-2020 17:09
In 91 naar de havo, in 93 diploma. Met maar een vreemde taal.
De eisen verschilden toen hier in de stad al per school, dus een wellusnietus over ‘hoe het was’ lijkt me onzinnig. Behalve over die onvoldoendes, want een vier is gewoon een onvoldoende waar je toen en nu mee zou kunnen slagen.
Toch is het gek wat ik hier allemaal lees, over scholen die zelf allerlei eisen verzinnen en verzonnen. Je kunt precies nalezen welke eisen de overheid stelt.

Die scholen zullen vast wel veel fijnere roosters hebben.
Alle reacties Link kopieren
Saskia033 schreef:
15-09-2020 17:19
Helaas zijn er scholen die zelf profielen verzinnen. Mijn zoon (havo) maakten ze wijs dat je geen NG zonder natuurkunde kunt volgen. Dat was een verzonnen regel op die school maar geen landelijke eis voor het havo-diploma.
Biologie is geen verplicht onderdeel van het Havo N&T profiel, maar op zoons Havo wel. Hij is dol op natuur, in de vorm van fietsen, in een rivier liggen in de Pyreneeën, of gebraden op zijn bord. De rest van de natuur interesseert hem niet.

Hij had liever economie gedaan, maar bij de andere richtingen kon je weer geen natuurkunde kiezen.

Wat mij betreft gewoon terug naar het vroegere "pretpakket", dat voor de één uit talen bestaat en voor de ander uit exacte vakken.

Het enige waar ik beroepshalve profijt van heb, qua schoolvakken, is mijn typdiploma...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
15-09-2020 18:43
Toch is het gek wat ik hier allemaal lees, over scholen die zelf allerlei eisen verzinnen en verzonnen. Je kunt precies nalezen welke eisen de overheid stelt.

Die scholen zullen vast wel veel fijnere roosters hebben.
Gatenkaas...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
15-09-2020 19:39
Biologie is geen verplicht onderdeel van het Havo N&T profiel, maar op zoons Havo wel. Hij is dol op natuur, in de vorm van fietsen, in een rivier liggen in de Pyreneeën, of gebraden op zijn bord. De rest van de natuur interesseert hem niet.

Hij had liever economie gedaan, maar bij de andere richtingen kon je weer geen natuurkunde kiezen.

Wat mij betreft gewoon terug naar het vroegere "pretpakket", dat voor de één uit talen bestaat en voor de ander uit exacte vakken.

Het enige waar ik beroepshalve profijt van heb, qua schoolvakken, is mijn typdiploma...
Oh dat type diploma. Ik ben echt groot voorstander om dat verplicht op basis of middelbare in te voeren. Heb nog getracht kinderen hier op typeles te stoppen, maar watjesmoeder als ik ben, is me dat nooit gelukt.
Snoesje666 schreef:
15-09-2020 19:39
Biologie is geen verplicht onderdeel van het Havo N&T profiel, maar op zoons Havo wel. Hij is dol op natuur, in de vorm van fietsen, in een rivier liggen in de Pyreneeën, of gebraden op zijn bord. De rest van de natuur interesseert hem niet.

Hij had liever economie gedaan, maar bij de andere richtingen kon je weer geen natuurkunde kiezen.

Wat mij betreft gewoon terug naar het vroegere "pretpakket", dat voor de één uit talen bestaat en voor de ander uit exacte vakken.

Het enige waar ik beroepshalve profijt van heb, qua schoolvakken, is mijn typdiploma...
Wat stom... En bij N&G dan ook verplicht zeker? Biologie was op de mavo nauwelijks gericht op natuur, maar (naar mijn idee) vooral wat basiskennis voor degenen die een verzorgende vervolgopleiding wilden doen. Het ging vrijwel alleen over het menselijk lichaam. Vond dat verschrikkelijk dus liet het vallen (je móest nou eenmaal 2 vakken laten vallen en er waren maar 5 vakken waar je uit mocht kiezen...) Een jaar later kreeg ik pas scheikunde en dát vond ik wel leuk maar zonder biologie en natuurkunde leek het mij niet zinvol om nog verder te kijken naar exacte mbo richtingen.

Vreemd dat er op scholen toch zoveel verschillen zijn in hoe ze vorm geven aan een bepaald profiel. Is dat vooral een roostertechnische keuze?
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
15-09-2020 12:27
Ik ben 42 en weet nog steeds niet wat ik wil worden. Banen veranderen bij wijze van spreken met het jaar. Er vallen functies af die voorheen nodig waren en er worden nieuwe functies gecreëerd, vanwege bijvoorbeeld automatisering/robotisering. Toen ik nog in het onderwijs werkte, werd tijdens het praatje voor de profielkeuze aan ouders gevraagd op te staan als ze nog steeds in het werkveld werkten waar ze voor geleerd hadden. Ongeveer een vierde stond op. En of dat nou te maken heeft met een bewuste keuze of hoe een balletje toevallig rolt, feit blijft dat de meeste mensen uiteindelijk toch iets anders zijn gaan doen.
Dit is best een interessant gegeven. En pleit er voor om een opleiding te kiezen die je leuk vindt ipv de verstandige keuze. Want de wereld en jijzelf verandert nog zoveel.

Ik werk overigens wel in het werkveld waarvoor ik ben opgeleid. Maar heb dan ook een zeer brede opleiding gedaan. Ik doe alleen niet al 25 jaar hetzelfde, heb in dat werkveld wel echt verschillende functies gehad, maar de link met mijn opleiding is er zeker nog.
dannas schreef:
15-09-2020 20:42
Dit is best een interessant gegeven. En pleit er voor om een opleiding te kiezen die je leuk vindt ipv de verstandige keuze. Want de wereld en jijzelf verandert nog zoveel.

Ik werk overigens wel in het werkveld waarvoor ik ben opgeleid. Maar heb dan ook een zeer brede opleiding gedaan. Ik doe alleen niet al 25 jaar hetzelfde, heb in dat werkveld wel echt verschillende functies gehad, maar de link met mijn opleiding is er zeker nog.
Ik vind dit dus een hele lastige. Ik ben er geen voorstander van om alléén maar te kijken naar wat handig en verstandig is, of waar het kind baangarantie mee krijgt. Maar het stuk "een opleiding kiezen die je leuk vindt" vind ik ook een moeilijke. Niet alleen omdat ik denk, hoeveel onzekere, lieve, zachte pubermeisjes met veel te weinig levenservaring blijven niet teveel hangen in een overgeromantiseerd beeld van wat werken met baby's of paarden inhoudt.
Anderzijds zijn er ook tal van opleidingen (mijn vooroordeel!) waarvan ik denk: hoe "volwassen" kan een kind van 14 zijn als het ervoor kiest om zeer lichamelijk werk te gaan doen door al op de opleiding andermans zweetvoeten of stinkmuil te gaan bekijken. (Hoewel ik me dat voor een 18-jarige die geneeskunde gaat doen ook niet kan voorstellen, meteen die snijzaal op). Maar ik ben mij ervan bewust dat het mijn eigen vooroordeel is dat tieners het liefst omringd zijn met teksten, cijfers of computers.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-09-2020 10:39
Ik vind dit dus een hele lastige. Ik ben er geen voorstander van om alléén maar te kijken naar wat handig en verstandig is, of waar het kind baangarantie mee krijgt. Maar het stuk "een opleiding kiezen die je leuk vindt" vind ik ook een moeilijke. Niet alleen omdat ik denk, hoeveel onzekere, lieve, zachte pubermeisjes met veel te weinig levenservaring blijven niet teveel hangen in een overgeromantiseerd beeld van wat werken met baby's of paarden inhoudt.
Anderzijds zijn er ook tal van opleidingen (mijn vooroordeel!) waarvan ik denk: hoe "volwassen" kan een kind van 14 zijn als het ervoor kiest om zeer lichamelijk werk te gaan doen door al op de opleiding andermans zweetvoeten of stinkmuil te gaan bekijken. (Hoewel ik me dat voor een 18-jarige die geneeskunde gaat doen ook niet kan voorstellen, meteen die snijzaal op). Maar ik ben mij ervan bewust dat het mijn eigen vooroordeel is dat tieners het liefst omringd zijn met teksten, cijfers of computers.
Dat is inderdaad best wel een vooroordeel. Zeker met de Coronacrisis stond mijn buurt-app bijvoorbeeld vol met 13 t/m 18 jarigen die zich voor allerhande werkzaamheden aanboden, van tuinieren tot bijles geven tot fietsen repareren tot schilderen tot klussen tot computerles geven aan bejaarden tot boodschappen bezorgen tot muziekles geven en noem maar op. Dat zijn dus allemaal werkzaamheden die die jongeren leuk vinden om te doen en waar ze graag een zakcentje mee verdienen. Waarom zouden ze dan niet op dezelfde manier kunnen bedenken wat ze leuk vinden om een echt salaris mee te verdienen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En hoeveel middelbare scholieren zitten er op school of hun vereniging wel niet in allerhande clubjes, commissies en besturen? Denk aan de schoolkrant, penningmeester, medezeggenschapsraad, bardienst, materiaaldienst, technische dienst, you name it.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
16-09-2020 10:48
En hoeveel middelbare scholieren zitten er op school of hun vereniging wel niet in allerhande clubjes, commissies en besturen? Denk aan de schoolkrant, penningmeester, medezeggenschapsraad, bardienst, materiaaldienst, technische dienst, you name it.
Oh, die dingen kan ik mij ook wel voorstellen hoor, bedoelde eigenlijk puur echt zeer verzorgende/(para)medische richtingen. Hoe een 15-jarige bedenkt niets liever te willen doen dan teennagels schoonmaken of tandsteen te verwijderen.

Maar zoals ik schreef: ik ben mij ervan bewust dat het een vooroordeel is en dat er kinderen zijn die dit spelenderwijs allang weten dat dit de richting is die ze op willen gaan.
Maar wat ik bovenal bedoel is: hoe een kind dat echt een hekel heeft aan gym bijv. Bewegingswetenschappen gaat doen. Of iemand die totaal niet sociaal en ook niet creatief uitkomt bij Creatieve Therapie. Of iemand met dramatische cijfers voor economie en wiskunde in eerste instantie kiest voor...Accountancy. Of iemand die bang is voor bloed Geneeskunde. Dat soort dingen.
NYC schreef:
16-09-2020 10:51
Oh, die dingen kan ik mij ook wel voorstellen hoor, bedoelde eigenlijk puur echt zeer verzorgende/(para)medische richtingen. Hoe een 15-jarige bedenkt niets liever te willen doen dan teennagels schoonmaken of tandsteen te verwijderen.

Maar zoals ik schreef: ik ben mij ervan bewust dat het een vooroordeel is en dat er kinderen zijn die dit spelenderwijs allang weten dat dit de richting is die ze op willen gaan.
Maar dat kan je je toch bij alle richtingen wel afvragen, als je het naar de praktijk vertaalt? Heb je zelf niet vooral een aversie tegen (para)medische handelingen?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-09-2020 10:55
Maar wat ik bovenal bedoel is: hoe een kind dat echt een hekel heeft aan gym bijv. Bewegingswetenschappen gaat doen. Of iemand die totaal niet sociaal en ook niet creatief uitkomt bij Creatieve Therapie. Of iemand met dramatische cijfers voor economie en wiskunde in eerste instantie kiest voor...Accountancy. Of iemand die bang is voor bloed Geneeskunde. Dat soort dingen.
Nou, niet dus. En waarom zou het ook?
Am Yisrael Chai!
Voornu schreef:
16-09-2020 12:09
Maar dat kan je je toch bij alle richtingen wel afvragen, als je het naar de praktijk vertaalt? Heb je zelf niet vooral een aversie tegen (para)medische handelingen?
Ja, ik denk dat dat het vooral is hoor. En mijn gebrek om daarin in te leven. Maar ik vind dat dus écht heel moeilijk te geloven.
fashionvictim schreef:
16-09-2020 12:25
Nou, niet dus. En waarom zou het ook?
Jij denkt dat dit niet/weinig voorkomt? Ik denk dus dat dat juist tamelijk vaak gebeurt. Maar misschien heb ik het mis.
Ik kan de OP natuurlijk niet meer zien, dus ik weet niet je exacte situatie, maar:
Toen ik 15 was heb ik een keuze moeten maken omdat ik van de middelbare school af wou (ik zat op havo) en heb gekozen voor iets wat me toen aansprak, namelijk dierverzorging. Zo gedaan en in 3 jaar mn diploma gehaald. In die 3 jaar heb ik erg veel ervaring opgedaan en heb ik in meerdere velden binnen dierverzorging wat kunnen mee draaien. Uiteindelijk kwam ik tijdens deze opleiding tot het besef dat ik een andere richting op wou, daarin studeer ik nu op het hbo. Maar ik heb totaal geen spijt dat ik toen voor dierverzorging heb gekozen. Iets doen wat je leuk vind is het belangrijkste! En ja, in dierverzorging kan je ook gewoon werk vinden 😄
Alle reacties Link kopieren
Een dierenstudie op niveau 4 kan een prima opstap zijn naar het hbo. Anders zou ik er wel een andere studie naast doen als back-up.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven