Werk & Studie alle pijlers

Dochter wil een dieren opleiding doen, en ik maak [Geen OP]

13-09-2020 09:00 820 berichten
Alle reacties Link kopieren
Xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-09-2020 08:55
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak je je nu al zorgen over iets dat op zijn vroegst over vier jaar misschien, héél misschien gaat gebeuren? Je kan haar niet haar hele leven beschermen, dus let it go!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Dan is ze nog maar 19 jaar. Kan ze alsnog voor een vervolg studie kiezen en heeft ze ieder geval een MBO diploma op zak.
Wow.

Je hebt zelfs blijkbaar nagedacht over een opleiding die je kind helemaal niet zelf heeft uitgekozen en eventueel op kamers gaan met 15? Raar.

( En alsof die kamers er uberhaupt zijn als ze wat ouder zou zijn)

Laat haar lekker naar regionale MBO gaan en haar keuze doen.
Is er geen werk te vinden is ze ouder en kan dan zelf beslissen of ze op kamers gaat voor een baan elders. Of HBO gaat doen enz.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 13-09-2020 09:05
2.24% gewijzigd
Laat. Haar. Haar keuzes, haar toekomst, haar opleiding. Vreselijk zo’n moeder die zich zo bemoeid met een studie keuze. Je hebt bovendien geen flauw idee hoe het over een paar jaar is qua baan kansen.
Met dieren willen werken en haar dan een richting op willen sturen waarbij ze met verstandelijk beperkte mensen zal moeten werken, dat vind ik nogal wat.
Kan ze beter 'n cursus hondentrimmen volgen. Of misschien volgende vakantie 'ns een vakantiebaantje nemen op 'n boerderij om uit te zoeken of ze dat wel echt wil en zich dat soort werk op haar 40e ook nog ziet doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het allerergste wat er kan gebeuren? Dat ze 4 jaar met plezier naar school gaat, geen werk vindt, en dan alsnog een andere opleiding gaat doen? Mij lijkt het belangrijkste dat een 15-jarige gemotiveerd blijft om naar school te gaan en een diploma te halen, en de rest komt dan daarna wel weer.
Ik kan me je zorg voorstellen, 15 is ook nog super jong om zo’n keuze te maken. Mogelijk maakt je dochter een keuze waar ze later op terug gaat komen. Een flink gedeelte van de mbo leerlingen verandert na het eerste leerjaar vaN opleiding omdat de opleiding toch minder goed bij ze past dan ze dachten. En ook na de opleiding maakt een gedeelte nog een switch naar een andere beroepsgroep. Als het mijn dochter was mocht ze starten met dat wat ze heel graag wil. De hele goede gemotiveerde studenten vinden altijd wel werk.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik haar wel voor een langere periode elke dag vroeg in de ochtend de reisafstand af laten leggen. 3 uur reizen elke dag voor school is echt pittig, kinderen vergissen zich daar vaak in bij het maken van een keuze voor een opleiding.
Dierenverzorgers / trainers/ dierenartsaasistenten / hondentrimmers/ leeuwentemmers zijn er toch altijd nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je kind van 15 niet wijzen op een opleiding waarvoor ze 3 uur per dag moet reizen. Je vult wel erg veel voor haar in. Kan ze e.a. niet eens met een mentor op school bespreken.

Ze kan ook gaan kijken bij een regionale ROC Groen & Dier of een opleiding tot opleiding Dierenartsassistent Paraveterinair (mbo).
MBo dierenverzorging.

Er zijn zat mogelijkheden ook vast in de buurt. Ik heb een beetje het idee dat jij er zoveel nare voorwaarden aan wil verbinden dat zij er vanaf ziet. Maar ook iemand die in de dieren zit kan zich ontwikkelen tot zelfstandig ondernemer, dierenartsassistent of leidinggevende,...etc.
viva-amber wijzigde dit bericht op 13-09-2020 09:15
44.70% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel goed dat je je zorgen maakt of de opleiding wel tot een baan leidt. Er zijn leuke opleidingen waar geen werk in te vinden is en wel veel mensen trekken, zoals vroeger de modevakschool, en nu sport en leisure. Veel van de mensen die dat gedaan hebben komen in een baan onder hun niveau terecht met weinig toekomstperspectief, ik zou dat niet willen voor mijn kind. Daarnaast zijn er veel jongeren die dagelijks meer dan een uur reizen voor hun opleiding, dus het reizen zou ik niet zozeer als een probleem zien. Huiswerk maken kan ook prima in de trein.
https://www.roc-nijmegen.nl/mbo-opleidi ... g-4-01150o
Het klinkt als een mooie opleiding en echt iets van deze tijd de zorgboerderijen schieten als paddenstoelen uit de grond!
Ik wens je dochter veel succes met de opleiding!
Ze is nu nog zoekende, dat betekent dan dat ze in 2021 aan haar opleiding begint? Dan is ze alweer een jaar ouder.

Ik snap dat je als moeder veel nadenkt over de toekomst van je kind. Logisch, want je wil dat ze een mooie toekomst krijgen.
Studiekeuze is daar een deel van. Maar zoals gezegd, je weet niet hoe de maatschappij zich ontwikkeld en waar over een aantal jaren baankansen liggen. Voor wat betreft de opleiding in Nijmegen: de dagelijkse reistijd lijkt me erg lang, het is verstandig als je dochter goed nadenkt of ze dat een aantal jaren wil doen. Daarnaast is een nieuwe opleiding vaak nog niet zo goed georganiseerd. Is jouw dochter iemand die daar goed mee kan omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Het is geen studie als culturele antropologie ofzo... daar zijn maar vier banen per jaar voor beschikbaar.

Met een opleiding dierverzorging kan ze ook heel goed als zzp’er aan de slag.

Sowieso is het verstandig een alternatieve keuze te hebben omdat niet iedereen zonder meer bij een opleiding wordt aangenomen. Ten eerste is er niet onbeperkt plek en zeker voor zo’n opleiding is er vaak meer aanmelding dan plek.
Ten tweede: Je krijgt een intakegesprek waarbij je moet motiveren waarom je die opleiding wil doen. Bij de opleiding die jij graag wil of een andere van jouw keuze kan ze met een ‘het moest van mijn moeder’ niet aankomen. 😉
suzyqfive wijzigde dit bericht op 13-09-2020 09:17
0.76% gewijzigd
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
13-09-2020 09:12
https://www.roc-nijmegen.nl/mbo-opleidi ... g-4-01150o
Het klinkt als een mooie opleiding en echt iets van deze tijd de zorgboerderijen schieten als paddenstoelen uit de grond!
Ik wens je dochter veel succes met de opleiding!
Dochter wil met dieren werken en dan moet ze maar zoiets doen?
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat de gewenste dierenopleiding zo breed en qua niveau zo hoog mogelijk is. Ik zou gaan voor minimaal niveau 3 en liever 4. Is bijvoorbeeld een landbouw/veeteelt opleiding een optie of ziet ze zich als dierenarts assistent?

Bekijk of er raakvlakken zijn binnen de gewenste opleiding met andere beroepen, zodat mocht de arbeidsmarkt niet vlotten, dat ze genoeg kennis en niveau heeft om wat anders te doen.

De stages zijn natuurlijk heel belangrijk, want werkgevers binnen de branche zijn wellicht beperkt, dus ze moet positief opvallen. Check dus bij de opleiding wie de stages regelt, hoe ze worden verdeeld binnen de opleiding etc.

Jezelf en haar informeren over wat het inhoudt en wat er te koop is, is prima.En verder is en blijft het haar keus. Er zijn maar weinig mensen die exact hun startberoep blijven doen tot hun 70e.
mrsduck wijzigde dit bericht op 13-09-2020 09:23
Reden: Te snel op enter
13.24% gewijzigd
pamelacourson schreef:
13-09-2020 09:15
Dochter wil met dieren werken en dan moet ze maar zoiets doen?
https://www.helicon.nl/mbo/opleidingen/ ... -en-groen/
pamelacourson schreef:
13-09-2020 09:15
Dochter wil met dieren werken en dan moet ze maar zoiets doen?
Ik vind dat ook een heel rare suggestie. Het gaat volgens mij meer om verstandelijk gehandicapten te begeleiden dan om dierverzorging, want dat moeten die beperkten juist doen onder toezicht.
Dames googel even op de opleiding.
Dat zegt dit:
'
Tijdens deze nieuwe opleiding leer je:

alles over het gedrag, de ontwikkeling en de begeleiding van verschillende doelgroepen, zoals (ex)-verslaafden, gedetineerden en mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking;
over de algemene verzorging en het houden van dieren;
hoe je dieren op een juiste manier in kunt zetten bij activiteiten;
over de verzorging van planten, het aanleggen en onderhouden van een moestuin en het kweken van groenten en kruiden.

Na Maatschappelijke zorg en groen kun je onder andere aan de slag als Persoonlijk Begeleider bij bijvoorbeeld:

Zorg- en kinderboerderijen
Revalidatie- en recreatiecentra
Verpleeg- en verzorgingstehuizen
Activiteitencentra voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking
Psychiatrie
Verslavingszorg
Gevangenissen
Niet bepaald diergericht dus, op 'n heel klein stukje na.
Bij kind op de middelbare school kwam het MBO voorlichting geven over hun opleidingen. Je kon inschrijven voor een aantal richtingen en daar werd dan door een MBO docent over verteld. Iedere presentatie begon met het schetsen van een realistisch beeld van het werk, je verwachte inkomen en je baankans. Dat werkte verrassend verhelderend voor mijn puber. Dierverzorging was daarna sowieso geen optie meer.
Ik denk dat je een betere moeder bent dan degene die roepen dat ze iets moet doen wat ze leuk vindt met nul kans op een baan later. Als je 15 bent heb je geen idee, opleidingen die aansluiten op de arbeidsmarkt is minder belangrijk dan een leuke opleiding.
To noemt deze opleiding daar zet ik de link van neer.
Deze wil dochter graag gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Enerzijds snap ik je zorg, anderzijds is het belangrijk dat je dochter leert haar eigen keuzes te maken (ook als die niet zo’n positief vervolg hebben) en ze gemotiveerd is voor de opleiding die ze gaat doen. Mocht dit straks niks blijken te zijn, dan is ze denk ik ook gemotiveerder iets anders te zoeken.
Verder zijn dieren iets dat er altijd blijft zijn. Het werkveld is niet breed, maar blijft (net als bijv kinderopvang) iets wat altijd afgenomen zal moeten worden.
Gewoon haar nu laten doen wat ze leuk vindt. Wellicht kan ze de kopopleiding vakman ondernemer doen als ze klaar is.
Er zijn zoveel zzp-ers met dieren, er rijden hier busjes met hondenuitlaatservices en trimsalons af en aan, en de puppy trainingen hebben hier een wachtlijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven