Werk & Studie alle pijlers

dringend advies nodig!

29-12-2016 23:01 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Je hebt een mbo niveau 4 opleiding gedaan, als je geen vertraging had was je ongeveer 20 of 21 toen je klaar was met de opleiding. Welke werkervaring heb je tussen je 20ste en het begin van dit jaar opgedaan? Welke banen heb je gehad en in welke sector? Het handigst is om te solliciteren in een branche waar je werkervaring hebt.

Als je die jaren heb gebruikt om moeder en huisvrouw te zijn en geen werkervaring hebt sta op flinke achterstand op de arbeidsmarkt ten opzichte van mensen die wel hebben gewerkt na hun opleiding, zeker in een branche als toerisme waar veel sollicitanten zijn voor weinig vacatures.

Hetzelfde geldt voor administratieve/secretariele functies, daar heb je niet alleen geen ervaring, maar ook geen relevante opleiding, terwijl er veel meer sollicitanten zijn (met relevante opleiding/ervaring) dan vacatures.

Het lijkt me niet verstandig om je vooral daarop te richten.

Heb je unieke kwaliteiten? Heb je bijvoorbeeld goed Spaans geleerd op je opleiding? Dan zou je kunnen kijken voor callcentre werk waar Spaans belangrijk is.

Het is al gezegd: waarom ga je niet verder leren/studeren? Daarmee vergroot je, als je een verstandige keuze maakt m.b.t. de studie die je doet, op de langere duur veel meer kans op de arbeidsmarkt.

Je zou eens kunnen kijken naar duaal studeren, dan werk je (en krijgt dus ook inkomen, al is dat misschien niet zoveel) en leer je tegelijk.
Ben je ook langs uitzendbureau's gegaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ben je ook langs uitzendbureau's gegaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is het geen mogelijkheid om per 1 Feb (of 1 September) met een deeltijd opleiding te beginnen op het HBO. (vaak avonds les), als de kinderen op bed liggen (2x per week).

Zo kun je jezelf verder ontwikkelen op een hoger niveau (staat ook meteen prettig op je CV) en ondertussen zoek je verder naar een baan(tje),
hoe lang werk je nu al niet? Is dat vanaf juni of ben je langer thuis geweest! Is het dat laatste heb je gebrek aan werkervaring. Zeker in de functies waar jij wilt werken. Er zijn legio mensen met de juiste ervaring en opleiding. Met je opleiding komt je ook niet heel ver als je al jaren niet meer in die branch hebt gewerkt. En wat de rest zegt, ook ik ben een trotse moeder. Maar in eerste instantie ben ik vrouw, zelfstandig professional etc etc. Jezelf 'mama' noemen verlaagt je tot een zeker niveau wat je niet zo wil laten overkomen in gesprekken. Ze zitten niet te wachten op een mama, maar een werknemer.
Focus je op wat je te bieden hebt. En inderdaad,.. jezelf als "mama" presenteren, beter anders. Tuurlijk staan je kids op 1 en in de huidige tijd is er ook veel en veel meer ruimte om werk en privé goed te matchen is mijn ervaring.

Probeer je echt goed in de werkgever te verplaatsen, beter 30 brieven waarbij je je echt goed ingeleefd hebt in de wensen van de werkgever dan 400 dezelfde brieven met cv. Echt, die pik je er zo uit als werkgever, van die copy-paste brieven.

Wie ben jij? Waarom wil jij juist bij die organisatie werken.

En vergis je niet hè, als moeder doe je ervaringen op die heel waardevol zijn in het werkende leven.

En als je het weet te combineren helemaal: organisatietalent, relativeringsvermogen, plannen, organiseren, samenwerken, communiceren,.. ik heb heel veel kwaliteiten ontwikkeld die heel heel heel nuttig zijn in mijn werkend leven.

Vrijwilligerswerk om werkervaring op te doen is een goed idee.
We don't see things as they are we see things as we are
Werkgelegenheid in het toerisme is al heel erg slecht, en het wordt door nog verdergaande automatisering nog slechter. Men zoekt vooral nog ICT deskundigen en uitblinkers op marketing gebied. Geen mensen met toeristische achtergrond, of niet per se althans. Toeristische opleidingen zouden afgeschaft moeten worden, maar ja daar heb je nu niks aan.

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord op je vragen. Je hebt dit jaar 400 sollicitaties verstuurd en maar 2 x uitgenodigd voor gesprek en dus 398 keer afgewezen. Ik denk dat je het roer radicaal om moet gooien en je moet omscholen naar een branche met goede baankansen, zoals in de Veiligheidsbranche of Zorg of Onderwijs wellicht. Geen administratie of toerisme of marketing of communicatie. Wellicht werken en leren opleiding of via LOI/ NTI zodat je thuis kan studeren.
De sector waarin je werk zoekt zal waarschijnlijk lastig zijn, maar ik denk ook dat het aan de manier van jezelf presenteren in je brief moet liggen. Ik heb zelf wel eens sollicitatiebrieven doorgenomen op het werk en kan je vertellen dat het echt té vaak om te huilen was qua inhoud en kwaliteit. Als je zo vaak brieven hebt gestuurd en verder niet bent uitgenodigd op gesprek, zou ik daar mijn aandacht op gaan richten.
quote:Ni-na schreef op 31 december 2016 @ 00:40:

De sector waarin je werk zoekt zal waarschijnlijk lastig zijn, maar ik denk ook dat het aan de manier van jezelf presenteren in je brief moet liggen. Ik heb zelf wel eens sollicitatiebrieven doorgenomen op het werk en kan je vertellen dat het echt té vaak om te huilen was qua inhoud en kwaliteit. Als je zo vaak brieven hebt gestuurd en verder niet bent uitgenodigd op gesprek, zou ik daar mijn aandacht op gaan richten.

Als mijn collega's 300 CV's voor 1 vacature binnen krijgen, bekijken ze eerlijk gezegd die brieven niet eens.

Dan grijpen ze ineens naar 't CV. Als ze dan 20 mensen uitgezocht hebben, bekijken ze die 20 brieven om de helft te elimineren.

Maar die 280 anderen ... passen blijkbaar al niet in 't profiel op basis van hun ervaring en opleiding.

Als ze voor een vacature 20 brieven binnen krijgen, doen ze meestal wel de moeite om alles te lezen.

Maar dat zijn dan over 't algemeen geen administratieve functies.

In sommige gevallen is een matchend CV dus 1000 keer belangrijker dan een brief die 20 keer is nagelezen.
quote:Mietrot schreef op 31 december 2016 @ 00:44:

[...]

Als mijn collega's 300 CV's voor 1 vacature binnen krijgen, bekijken ze eerlijk gezegd die brieven niet eens.

Dan grijpen ze ineens naar 't CV. Als ze dan 20 mensen uitgezocht hebben, bekijken ze die 20 brieven om de helft te elimineren.

Maar die 280 anderen ... passen blijkbaar al niet in 't profiel op basis van hun ervaring en opleiding.

Als ze voor een vacature 20 brieven binnen krijgen, doen ze meestal wel de moeite om alles te lezen.

Maar dat zijn dan over 't algemeen geen administratieve functies.

In sommige gevallen is een matchend CV dus 1000 keer belangrijker dan een brief die 20 keer is nagelezen.Mee eens. Denk dat het in de branche waarin ik werk ook een heel stuk minder heftig is dan het beeld dat jij schetst. Hier hebben we veel minder brieven en we lezen ze dus altijd. Blijf het wel belangrijk vinden dat de brief is geschreven voor het bedrijf en dus niet te algemeen is. Wel eens meegemaakt dat de verkeerde instantie nog in de brief stond... In dit geval is een CV zeker net zo belangrijk inderdaad.
Je schrijft dat je zoekt naar iets administratiefs of als receptioniste, zoals je het schrijft klinkt het een beetje alsof je voor dat soort baantjes zonder opleiding zo in aanmerking komt. Maar ald ik kijk naar de administratieve functies bij ons bedrijf bijv, dan zijn dat allen hoogopgeleide met een terzake doende opleiding. Receptioniste is tegenwoordig ook niet meer het "simpele" baantje dat het vroeger was. Bij veel bedrijven zitten daar allerlei extra taken bij. Ik zou dus zorgen dat je goed kijkt naar waar je op solliciteert. Als men naast jouw cv tig cv's krijgt van mensen met passende opleiding en ervaring dan kiezen ze niet voor jou logisch. Kortom ga met jezelf aan de slag, cursussen volgen etc. Als je op gesprek mag en men vraagt wat je dat jaar thuis hebt gedaan, zou je antwoord niet moeten zijn " lekker thuis met de kindjes". 'Maar" ik heb dit. Dit en dit gedaan mijn kansen op de markt te vergroten
En To, wat vind je van de adviezen
quote:Renaissance schreef op 31 december 2016 @ 07:47:

En To, wat vind je van de adviezen Geen tijd om te antwoorden want trotse mamma en voor 2 kinderen aan het zorgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En 400 brieven in een half jaar? Stuur je dan telkens dezelfde brief? Ik ben zzp-er en als mijn opdracht afloopt zijn de motivatiebrieven voor elke vacature anders. Toegespitst op juist DIE vacature. En dat is onmogelijk als je op 400 banen in een half jaar hebt gesolliciteerd. Dan kun je nooit goed nadenken over de juiste brief. Maar net als veel anderen denk ik dat het meer aan je CV ligt. Daar kijken ze echt het eerst naar. Kom je door die selectie kijken ze soms nog wel eens naar een brief.

Omscholen lijkt me in jouw geval toch het beste.
Als je een HBO opleiding te heftig vindt, zie je iets in een MBO opleiding in een heel andere richting? Bijvoorbeeld procesoperator worden? Daar is zeker werkgelegenheid in namelijk. En het is leuk werk. Niet meteen denken dat je dat niet kunt, overigens, techniek kun je gewoon leren. Het is alleen geen aanrader als je het vreselijk vindt om vieze handen te krijgen, want dat gebeurt wel eens.
quote:Mietrot schreef op 31 december 2016 @ 00:44:

[...]

In sommige gevallen is een matchend CV dus 1000 keer belangrijker dan een brief die 20 keer is nagelezen.

Klopt! 8 jaar terug solliciteerde ik naar een baan als directiesecretaresse die ik ook heb gekregen. Naast mijn cv stuurde ik alleen een begeleidende e-mail met de tekst: "Heeft mijn cv uw interesse gewekt? Neem dan contact met mij op via 06-........".

Datum van verzenden: laatste dag van de reageertermijn.

Je cv moet maar net matchen met hetgeen de werkgever vraagt. Mijn geluk is dat ik jaren terug geïnvesteerd heb in een Schoevers-opleiding.

Leuk verhaal hierbij is nog dat ik op gesprek kwam terwijl ik 39 weken zwanger was. Mijn 2e gesprek was na de geboorte van zoon. Aangenomen en na mijn verlof gestart!
quote:[message=25510563,noline]

Als je die jaren heb gebruikt om moeder en huisvrouw te zijn en geen werkervaring hebt sta op flinke achterstand op de arbeidsmarkt ten opzichte van mensen die wel hebben gewerkt na hun opleiding, zeker in een branche als toerisme waar veel sollicitanten zijn voor weinig vacatures. Niet alleen dat, maar het is ook nog eens een sector die juist in de afgelopen paar jaar (waar naar ik aanneem TO niet heeft gewerkt) drastisch is veranderd. Voordat TO kinderen kreeg was bijvoorbeeld booking.com nog vrij onbekend. Nu is het zo'n beetje de standaard voor hotelboekingen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden in die toeristische branche.
Toen ik net klaar was met mijn eigen mbo-4 opleiding ben ik eerst op vakantie geweest voor een langere periode waardoor er een groot gat op mijn cv verscheen. Ook was de markt niet zo goed op dat moment en kwam ik zo niet aan een baan in mijn sector.

Ik ben toen langs elk uitzendbureau gegaan en heb mijn eisen aangepast.

Zo heb ik voor een leuk bedrag per uur schoongemaakt op meerdere locaties met aardige collega's. Dit werk wilde ik niet blijven doen maar mijn gevoel van zelfvertrouwen was wel vergroot omdat ik een baan had.

Ga dus langs uitzendbureau's en vraag direct naar wat er nú openstaat/wat ze nodig hebben, desnoods begin je dus die zelfde middag.

Dit kan je in iedergeval op je cv zetten in het mom van ; Ik wil echt graag werken!

Uiteindelijk ben ik verder gaan studeren in een hele andere sector (die veel beter bij mij past).
Wat houdt je tegen om schoonmaakwerk te doen? Kun je heel fijn je eigen uren indelen. Geldt vaak ook voor callcenters. Of kinderopvang? Je hebt er twee thuis, daar mogen er eventueel nog twee bij. En in een supermarkt kun je ook heel vaak opgeven wanneer je kunt werken. Desnoods vakken vullen, wat kan het jou schelen wat je moet doen. Geld is geld en werk is nou eenmaal niet altijd leuk.

Als je blijft hangen in de sector waar je nu solliciteert is de kans erg klein, want dan was het allang gelukt lijkt me.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven