Eerlijk loonsverschil?
donderdag 27 juni 2019 om 21:25
Goedeavond,
Ik zit een beetje met een tweestrijd over mijn salaris. Van mijn omgeving hoor ik van mensen dat ik te weinig verdien en zelf heb ik ook wel een beetje dat gevoel (kom maandelijks opzich net rond, kan echter 0 euro sparen).
Echter is dat gevoel vandaag flink gestegen toen ik erachter kwam dat een collega (die hier nu net 1 jaar werkt, 2 jaar ouder is en HBO heeft) maar liefst 12.000 euro bruto meer verdient als mij jaarlijks.
Het enige verschil tussen ons is dat hij 2 jaar ouder is, HBO heeft en 40 uur werkt waarbij ik al 2 jaar langer in dit bedrijf werkt, MBO 4, vast contract hebt en 32 uur werkt. Zo'n 4000 euro hoger zitten is dus sowieso normaal gezien hij fulltime werkt, ik zou dan zeggen dat de andere 4000 euro op zich ook nog wel klopt door het zijn van HBO. Maar waar komt die andere 4000 dan vandaan? Op het gebied van jaren loop ik 2 schalen voor op hem, en nog heb ik dus een flinke achterstand. Daarnaast heb ik ook een vast contract en zit hij nog op een jaar contract.
Ik weet dat op termijn iemand van HBO gerust zo'n 14.000 euro meer verdient in mijn sector, maar dat is wanneer je echt al 10+ jaar bij een bedrijf werkt of in ieder geval die ervaring heb. Als starter begin je als HBO in mijn sector met zo'n 300 a 400 euro meer dan een MBO 4.
Is dit normaal, of wordt ik genaaid? Ik voel me nu in ieder geval echt ongewild en waardeloos in het bedrijf..
Ik zit een beetje met een tweestrijd over mijn salaris. Van mijn omgeving hoor ik van mensen dat ik te weinig verdien en zelf heb ik ook wel een beetje dat gevoel (kom maandelijks opzich net rond, kan echter 0 euro sparen).
Echter is dat gevoel vandaag flink gestegen toen ik erachter kwam dat een collega (die hier nu net 1 jaar werkt, 2 jaar ouder is en HBO heeft) maar liefst 12.000 euro bruto meer verdient als mij jaarlijks.
Het enige verschil tussen ons is dat hij 2 jaar ouder is, HBO heeft en 40 uur werkt waarbij ik al 2 jaar langer in dit bedrijf werkt, MBO 4, vast contract hebt en 32 uur werkt. Zo'n 4000 euro hoger zitten is dus sowieso normaal gezien hij fulltime werkt, ik zou dan zeggen dat de andere 4000 euro op zich ook nog wel klopt door het zijn van HBO. Maar waar komt die andere 4000 dan vandaan? Op het gebied van jaren loop ik 2 schalen voor op hem, en nog heb ik dus een flinke achterstand. Daarnaast heb ik ook een vast contract en zit hij nog op een jaar contract.
Ik weet dat op termijn iemand van HBO gerust zo'n 14.000 euro meer verdient in mijn sector, maar dat is wanneer je echt al 10+ jaar bij een bedrijf werkt of in ieder geval die ervaring heb. Als starter begin je als HBO in mijn sector met zo'n 300 a 400 euro meer dan een MBO 4.
Is dit normaal, of wordt ik genaaid? Ik voel me nu in ieder geval echt ongewild en waardeloos in het bedrijf..
donderdag 27 juni 2019 om 21:34
Waar baseer jij die 4000 euro van parttime naar fulltime dan op?
Je vergelijkt nu een fulltime salaris met een parttime salaris. Je stelt dat 4000 euro te verantwoorden is doordat hij 8 uur meer werkt. Dit is 8 uur per week. 1/5e meer dan jij..
Ik werk ook 32 uur. Het verschil voor mij zelf van parttime naar fulltime is op jaarbasis bijna 11.000 euro. Dus ik denk dat jouw berekening echt niet op gaat..
Je vergelijkt nu een fulltime salaris met een parttime salaris. Je stelt dat 4000 euro te verantwoorden is doordat hij 8 uur meer werkt. Dit is 8 uur per week. 1/5e meer dan jij..
Ik werk ook 32 uur. Het verschil voor mij zelf van parttime naar fulltime is op jaarbasis bijna 11.000 euro. Dus ik denk dat jouw berekening echt niet op gaat..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 27 juni 2019 om 21:36
Hoeft niet. Niet iedereen begint op dezelfde leeftijd te werken.Fruity-Pebbles schreef: ↑27-06-2019 21:32Dit
En door zijn 2 jaar ouder meer werkervaring en daarmee dus ook in een hogere tree/schaal.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 27 juni 2019 om 21:37
Ja en hij werkt 25% meer uren dan jij. Ik snap niet waarom je zo verbaasd bent.MinkeDeWit schreef: ↑27-06-2019 21:32‘Meer verdient dan ik’. Bij ons is het verschil tussen hbo en mbo ook 1000 euro bruto per maand, dus ik denk dat het vooral in het niveauverschil zit.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
donderdag 27 juni 2019 om 21:39
Scherpbiol schreef: ↑27-06-2019 21:34Waar baseer jij die 4000 euro van parttime naar fulltime dan op?
Eigenlijk wordt de man onderbetaald. Hij verdient slechts 12000 euro meer dan een mbo’er die ook nog eens 20% minder werkt.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 21:40
9.57% gewijzigd
donderdag 27 juni 2019 om 21:39
Fruity-Pebbles schreef: ↑27-06-2019 21:38Dat is waar, ben er 'blind' vanuit gegaan dat hij 'dus' meer werkervaring heeft![]()
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 27 juni 2019 om 21:41
Een man, jawel, die na mij kwam, heeft goed onderhandeld. € 500 per maand meer dan ik.
In de praktijk moet ik hem sturen.
Ik heb het een keer met een teamlead besproken. Die zei tegen me dat wat je hebt onderhandeld bij indiensttreding, leidend is. Ik zou bij wijze van spreken uit dienst moeten, over twee jaar terugkomen en dan stevig onderhandelen.
Als ik hier twee jaar blijf werken, maak ik geen salarissprong.
Ik ben er wel gefrustreerd over geweest, maar (ik beken: met een zucht) accepteer ik het.
Zo werkt het nu eenmaal.
anoniem_386860 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 21:44
0.14% gewijzigd
donderdag 27 juni 2019 om 21:41
Ja idd!!MinkeDeWit schreef: ↑27-06-2019 21:39ScherpAnders zou TO zelf op slechts 8000 euro uitkomen, en dan zit je voor 32 uur zwaar onder het minimumloon.
Eigenlijk wordt de man onderbetaald. Hij verdient slechts 12000 euro meer dan een mbo’er die ook nog eens 20% minder werkt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 27 juni 2019 om 21:44
Weet je waar ik ook gefrustreerd over ben?
Er komen mensen binnen als manager/chef/coördinator. Ze maken het niet waar. Na twee jaar gaan ze gewoon lijnwerk doen. Maar ze mogen hun hoge (managers)salaris houden. En zulke mensen raak je nooit meer kwijt, want ze zitten gebakken met hun hoge salaris.
Dit gebeurt in meer bedrijven.
Ik ben bang dat het enige wat je kan doen, is dat je een goed startsalaris bedingt.
Er komen mensen binnen als manager/chef/coördinator. Ze maken het niet waar. Na twee jaar gaan ze gewoon lijnwerk doen. Maar ze mogen hun hoge (managers)salaris houden. En zulke mensen raak je nooit meer kwijt, want ze zitten gebakken met hun hoge salaris.
Ik ben bang dat het enige wat je kan doen, is dat je een goed startsalaris bedingt.
donderdag 27 juni 2019 om 21:46
Ik ken mensen die met dezelfde vooropleiding en ongeveer evenveel werkervaring binnen één bedrijf toch niet hetzelfde verdienen. Het is maar net wat je onderhandeld hebt bij binnenkomst en hoe de markt op dat moment was. En hoe graag ze je willen hebben. Als je misschien van een bedrijf komt waar de konen hoger liggen wil men weleens dieper in de buidel tasten.
donderdag 27 juni 2019 om 21:47
Dat baseer ik op mijn eigen loon. Als ik 40 uur ga werken gaat mijn salaris met 20% omhoog, en komt er dus zo'n 4000 euro bij. Het verschil is dan nog steeds 8000.biol schreef: ↑27-06-2019 21:34Waar baseer jij die 4000 euro van parttime naar fulltime dan op?
donderdag 27 juni 2019 om 21:47
Dat neem je aan.. zeker als er een cao van toepassing is is het helemaal niet zeker dat ze voortborduren op dat salaris. In veel cao staat namelijk opgenomen dat het salaris bevroren wordt in geval van demotie. Dat blijft dus al die jaren gelijk net zo lang tot ze op het niveau zitten dat ze zouden moeten hebben. Daarnaast zijn bedrijven ook echt niet bang om mensen te laten gaan hoor.Odense schreef: ↑27-06-2019 21:44Weet je waar ik ook gefrustreerd over ben?
donderdag 27 juni 2019 om 21:49
Dit is voor ons beide onze eerste baan. Op werkervaring loop ik dus 2 jaar voor op hem (omdat ik hier al 2 jaar eerder in dienst was).Fruity-Pebbles schreef: ↑27-06-2019 21:32Dit
En door zijn 2 jaar ouder meer werkervaring en daarmee dus ook in een hogere tree/schaal.
donderdag 27 juni 2019 om 21:49
Dus je verdient op fulltime basis rond de 1660 euro... nogal wiedes dat een hbo’er daar niet voor komt werken..
donderdag 27 juni 2019 om 21:54
donderdag 27 juni 2019 om 21:55
Begrijp me niet verkeerd, het is logisch dat hij met HBO meer verdiend, eerlijk is eerlijk. Maar in mijn sector is het start salaris van een HBO'er echt maar zo'n 400 euro meer. Na een aantal jaar inderdaad ook gauw 1000 euro meer per maand. Maar dat is nu dus nog niet aan de orde.MinkeDeWit schreef: ↑27-06-2019 21:32‘Meer verdient dan ik’. Bij ons is het verschil tussen hbo en mbo ook 1000 euro bruto per maand, dus ik denk dat het vooral in het niveauverschil zit.
Een kennis van mij die het zelfde doet en ook HBO is, die nu zijn 1e jaar in gaat bij een ander bedrijf verdiend momenteel ook maar zo'n 1000 meer (als ik mijn salaris naar 40 uur reken), vandaar dat 8000 (wederom mijzelf als 40 uur gerekend) toch best erg hoog klinkt.