Werk & Studie alle pijlers

Eerlijk loonsverschil?

27-06-2019 21:25 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedeavond,

Ik zit een beetje met een tweestrijd over mijn salaris. Van mijn omgeving hoor ik van mensen dat ik te weinig verdien en zelf heb ik ook wel een beetje dat gevoel (kom maandelijks opzich net rond, kan echter 0 euro sparen).

Echter is dat gevoel vandaag flink gestegen toen ik erachter kwam dat een collega (die hier nu net 1 jaar werkt, 2 jaar ouder is en HBO heeft) maar liefst 12.000 euro bruto meer verdient als mij jaarlijks.

Het enige verschil tussen ons is dat hij 2 jaar ouder is, HBO heeft en 40 uur werkt waarbij ik al 2 jaar langer in dit bedrijf werkt, MBO 4, vast contract hebt en 32 uur werkt. Zo'n 4000 euro hoger zitten is dus sowieso normaal gezien hij fulltime werkt, ik zou dan zeggen dat de andere 4000 euro op zich ook nog wel klopt door het zijn van HBO. Maar waar komt die andere 4000 dan vandaan? Op het gebied van jaren loop ik 2 schalen voor op hem, en nog heb ik dus een flinke achterstand. Daarnaast heb ik ook een vast contract en zit hij nog op een jaar contract.

Ik weet dat op termijn iemand van HBO gerust zo'n 14.000 euro meer verdient in mijn sector, maar dat is wanneer je echt al 10+ jaar bij een bedrijf werkt of in ieder geval die ervaring heb. Als starter begin je als HBO in mijn sector met zo'n 300 a 400 euro meer dan een MBO 4.

Is dit normaal, of wordt ik genaaid? Ik voel me nu in ieder geval echt ongewild en waardeloos in het bedrijf..
Raflesia schreef:
27-06-2019 21:47
Dat baseer ik op mijn eigen loon. Als ik 40 uur ga werken gaat mijn salaris met 20% omhoog, en komt er dus zo'n 4000 euro bij. Het verschil is dan nog steeds 8000.
Als ik zo even reken: 4000 / 52 / 8 =9,61 per uur. Daar zou ik ook niet mijn bed voor uitkomen. Mijn uurloon als HBO-er met 3 jaar ervaring is een stuk hoger.

Minimum uurloon is trouwens 9,33.

Heb je wel onderhandelt toen je begon?
Raflesia schreef:
27-06-2019 21:55
Begrijp me niet verkeerd, het is logisch dat hij met HBO meer verdiend, eerlijk is eerlijk. Maar in mijn sector is het start salaris van een HBO'er echt maar zo'n 400 euro meer. Na een aantal jaar inderdaad ook gauw 1000 euro meer per maand. Maar dat is nu dus nog niet aan de orde.
Een kennis van mij die het zelfde doet en ook HBO is, die nu zijn 1e jaar in gaat bij een ander bedrijf verdiend momenteel ook maar zo'n 1000 meer (als ik mijn salaris naar 40 uur reken), vandaar dat 8000 (wederom mijzelf als 40 uur gerekend) toch best erg hoog klinkt.
Weet je dan hoeveel werkervaring hij heeft? Waarschijnlijk heeft hij beter onderhandeld dan jij.
Due-scimmie schreef:
27-06-2019 21:58
Als ik zo even reken: 4000 / 52 / 8 =9,61 per uur. Daar zou ik ook niet mijn bed voor uitkomen. Mijn uurloon als HBO-er met 3 jaar ervaring is een stuk hoger.

Minimum uurloon is trouwens 9,33.

Heb je wel onderhandelt toen je begon?
Mijn uurloon was destijds met hbo en een jaar werkervaring ook een stuk hoger. Voor 9,61 zou ik als hbo'er ook niet werken. Genoeg banen die meer bieden.
Ik snap dat gemekker nooit zo. Ben jij tevreden met je salaris? Zo nee, trek je aan de bel of zoek je een andere baan. Zo ja, stop dan met vergelijken.

Er is altijd wel iemand met de overtreffende trap, meer, beter, groter etc. Andersom geldt dat net zo goed, er zullen ook mensen zijn die minder verdienen.
Raflesia schreef:
27-06-2019 21:55
Begrijp me niet verkeerd, het is logisch dat hij met HBO meer verdiend, eerlijk is eerlijk. Maar in mijn sector is het start salaris van een HBO'er echt maar zo'n 400 euro meer. Na een aantal jaar inderdaad ook gauw 1000 euro meer per maand. Maar dat is nu dus nog niet aan de orde.
Een kennis van mij die het zelfde doet en ook HBO is, die nu zijn 1e jaar in gaat bij een ander bedrijf verdiend momenteel ook maar zo'n 1000 meer (als ik mijn salaris naar 40 uur reken), vandaar dat 8000 (wederom mijzelf als 40 uur gerekend) toch best erg hoog klinkt.
De arbeidsmarkt is krap voor de werkgever. Grote kans dat ze hem niet volgens dezelfde regels betalen als dat ze jou betalen. Betere onderhandelingspositie dan jij. Zo is t leven!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
PhiIae schreef:
27-06-2019 21:58
Weet je dan hoeveel werkervaring hij heeft? Waarschijnlijk heeft hij beter onderhandeld dan jij.
Dit is ook zijn eerste 'echte' baan, verder hebben wij in onze jeugd soort gelijke werkervaring opgebouwd.
dubbelvla schreef:
27-06-2019 22:01
Ik snap dat gemekker nooit zo. Ben jij tevreden met je salaris? Zo nee, trek je aan de bel of zoek je een andere baan. Zo ja, stop dan met vergelijken.

Er is altijd wel iemand met de overtreffende trap, meer, beter, groter etc. Andersom geldt dat net zo goed, er zullen ook mensen zijn die minder verdienen.
Ik heb volgende maand een salarisonderhandeling dus dat moet vast goed komen. Er zullen altijd mensen boven of onder je zijn, dat besef ik en dat maakt mij ook niet uit, mits het gewoon in normale termen is. In dit geval voelt het gewoon niet echt eerlijk, en wat dan zeer doet is niet eens het geld, maar dat je het blijkbaar niet waard bent.
Raflesia schreef:
27-06-2019 22:02
Dit is ook zijn eerste 'echte' baan, verder hebben wij in onze jeugd soort gelijke werkervaring opgebouwd.
Dat zegt nog niets over werkervaring. Mogelijk heeft hij bijbaantjes gehad in die branche of een eigen onderneming waarin hij ook ervaring heeft opgedaan. Een eerste echte baan zegt niet zoveel over zijn eerdere ervaring.

Voorbeeld: een ICTer is net afgestudeerd en begint aan zijn eerste echte baan. Hiervoor heeft ervaring opgedaan als zpp’er en bijbaantjes. Dan heeft hij toch meer werkervaring dan op het eerste gezicht lijkt.
Ga ook een HBO-opleiding doen?
Wat eten we vanavond?
Raflesia schreef:
27-06-2019 22:04
Ik heb volgende maand een salarisonderhandeling dus dat moet vast goed komen. Er zullen altijd mensen boven of onder je zijn, dat besef ik en dat maakt mij ook niet uit, mits het gewoon in normale termen is. In dit geval voelt het gewoon niet echt eerlijk, en wat dan zeer doet is niet eens het geld, maar dat je het blijkbaar niet waard bent.
Het gaat niet om 'eerlijk', het gaat om wat jouw werkgever wil betalen en waar jij genoegen mee neemt.
Het is gewoon iets zakelijks, dat jij daar bepaalde gevoelens bij hebt is bot gezegd echt jouw probleem.
Raflesia schreef:

Zorg er dan voor dat je de cijfers duidelijk hebt. Wat wil je verdienen en waarom? Zorg dat je goede argumenten hebt. Wat is je toegevoegde waarde? Heb je werkzaamheden of projecten opgepakt buiten je normale werkzaamheden? Dat soort dingen. En daarbij is het salaris van je collega helemaal niet interessant.
dubbelvla schreef:
27-06-2019 22:06
Het gaat niet om 'eerlijk', het gaat om wat jouw werkgever wil betalen en waar jij genoegen mee neemt.
Het is gewoon iets zakelijks, dat jij daar bepaalde gevoelens bij hebt is bot gezegd echt jouw probleem.
Fair enough.
nerdopviva schreef:
27-06-2019 22:11
Zorg er dan voor dat je de cijfers duidelijk hebt. Wat wil je verdienen en waarom? Zorg dat je goede argumenten hebt. Wat is je toegevoegde waarde? Heb je werkzaamheden of projecten opgepakt buiten je normale werkzaamheden? Dat soort dingen. En daarbij is het salaris van je collega helemaal niet interessant.
En zorg er voor dat je duidelijk hebt dat jij op hetzelfde niveau kan acteren als jouw collega’s die hbo niveau hebben.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Raflesia schreef:
Onderhandel vanuit je eigen kracht en laat de ander erbuiten. Ga ook wat hoger zitten in je gewenste salaris en hopelijk kom je dan ergens in het midden uit.
En geef vooral geen schriftelijke toelichting. Je werkgever zal niet onder de indruk zijn als hij leest:: "Hij verdiend meer dan mij en dat vindt ik niet eerlijk..."
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ga dat uiteraard niet meenemen in het gesprek, en ik ga sowieso niet bizar hoog zitten. Als 300 euro mij lukt ben ik al best tevreden. (Vooral omdat ik bij ~150 erop achteruit gaat doordat mijn huurtoeslag dan verdwijnt en het dan maandelijks juist minder wordt.)
Zit er echt geen verschil in functie?
Soms is de functiebenaming gelijk, maar is er verschil in bijv mate van zelfstandig werken. Bij ons zijn er bijv 4 niveaus in de functie administratief medewerker.
Raflesia schreef:
27-06-2019 21:47
Dat baseer ik op mijn eigen loon. Als ik 40 uur ga werken gaat mijn salaris met 20% omhoog, en komt er dus zo'n 4000 euro bij. Het verschil is dan nog steeds 8000.

Nee. Je rekent niet goed. Van 32 naar 40 uur is 25% meer.
Jij verdient nu 20.000 euro per jaar? Dan zou je met 40 uur 25.000 euro per jaar verdienen.

Buiten je slechte rekenvaardigheden zie ik ook nog wat taalfouten en verkeerde aannames/redenaties. Ik denk dat het niveau-verschil duidelijk is.

Doen jullie echt hetzelfde werk en hebben jullie volledig overeenkomende verantwoordelijkheden?
Raflesia schreef:
27-06-2019 22:18
Ik ga dat uiteraard niet meenemen in het gesprek, en ik ga sowieso niet bizar hoog zitten. Als 300 euro mij lukt ben ik al best tevreden. (Vooral omdat ik bij ~150 erop achteruit gaat doordat mijn huurtoeslag dan verdwijnt en het dan maandelijks juist minder wordt.)
Dear Lord... :facepalm: Je werkgever heeft niks te maken met jouw huurtoeslag.
Raflesia schreef:
27-06-2019 22:18
Ik zou je onderhandelskills bijzonder goed vinden als dit je lukt. Ruim 20% verhoging is veel
Marana schreef:
27-06-2019 22:21
Nee. Je rekent niet goed. Van 32 naar 40 uur is 25% meer.
Jij verdient nu 20.000 euro per jaar? Dan zou je met 40 uur 25.000 euro per jaar verdienen.

Buiten je slechte rekenvaardigheden zie ik ook nog wat taalfouten en verkeerde aannames/redenaties. Ik denk dat het niveau-verschil duidelijk is.

Doen jullie echt hetzelfde werk en hebben jullie volledig overeenkomende verantwoordelijkheden?
Op mijn salarisstrook staat toch echt dat ik op factor 0.80 aka 80% van het volledig salaris zit...

Verder is je aanname over mijn vaardigheden op het werk puur gebasseerd op mijn taalfouten en redeneringen echt vreselijk eentonig. Dat zijn dingen die helemaal niets zeggen over mijn kennis.
SjaanRoeispaan schreef:
27-06-2019 22:31
Dear Lord... :facepalm: Je werkgever heeft niks te maken met jouw huurtoeslag.
Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat ik ga proberen om erop achteruitgaan te voorkomen. Ik zeg niet dat ik niet akkoord zal gaan...
Raflesia schreef:
27-06-2019 22:39
Op mijn salarisstrook staat toch echt dat ik op factor 0.80 aka 80% van het volledig salaris zit...

Verder is je aanname over mijn vaardigheden op het werk puur gebasseerd op mijn taalfouten en redeneringen echt vreselijk eentonig. Dat zijn dingen die helemaal niets zeggen over mijn kennis.
Ten opzichte van je huidige salaris komt er dus 25% bij. Als je nu 400 verdient voor een week, wordt dat 500. Dus honderd euro meer = 25% van 400.
Raflesia schreef:

'gebasseerd' o_o

Blijkbaar zie jij het belang van goed kunnen spellen niet in. De fouten die je maakt zitten in elementaire dingen die je op de basisschool leert...
Sorry maar ik denk dat jij qua niveau behoorlijk van die andere collega af zit...
Raflesia schreef:

Ja, voor iemand die 100% verdient gaat er 20% vanaf als die van 5 naar 4 dagen gaat.

Maar jij werkt nu 4 dagen, zou je 5 dagen gaan werken, 1 dag meer, dan komt er voor jou dus 1/4 bij; 25%. Het spijt me, maar dit is basisschool rekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven