Werk & Studie alle pijlers

Eerlijk loonsverschil?

27-06-2019 21:25 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedeavond,

Ik zit een beetje met een tweestrijd over mijn salaris. Van mijn omgeving hoor ik van mensen dat ik te weinig verdien en zelf heb ik ook wel een beetje dat gevoel (kom maandelijks opzich net rond, kan echter 0 euro sparen).

Echter is dat gevoel vandaag flink gestegen toen ik erachter kwam dat een collega (die hier nu net 1 jaar werkt, 2 jaar ouder is en HBO heeft) maar liefst 12.000 euro bruto meer verdient als mij jaarlijks.

Het enige verschil tussen ons is dat hij 2 jaar ouder is, HBO heeft en 40 uur werkt waarbij ik al 2 jaar langer in dit bedrijf werkt, MBO 4, vast contract hebt en 32 uur werkt. Zo'n 4000 euro hoger zitten is dus sowieso normaal gezien hij fulltime werkt, ik zou dan zeggen dat de andere 4000 euro op zich ook nog wel klopt door het zijn van HBO. Maar waar komt die andere 4000 dan vandaan? Op het gebied van jaren loop ik 2 schalen voor op hem, en nog heb ik dus een flinke achterstand. Daarnaast heb ik ook een vast contract en zit hij nog op een jaar contract.

Ik weet dat op termijn iemand van HBO gerust zo'n 14.000 euro meer verdient in mijn sector, maar dat is wanneer je echt al 10+ jaar bij een bedrijf werkt of in ieder geval die ervaring heb. Als starter begin je als HBO in mijn sector met zo'n 300 a 400 euro meer dan een MBO 4.

Is dit normaal, of wordt ik genaaid? Ik voel me nu in ieder geval echt ongewild en waardeloos in het bedrijf..
De spelfouten achterwege gelaten (daar lijkt mij genoeg over gezegd), moet je het gesprek ingaan met de verbeterpunten die je eerder noemde en onderhandelen naar wat jij denkt waard te zijn. Een vast gegeven blijft dat je MBO geschoold bent en nu niet eenmaal dezelfde vruchten kunt plukken als een HBO'er.

Ik wens je veel succes. :)
ikBedoelHetGoed schreef:
28-06-2019 10:12
Ik reken prima. Reken maar mee. TO schrijft:

20% van TO's huidige salaris is € 4.000, schrijft ze. 100% van TO's huidige salaris is daarmee € 20.000.

En zoals al vaak opgemerkt zou TO er echter 25% op vooruit gaan. € 5.000 dus.

Wat jij hier schrijft is de rekensom die zou gelden als 25% van TO's salaris € 4.000 zou zijn. Dan zou zij inderdaad slechts € 16.000 per jaar krijgen.
Dat komt niet overeen met dat 4000 gelijk staat aan 52 x 8 uur werken. Dus aan 9,61 per uur.

9,61 x 32 x 52 = 15991 per jaar. Met 8% vakantiegeld 16780.
@TO,
één tip, ga nooit je salaris vergelijken, er raakt er over het algemeen altijd één teleurgesteld. Totdat je van collega wist wat die verdiende was je redelijk tevreden, nu heb je nog hetzelfde en ben je ontevreden.
lopervanhiernaardaar wijzigde dit bericht op 28-06-2019 15:05
Reden: aanvulling
35.56% gewijzigd
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Due-scimmie schreef:
28-06-2019 14:35
Dat komt niet overeen met dat 4000 gelijk staat aan 52 x 8 uur werken. Dus aan 9,61 per uur.

9,61 x 32 x 52 = 15991 per jaar. Met 8% vakantiegeld 16780.
Gekkie. Lees nou gewoon eens wat TO schrijft. Zij is eerder 20% minder gaan werken en schrijft dat 20% van haar jaarsalaris (van nu) gelijk is aan €4.000. Dat die som niet klopt en dat ze 25% van haar jaarsalaris van nu moet gebruiken om terug te rekenen van een 32-urige werkweek naar een 40-urige werkweek, is door meerdere mensen al gezegd. Jij doet nu net of die € 4.000 vaststaat en dus eigenlijk 1/4 van haar jaarsalaris is. Dat lijkt mij sterk. Ze heeft zich vergist in de 20%, maar als ze dan ook nog eens niet in staat zou blijken om 20% van een waarde uit te rekenen, dan kletsen we hier over niks. Dan mag ze blij zijn dat ze überhaupt werk heeft.
To hoeveel verdien je nu concreet? En komt dat overeen met gemiddelde mbo salaris voor jouw functie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven