Eerlijk loonsverschil?
donderdag 27 juni 2019 om 21:25
Goedeavond,
Ik zit een beetje met een tweestrijd over mijn salaris. Van mijn omgeving hoor ik van mensen dat ik te weinig verdien en zelf heb ik ook wel een beetje dat gevoel (kom maandelijks opzich net rond, kan echter 0 euro sparen).
Echter is dat gevoel vandaag flink gestegen toen ik erachter kwam dat een collega (die hier nu net 1 jaar werkt, 2 jaar ouder is en HBO heeft) maar liefst 12.000 euro bruto meer verdient als mij jaarlijks.
Het enige verschil tussen ons is dat hij 2 jaar ouder is, HBO heeft en 40 uur werkt waarbij ik al 2 jaar langer in dit bedrijf werkt, MBO 4, vast contract hebt en 32 uur werkt. Zo'n 4000 euro hoger zitten is dus sowieso normaal gezien hij fulltime werkt, ik zou dan zeggen dat de andere 4000 euro op zich ook nog wel klopt door het zijn van HBO. Maar waar komt die andere 4000 dan vandaan? Op het gebied van jaren loop ik 2 schalen voor op hem, en nog heb ik dus een flinke achterstand. Daarnaast heb ik ook een vast contract en zit hij nog op een jaar contract.
Ik weet dat op termijn iemand van HBO gerust zo'n 14.000 euro meer verdient in mijn sector, maar dat is wanneer je echt al 10+ jaar bij een bedrijf werkt of in ieder geval die ervaring heb. Als starter begin je als HBO in mijn sector met zo'n 300 a 400 euro meer dan een MBO 4.
Is dit normaal, of wordt ik genaaid? Ik voel me nu in ieder geval echt ongewild en waardeloos in het bedrijf..
Ik zit een beetje met een tweestrijd over mijn salaris. Van mijn omgeving hoor ik van mensen dat ik te weinig verdien en zelf heb ik ook wel een beetje dat gevoel (kom maandelijks opzich net rond, kan echter 0 euro sparen).
Echter is dat gevoel vandaag flink gestegen toen ik erachter kwam dat een collega (die hier nu net 1 jaar werkt, 2 jaar ouder is en HBO heeft) maar liefst 12.000 euro bruto meer verdient als mij jaarlijks.
Het enige verschil tussen ons is dat hij 2 jaar ouder is, HBO heeft en 40 uur werkt waarbij ik al 2 jaar langer in dit bedrijf werkt, MBO 4, vast contract hebt en 32 uur werkt. Zo'n 4000 euro hoger zitten is dus sowieso normaal gezien hij fulltime werkt, ik zou dan zeggen dat de andere 4000 euro op zich ook nog wel klopt door het zijn van HBO. Maar waar komt die andere 4000 dan vandaan? Op het gebied van jaren loop ik 2 schalen voor op hem, en nog heb ik dus een flinke achterstand. Daarnaast heb ik ook een vast contract en zit hij nog op een jaar contract.
Ik weet dat op termijn iemand van HBO gerust zo'n 14.000 euro meer verdient in mijn sector, maar dat is wanneer je echt al 10+ jaar bij een bedrijf werkt of in ieder geval die ervaring heb. Als starter begin je als HBO in mijn sector met zo'n 300 a 400 euro meer dan een MBO 4.
Is dit normaal, of wordt ik genaaid? Ik voel me nu in ieder geval echt ongewild en waardeloos in het bedrijf..
donderdag 27 juni 2019 om 22:58
Ja, voor iemand die 100% verdient gaat er 20% vanaf als die van 5 naar 4 dagen gaat.Raflesia schreef: ↑27-06-2019 22:39Op mijn salarisstrook staat toch echt dat ik op factor 0.80 aka 80% van het volledig salaris zit...
Verder is je aanname over mijn vaardigheden op het werk puur gebasseerd op mijn taalfouten en redeneringen echt vreselijk eentonig. Dat zijn dingen die helemaal niets zeggen over mijn kennis.
Maar jij werkt nu 4 dagen, zou je 5 dagen gaan werken, 1 dag meer, dan komt er voor jou dus 1/4 bij; 25%. Het spijt me, maar dit is basisschool rekenen.
donderdag 27 juni 2019 om 23:04
Raflesia schreef: ↑27-06-2019 22:39Op mijn salarisstrook staat toch echt dat ik op factor 0.80 aka 80% van het volledig salaris zit...
Verder is je aanname over mijn vaardigheden op het werk puur gebasseerd op mijn taalfouten en redeneringen echt vreselijk eentonig. Dat zijn dingen die helemaal niets zeggen over mijn kennis.
Dat je niet goed rekent hebben een paar andere mensen nu ook nog eens proberen uit te leggen, ik denk dat je dat nu wel begrijpt.
Waarom antwoord je niet op de vragen over jullie functies en verantwoordelijkheden? Zijn die echt exact gelijk? Dat is namelijk de na het aantal uren de belangrijkste factor voor het loonverschil.
donderdag 27 juni 2019 om 23:06
Je kennis wordt in elk geval niet gereflecteerd in je taalbeheersing, je uitdrukkingsvaardigheid of je rekenvaardigheid. Het hebben van kennis is één ding, het kunnen omzetten van die kennis in correct Nederlands of uitdrukken in correcte cijfers is zeker zo belangrijk.Raflesia schreef: ↑27-06-2019 22:39Op mijn salarisstrook staat toch echt dat ik op factor 0.80 aka 80% van het volledig salaris zit...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 27 juni 2019 om 23:52
Je zit met je salaris niet heel veel lager dan een leraar basisonderwijs met twee jaar ervaring en een vergelijkbare werktijdfactor. Dat is een HBO-functie
Je zit hoger dan een verpleegkundige niveau 4.
Even ter vergelijking
Je zit hoger dan een verpleegkundige niveau 4.
Even ter vergelijking
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 28 juni 2019 om 00:00
Dat zijn dingen die zeker wel iets zeggen over jouw kennis. De fouten die jij maakt zijn behoorlijk droevig en zeggen dat jij niet in staat bent normaal te schrijven. Je hebt dus weinig kennis van hoe het hoort. Taal is niet belangrijk bij jouw werk?Raflesia schreef: ↑27-06-2019 22:39Op mijn salarisstrook staat toch echt dat ik op factor 0.80 aka 80% van het volledig salaris zit...
vrijdag 28 juni 2019 om 00:10
Raflesia schreef: ↑27-06-2019 22:04Ik heb volgende maand een salarisonderhandeling dus dat moet vast goed komen. Er zullen altijd mensen boven of onder je zijn, dat besef ik en dat maakt mij ook niet uit, mits het gewoon in normale termen is. In dit geval voelt het gewoon niet echt eerlijk, en wat dan zeer doet is niet eens het geld, maar dat je het blijkbaar niet waard bent.
Op grond waarvan denk jij een salarisverhoging van 20% te krijgen?
Op basis van ‘niet eerlijk en iemand anders verdient meer’? Of ‘ik vind gewoon dat ik dat hoor te krijgen want anders ga ik er op achteruit vanwege minder huurtoeslag ?
Ben benieuwd wat je werkgever gaat doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 28 juni 2019 om 00:53
- 4 collega's die vertrokken zijn deze maand waarvan ik flink wat werk overgenomen heb.himalaya schreef: ↑28-06-2019 00:10Op grond waarvan denk jij een salarisverhoging van 20% te krijgen?
Op basis van ‘niet eerlijk en iemand anders verdient meer’? Of ‘ik vind gewoon dat ik dat hoor te krijgen want anders ga ik er op achteruit vanwege minder huurtoeslag ?
Ben benieuwd wat je werkgever gaat doen.
- Ik heb onze twee belangrijkste websites compleet bijgewerkt en een nieuw design gegeven, liep al jaren achter. (Zelf gedaan tussen projecten door)
- Waarbij ik ook gelijk bij het belangrijkste komt: een project wat ik met twee andere doet is voor onze grootste klant. 30 mensen krijgen hun salaris betaald (inclusief ik) enkel alleen al door die klant. Naast dat project doe ik ook in mijn eentje de user management voor deze klant.
Ik snap niet waarom sommige van jullie denken dat ik bij mijn salarisonderhandeling met argumenten aankom als huurtoeslag en 'maar hij verdiend meer', natuurlijk ga ik daar niet mee komen. Ik ga niet zomaar met 20% komen. (Waar ik ook niet eens mee gaat beginnen: ik zei enkel dat 300 euro best wel erg leuk zou zijn, niet dat het mijn eis is)
En voor de mensen die vroegen of onze functies het zelfde zijn: in de basis ja maar ik doe er nog heel wat andere dingen bij, waarbij ik ook één specifieke taak heb met veel verantwoordelijkheid.
vrijdag 28 juni 2019 om 05:47
Nou, inderdaad. Schokkend dat je basisschoolstof (taal en rekenen) nog niet beheerst, maar wel op hbo-niveau wil verdienen.
trotter wijzigde dit bericht op 28-06-2019 07:39
0.16% gewijzigd
vrijdag 28 juni 2019 om 06:09
Dit is een van de dingen waardoor je minder salaris hebt: over het algemeen bewijzen vrouwen zich eerst en gaan dan proberen iets salaris erbij te krijgen. Mannen daarentegen zeggen simpelweg: ik kan het, betaal maar, dan bewijs ik het daarna wel.
vrijdag 28 juni 2019 om 06:58
Raflesia schreef: ↑27-06-2019 22:18Ik ga dat uiteraard niet meenemen in het gesprek, en ik ga sowieso niet bizar hoog zitten. Als 300 euro mij lukt ben ik al best tevreden. (Vooral omdat ik bij ~150 erop achteruit gaat doordat mijn huurtoeslag dan verdwijnt en het dan maandelijks juist minder wordt.)
Dat zou een man nou nooit doen, heel bescheiden gaan onderhandelen met de huurtoeslag in zijn achterhoofd.
Wat je er nu uit sleept heb je ook de komende jaren nog bij elke periodiek die je krijgt.
En weet je zeker dat hij zoveel meer verdient. En vrouw die 1589 euro verdient zegt in de wandelgangen dat ze ruim 1500 verdient. Een man zou 1624 gewoon bijna 1700 noemen. En zo is 35 euro verschil in werkelijkheid al 200 euro geworden in kletspraat.
vrijdag 28 juni 2019 om 07:45
Je kunt misschien denken dat het flauw is dat we zo hameren op je spelling en het rekenwerk, maar het speelt wel mee.
Als jij bij solliciteren ook zo slecht spelt (je vervoegt zo structureel werkwoorden fout dat ik echt twijfel of je de regels kent en snapt), dan heeft dat invloed op het niveau en salaris waarop je wordt ingeschat. Ze kennen je namelijk nog niet, dus de werkgever moet op dat soort dingen af gaan bij de sollicitant. Je bent misschien goed in wat je doet, maar een verslag naar klanten of het bestuur zou je zo niet kunnen schrijven. En als je met websites werkt is goede spelling ook wel handig. Misschien heeft een goed spellende hbo’er op die manier een beter salaris bedongen.
En je rekenwerk maakt dat je nu het verschil in inkomen van een fulltime salaris ten opzichte van jouw salaris verkeerd inschat, omdat je denkt dat het om 20% meer zou gaan in plaats van 25% meer.
Al die dingen hebben dus invloed op jouw perceptie van je positie én op hoe de werkgever jou ziet. Probeer echt even een opfriscursus spellen te doen, daar kun je op lange termijn echt je voordeel mee doen, zeker wat betreft je onderhandelingspositie als je ergens een eerste indruk maakt.
Succes met je salarisonderhandeling! Niet te bescheiden zijn, ze zijn vast heel tevreden over je.
Als jij bij solliciteren ook zo slecht spelt (je vervoegt zo structureel werkwoorden fout dat ik echt twijfel of je de regels kent en snapt), dan heeft dat invloed op het niveau en salaris waarop je wordt ingeschat. Ze kennen je namelijk nog niet, dus de werkgever moet op dat soort dingen af gaan bij de sollicitant. Je bent misschien goed in wat je doet, maar een verslag naar klanten of het bestuur zou je zo niet kunnen schrijven. En als je met websites werkt is goede spelling ook wel handig. Misschien heeft een goed spellende hbo’er op die manier een beter salaris bedongen.
En je rekenwerk maakt dat je nu het verschil in inkomen van een fulltime salaris ten opzichte van jouw salaris verkeerd inschat, omdat je denkt dat het om 20% meer zou gaan in plaats van 25% meer.
Al die dingen hebben dus invloed op jouw perceptie van je positie én op hoe de werkgever jou ziet. Probeer echt even een opfriscursus spellen te doen, daar kun je op lange termijn echt je voordeel mee doen, zeker wat betreft je onderhandelingspositie als je ergens een eerste indruk maakt.
Succes met je salarisonderhandeling! Niet te bescheiden zijn, ze zijn vast heel tevreden over je.
vrijdag 28 juni 2019 om 08:07
Nee, als jij 40 uur gaat werken, komt er 25% bij (8 / 32).
Hoe dan ook, als 20% van jouw 32-uurs jaarsalaris € 4.000 is, dan verdien jij op jaarbasis € 20.000 en dan zou jij bij een 40-uurs contract komen op € 25.000 (€ 2.083 per maand). Hij zit op € 32.000 (€ 2.667 per maand). Dat zijn beide bovengemiddelde salarissen. En zeker dat van jou is veel hoger dan wat je als MBO'er mag verwachten!!!
https://www.bedrijfskeuzetest.nl/startsalaris/
vrijdag 28 juni 2019 om 08:20
Oh jeetje, je blaast vrij hoog van de toren maar staat daarbij met je flinke rekenfouten (waar je ook nog eens in volhardt) en belabberde taalvaardigheid best voor lul. Het niveau wat jij vindt dat je hebt komt daarmee gewoon niet overeen met wat je hier laat zien. Die websites die je helemaal aangepast hebt, ging dat alleen om grafische aanpassingen? Of ook inhoudelijke? Als het dat laatste is, laat het alsjeblieft snel helemaal nakijken door een goede collega, eentje die dus een goed niveau heeft met betrekking tot de inhoud (en spelling/rekenen) bedoel ik dan.
Dat project voor die grote klant, communiceer je ook schriftelijk naar buiten (bijv. die klant) of alleen intern?
Dat project voor die grote klant, communiceer je ook schriftelijk naar buiten (bijv. die klant) of alleen intern?
vrijdag 28 juni 2019 om 08:26
Het is wel een lekker hak maar in op de TO topic geworden. Chapeau voor iedereen met perfecte spelling- en rekenvaardigheden, ik zou mezelf nog even op de borst kloppen!
TO je kan in een hoekje gaan zitten huilen of er iets aan doen. En jij weet wat je voor het bedrijf betekend hebt de afgelopen tijd, en gaat om een loonsverhoging vragen. Je gaat iets doen en dat leidt altijd tot meer dan niets doen! You go girl!
TO je kan in een hoekje gaan zitten huilen of er iets aan doen. En jij weet wat je voor het bedrijf betekend hebt de afgelopen tijd, en gaat om een loonsverhoging vragen. Je gaat iets doen en dat leidt altijd tot meer dan niets doen! You go girl!
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 28-06-2019 08:38
0.12% gewijzigd
vrijdag 28 juni 2019 om 08:32
Je rekent fout. 4000 erbij zou zijn bij 8 uur meer. Dat betekent dat ze bij 32 uur 16000 verdient en bij 40 uur 20000(1667 per maand) met haar berekening. Helemaal niet veel dus.ikBedoelHetGoed schreef: ↑28-06-2019 08:07Nee, als jij 40 uur gaat werken, komt er 25% bij (8 / 32).
Hoe dan ook, als 20% van jouw 32-uurs jaarsalaris € 4.000 is, dan verdien jij op jaarbasis € 20.000 en dan zou jij bij een 40-uurs contract komen op € 25.000 (€ 2.083 per maand). Hij zit op € 32.000 (€ 2.667 per maand). Dat zijn beide bovengemiddelde salarissen. En zeker dat van jou is veel hoger dan wat je als MBO'er mag verwachten!!!
https://www.bedrijfskeuzetest.nl/startsalaris/
vrijdag 28 juni 2019 om 08:56
Tja, ik vind €1660 obv fulltime ook weinig, jij vond het destijds wel goed genoeg en ging daarvoor werken. De HBO’er wilde meer verdienen en heeft dat dus onderhandelt. Maar ook als designer verdient een HBO’er echt wel meer dan €400 tegenover een MBO’er.
Onderhandelen over salaris kan altijd, maar als je eenmaal ergens zit gaat dat toch een stuk minder dan wanneer je nieuw binnenkomt.
Voor een startende MBO designer vind ik €1660 trouwens wel passend.
Onderhandelen over salaris kan altijd, maar als je eenmaal ergens zit gaat dat toch een stuk minder dan wanneer je nieuw binnenkomt.
Voor een startende MBO designer vind ik €1660 trouwens wel passend.
vrijdag 28 juni 2019 om 09:37
Maar dan blijft het verschil in opleidingsniveau nog steeds bestaan. Ik vind het niet raar.
In mijn eigen werksituatie is er een groot ego, nutteloze, lamzakkerige, nooit aanwezige 'leidinggevende' met MBO niveau die met 24 uur werken meer verdient dan ik (met een universitaire opleiding) in een fulltime positie. En praktisch heb ik de dagdagelijkse leiding. Hij heeft gewoon een groot 'belangrijk' netwerk binnen de groep die de salarissen bepaalt. Totaal van de pot gerukt, maar wel de realiteit en daar heb ik het gewoon mee te doen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 28 juni 2019 om 10:12
Ik reken prima. Reken maar mee. TO schrijft:Due-scimmie schreef: ↑28-06-2019 08:32Je rekent fout. 4000 erbij zou zijn bij 8 uur meer. Dat betekent dat ze bij 32 uur 16000 verdient en bij 40 uur 20000(1667 per maand) met haar berekening. Helemaal niet veel dus.
20% van TO's huidige salaris is € 4.000, schrijft ze. 100% van TO's huidige salaris is daarmee € 20.000.Dat baseer ik op mijn eigen loon. Als ik 40 uur ga werken gaat mijn salaris met 20% omhoog, en komt er dus zo'n 4000 euro bij. Het verschil is dan nog steeds 8000.
En zoals al vaak opgemerkt zou TO er echter 25% op vooruit gaan. € 5.000 dus.
Wat jij hier schrijft is de rekensom die zou gelden als 25% van TO's salaris € 4.000 zou zijn. Dan zou zij inderdaad slechts € 16.000 per jaar krijgen.
vrijdag 28 juni 2019 om 10:16
TO kan beter de realiteit onder ogen zien: ze verdient enorm goed voor een MBO'er! Als ze meer wil dan kan ze beter een HBO opleiding moeten doen. Ze zou kunnen vragen om die betaald te krijgen van het werk.Zalmsnipper schreef: ↑28-06-2019 08:26Het is wel een lekker hak maar in op de TO topic geworden. Chapeau voor iedereen met perfecte spelling- en rekenvaardigheden, ik zou mezelf nog even op de borst kloppen!
vrijdag 28 juni 2019 om 10:31
Er is een rede waarom de meeste HBOers in de eerste 10 jaar van hun beroeps-leven gemiddeld zo'n 4 keer van baan verwisselen. Puur zodat ze elke keer een beter salaris kunnen onderhandelen dan dat ze ooit bij hetzelfde bedrijf voor elkaar hadden kunnen krijgen.
Jij zit er mee dat jij zoveel minder krijgt, aan jou dus de taak om daar wat aan te doen. En klagen over dat een ander meer krijgt is geen geldige rede voor een bedrijf om jou meer te geven. Je moet met motivatie komen die op jouw presteren is gebaseerd. En in de eerste 10 jaar van een carriere is dat effectief dus dat je naar een andere baan gaat waar je een beter startsalaris onderhandeld.
Jij zit er mee dat jij zoveel minder krijgt, aan jou dus de taak om daar wat aan te doen. En klagen over dat een ander meer krijgt is geen geldige rede voor een bedrijf om jou meer te geven. Je moet met motivatie komen die op jouw presteren is gebaseerd. En in de eerste 10 jaar van een carriere is dat effectief dus dat je naar een andere baan gaat waar je een beter startsalaris onderhandeld.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 28 juni 2019 om 10:39
Maar misschien heeft hij schaarsere kennis.
Een verse docent natuurkunde kan bij ons ook zo in de hoogste schaal beginnen. Een verse docent geschiedenis begint gewoon in de basisschaal.
vrijdag 28 juni 2019 om 11:57
Het gesprek met haar werkgever kan leiden tot een loonsverhoging en/of de nader te vullen voorwaarden die tot een loonsverhoging leiden. Als dat bv het volgen van een opleiding is dan kan ze meteen onderhandelen in hoeverre de wg hieraan bijdraagt. TO doet er dus goed aan het loongesprek aan te gaan.ikBedoelHetGoed schreef: ↑28-06-2019 10:16TO kan beter de realiteit onder ogen zien: ze verdient enorm goed voor een MBO'er! Als ze meer wil dan kan ze beter een HBO opleiding moeten doen. Ze zou kunnen vragen om die betaald te krijgen van het werk.