Werk & Studie alle pijlers

Eerste 'echte' baan en gestreste leidinggevende

16-09-2019 19:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds 2 weken ben ik werkzaam bij een nieuwe baan. Dit is mijn eerste 'echte' baan na mijn afstuderen. Opzich bevalt het redelijk, zij het dat één van mijn leidinggevende altijd ontzettend gestresst is en dit ook heel erg uit. Ik werk in een klein team met twee leidinggevende waarvan de ene leidinggevende (1) er een stuk minder is. Alles komt dus op leidinggevende 2 haar bordje en ze heeft nu twee nieuwe medewerkers onder zich. Doordat zij altijd zo ontzettend gestresst durf ik niet altijd mijn vragen te stellen. Opmerkingen als 'ik ga even huilen boven' en 'ik kan niet genoeg uren schrijven' worden dagelijks meerdere malen gemaakt.

Omdat ik niet altijd mijn vragen 'durf' te stellen omdat ze zo enorm gehaast van het ene kantoortje naar het andere kantoortje rent en loopt te zuchten en klagen achter haar computer zit ik soms mijn uren uit omdat ik niet verder kan. Op de lange termijn ben ik bang dat ik hier niet voldoende kan leren en mijn kwaliteiten kan benutten. Met leidinggevende 2 heb ik wel een goede band en zij helpt ook goed met vragen. Uiteindelijk kom ik (gelukkig!!) te werken onder leiding van leidinggevende 2 maar ik weet niet hoelang dat nog gaat duren.

Wat zouden jullie hiermee doen? Ik zit nog in mijn proeftijd en zag 10 min van mijn huis dezelfde soort vacature voorbij komen (reistijd nu is 40 min met de auto).. maar ik wil ook niet te snel de handdoek in de ring gooien :(

Edit: negeer de fout in de titel. Lekker dom :O
itsmarielle wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:48
1.98% gewijzigd
Solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou solliciteren.
Na mijn eerste baan met situaties waar je een boek over vol kan schrijven heb ik voor mezelf besloten nooit meer het risico te nemen dat de situatie wel veranderd.
En reistijd is ook wel een grote plus!
jessmariano_1986 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:49
4.85% gewijzigd
soerloo schreef:
16-09-2019 19:48
Solliciteren!
Dit!
Kans is groot dat leidinggevende 1 binnenkort uitvalt met een burn out en jouw contract niet verlengd wordt door tegenvallende inzet.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
16-09-2019 19:48
Ik zou solliciteren.
Na mijn eerste baan met situaties waar je een boek over vol kan schrijven heb ik voor mezelf besloten nooit meer het risico te nemen dat de situatie wel veranderd.
En reistijd is ook wel een grote plus!
Ik heb ook zo'n ervaring en ik ben veel te lang blijven hangen. Ik ben mezelf zo kwijt geraakt en werd er zo onzeker van dat het heel lang geduurd heeft voor ik weer lekker kon werken. Mijn advies is ook solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren kan altijd, zeker als je een goede reden hebt. En ik zie zo al twee goede redenen!
Verder solliciteren. En je mag zonder opgaaf van reden stoppen in je proeftijd, maar in dit geval zou ik wel aangeven waarom je ermee stopt en dat je nogal geschrokken bent van je leidinggevende en dat dit jouw ontwikkeling (durven vragen etc.) nu al in de weg staat.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren, je kunt dan altijd afwegen wat het meeste voordeel voor je heeft. Als ik het zo lees dan heb je nu geen droombaan, dus dichtbij huis zou zeker mijn voorkeur hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een keer in gesprek gaan kan je goed helpen. Ik herken je situatie wel. Ook hier 2 leidinggevende waarbij er 1 niets uitvoert. Beide ook met elkaar op gespannen voet. Dat is niet makkelijk om als werknemer tussen door te laveren. Ik heb ooit in een functioneringsgesprek aangegeven dat ik moeite heb met bepaalde gedragingen vanuit leidinggevende, sindsdien gebeurt het eigenlijk niet meer. Ik vond dat heel spannend maar werd goed opgevat. Houdt het wel bij jezelf maar dat doe je in de OP al prima!

Ik kan nu eigenlijk altijd wel dingen ook tussendoor zeggen als het me niet bevalt, en we kijken elkaar wel eens boos aan maar dat duurt nooit lang. Hoort er af en toe ook gewoon bij vind ik. Aan 'ja-knikkers' heeft een baas ook niks.

Ik zou trouwens altijd solliciteren en kijken wat ze je te bieden hebben. Maar hoe dan ook altijd dat gesprek doen, al is het maar voor je eigen leerproces. Je kunt niet altijd weg lopen als je geen klik hebt met je leidinggevende.
rp7 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 20:30
13.65% gewijzigd
Gesprek aanvragen en aankaarten. Geef aan dat je soms vastloopt en dat je graag zou weten bij wie je met je vragen terecht kunt zodat je verder kunt, omdat je nu het gevoel hebt niet optimaal werk te kunnen leveren. Vraag hoe leidinggevende #1 graag vragen krijgt, verzameld en bespreken op vaste momenten, of liever juist tussendoor, wat heeft de voorkeur? Je bent nieuw en hebt begeleiding nodig. Dat is heel normaal.

Zeker als je uiteindelijk toch voor #2 zult komen te werken zou ik het nu nog niet opgeven.

Oh ja, en ook een beetje schijt hebben aan het gestresste gedoe. Bepaalde types praten gewoon zo op de werkvloer en hebben altijd het idee dat ze drukdrukdruk moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties! :-]
Ik ga inderdaad eerst het gesprek aan en als er vervolgens niks veranderd is het heel makkelijk maar ga ik weg. En ondertussen alvast een motivatiebrief schrijven voor die andere baan dichterbij huis! :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven