ervaring met werving en selectiebureau
dinsdag 20 maart 2012 om 20:00
Ik heb afgelopen vrijdag een gesprek gehad bij een werving en selectiebureau. Ik heb gisteren gehoord dat zij zeer enthousiast over mij waren en mij graag willen voorstellen aan het bedrijf. Dat gesprek bij het bedrijf heb ik donderdag. Of er nog meer kandidaten doorgestuurd worden naar het bedrijf weet ik niet, ik neem aan van wel?
Nu vroeg ik mij af of dit nog een sollicitatiegesprek is, of dat het meer een kennismakings en oriënterend gesprek is? De recruiter zelf zit er ook bij. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heeft iemand ook nog tips? Ik heb zelf al een aantal vragen voorbereid.
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben nog jong en heb totaal geen ervaring met dit soort dingen, vond het ook een beetje stom om te vragen aan de recruiter, maar ben toch wel nieuwsgierig! Ik wil deze baan heel graag, ik ben al ongeveer een jaar aan het solliciteren en ik rol van tijdelijke baan in tijdelijke baan, en ben echt toe aan een vaste fulltime baan.
Bedankt alvast!
Nu vroeg ik mij af of dit nog een sollicitatiegesprek is, of dat het meer een kennismakings en oriënterend gesprek is? De recruiter zelf zit er ook bij. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heeft iemand ook nog tips? Ik heb zelf al een aantal vragen voorbereid.
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben nog jong en heb totaal geen ervaring met dit soort dingen, vond het ook een beetje stom om te vragen aan de recruiter, maar ben toch wel nieuwsgierig! Ik wil deze baan heel graag, ik ben al ongeveer een jaar aan het solliciteren en ik rol van tijdelijke baan in tijdelijke baan, en ben echt toe aan een vaste fulltime baan.
Bedankt alvast!
dinsdag 20 maart 2012 om 20:12
Geen ervaring als kandidaat/sollicitant, wel als werkgever/opdrachtgever. Waarschijnlijk heb je gelijk een sollicitatiegesprek bij de opdrachtgever en daarbij is je recruiter aanwezig. Als opdrachtgever doe ik overigens niet eerst een kennismakingsgesprek en daarna nog een sollicitatiegesprek. Heb wel wat beters te doen.
De meeste "gewone" uitzendbureaus sturen je zonder recruiter naar een sollicitatiegesprek bij een opdrachtgever. Mijn ervaring is dat bureaus die zich vooral toeleggen op werving- en selectie en vaak ook specifieke functies vaker bij de sollicitatiegesprekken zitten.
De meeste "gewone" uitzendbureaus sturen je zonder recruiter naar een sollicitatiegesprek bij een opdrachtgever. Mijn ervaring is dat bureaus die zich vooral toeleggen op werving- en selectie en vaak ook specifieke functies vaker bij de sollicitatiegesprekken zitten.
dinsdag 20 maart 2012 om 20:20
dinsdag 20 maart 2012 om 20:27
Inderdaad, voorbereiden op een gewoon sollicitatiegesprek.
Kijk ook even of dat bedrijf een website heeft, Google op nieuwsberichten over het bedrijf, als ze iets heel specifieks doen zorg dan dat je daar een klein beetje vanaf weet. Ik vind het altijd prettig om te horen dat iemand zich verdiept heeft in wat ik en mijn bedrijf doen.
Kijk ook even naar het weerbericht, volgens mij wordt het donderdag behoorlijk warm (18/19 graden) en dan wil je niet veel te dik aangekleed puffend en zwetend op je sollicitatiegesprek verschijnen.
Succes donderdag!
Kijk ook even of dat bedrijf een website heeft, Google op nieuwsberichten over het bedrijf, als ze iets heel specifieks doen zorg dan dat je daar een klein beetje vanaf weet. Ik vind het altijd prettig om te horen dat iemand zich verdiept heeft in wat ik en mijn bedrijf doen.
Kijk ook even naar het weerbericht, volgens mij wordt het donderdag behoorlijk warm (18/19 graden) en dan wil je niet veel te dik aangekleed puffend en zwetend op je sollicitatiegesprek verschijnen.
Succes donderdag!
dinsdag 20 maart 2012 om 20:28
Ja je moet je zeker nog een keer voorbereiden. Ik heb hier wel ervaring mee. Meestal worden er een paar kandidaten voorgesteld en het is aan de werkgever om te beslissen wie wordt aangenomen. Dit s ook heel logisch want zo een bureau kan niet goed weten wie er wel/niet goed in het team past of er wel geen klik zal zijn, etc. Sommige vragen krijg je dubbel maar je hebt je al een keer voorbereid. Je zou er goed aan doen om wat meer ovet het bedrijf of de branche te lezen en afhankelijk van de functie een visie te ontwikkelen.
dinsdag 20 maart 2012 om 20:29
Klopt. Als je bij die opdrachtgever in dienst komt dan heeft het werving- en selectiebureau de voorselectie van de kandidaten gedaan. En dan heb je donderdag een sollicitatiegesprek bij de opdrachtgever (die je in dienst gaat nemen).
Als je gedetacheerd bij die opdrachtgever gaat werken dan was je gesprek met je recruiter in feite ook gewoon een sollicitatiegesprek omdat je dan bij hen in dienst komt en zij jou aan die opdrachtgever "verhuren".
Als je gedetacheerd bij die opdrachtgever gaat werken dan was je gesprek met je recruiter in feite ook gewoon een sollicitatiegesprek omdat je dan bij hen in dienst komt en zij jou aan die opdrachtgever "verhuren".
dinsdag 20 maart 2012 om 21:15
babyanimal, je mag gerust vragen hoeveel kandidaten er worden voorgedragen voor de functie. Als het een opdrachtgever vanuit de overheid is zullen ze waarschijnlijk aan drie bureau 2 of 3 kandidaten vragen. Dan vallen er vaak al een aantal af op basis van de CV's en zijn er gesprekken met ongeveer 4 kandidaten.
Je 'mag' je dus nog een keer gaan voorbereiden op een sollicitatiegesprek! Succes!
Je 'mag' je dus nog een keer gaan voorbereiden op een sollicitatiegesprek! Succes!