Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen doubleren in het vo

09-07-2022 16:18 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic, ben ik benieuwd naar ervaringen met doubleren.
En dan vooral hoe je er zelf jaren later op terugkijkt.
En zou je met de kennis/ervaring van nu dezelfde beslissing hebben genomen of zou je ipv daarvan liever hebben willen afstromen of een andere optie?

Ben dus niet op zoek naar "shit, mijn kind blijft zitten". Wel naar "ik ben zelf als kind op de middelbare school blijven zitten, en heb dat zus en zo ervaren."
Mavo2 en Havo4 opnieuw gedaan.

Mavo2 was op een k*tschool waar ik van af wilde, dat lukte uiteindelijk. Ik ging van een school met 1300 leerlingen naar een categorale Mavo met 200 leerlingen.

Havo4 opnieuw doen is een nationale traditie, volgens mijn collega's.

Ik heb er niets van opgelopen of aan over gehouden. Het is zoals het is, niets traumatiserends.
shero wijzigde dit bericht op 09-07-2022 17:18
0.97% gewijzigd
Of course your opinion matters. Just not to me.
Havo 3 opnieuw gedaan, dat werkte goed, want in de eerste havo 3 werd ik ontzettend gepest en in de tweede niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik bleef zitten, mijn partner bleef zitten. Onze oudste. Alle drie bleek het een prima keus
Beter dan naar lager niveau
vwo 5 opnieuw gedaan. Maar daardoor had ik dus voor veel vakken wel 2 keer de kans om alles te leren en ik rolde er daarna met gemak doorheen, en de examens gingen ook ineens heel makkelijk.

Ik was blijven zitten op Frans, gelukkig hoefde dat het volgende jaar niet meer. Ik was meer een beta.
Ik heb ook HAVO 4 over gedaan. Alle leuke mensen bleven zitten en ik kreeg de keuze nog even heel hard werken en over of ook blijven zitten. Uiteraard koos ik voor het laatste, waren gezellige jaren.
72jelle wijzigde dit bericht op 09-07-2022 17:00
0.25% gewijzigd
Ik ben zelf gezakt voor mijn eindexamen vwo. Ik heb daarna via vavo uiteindelijk m'n diploma gehaald, ik heb twee vakken opnieuw gedaan in plaats van het hele jaar opnieuw.
¡Apagando las luces!
Havo 5 over gedaan. De eerste keer geen eindexamen gedaan. Ik wist niet wat ik wilde, ik wist niet wat ik kon, ik was ook wel een beetje bang voor het onbekende. Voor mij is het goed geweest om een jaar over te doen. Ik kwam net even wat zelfverzekerder van school. Hoewel ik nog steeds niet wist wat ik wilde, maar dat weet ik nog niet en ben inmiddels 44.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik ben in de brugklas blijven zitten , ik was net twaalf toen ik naar de middelbare school ging en had helemaal nog geen zin om te leren en huiswerk te maken.
Daarna de mavo afgemaakt en daarna nog havo gedaan. Vroeger (begin jaren 80) bleef je gewoon zitten als het niet goed ging , tegenwoordig wordt daar zo moeilijk over gedaan.
In 3 HAVO blijven zitten. Had net o,3 punten te weinig gescoord voor Duits.

Hey jaar wel over gedanken en gehaald.

Zag het toen niet zitten om not 2 jaar naar de Havo te gaan en ben na dat jaar naar het MBO gegaan.

Voor mij was het beter geweesr als ik was overgegaan. Dan was ik HBO gaan doen.
Ik vond het helemaal niet shit dat mijn kinderen bleven zitten. Beiden waren eigenlijk nog veel te jong voor de middelbare school. Beiden hadden nog andere lessen te leren en één had ooit eerder juist een schooljaar overgeslagen dus die was ook letterlijk nog jong.

Ze zijn er alle twee erg van opgeknapt, kijken er beiden met een goed gevoel op terug en volgen vanaf volgend jaar beiden studies die bij ze passen.

Die qua leeftijd jonge is ook nog eens een enorme dromer en filosoof. Dus die is begonnen op de havo omdat we de bui al vrij goed zagen hangen. Afgelopen week heeft hij zijn VWO diploma opgehaald. Dus afgestromen of gewoon lager insteken staat imho ook niks in de weg.

Waar maak je je precies zorgen over?
Ik ben in de derde van het vwo blijven zitten. Mijn ervaring is een beetje dubbel: aan de ene kant wel prima dat ik gewoon dat jaar overdeed en mijn gymnasiumdiploma heb gehaald, aan de andere kant was havo en daarna hbo misschien ook wel een goede weg voor mij geweest. Er was een hbo-opleiding tekstschrijven die veranderde in een heao-opleiding, die opleiding had ik destijds heel graag in de oude vorm willen doen en dat had dus wel gekund als ik destijds naar 4 havo was gegaan, in plaats van doubleren. Maar goed, het is gegaan zoals het is gegaan.

Ik vind het wel raar dat doubleren op veel scholen haast geen optie meer is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oh, ik ben trouwens zelf wel eens afgestroomd omdat ik niks bakte van wiskunde. Vroeger deed een docent er dan bij jongens een schepje bovenop en voor meisjes "was dat toch niet nodig". Afgestroomd, weer opgestroomd, no problem.

Qua school kon het me niet zoveel schelen geloof ik. Terugkijkend vind ik het heel droevig dat mijn ouders zó weinig waarde hebben gehecht aan het aanjagen van de school- en studiecarrières van hun kinderen. Met een heel klein beetje liefdevolle hulp had het er heel anders uit kunnen zien.
Oudste blijven zitten in 4 en 5 vwo. Nu aan het worstelen op het vavo. Maar ze wil echt haar vwo diploma halen. Afstromen naar HAVO was achteraf misschien beter geweest.
Jongste liep nu in 4 VWO tegen hetzelfde aan. Zij gaat volgend jaar naar afstromen naar HAVO en komt dan in de vierde terecht. Prima. Denk voor haar de juiste keuze. Vroege leerling en de overgang van het po naar het vo vwo was veel te heftig en Corona heeft daar zeker niet aan bijgedragen in positieve zin. Ze is blij dat ze straks eindelijk weer tussen haar leeftijdsgenoten zit.
1x blijven zitten, samen met nog 13 van de 20. Was een feestjaar. Had t niet willen missen.
Mijn kind blijft nu zitten in 4 havo. Is in 2 havo al een keer van school gewisseld dus dat gaan we niet nog een keer doen. Ik houd mijn hart vast voor volgend jaar want als het dan weer misgaat dan heb ik geen idee meer wat ik er nog aan moet doen. School is al 4 jaar de hel op aarde voor kind en het is eigenlijk al een wonder dat ze het tot 4 havo geschopt heeft.

Dat scholen er tegenwoordig zo moeilijk over doen en liever hebben dat je van school gaat of minimaal afstroomt (maar afstromen is eenmaal in 4 havo geen optie meer) is volgens mij een geldkwestie. Al kreeg ik die boodschap vriendelijk verpakt in de vorm van een verhaal over onderzoek waaruit zou blijken dat doubleren zinloos is.
ja hoor, in 4 havo. In the end maakt het helemaal niks uit, ik heb alsnog 2 universitaire diploma's, 1 in doctoraal, 1 master en zodra je van de middelbare school af bent maakt dat jaartje jonger of ouder al helemaal niet meer uit. Leerlingen vinden het vooral 'dom', als in: de juf is dom, want ze is blijven zitten en dan nog op het havo ook, maar ik kan het ook goed inzetten als growth mindset voorbeeld (ben op een haar na niet cum laude geslaagd bij mijn 2e studie) en dat blijven zitten ook niet het einde van de wereld is.

Afstromen had ik helemaal niet gewild, ik bleek na opstromen naar 5 vwo bij uitstek een vwo-studie-kind, op de mavo zou ik mezelf helemaal verloren zijn, ik paste al niet zo goed tussen de havisten.
Marelyse schreef:
09-07-2022 17:38
Mijn kind blijft nu zitten in 4 havo. Is in 2 havo al een keer van school gewisseld dus dat gaan we niet nog een keer doen. Ik houd mijn hart vast voor volgend jaar want als het dan weer misgaat dan heb ik geen idee meer wat ik er nog aan moet doen. School is al 4 jaar de hel op aarde voor kind en het is eigenlijk al een wonder dat ze het tot 4 havo geschopt heeft.

Dat scholen er tegenwoordig zo moeilijk over doen en liever hebben dat je van school gaat of minimaal afstroomt (maar afstromen is eenmaal in 4 havo geen optie meer) is volgens mij een geldkwestie. Al kreeg ik die boodschap vriendelijk verpakt in de vorm van een verhaal over onderzoek waaruit zou blijken dat doubleren zinloos is.
Afstromen ook volgens mij, maar ik heb daar geen onderzoek over paraat.
sprankelend schreef:
09-07-2022 17:17
Oh, ik ben trouwens zelf wel eens afgestroomd omdat ik niks bakte van wiskunde. Vroeger deed een docent er dan bij jongens een schepje bovenop en voor meisjes "was dat toch niet nodig". Afgestroomd, weer opgestroomd, no problem.

Qua school kon het me niet zoveel schelen geloof ik. Terugkijkend vind ik het heel droevig dat mijn ouders zó weinig waarde hebben gehecht aan het aanjagen van de school- en studiecarrières van hun kinderen. Met een heel klein beetje liefdevolle hulp had het er heel anders uit kunnen zien.
Wat hadden jouw ouders anders kunnen/moeten doen? Misschien kan ik er tips uithalen. We hebben overigens al veel geprobeerd om aan ondersteuning te bieden alleen tot nu toe heeft niks het gewenste effect. Het enige wat tot nu toe echt voor betere cijfers zorgde was een steengoede bijlesdocent, maar die is er helaas mee gestopt :'( en het was direct weer mis. We hebben ons nog een tijdje beholpen met studentenbijles omdat we geen andere senior bijlesdocent konden vinden maar dat werkte voor geen meter. Dat je niet denkt dat wij liefdeloze ouders zijn ofzo :).

Luzac (of de concurrent) kunnen we haar overigens niet bieden omdat we dat niet kunnen betalen.
Mevrouw75 schreef:
09-07-2022 17:41
Alle drie mijn kinderen zijn afgestroomd. Het ging te moeizaam, ik heb ook veel uit de kast gehaald en ze ontzettend veel geholpen.
Mijn ervaring is dat je beter een lager diploma kunt hebben, dan geen diploma.
Ze zijn nu alle drie weer via stapelen van beroepsopleidingen lekker bezig en komen weer veilig ( want als het niet lukt, hebben ze al een diploma) langzaam op hun oude niveau.
Gymnasium 5 opnieuw gedaan. Was nodig en verder geen nare ervaring. Vanwege ziekte in de 6e gezakt voor mijn eindexamen. Dat jaar op VAVO nog eens gedaan, een volledig pakket. Dat was wel een verademing, een hele andere school, allemaal mensen die 18+ waren en we werden ook volwassener en minder schools behandeld. Dat werkte voor mij erg goed en ik ben daar uiteindelijk met een keurige lijst vandaan gekomen.
Voor mij was dit beter dan naar een lager niveau doorstromen.
s0leil wijzigde dit bericht op 09-07-2022 20:40
1.91% gewijzigd
Marelyse schreef:
09-07-2022 17:46
Wat hadden jouw ouders anders kunnen/moeten doen? Misschien kan ik er tips uithalen. We hebben overigens al veel geprobeerd om aan ondersteuning te bieden alleen tot nu toe heeft niks het gewenste effect. Het enige wat tot nu toe echt voor betere cijfers zorgde was een steengoede bijlesdocent, maar die is er helaas mee gestopt :'( en het was direct weer mis. We hebben ons nog een tijdje beholpen met studentenbijles omdat we geen andere senior bijlesdocent konden vinden maar dat werkte voor geen meter. Dat je niet denkt dat wij liefdeloze ouders zijn ofzo :).

Luzac (of de concurrent) kunnen we haar overigens niet bieden omdat we dat niet kunnen betalen.

Ik weet niet of ze dat nog aanbieden, maar ik heb destijds via Luzac een bijlesweekend gehad voor wiskunde. Was erg gericht om het eindexamen door te komen. Was een goede cursus en heeft mij erg geholpen. Zal ook wel iets gekost hebben, maar niet de hoofdprijs.
Mevrouw75 schreef:
09-07-2022 17:41
Maar betekent dit dan dat het gros van de doublerende kinderen alsnog geen diploma haalt? Wat zou dan een betere oplossing zijn bij doubleren? Mijn kind kan nog naar het mbo (in haar geval geen goed idee maar dat is weer een ander verhaal). Maar in 3 havo wordt dat al erg lastig. Dan zijn doubleren of afstromen toch de enige opties?
S0LEIL schreef:
09-07-2022 18:10
Ik weet niet of ze dat nog aanbieden, maar ik heb destijds via Luzac een bijlesweekend gehad voor wiskunde. Was erg gericht om het eindexamen door te komen. Was een goede cursus en heeft mij erg geholpen. Zal ook wel iets gekost hebben, maar niet de hoofdprijs.
Dat bieden ze nog steeds aan zie ik, thanks voor de tip, ga het nader bekijken.
Ik ben ook in 4 havo blijven zitten. Ik was vooral mentaal veel te jong, en motivatie was op die leeftijd (15-16) een issue.

Daarna zonder problemen havo, vwo en universiteit afgerond. Afstromen zou voor mij een minder goede oplossing zijn geweest, dan had ik deze stappen denk ik niet kunnen halen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven