Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen met Work First traject bij aanvraag bijstand.

26-07-2010 18:07 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 3 weken ( 1 week zoeken en 2 weken al ver van te voren geplande vakantie) is het helaas zover. Dan loopt mijn ww uitkering af en moet ik de bijstand in. Ik ben vandaag alvast langsgeweest voor een aanvraag en kreeg te horen dat ik dan zou moeten beginnen in een soort Work First traject. Met behoud van uitkering 3 dagen per week elk werk doen wat ze aanbieden en tegelijk ook solliciteren. Ik ben benieuwd of nog meer forrumers ervaring hebben met dit soort trajecten en of je er snel weer uit was of niet?? Viel het mee, viel het tegen?

Ik hoop zelf zeer snel aan het werk te kunnen maar na een jaar mijzelf tepletter gesollicteerd te hebben op zeer diverse banen is het mij nog niet gelukt om ergens aan het werk te komen. Ik baal er stevig van dat het nu zover heeft moeten komen tenzij er deze week een klein wondertje gebeurd.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:nlies schreef op 26 juli 2010 @ 20:41:

Nou hier deden ze tot nog toe moeilijk (op die ene na) want je zou toch maar een baan mislopen (4 jaar werkloos en intussen 57, zit men niet echt om te springen) Dat vrouwen nederlands leren zinvoller is dan papier prikken dat zagen ze niet echtBij ons wordt er wel makkelijker over gedaan maar het ontheft je niet per definitie van de sollicitatieplicht. Je hebt tenslotte nog 10 mogelijk werkende jaren voor je. Het is lastig maar niet onmogelijk.
quote:Miek_ schreef op 26 juli 2010 @ 20:26:

Ik heb altijd een beetje een dubbel gevoel bij dit soort blogs. De bijstand is nu eenmaal het allerlaatste vangnet waarvoor geen premies worden betaald. Hoe sneu het voor iemand is om erin te komen, je hebt maar weinig te willen. De consulent bepaalt wat voor jou de snelste weg uit de bijstand is (indien mogelijk). Maar er zijn altijd mensen die vinden dat ze recht hebben op een traject naar hun keuze.

Dat wil niet zeggen dat er ook echt wel misstanden zijn (geweest) binnen de sector. Is ook niet raar, de re-integratietaak is ineens bij de gemeente neergelegd en dat is niet altijd (meteen) goed gegaan.

Hier ben ik het niet helemaal met je eens

Het krijgen van een uitkering is een recht en geen gunst.

Helaas is er een hoge werkloosheid in Nederland en kan niet iedereen aan de bak komen. Dat is jammer, maar des te jammer vind ik het dan dat ze met zoiets komen als een Workfirst-traject want van wat ik lees komt het ook op mij over als een "wegjaagtraject". *dit woord heb ik uit een van die teksten die ik gelezen heb, ik beken*

De blog van Jacqueline Grossman is wel betrouwbaar lijkt me.
quote:Vilma schreef op 26 juli 2010 @ 20:44:

Niles, wat gaat er volgend jaar met jou gebeuren?dat project waar ik inzit stopt per april, geen subsidie meer. Dus dan ga ik de ww in voor een paar maanden, en dan komt de bijstand weer om de hoek kijken. Dan ben ik intussen 58,5 . Dus misschien krijg ik dan ook een schoffel om op te leunen, of mag ik washandjes in gaan pakken. Iig ook de cursus in en uit de bijstand weer doen, incl praatjes over de voorzieningen zoals bijzondere bijstand en maatschappelijke participatie. Allemaal onderwerpen die ik nu aan onze "klanten"uitleg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Miek_ schreef op 26 juli 2010 @ 20:50:

[...]

Bij ons wordt er wel makkelijker over gedaan maar het ontheft je niet per definitie van de sollicitatieplicht. Je hebt tenslotte nog 10 mogelijk werkende jaren voor je. Het is lastig maar niet onmogelijk.

Nee ik snapte ook wel, dat ik mn vrijwilligerswerk op moest zeggen als ik echt werk zou krijgen, heb ik ook gezegd tegen mn ww-contactpersoon. Lijkt me logisch allemaal.

Verder heb ik nog weing goeds gehoord over, en meegemaakt met het personeel daar, . N Goede reorganisatie zou niet gek zijn, maar dan hebben we nog meer werklozen, dus laat ze daar maar aan hun bureau zitten.

En die 10 werkzame jaren haal ik niet meer hoor
quote:nlies schreef op 26 juli 2010 @ 21:11:

[...]

dat project waar ik inzit stopt per april, geen subsidie meer. Dus dan ga ik de ww in voor een paar maanden, en dan komt de bijstand weer om de hoek kijken. Dan ben ik intussen 58,5 . Dus misschien krijg ik dan ook een schoffel om op te leunen, of mag ik washandjes in gaan pakken. Iig ook de cursus in en uit de bijstand weer doen, incl praatjes over de voorzieningen zoals bijzondere bijstand en maatschappelijke participatie. Allemaal onderwerpen die ik nu aan onze "klanten"uitleg

Jee, Niles, wat króm

Is een opleiding tot reintegratie-consulente niet iets?

ik hoop toch dat je nog wat weet te vinden voor die tijd.
quote:Vilma schreef op 26 juli 2010 @ 21:20:

[...]

Jee, Niles, wat króm

Is een opleiding tot reintegratie-consulente niet iets?

ik hoop toch dat je nog wat weet te vinden voor die tijd.Alsjeblief zeg, en dan ook al mn clienten met een kluitje in het riet sturen
Dat bedoel ik......
quote:Vilma schreef op 26 juli 2010 @ 21:02:

[...]

Hier ben ik het niet helemaal met je eens

Het krijgen van een uitkering is een recht en geen gunst. Tot op zekere hoogte. Ja je hebt recht op de uitkering, maar dat betekent niet dat er geen eisen aan je gesteld mogen worden. Juist omdat er geen premies voor betaald worden. Anders wordt het onbetaalbaar en is het laatste vangnet ook weg. Daarom gaat het in de bijstand om de snelste weg naar betaald werk en niet wat jij wilt.

Helaas is er een hoge werkloosheid in Nederland en kan niet iedereen aan de bak komen. Dat is jammer, maar des te jammer vind ik het dan dat ze met zoiets komen als een Workfirst-traject want van wat ik lees komt het ook op mij over als een "wegjaagtraject". *dit woord heb ik uit een van die teksten die ik gelezen heb, ik beken*

De blog van Jacqueline Grossman is wel betrouwbaar lijkt me. Ja het wordt soms als wegjaagtraject gebruikt en terecht. Je hebt helaas ook mensen die gewoon niet realistisch zijn. Die willen zonder opleiding op de eerste rang zitten of denken dat vanuit de bijstand elk traject/opleiding wordt betaald die ze prima aan het werk kunnen. Wat ook steeds vaker voorkomt is dat jongeren het als een verlengde van hun stufi zien. Voor deze mensen in de bijstand niet bedoeld, zij kunnen prima aan betaald werk komen en deze mensen wil je inderdaad ontmoedigen om bijstand aan te vragen.
quote:nlies schreef op 26 juli 2010 @ 21:55:

[...]

Alsjeblief zeg, en dan ook al mn clienten met een kluitje in het riet sturenWel weer lekker generaliserend
quote:Miek_ schreef op 27 juli 2010 @ 00:20:

Wat ook steeds vaker voorkomt is dat jongeren het als een verlengde van hun stufi zien. Voor deze mensen in de bijstand niet bedoeld, zij kunnen prima aan betaald werk komen en deze mensen wil je inderdaad ontmoedigen om bijstand aan te vragen.Maar daarom is toch ook de regeling in het leven geroepen dat de groep tot 27 jaar geen recht heeft op geld maar op werk, al dan niet aangevuld met een kleine uitkering?
Tenzij je het leuk vindt om in een loods met zo'n 200 man doosjes te vouwen en wat al niet, raadt ik iedereen aan die op zo'n traject wordt gezet bij Sagenn om er alles aan te doen zo snel mogelijk zelf werk te vinden. Het klinkt misschien niet zo erg zoals het voorgesteld wordt bij de Sociale Dienst/UWV, alhoewel er consulenten zijn die er zelf ook huiverig voor zijn, maar weinig keus hebben, omdat er nou eenmaal afspraken zijn gemaakt met de gemeente. Als het een wegjaagtraject is, dan is dat bij mij geslaagd, ik zat er dan ook heel kort en heb ontzettend veel gesolliciteerd, alles op eigen houtje gedaan. Sollicitatietraining stelt niet veel voor, je kan dan achter een PC gaan zitten en vacatures gaan zoeken.(al was ik wel blij dat ik dat ook tijdens werkuren kon doen, want 4 dagen doosjes vouwen per week in die drukte...stel je er maar wat bij voor). Je zit er echt op 1 hoop, en het is absoluut niet motiverend. Heel erg druk, ik denk dat het daar in R'dam uit de kluiten was gegroeid eigenlijk(steeds meer en meer mensen erbij, de kantine was er ook niet op berekend met maar een paar toiletten en 1 koffiemachine, en een paar stoeltjes, je eet dus vaak ook op je werkplek, omdat er gewoon niet genoeg ruimte is en in de omgeving is er ook niks). Mijn ervaring met de consulenten/begeleiders daar was wel positief, vriendelijke mensen, maar verwacht niet dat er veel tijd voor je is, verwacht ook niet dat ze zo een baan voor je hebben, er zijn nog 200 wachtenden voor u. Reiskosten werden wel vergoed in de vorm van een abonnement, dus dat zat wel goed. Maar echt: zet alles op alles om zelf iets te vinden, want als je erin zit, dan weet je niet waar je in terecht gekomen bent. Succes!
quote:Miek_ schreef op 27 juli 2010 @ 00:21:

[...]

Wel weer lekker generaliserend Dat weet ik, maar van dat rijtje coordinators die ik mee heb gemaakt tijdens ww en bijstand, kan ik weinig anders maken. En mt dat werk wat ik nu ,tijdelijk, doe, kom ik in aanraking met veel mensen in de bijstand. Heb maar n paar positieve verhalen gehoord, Helaas kan t niet helpen, gun iedereen het voordeel van de twijfel, maar hier twijfel ik niet meer
Ohh, Mutsje wat vervelend dat je nog geen werk hebt kunnen vinden. Ik hoop dat je snel de bijstand uit bent en in ieder geval nog een beetje kan genieten van je vakantie.
Vanmiddag mag ik naar het uwv voor de bijstandintake/aanvraag en dan hoor ik ook wat ik moet gaan doen straks. Ik zie er huizenhoog tegenop en had nooit verwacht dat het zover zou komen. Werken terwijl je toch je handje moet ophouden bij de gemeente. En wat voor werk. Ik word er niet echt vrolijk van. Als ik dan toch mag kiezen zou ik liever iets doen voor de kleding of voedselbank of in een bejaardentehuis. Veel beter dan doosjes plakken. Ik zie niet in wat doosjes plakken te maken heeft met weer aan een reguliere baan komen. Ik heb mbo niveau 3 en meer dan 10 jaar werkervaring met administratief werk. Ik kan mij niet voorstellen dat ik bij sollicitaties straks een streepje voor heb met doosjes plakken ipv thuis zelf solliciteren. En die sociaal isolement, Dat is voor mij niet van toepassing. Dat is meer voor mensen die al eeuwen in de bijstand zitten, laten ze die die projecten maar doen. Maar goed het is niet anders, ik hoor vanmiddag wel wat mijn lot is en ik hoop na mijn vakantie er weer vlug uit te zijn. Volgens de uzb's begint het al weer wat aan te trekken dus ik kan niet wachten tot de schoolvakanties voorbij zijn en de bedrijven weer op volle kracht gaan draaien en weer mensen nodig hebben!! Zodat ik weer een gewone normale baan kan vinden, een normaal salaris krijg en niet meer afhankelijk ben van de gemeente.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Allerlei soorten mensen komen in dat traject, Mutsje, Jacqueline van het SageNN dagboek was volgens mij zelfs een werkloze journaliste, nu kunstenares.

misschien heb je hier wat aan

Ik vind die voorzieningen waar Liz het over heeft ook betreurenswaardig.

Heel veel sterkte gewenst
quote:Ikbenanoniem schreef op 27 juli 2010 @ 08:35:

[...]

Maar daarom is toch ook de regeling in het leven geroepen dat de groep tot 27 jaar geen recht heeft op geld maar op werk, al dan niet aangevuld met een kleine uitkering?

De Wet investeren in jongeren bedoel je? Een draak van een wet, klinkt mooier dan dat het is en het heeft een aanzuigende werking (klinkt tenslotte mooier dan de bijstand terwijl het eigenlijk op hetzelfde neer komt).

Bij de Wet investeren in jongeren kunnen jongeren zich melden voor een werkleeraanbod en als ze onvoldoende inkomsten hebben kunnen ze een inkomensvoorziening krijgen. In de meeste gevallen hebben jongeren die zich melden geen inkomsten en komen ze meer voor de uitkering dan voor het werkleeraanbod.

Wat wel makkelijker met deze wet is, is de uitkering stop zetten. Accepteert een jongere het werkleeraanbod niet, dan wordt de uitkering zonder pardon stopgezet.

Wat je nu merkt is dat jongeren geen realistische verwachtingen hebben. Geen diploma maar toch denken dat ze een werkaanbod krijgen met een riant inkomen. Horecawerk, de fabriek of in de landbouw, daar voelen ze zich te goed voor. Hebben niet helemaal door dat de wereld niet zo werkt.
quote:Mutsje78 schreef op 28 juli 2010 @ 10:51:

Vanmiddag mag ik naar het uwv voor de bijstandintake/aanvraag en dan hoor ik ook wat ik moet gaan doen straks. Ik zie er huizenhoog tegenop en had nooit verwacht dat het zover zou komen. Werken terwijl je toch je handje moet ophouden bij de gemeente. En wat voor werk. Ik word er niet echt vrolijk van. Als ik dan toch mag kiezen zou ik liever iets doen voor de kleding of voedselbank of in een bejaardentehuis. Veel beter dan doosjes plakken. Ik zie niet in wat doosjes plakken te maken heeft met weer aan een reguliere baan komen. Ik heb mbo niveau 3 en meer dan 10 jaar werkervaring met administratief werk. Ik kan mij niet voorstellen dat ik bij sollicitaties straks een streepje voor heb met doosjes plakken ipv thuis zelf solliciteren. En die sociaal isolement, Dat is voor mij niet van toepassing. Dat is meer voor mensen die al eeuwen in de bijstand zitten, laten ze die die projecten maar doen. Maar goed het is niet anders, ik hoor vanmiddag wel wat mijn lot is en ik hoop na mijn vakantie er weer vlug uit te zijn. Volgens de uzb's begint het al weer wat aan te trekken dus ik kan niet wachten tot de schoolvakanties voorbij zijn en de bedrijven weer op volle kracht gaan draaien en weer mensen nodig hebben!! Zodat ik weer een gewone normale baan kan vinden, een normaal salaris krijg en niet meer afhankelijk ben van de gemeente.Bij welke gemeente moet je terecht voor bijstand? Er zijn grote verschillen tussen hoe gemeenten Work First inzetten (als ze het al inzetten). Alhoewel ik niet denk dat ze je thuis maar laten solliciteren. Niet lullig bedoeld maar in de WW is het met zelf solliciteren ook niet gelukt om een baan te vinden. Sommige gemeenten zetten accountmanagers in die goede contacten met werkgevers hebben en mensen in de bijstand de eerste maand(en) met behoud van uitkering aan het werk zetten voordat ze een contact krijgen. Misschien heeft jouw gemeente dat ook.
quote:liz1 schreef op 27 juli 2010 @ 16:11:

Tenzij je het leuk vindt om in een loods met zo'n 200 man doosjes te vouwen en wat al niet, raadt ik iedereen aan die op zo'n traject wordt gezet bij Sagenn om er alles aan te doen zo snel mogelijk zelf werk te vinden. Dus eigenlijk zetten die mensen zich voordat ze op zo'n traject worden ingezet, schijnbaar niet voldoende in om werk te kunnen krijgen? Omdat je het hebt over zo snel mogelijk zelf werk vinden, is dat niet wat de meeste mensen met uitkering/bijstand juist al proberen?
quote:Lunisy schreef op 28 juli 2010 @ 12:03:

[...]

Dus eigenlijk zetten die mensen zich voordat ze op zo'n traject worden ingezet, schijnbaar niet voldoende in om werk te kunnen krijgen? Omdat je het hebt over zo snel mogelijk zelf werk vinden, is dat niet wat de meeste mensen met uitkering/bijstand juist al proberen?Sommige wel maar niet allemaal. Sommige kunnen gewoon echt niet werken, sommige zien alleen maar beren op de weg/hebben het zelfvertrouwen niet en durven niet en sommige willen gewoon niet.
En soms is er gewoon te weinig werkgelegenheid.
En vaak is er concurrentie van Polen (of andere 'Oostblokkers') en daar kun je echt niet tegenop...
quote:Lunisy schreef op 28 juli 2010 @ 12:03:

[...]

Dus eigenlijk zetten die mensen zich voordat ze op zo'n traject worden ingezet, schijnbaar niet voldoende in om werk te kunnen krijgen? Omdat je het hebt over zo snel mogelijk zelf werk vinden, is dat niet wat de meeste mensen met uitkering/bijstand juist al proberen?quote:Miek_ schreef op 28 juli 2010 @ 12:41:

[...]

Sommige wel maar niet allemaal. Sommige kunnen gewoon echt niet werken, sommige zien alleen maar beren op de weg/hebben het zelfvertrouwen niet en durven niet en sommige willen gewoon niet.

Ben ik het met eens, heb het idee dat er veel zijn die het vinden van werk teveel aan de consulenten overlaten. In gesprekken die ik heb gehad met andere mensen die er zaten, merkte ik ook heel erg op dat hoe langer ze er zaten, hoe meer gedemotiveerd. Ook te weinig zelfkritisch in hoe ze het aanpakken om een baan te vinden. Ik denk dat het belangrijk is vooral veel zelf te ondernemen. Deze werkplek bij Sagenn was een vergaarbak van allerlei soorten mensen van verschillende opleidingsniveaus, nationaliteiten en achtergronden. Ikzelf was ondergedeeld in een groep, waarvan men verwachtte dat die de grootste kans had om snel een baan te vinden. Maar je deed dus hetzelfde werk als alle anderen, maar soms kreeg je een ander 'leuk' klusje te doen. Dus er worden groepen gevormd, en eigenlijk weet ik niet hoe andere groepen daar tegenaan keken eigenlijk. Ik kwam bij Sagenn terecht omdat ik tijdelijk zonder werk zat na veel uitzendwerk te hebben gedaan. Sagenn heeft ook liever niet dat je tijdelijk werk elders doet tijdens je contract met hen, maar ik heb het wel gedaan in overeenstemming(omdat ze er vertrouwen in hadden) toen ik 1 en ander kreeg aangeboden door mijn uitzendbureau. Snel daarna kreeg ik een contract elders aangeboden.

Belangrijk is wel dat als je op zo'n Work First traject zit, jezelf zoveel mogelijk te blijven motiveren en het een beetje gezellig maakt met je collega's, dat scheelt veel. Dus blijf vooral positief Mutsje, blijf veel solliciteren en op een gegeven moment komt die leuke baan op je pad
quote:liz1 schreef op 27 juli 2010 @ 16:11:

Tenzij je het leuk vindt om in een loods met zo'n 200 man doosjes te vouwen en wat al niet, raadt ik iedereen aan die op zo'n traject wordt gezet bij Sagenn om er alles aan te doen zo snel mogelijk zelf werk te vinden. Het klinkt misschien niet zo erg zoals het voorgesteld wordt bij de Sociale Dienst/UWV, alhoewel er consulenten zijn die er zelf ook huiverig voor zijn, maar weinig keus hebben, omdat er nou eenmaal afspraken zijn gemaakt met de gemeente. Als het een wegjaagtraject is, dan is dat bij mij geslaagd, ik zat er dan ook heel kort en heb ontzettend veel gesolliciteerd, alles op eigen houtje gedaan. Sollicitatietraining stelt niet veel voor, je kan dan achter een PC gaan zitten en vacatures gaan zoeken.(al was ik wel blij dat ik dat ook tijdens werkuren kon doen, want 4 dagen doosjes vouwen per week in die drukte...stel je er maar wat bij voor). Je zit er echt op 1 hoop, en het is absoluut niet motiverend. Heel erg druk, ik denk dat het daar in R'dam uit de kluiten was gegroeid eigenlijk(steeds meer en meer mensen erbij, de kantine was er ook niet op berekend met maar een paar toiletten en 1 koffiemachine, en een paar stoeltjes, je eet dus vaak ook op je werkplek, omdat er gewoon niet genoeg ruimte is en in de omgeving is er ook niks). Mijn ervaring met de consulenten/begeleiders daar was wel positief, vriendelijke mensen, maar verwacht niet dat er veel tijd voor je is, verwacht ook niet dat ze zo een baan voor je hebben, er zijn nog 200 wachtenden voor u. Reiskosten werden wel vergoed in de vorm van een abonnement, dus dat zat wel goed. Maar echt: zet alles op alles om zelf iets te vinden, want als je erin zit, dan weet je niet waar je in terecht gekomen bent. Succes!

Kijk...het helpt dus wel Work First.

Daarbij vind ik het zelf ook niet meer dan normaal dat ook iemand die een uitkering geniet werkt voor het geld dat hij of zij ontvangt.

Niet uitslapen tot half 11, maar een normaal werkritme aanhouden, dat voorkomt hospitalisatie waardoor een deel van de clienten die anders de bijstand niet uit te branden is vaak ´ineens´ zelf al werk heeft gevonden al voordat de aanvraag voor een WWB-uitkering is afgehandeld.

Prima instrument om in te zetten dat Work First!
Kikker, helemaal mee eens!
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 20:22:

Kikker, helemaal mee eens!Hé hoi, gezellig dat je er ook bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven