Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen met Work First traject bij aanvraag bijstand.

26-07-2010 18:07 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 3 weken ( 1 week zoeken en 2 weken al ver van te voren geplande vakantie) is het helaas zover. Dan loopt mijn ww uitkering af en moet ik de bijstand in. Ik ben vandaag alvast langsgeweest voor een aanvraag en kreeg te horen dat ik dan zou moeten beginnen in een soort Work First traject. Met behoud van uitkering 3 dagen per week elk werk doen wat ze aanbieden en tegelijk ook solliciteren. Ik ben benieuwd of nog meer forrumers ervaring hebben met dit soort trajecten en of je er snel weer uit was of niet?? Viel het mee, viel het tegen?

Ik hoop zelf zeer snel aan het werk te kunnen maar na een jaar mijzelf tepletter gesollicteerd te hebben op zeer diverse banen is het mij nog niet gelukt om ergens aan het werk te komen. Ik baal er stevig van dat het nu zover heeft moeten komen tenzij er deze week een klein wondertje gebeurd.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
.....zeiden de mensen vanaf hun eigen veilige positie.
Vilma, als ik in de bijstand terecht zou komen, wat niet ondenkbaar is, dan vind ik het niet meer dan normaal dat ik niet alleen gebruik maak van het recht, maar ook moet voldoen aan de verplichtingen. Natuurlijk is het niet leuk om in een work first traject te komen, maar mijn ervaring is dat direct bemiddelbare mensen al heel snel aan het werk komen. Soms is dat al vóórdat ze moeten starten met het workfirst traject. Daarnaast is het zo - althans in mijn gemeente - dat direct bemiddelbare mensen/ mensen met veel werkervaring en/of opleiding een ander traject mogen gaan volgen, waardoor ze snel weer aan een baan komen. Bij ons worden ze dan twee maanden lang bemiddeld door collega's die contacten met werkgevers onderhouden en dat is heel succesvol. Of men gaat training op maat volgen. Gelijktijdig kan dan workfirst worden ingezet om de kansen te vergroten.

Mensen die minder snel bemiddelbaar zijn zitten inderdaad soms die volledige drie maanden bij Workfirst (bij ons is het max 3 mnd en daarna vervolgtraject). Dus je zit daar niet eindeloos, simpelweg omdat er doorstroom moet zijn.
Hoi kikker, ben jij consulent/casemanager?

Kun jij er ook uren over praten? Ik ben casemanager in een middelgrote gemeente, jij?
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 22:58:

Vilma, als ik in de bijstand terecht zou komen, wat niet ondenkbaar is, dan vind ik het niet meer dan normaal dat ik niet alleen gebruik maak van het recht, maar ook moet voldoen aan de verplichtingen. Natuurlijk is het niet leuk om in een work first traject te komen, maar mijn ervaring is dat direct bemiddelbare mensen al heel snel aan het werk komen. Soms is dat al vóórdat ze moeten starten met het workfirst traject. Daarnaast is het zo - althans in mijn gemeente - dat direct bemiddelbare mensen/ mensen met veel werkervaring en/of opleiding een ander traject mogen gaan volgen, waardoor ze snel weer aan een baan komen. Bij ons worden ze dan twee maanden lang bemiddeld door collega's die contacten met werkgevers onderhouden en dat is heel succesvol. Of men gaat training op maat volgen. Gelijktijdig kan dan workfirst worden ingezet om de kansen te vergroten.

Mensen die minder snel bemiddelbaar zijn zitten inderdaad soms die volledige drie maanden bij Workfirst (bij ons is het max 3 mnd en daarna vervolgtraject). Dus je zit daar niet eindeloos, simpelweg omdat er doorstroom moet zijn.

Ja aan die bemiddelbare kandidaten is eer te behalen, leuk voor de statistiek,

en die minder bemiddelbare , komen in het vervolgtraject. Wat betekent dat? Dat je de doosjes weer open moet vouwen c.q. leegmaken?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ha Julus,

Ja ik ben bijstandsconsulent. Ook bij een middelgrote gemeente. En ook ik raak er niet over uitgepraat!!
Niles je kruipt wel heel sterk in de slachtofferrol
Waarom zo'n negatieve insteek? Dat begrijp ik nou nooit he, dat men direct ervan uit gaat dat alles om de cijfertjes gaat, dat een sociale dienst er alleen op uit is om mensen fijn het moeilijk te maken. Kom een dagje meelopen, zou ik zeggen.

Mijn collega's en ik werken ons kapot om mensen te helpen, met ze mee te denken. Maar men lijkt 1 ding te vergeten; DE WWB WORDT NIET DOOR ONS LOONSLAVEN BEDACHT MAAR SLECHTS UITGEVOERD!

Dat betekent dus dat wij ons te houden hebben aan die wet, en dat we indien mogelijk toch proberen om er een wat vrijere invulling aan te geven.,

De Overheid bepaalt dat gemeente Workfirst trajecten MOETEN inzetten, dus dat doen wij dan. En nee, ik ben het er ook niet altijd mee eens maar ben inderdaad blij dat ik een baan heb die ik leuk vind. Dus ik voer die wet uit, omdat ik daarvoor ben aangenomen. Somebody has to do the dirty job.
quote:Vilma schreef op 26 juli 2010 @ 21:02:

[...]

Dat is jammer, maar des te jammer vind ik het dan dat ze met zoiets komen als een Workfirst-traject want van wat ik lees komt het ook op mij over als een "wegjaagtraject". De mensen die zich weg laten jagen en snel ander betaald werk vinden zijn dus kennelijk prima in staat om in hun eigen onderhoud te voorzien!
Sorry nlies, maar ik voel me bij dit soort uitspraken nogal op mijn pik getrapt, aangezien ik keihard ren voor mijn clienten.

En probeer mee te denken maar ik ben eenmaal gebonden aan de wet. Als ik dat aan mijn clienten uitleg, snappen ze dat.

Jij hopelijk ook?

Kikker, ben blij met wat support. Ik heb overigens veel tevreden clienten, dus er lopen gelukkig genoeg mensen met positieve ervaringen rond mbt de sociale dienst.
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 23:14:

De Overheid bepaalt dat gemeente Workfirst trajecten MOETEN inzetten, dus dat doen wij dan.

Klopt niet helemaal, je moet geen Workfirst trajecten inzetten, dat mag.

ps is bij jullie ook al het nieuws doorgedrongen dat ze het I-deel met bijna 500 mln willen verlagen dit jaar
Mbt wegjaagtraject; de bijstand is een tijdelijk vangnet en kost de overheid enorm veel geld. Geld wat je niet moet willen als je aan het werk kunt en geld wat door de werkenden onder ons moet worden betaald. Het voelt niet prettig als je je kapot werkt en er een client of wat is wat doodleuk keer op keer zijn afspraken niet nakomt. Kun je je daar iets bij voorstellen?

Of je bent aan alle kanten aan het meedenken en vervolgens blijkt dat je client je gewoon besodemieterd. Dát is de andere kant, daar wordt nooit over gesproken door mensen die afgeven op de SD.
De bijstand is puur bedoeld als een vangnet voor mensen die echt niet in staat zijn om te werken en voor mensen die in een situatie terecht zijn gekomen dat zij even niet over een inkomen beschikken, maar alles in het werk zetten om aan een baan te komen en bereid zijn alles aan te pakken om niet meer afhankelijk te zijn van de staatskas.
Miek, bij ons moet het wel. Althans, die opdracht krijgen wij van onze leidinggevende en daar luister ik nou eenmaal naar

Jij ook consulent, of casemanager denk ik?

Jaaaa heb het nieuws gelezen inderdaad..ik dacht ook werkdeel? Normaliter moeten wij aan het einde van het jaar ineens extra veel traject inzetten, zal nu wel anders zijn dan.

Moet er dan nu weer iets anders worden verzonnen aan de poort dan, aangezien er veel minder i-deel is?

Oh wacht, wij moeten nog harder werken om uitstroom te realiseren..ik voorspel veel overspannen collega's. Want veel te weinig consulenten, veel te grote caseloads.
Kikker, wat zeg je dat mooi. Kan me niet voorstellen dat anderen daar zo niet over denken. Alhoewel...nee laat maar:)
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 23:20:

Mbt wegjaagtraject; de bijstand is een tijdelijk vangnet en kost de overheid enorm veel geld. Geld wat je niet moet willen als je aan het werk kunt en geld wat door de werkenden onder ons moet worden betaald. Het voelt niet prettig als je je kapot werkt en er een client of wat is wat doodleuk keer op keer zijn afspraken niet nakomt. Kun je je daar iets bij voorstellen?

Of je bent aan alle kanten aan het meedenken en vervolgens blijkt dat je client je gewoon besodemieterd. Dát is de andere kant, daar wordt nooit over gesproken door mensen die afgeven op de SD.

Ik wil er wel met je over praten hoor

Maar ik ga lekker slapen, want deze consulent moet morgenochtend heel vroeg nog een huisbezoek afleggen bij iemand waarvan de woonsituatie niet helemaal klopt.
Miek, werk jij voor een kleine gemeente? Volgens mij is het bij grote gemeenten gewoon een verplichting, gelijk bij aanvraag direct een workfirst traject. Bij sommigen moeten ze zelfs hele dagen aan de slag, bij ons is dat dagdelen.
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 23:23:

Miek, bij ons moet het wel. Althans, die opdracht krijgen wij van onze leidinggevende en daar luister ik nou eenmaal naar

Dan moet je inderdaad wel

Jij ook consulent, of casemanager denk ik?

Nee beleid, maar ik loop regelmatig mee met consulenten en casemanagers om gevoel te blijven houden met de doelgroep.

Jaaaa heb het nieuws gelezen inderdaad..ik dacht ook werkdeel? Normaliter moeten wij aan het einde van het jaar ineens extra veel traject inzetten, zal nu wel anders zijn dan.

Moet er dan nu weer iets anders worden verzonnen aan de poort dan, aangezien er veel minder i-deel is?

Oh wacht, wij moeten nog harder werken om uitstroom te realiseren..ik voorspel veel overspannen collega's. Want veel te weinig consulenten, veel te grote caseloads.
Hahaha kikker, maar niet doen dan, wordt nachtwerk dan.

Succes morgen met je huisbezoek (maar goed dat dit een anoniem forum is) en slaap lekker!
quote:Miek_ schreef op 29 juli 2010 @ 23:19:

[...]

ps is bij jullie ook al het nieuws doorgedrongen dat ze het I-deel met bijna 500 mln willen verlagen dit jaar Ze vinden onze bestanden denk ik nog niet hoog genoeg.
Miek, wat grappig. Ik heb al vaker gezegd dat het goed zou zijn als de beleidsmedewerkers eens zouden meelopen. Ben jij betrokken bij de aanbestedingen, contractbesprekingen met rib's ? Lijkt mij ook interessant alhoewel ik de interactie met clienten zou missen.
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 23:26:

Miek, werk jij voor een kleine gemeente? Volgens mij is het bij grote gemeenten gewoon een verplichting, gelijk bij aanvraag direct een workfirst traject. Bij sommigen moeten ze zelfs hele dagen aan de slag, bij ons is dat dagdelen.Nee, valt mee, 70.000 inwoners. Het is geen verplichting maar veel gemeenten gebruiken het wel. Voor sommige klanten is het ook erg effectief. Paar jaar geleden was het ook het het nieuwe 'wondermiddel'.
Kikker, ach joh, tandje bijzetten, ambtenaren doen toch de hele dag niks?
quote:Julus schreef op 29 juli 2010 @ 23:29:

Miek, wat grappig. Ik heb al vaker gezegd dat het goed zou zijn als de beleidsmedewerkers eens zouden meelopen. Ben jij betrokken bij de aanbestedingen, contractbesprekingen met rib's ? Lijkt mij ook interessant alhoewel ik de interactie met clienten zou missen.Ja Erg leuk en afwisselt allemaal. Nadeel is soms dat je werk nooit af is en er altijd heel veel tussendoor komt. Vooral wethouders kunnen niet op hun beurt wachten
Maar er is toch niet voor niets een afstemmingsverordening aangaande workfirst? En al een hoop jurisprudentie, heb het aan den lijve mee mogen maken, pff. Overloze discussies met clienten over het feit dat zij daar niet thuishoren. Voor ons casemanagers wordt het er niet makkelijker op, workfirst.
Wethouders..tja, met weer een geweldig nieuw idee zeker?

Ben je net bij mbt nieuwe manier van werken..moet alles weer anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven