Fietsen naar werk
maandag 14 februari 2022 om 18:42
Hoi allemaal. Binnenkort wil ik gaan fietsen naar werk. Dit is ongeveer 25 min. heen en 25min terug.
Op dit moment heb ik een omafiets/stadfiets (zonder versnellingen) en merk dat dit soms echt zwaar is, vooral met tegenwind. Nu dacht ik er aan om een racefiets of elektrische fiets te nemen. Maar twijfel tussen de twee. Reden is natuurlijk prijsverschil, wil niet teveel uitgeven, maar een racefiets moet je natuurlijk meer zelf moeite doen. Ben bang om bezweet op werk te komen. Zelf heb ik wel een goede conditie, dus verwacht dat het mee valt.
Zijn hier meer mensen die ongeveer zolang naar werk fietsen en welke fiets gebruiken jullie? En heeft er iemand een racefiets? Wat is jullie ervaring daarmee?
Op dit moment heb ik een omafiets/stadfiets (zonder versnellingen) en merk dat dit soms echt zwaar is, vooral met tegenwind. Nu dacht ik er aan om een racefiets of elektrische fiets te nemen. Maar twijfel tussen de twee. Reden is natuurlijk prijsverschil, wil niet teveel uitgeven, maar een racefiets moet je natuurlijk meer zelf moeite doen. Ben bang om bezweet op werk te komen. Zelf heb ik wel een goede conditie, dus verwacht dat het mee valt.
Zijn hier meer mensen die ongeveer zolang naar werk fietsen en welke fiets gebruiken jullie? En heeft er iemand een racefiets? Wat is jullie ervaring daarmee?

maandag 14 februari 2022 om 19:39
Nou, de helling die ik op moet fietsen is het daar niet mee eens.Boogschutter10 schreef: ↑14-02-2022 19:28Een omafiets volstaat ook voor slechts 25 minuten fietsen. Hoogstens dat je er dan misschien een keer 30 minuten over doet. En ons land is zo plat als een pannenkoek.

¡Apagando las luces!
maandag 14 februari 2022 om 20:02
Hoeveel km is het ritje? 25 minuten fietsen zegt niet zo veel.
Minuten op een opoefiets (slakkengang) is heel wat anders dan 25 minuten op een goede sportieve fiets.
Met de fiets die ik nu heb, luxe lichtgewicht fiets, zou ik echt 5-6 km naar mn werk fietsen dagelijks. Als de afstand langer wordt zou ik het niet meet leuk vinden voor iedere dag. En ook niet als ik netjes moet verschijnen. Gelukkig kan ik douchen op mn werk.
Ik vind een elektrische fiets ook wel een heel andere keuze dan een racefiets. Houd je überhaupt van fietsen?
Een vriendin van mij heeft wel voor een 6km rit maar haar werk een elektrische fiets gehad. Zij is wel totaal onsportief. Dus ze zweet nogal snel.
Minuten op een opoefiets (slakkengang) is heel wat anders dan 25 minuten op een goede sportieve fiets.
Met de fiets die ik nu heb, luxe lichtgewicht fiets, zou ik echt 5-6 km naar mn werk fietsen dagelijks. Als de afstand langer wordt zou ik het niet meet leuk vinden voor iedere dag. En ook niet als ik netjes moet verschijnen. Gelukkig kan ik douchen op mn werk.
Ik vind een elektrische fiets ook wel een heel andere keuze dan een racefiets. Houd je überhaupt van fietsen?
Een vriendin van mij heeft wel voor een 6km rit maar haar werk een elektrische fiets gehad. Zij is wel totaal onsportief. Dus ze zweet nogal snel.
maandag 14 februari 2022 om 20:04
Ik fiets 45 minuten enkele reis en doe dit op een hybride fiets. Daar kan een tas aan, heeft spatborden, je zit een stuk lekkerder en je kunt hem in veel meer weersomstandigheden gebruiken.
Een elektrische fiets zou ik zonde vinden voor deze afstand, juist prima om wat extra te bewegen en fitter te worden en te blijven. Zonde van de extra kosten voor de elektrische fiets. Bovendien kan iedereen hier wel roepen dat ze heus nog wel fit zijn, omdat ze de ondersteuning op hun elektrische fiets nauwelijks gebruiken, maar het is natuurlijk wel zo dat ze fitter zouden zijn als ze geen elektrische ondersteuning zouden gebruiken.
Een elektrische fiets zou ik zonde vinden voor deze afstand, juist prima om wat extra te bewegen en fitter te worden en te blijven. Zonde van de extra kosten voor de elektrische fiets. Bovendien kan iedereen hier wel roepen dat ze heus nog wel fit zijn, omdat ze de ondersteuning op hun elektrische fiets nauwelijks gebruiken, maar het is natuurlijk wel zo dat ze fitter zouden zijn als ze geen elektrische ondersteuning zouden gebruiken.

maandag 14 februari 2022 om 20:42
Ik fiets 30 minuten enkele reis. Dwars door de polder en over de polderdijk.
Doe ik dus niet in de winter. Het moet tegelijk droog en beslist licht zijn, anders ga ik met de auto. Die keus heb ik.
En dan fiets ik twee keer per week en ga ik twee keer met de auto. Vier dagen fietsen heb ik niet genoeg conditie voor en dan ben ik op sommige dagen niet op tijd thuis voor de dingen die dan nog op het programma staan.
Fiets is een stadsfiets met zeven versnellingen.
Doe ik dus niet in de winter. Het moet tegelijk droog en beslist licht zijn, anders ga ik met de auto. Die keus heb ik.
En dan fiets ik twee keer per week en ga ik twee keer met de auto. Vier dagen fietsen heb ik niet genoeg conditie voor en dan ben ik op sommige dagen niet op tijd thuis voor de dingen die dan nog op het programma staan.
maandag 14 februari 2022 om 22:29
Bedankt voor alle reacties! Veel verschillende adviezen/meningen. Veel van jullie raden aan om een goede fiets (gazelle) met 7 versnellingen te nemen, klinkt nu ook wel als een goede optie! Vraag me wel af hoe snel je dan zal gaan met tegenwind? En ik heb onderweg wel kleine hellingen en niet volledig plat. Richting werk toe heb ik bijna standaard wind tegen.
Ik ben ook nog jong en wellicht is een e-bike wat ''lui'' ja, maar deze is in te stellen(?). Verder sport ik zelf na werk meestal nog. Ik denk dat de e-bike vooral voor het gemak, snelheid en tegen het zweten zal zijn.
Ik vind het vooral belangrijk dat ik zo snel mogelijk op werk ben. E-bikes kunnen een stuk sneller dan een normale fiets en dat zal wel tijd besparen. Een e-bike kan 25km/u en een gewone fiets vaak maar 15 km/u dacht ik
Ik ben ook nog jong en wellicht is een e-bike wat ''lui'' ja, maar deze is in te stellen(?). Verder sport ik zelf na werk meestal nog. Ik denk dat de e-bike vooral voor het gemak, snelheid en tegen het zweten zal zijn.
Ik vind het vooral belangrijk dat ik zo snel mogelijk op werk ben. E-bikes kunnen een stuk sneller dan een normale fiets en dat zal wel tijd besparen. Een e-bike kan 25km/u en een gewone fiets vaak maar 15 km/u dacht ik
maandag 14 februari 2022 om 22:32
Het is echt 25 min (7km) op een stadsfiets. Maar denk ik 30 min als je niet echt doortrapt. Het liefst ben ik wel wat sneller op werk. Vandaar de e-bike in gedachte. Ik hou van fietsen en doe dit al dagelijks (zoals boodschappen) en gebruik meerdere keren per week een hometrainer.Flamingo schreef: ↑14-02-2022 20:02Hoeveel km is het ritje? 25 minuten fietsen zegt niet zo veel.
maandag 14 februari 2022 om 22:33
Ik heb dus geen auto. Doe alles met het OV en de fiets. Vind je 30 minuten lang naar jouw gevoel?Andersom schreef: ↑14-02-2022 20:42Ik fiets 30 minuten enkele reis. Dwars door de polder en over de polderdijk.
maandag 14 februari 2022 om 23:41
E-bike!
Ik woon in Amsterdam en daar zie je de meest sportieve mensen juist voorbij Moofen
Zelf heb ik een tweedehands ebike aangeschaft (gewoon via webwinkel met garantie) voor ong 900 euro. Ik ben er zo blij mee! Het gaat er toch om, om zo snel mogelijk op je werk te komen? Dat hele geneuzel over te jong zijn voor een ebike snap ik echt totaal niet.
Ik woon in Amsterdam en daar zie je de meest sportieve mensen juist voorbij Moofen

Zelf heb ik een tweedehands ebike aangeschaft (gewoon via webwinkel met garantie) voor ong 900 euro. Ik ben er zo blij mee! Het gaat er toch om, om zo snel mogelijk op je werk te komen? Dat hele geneuzel over te jong zijn voor een ebike snap ik echt totaal niet.
maandag 14 februari 2022 om 23:53
Ik moet 10 km enkele reis fietsen. Ben begonnen met een stadsfiets met 3 versnellingen en ik een slechte conditie. Na 3x was ik het zat en vond 3 versnellingen te weinig. Een mooie gazelle gekocht met 7 versnellingen. Ģéén elektrische "want ben geen bejaarde". Ik het begin kwam ik met trillende beentjes en bezweet op het werk aan. Later ging dat toch beter. Maaar... toen ik eenmaal probleemloos heen en weer kon fietsen, stond de winter weer voor de deur. En dus ging ik weer met de auto maanden lang tot het voorjaar, maar toen kon ik weer van het begin af aan beginnen. Toen ben ik nog 1 x heen en weer geploeterd en gelijk voor een elektrische gaan kijken. Heb hem vanaf juli vorig jaar en fiets nu zoveel meer. Heb hem veelal gewoon op de laagste stand staan. Net als vandaag met een hoop wind, krijg ik het gewoon alsnog warm van het fietsen. Ik denk dat het lichamelijk zeker in je voordeel werkt. Misschien minder dan een normale fiets, maar zeker niet niets.

dinsdag 15 februari 2022 om 06:01
MelkChocolade schreef: ↑14-02-2022 22:33Ik heb dus geen auto. Doe alles met het OV en de fiets. Vind je 30 minuten lang naar jouw gevoel?
Ik vind dertig minuten lang omdat ik met de auto binnen vijftien minuten van deur tot deur ben. Inclusief alles, zoals jas pakken, voordeur afsluiten, bij werk parkeren en honderdvijftig meter lopen.
Met de fiets ga ik veertig minuten voor begin werktijd weg. Huis afsluiten, garage openen, fiets naar buiten, garage sluiten. Bij werk: om het gebouw lopen, fiets in het hok zetten, terug om het gebouw lopen want ik heb alleen sleutel van de voordeur waar ook het alarm zit. Als er een collega eerder is, doen ze soms de achterdeur voor mij open.
Met de fiets duurt alles gewoon langer. Niet alleen het fietsen maar ook alles er omheen. Ik moet echt een half uur eerder op als ik wil fietsen.

dinsdag 15 februari 2022 om 08:09
voor mij is er een verschil tussen voor de lol fietsen en fietsen voor mijn werk. Ik fiets iedere dag, ook als het regent of sneeuwt, naar mijn werk en dan wil ik er gewoon zsm zijn. ik heb het al druk genoeg. Daarom gebruik ik wel eens een electrische. helaas hebben mijn pubers tegenwoordig ook mijn electrische ontdekt en zit ik tegenwoordig meer zonder dan met.
dinsdag 15 februari 2022 om 22:11
Als het je inderdaad om zo snel mogelijk op je werk zijn gaat dan kun je het best een racefiets nemen. Die gaan, als je een beetje geoefend bent harder dan elektrische fietsen. Met een racefiets rijdt je makkelijker een gemiddelde van 26-28 km/h en de elektrische fiets rijdt zo’n 25 km/h als max ondersteuning. Dat zijn steeds maximale snelheden om langer te rijden. Je gemiddelde snelheid zal lager zijn door stoplichten, andere fietsers etc. Ik rijd op mijn hybride fiets wel zo’n 22-23 km/h.
Als je geen racefiets wil dan is een elektrische fiets daarna wel de snelste optie. Zou ik persoonlijk niet voor kiezen, want duurder, extra energieverbruik, vervuilende accu, diefstalgevoelig en minder lichaamsbeweging.
Ik heb vandaag even opgelet en na 25 minuten fietsen was ik net een beetje aan het zweten. Nu rijd ik altijd zo hard mogelijk, dus als je je niet te warm aankleedt en je niet gek fietst dan hoef je dus ook niet hard te zweten tijdens je tochtje.
Als je geen racefiets wil dan is een elektrische fiets daarna wel de snelste optie. Zou ik persoonlijk niet voor kiezen, want duurder, extra energieverbruik, vervuilende accu, diefstalgevoelig en minder lichaamsbeweging.
Ik heb vandaag even opgelet en na 25 minuten fietsen was ik net een beetje aan het zweten. Nu rijd ik altijd zo hard mogelijk, dus als je je niet te warm aankleedt en je niet gek fietst dan hoef je dus ook niet hard te zweten tijdens je tochtje.

woensdag 16 februari 2022 om 01:12
Volgens mij ben ik een luie donder, maar ik moet er niet aan denken om naar mijn werk te fietsen. Het is maar 10 minuten rijden met de auto. Dat is precies 2 sneeën brood, een kop koffie en dan snel een kauwgom erin.
Het is dat ik voordat ik naar mijn werk vertrek 45 -60 minuten wandel en na mijn werk weer 2 uur loop (5,5 km per uur), anders kwam het vast niet goed met mij en mijn conditie. Ik fiets niet eens en vind het al prettig om na het wandelen te kunnen douchen en dan pas mijn werkkleding aan te trekken. Zelfs in de koude maanden ben ik zo warm gelopen dat ik dat fijn vind.
Een racefiets betekent in mijn hoofd altijd zweten. Hoe licht je je ook kleed. En het zal veel gedoe betekenen om licht bepakt je werkkleding en spullen mee te nemen. Met een elektrische fiets kun je dat denk ik al wat makkelijker managen.
Het is dat ik voordat ik naar mijn werk vertrek 45 -60 minuten wandel en na mijn werk weer 2 uur loop (5,5 km per uur), anders kwam het vast niet goed met mij en mijn conditie. Ik fiets niet eens en vind het al prettig om na het wandelen te kunnen douchen en dan pas mijn werkkleding aan te trekken. Zelfs in de koude maanden ben ik zo warm gelopen dat ik dat fijn vind.
Een racefiets betekent in mijn hoofd altijd zweten. Hoe licht je je ook kleed. En het zal veel gedoe betekenen om licht bepakt je werkkleding en spullen mee te nemen. Met een elektrische fiets kun je dat denk ik al wat makkelijker managen.
woensdag 16 februari 2022 om 09:24
Ik heb een poos 30 minuten enkele reis gefietst (na nog een treinreis van een half uur). Op de antieke fiets van mijn oma die ouder is dan ik zelf.
Ik vond het geen moeite, alleen als regende had ik er de pest in. Electrische fiets zou ik zelf niet doen, dat vind ik meer iets voor ouderen die niet meer zelf kunnen trappen. Zonde van je lichaamsbeweging zou ik denken, dan is de hele lol van fietsen weg en kun je net zo goed een brommer of scooter kopen.

woensdag 16 februari 2022 om 09:51
Want na een half uur is de regen ineens natter?
Mijn werk is 9 km enkele reis, daar doe ik (met twee hellingen en drie stoplichten) +- een half uur over. Ik heb vorig jaar een nieuwe fiets gekocht, een goede stadsfiets, met 8 versnellingen. Dit gaat prima, ik vind 't heerlijk.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
woensdag 16 februari 2022 om 09:58
Ik heb 1.5 jaar geleden een mooie ebike gekocht, bevalt me echt uitstekend om mee naar het werk te fietsen zonder daar eerst weer om te moeten kleden zoals met een racefiets zou moeten. Ik doe er nu van deur tot deur even lang over als met het ov. Geneuzel over “te jong” vind ik onzin, ik zie het gewoon als een manier om woon-werk verkeer een beetje aangenaam te houden.

woensdag 16 februari 2022 om 10:43
Ik fiets al een jaar of 17 dagelijks op een (destijds tweedehands) Gazelle met drie versnellingen. Prima fiets en woonwerkverkeer tot 20 km zonder problemen mee gedaan. Woonwerkverkeer is voor mij een manier om aan beweging te komen, dus vandaar bewust geen ebike. Zo fiets ik momenteel 6 dagen per week 15-30 km per dag. Is weer mooi meegenomen.