Fraude door ouders groep 5
vrijdag 12 december 2025 om 14:29
Beste forummers,
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
zaterdag 13 december 2025 om 20:09
Ik heb 1 kind in V5 en 1 kind op de uni nu, beiden gymnasium gedaan zonder moeilijkheden, terwijl ze op de lagere school niets hebben hoeven doen. (Man en ik idem, trouwens.)Apatura2 schreef: ↑13-12-2025 19:58Blijkbaar heb je geen flauw benul waar je t over hebt. De brugklas is veel te laat.
De kinderen die niet leren hoe je door een leerkuil komt die lopen vroeg of laat muur vast.
brugklas gaat vaak nog wel maar 3e of 4e is de stof vaak zo veel en wordt er inzicht en toepassen gevraagd en dan gaat t mis.
NIet roepen dat t onzin want zo kom je over alsof je geen idee hebt waar je over praat.
(en nu probeer ik t subtiel te verwoorden)
Hoezo heb ik geen flauw benul?
zaterdag 13 december 2025 om 20:12
Dat kán wel maar dat gebeurd te weinig. Heb jij nog zicht op de kinderen die naar het VWO gingen vanuit de basisschool? In het klasje van mijn dochter waren dat er 4. Waarvan 2 de bovenschoolse Plusklas hebben gedaan en 2 versneld zijn maar niet in de Plusklas zaten. Van de 4 is er 1 versnelde afgestroomd van 3VWO naar 4Havo. De andere versnelde is enorm aan het puberen en loopt nu in 4VWO vast. Er is volgens zijn moeder geen grip op te krijgen en hij moet nu echt aan het werk. Het 1e rapport stond op zitten blijven. De andere 2 gaan prima en zitten op hun plek in 4VWO. Een van de 2 is mijn dochter. De mentor roemde van de week haar eigenaarschap, onafhankelijkheid en systematisch werken. Ze heeft een rugzakje en gaat daar prima mee om. Dat heeft ze mede te danken aan de Plusklas in groep 6/7, Masterclass Po-Vo in groep 8 en de Verrijkingsuren in de Brugklas.
zaterdag 13 december 2025 om 20:20
Ja, het grootste deel zag ik op de diplomauitreiking vorig schooljaar. Een stuk of 2 zaten nog in de 5e. Niemand was naar de havo of van school. (Er was maar 1 klas per leerjaar op de basisschool, dus makkelijk bij te houden.)
Van een school zonder plusklassen. Mensen moeten niet zo bang gemaakt worden dat het echt nodig is.
Natuurlijk kan het handig zijn voor bepaalde kinderen, maar er zijn vast ook minder slimme kinderen die wat hulp kunnen gebruiken bij het leren leren.
zaterdag 13 december 2025 om 20:45
Soms zitten er ook kinderen in een plusklas omdat ze anders denken niet zo zeer omdat ze heel slim zijn. Mijn zoon van toen 7 zat ook in een plus klas. Snapte ook veel ouders niet want die presteerde met school dingen gigantisch onder. En kreeg dus ook extra hulp om de iep toetsen te halen. Maar als je hem iets ingewikkelds te doen gaf wat ze daar in de plusklas deden was hij super geconcentreerd bezig de som op te lossen. Moest hij een keersom op lossen op Gynzy dan switchtte hij tussen door gewoon even naar Google. Dus ja een kind kan slecht presteren op school maar toch in een plusklas zitten. Mijn kind zit inmiddels op het so in groep 8 en heeft een havo advies. Mijn jongste kind heeft een paar weken in de plus klas gezeten maar vind het verschrikkelijk. Die kwam thuis met echt denk je snel je werk af te hebben moet je van de juf naar een speciale klas met nog meer werk. Ik wil gewoon een boekje lezen.
Een plusklas is bedoeld voor kinderen die meer uitdaging nodiging hebben op wat voor manier dan ook. Niet elke slim kind komt in een plus klas. En niet elk kind in de plusklas is heel slim.
En even over het verhaal van jou kind mijn zoon heeft op school verkondigd dat ik zwanger was. En nee dat ben ik niet heb niet eens een baarmoeder meer. De juf wist dat ook en die vertelde me hij was zo overtuigend. Soms horen kinderen dingen en maken daar zelf een mooi verhaal van.
Een plusklas is bedoeld voor kinderen die meer uitdaging nodiging hebben op wat voor manier dan ook. Niet elke slim kind komt in een plus klas. En niet elk kind in de plusklas is heel slim.
En even over het verhaal van jou kind mijn zoon heeft op school verkondigd dat ik zwanger was. En nee dat ben ik niet heb niet eens een baarmoeder meer. De juf wist dat ook en die vertelde me hij was zo overtuigend. Soms horen kinderen dingen en maken daar zelf een mooi verhaal van.
zaterdag 13 december 2025 om 21:15
Mijn zoon wilde ook graag naar de plusklas, want daar spelen ze lekker met Lego.
En het klopte ook wel, er werden veel extra materialen gebruikt om juiste leerstrategieën aan te leren en daar zat ook Lego bij.
Soms kan zoiets bij kinderen voor een heel verkeerd beeld van een plusklas zorgen. Mijn zoon had niets in de plusklas te zoeken hoor, maar deed er alles aan om onder schools werk uit te komen. (Nog steeds hoor, inmiddels examenjaar VMBO)
En het klopte ook wel, er werden veel extra materialen gebruikt om juiste leerstrategieën aan te leren en daar zat ook Lego bij.
Soms kan zoiets bij kinderen voor een heel verkeerd beeld van een plusklas zorgen. Mijn zoon had niets in de plusklas te zoeken hoor, maar deed er alles aan om onder schools werk uit te komen. (Nog steeds hoor, inmiddels examenjaar VMBO)
zondag 14 december 2025 om 08:30
Ik kan me wel voorstellen dat een plusklasje al snel wordt gezien als dan mag je lekker dit of dat. Ik heb met mijn havo-kinderen die nergens problemen mee hadden ook wel eens gedacht, hallo, war blijft de extra aandacht die zij ook verdienen..
Want in een klas met meer dan 30 leerlingen (in groep 8 zat mijn kind met 37 kinderen) gaat de extra aandacht naar iedereen, behalve naar de kinderen die gewoon lekker gaan maar niet opvallen door hb, andere leerproblemen, gedragsissues of wat dan ook.
In die zin kan ik to nog wel begrijpen want ik heb me er ook aan geërgerd dat er voor mijn kinderen nooit extra aandacht was.
Want in een klas met meer dan 30 leerlingen (in groep 8 zat mijn kind met 37 kinderen) gaat de extra aandacht naar iedereen, behalve naar de kinderen die gewoon lekker gaan maar niet opvallen door hb, andere leerproblemen, gedragsissues of wat dan ook.
In die zin kan ik to nog wel begrijpen want ik heb me er ook aan geërgerd dat er voor mijn kinderen nooit extra aandacht was.
mabel wijzigde dit bericht op 14-12-2025 08:38
1.20% gewijzigd
zondag 14 december 2025 om 08:36
zondag 14 december 2025 om 10:10
Ik zou hem dat nog maar eens laten heroverwegen. Het is een keihard bestaan met hard werken waarbij binnen het ziekenhuis althans de arbeidstijdenwet stelselmatig overtreden wordt, er steeds minder waardering komt voor je inzet en als je pech hebt vind je geen werk in het vak waarvoor je bent opgeleid.Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 15:01plusklas kinderen mogen twee keer per week 2 uur de reguliere les overslaan dus ja kinderen hechten daar veel waarde aan. en ik wil mijn kind op een goed vervolgonderwijs, liefst vwo, want hij wil later dokter worden
Het is zo erg dat er een aantal jaar geleden een heuse lotgenotengroep van artsen op viva is ontstaan die privé hun professionele ellende met elkaar deelt.
Gewoon even een adviesje.
Doe het niet
zondag 14 december 2025 om 11:27
Ik snap dat niet helemaal. De meeste kinderen willen juist niet opvallen. Misschien dat het idee van extra aandacht voor een ouder fijner is, maar als kind denk ik niet dat de meesten dat willen. Helemaal niet doordat dat meestal een negatieve reden heeft.Mabel schreef: ↑14-12-2025 08:30Ik kan me wel voorstellen dat een plusklasje al snel wordt gezien als dan mag je lekker dit of dat. Ik heb met mijn havo-kinderen die nergens problemen mee hadden ook wel eens gedacht, hallo, war blijft de extra aandacht die zij ook verdienen..
Mijn kind krijgt nu op school extra aandacht vanwege de taal, alleen ik had liever gehad dat dat niet nodig was. Het is niet anders en ik ben blij dat alle andere vakken gewoon goed gaan. Als kind heb ik eigenlijk ook extra aandacht nodig gehad op school maar dat wisten we toen niet. Achteraf had ik ADHD.
zondag 14 december 2025 om 11:31
Je zegt het toch zelf al, die kinderen gaan lekker. Waarom moet er extra aandacht naar kinderen die zonder dat al lekker gaan?Mabel schreef: ↑14-12-2025 08:30Ik kan me wel voorstellen dat een plusklasje al snel wordt gezien als dan mag je lekker dit of dat. Ik heb met mijn havo-kinderen die nergens problemen mee hadden ook wel eens gedacht, hallo, war blijft de extra aandacht die zij ook verdienen..
zondag 14 december 2025 om 11:31
Je leest niet goed. Mijn zoon kwam wel in aanmerking voor de plusklas (die overigens buiten de school was). Maar hij wilde niet. En hij is toch naar het vwo gegaan. Vanaf groep 3 kreeg hij al extra werkjes, maar over het algemeen had hij daar helemaal geen zin in. Uiteraard werd er in de klas zelf ook per vak ook gedifferentieerd op niveau. Dan kreeg je minder uitleg en moeilijkere opdrachten. Dat was prima, maar echt extra dingen, zoals debatteren, een vreemde taal leren enzo, waren niet aan hem besteed. Dus ik wilde alleen maar zeggen dat je geen plusklas nodig hebt om naar het vwo te gaan.ladadieladieda schreef: ↑13-12-2025 14:54Bij kinderen die zich echt stierlijk vervelen in de reguliere lessen zijn de plusklasjes hard nodig om er ook uit te laten komen wat er inzit. Als alles je aan komt waaien leer je niet hoe je moet leren en leer je niet om door te zetten als je het niet direct begrijpt. Dan is zo'n plusklas heel hard nodig om eruit te laten komen wat er inzit.
Je moet gestimuleerd worden en een beetje overvraagd op het vlak waar je in uitblinkt, omdat je anders gewoon slachtoffer wordt van de wet van de remmende voorsprong. Of dat nu gaat over makkelijker leren, goed kunnen voetballen of een uitblinker in techniek zijn; je moet iets hebben waarnaar je moet uitreiken.
Dus to, jouw zoon leert al hoe hij moet leren en omgaan met teleurstellingen in de gewone klas. De plusklas is geen beloning voor slimme kinderen. Als dat in de klas van jouw kind zo gevoeld wordt, of als dat de tendens in de school is, moet het nut van die plusklasjes dus beter uitgelegd worden aan alle kinderen. Het is hetzelfde als de extra lessen voor de dyslectische kinderen. Ze hebben gewoon een ander soort stof en een ander soort uitleg nodig die voor de kinderen die in de middenmoot zitten enkel maar belastend en onnodig is.
De leerlingen van zijn school die wel in de plusklas hebben gezeten, hebben bijna allemaal wel ergens een jaar overgeslagen of zijn zelfs naar andere scholen gegaan. Omdat het reguliere onderwijs ze niet genoeg kon bieden. Uit klas zoon zijn ongeveer 8 leerlingen van de 30 naar het vwo gegaan. Allemaal zonder plusklas. En 1 is in de 4e blijven zitten en 2 gezakt in de 6e (waaronder zoon - nog steeds liever lui dan moe). Maar ze hebben straks allemaal een vwo diploma zonder plusklas. Bij mijn dochter gingen 2 vriendinnen naar de plusklas (dochter niet, waar zij en wij helemaal vrede mee hadden). Een hele vriendinnengroep (6 meiden) is naar het vwo gegaan en ze hebben het allemaal in 1 keer gehaald. Voor sommige kinderen is een plusklas wel een uitkomst. Bij mij zoon kwam in groep 5 een jongen in de klas die groep 4 had overgeslagen. Als je met hem praatte, had je het idee met een volwassene te praten. Hij zat ook in de plusklas, maar na groep 7 was hij wel uitgeleerd op de basisschool en is naar een speciale klas op een gymnasium gegaan. Dus uiteindelijk heeft hij in 6 jaar de basisschool doorlopen. Hoe het daarna is gegaan, weet ik niet.
Dus ik zeg niet dat plusklassen geen nut hebben. Maar het is geen voorwaarde om vwo te kunnen doen.
En niet alle slimme kinderen hebben baat bij een plusklas. En niet alle plusklas kinderen doen uiteindelijk vwo.
zondag 14 december 2025 om 11:35
zondag 14 december 2025 om 11:39
Precies. Mijn dochter heeft een klas overgeslagen en zat in de plusklas, maar dat maakte allemaal niet dat ze ineens plezier kreeg in school of zo. Dus zij koos ervoor om mavo te doen zodat ze zo snel mogelijk van die snertschool af was.
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
zondag 14 december 2025 om 11:52
Die kinderen die nu eventueel door de ouders geholpen worden vallen vroeg of laat wel door de mand en lopen vast. Is het niet nu op de basisschool dan straks wel op de middelbare school...... Een ouder helpt een kind niet om zijn/haar toetsen te maken.
Je klinkt ook aardig pusherig....mijn kind zit in groep 5(!!), ik wil dat hij naar het VWO gaat want hij wil dokter worden. Let wel he: groep 5! er kan nog zo ontzettend veel gebeuren in hun leventje. En dan worden ze straks nog puber!
Uit eigen ervaring. Ik zat vroeger op een HAVO/VWO school met 2 jaar brugklas. Mijn vriendinnetje werd ontzettend gepushed door haar ouders, ze moest en zou naar het VWO, de HAVO kon beslist niet! Wat was zij ongelukkig van het op haar tenen lopen om aan de verwachtingen van haar ouders te moeten voldoen. Dat is dus ook misgelopen...... Ik had misschien best VWO kunnen doen, maar ik vond HAVO prima.
Ik wilde kapper worden, toen iets met tekenen en nu? doe ik iets wat daar totaal niet mee te maken heeft en ik voel mij ontzettend gelukkig, dat is waar het omdraait!
Mijn beide kids mochten het schoolniveau doen wat ze wilden/aankonden. De oudste kon havo niveau makkelijk aan volgens de toetsen, maar in werkelijkheid liep haar hoofd vast. Afgestroomt naar het vmbo, ook dat ging eerst niet lekker, hoofdbrekens tot gevolg, niet omdat ze moest afstromen, maar om haar hoofd tot rust te krijgen zodat haar schoolperiode leuker zou zijn op welk niveau dat ook was. Het is gelukt, maar die is blij dat ze werkt.
Jongste is naar vmbo basis gegaan. Na 2,5 maand kreeg ze van school te horen dat ze al naar vmbo kader mocht zo goed deed ze het. Maar zelf wilde ze dat niet en met de struggle die haar oudere zus had vond ik dat prima! Daarna is ze als nog kader gaan doen en volgt nu een MBO-4 niveau opleiding waar ze het super goed doet en leuke vriendinnen heeft!
Gaat het om het niveau wat je kind beslist moet halen ook al moet ie op zijn tenen lopen en ongelukkig zijn, telkens twijfelen aan zich zelf of gaat het erom dat je kind gelukkig en vol vertrouwen is topic opener? Daar zou ik voor gaan ipv je te richten of andere ouders fraude plegen, daar help je je eigen kind totaal niet mee!
Je klinkt ook aardig pusherig....mijn kind zit in groep 5(!!), ik wil dat hij naar het VWO gaat want hij wil dokter worden. Let wel he: groep 5! er kan nog zo ontzettend veel gebeuren in hun leventje. En dan worden ze straks nog puber!
Uit eigen ervaring. Ik zat vroeger op een HAVO/VWO school met 2 jaar brugklas. Mijn vriendinnetje werd ontzettend gepushed door haar ouders, ze moest en zou naar het VWO, de HAVO kon beslist niet! Wat was zij ongelukkig van het op haar tenen lopen om aan de verwachtingen van haar ouders te moeten voldoen. Dat is dus ook misgelopen...... Ik had misschien best VWO kunnen doen, maar ik vond HAVO prima.
Ik wilde kapper worden, toen iets met tekenen en nu? doe ik iets wat daar totaal niet mee te maken heeft en ik voel mij ontzettend gelukkig, dat is waar het omdraait!
Mijn beide kids mochten het schoolniveau doen wat ze wilden/aankonden. De oudste kon havo niveau makkelijk aan volgens de toetsen, maar in werkelijkheid liep haar hoofd vast. Afgestroomt naar het vmbo, ook dat ging eerst niet lekker, hoofdbrekens tot gevolg, niet omdat ze moest afstromen, maar om haar hoofd tot rust te krijgen zodat haar schoolperiode leuker zou zijn op welk niveau dat ook was. Het is gelukt, maar die is blij dat ze werkt.
Jongste is naar vmbo basis gegaan. Na 2,5 maand kreeg ze van school te horen dat ze al naar vmbo kader mocht zo goed deed ze het. Maar zelf wilde ze dat niet en met de struggle die haar oudere zus had vond ik dat prima! Daarna is ze als nog kader gaan doen en volgt nu een MBO-4 niveau opleiding waar ze het super goed doet en leuke vriendinnen heeft!
Gaat het om het niveau wat je kind beslist moet halen ook al moet ie op zijn tenen lopen en ongelukkig zijn, telkens twijfelen aan zich zelf of gaat het erom dat je kind gelukkig en vol vertrouwen is topic opener? Daar zou ik voor gaan ipv je te richten of andere ouders fraude plegen, daar help je je eigen kind totaal niet mee!
zondag 14 december 2025 om 11:54
Zoon heeft school/leren ook nooit leuk gevonden. Maar deed altijd net genoeg om over te gaan, want zijn vrienden zaten ook allemaal op het vwo. Uiteindelijk deed hij in het examenjaar net niet genoeg, dus hij doet nu 6 vwo opnieuw. 2 vakken op een Vavo, dus luizenjaar voor hem.Lady*Voldemort schreef: ↑14-12-2025 11:39Precies. Mijn dochter heeft een klas overgeslagen en zat in de plusklas, maar dat maakte allemaal niet dat ze ineens plezier kreeg in school of zo. Dus zij koos ervoor om mavo te doen zodat ze zo snel mogelijk van die snertschool af was.
Hij had een havo diploma kunnen krijgen obv zijn cijfers, maar wil toch per se een vwo diploma.
Wat doet jouw dochter nu? Want met mavo heb je nog geen startkwalificatie toch?
zondag 14 december 2025 om 11:59
Ze heeft mbo-4 gedaan (maatschappelijke zorg) en is nu alweer een paar jaar met veel plezier werkzaam in dat veld.Pelle schreef: ↑14-12-2025 11:54Zoon heeft school/leren ook nooit leuk gevonden. Maar deed altijd net genoeg om over te gaan, want zijn vrienden zaten ook allemaal op het vwo. Uiteindelijk deed hij in het examenjaar net niet genoeg, dus hij doet nu 6 vwo opnieuw. 2 vakken op een Vavo, dus luizenjaar voor hem.
Hij had een havo diploma kunnen krijgen obv zijn cijfers, maar wil toch per se een vwo diploma.
Wat doet jouw dochter nu? Want met mavo heb je nog geen startkwalificatie toch?
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
zondag 14 december 2025 om 13:18
Ik heb het niet over op een stoel gehesen en bejubeld worden en ook niet over een speciale behandeling. Aandacht krijgen is iets heel anders dan in de schijnwerpers worden gezet.Lolalieve schreef: ↑14-12-2025 11:27Ik snap dat niet helemaal. De meeste kinderen willen juist niet opvallen. Misschien dat het idee van extra aandacht voor een ouder fijner is, maar als kind denk ik niet dat de meesten dat willen. Helemaal niet doordat dat meestal een negatieve reden heeft.
Mijn kind krijgt nu op school extra aandacht vanwege de taal, alleen ik had liever gehad dat dat niet nodig was. Het is niet anders en ik ben blij dat alle andere vakken gewoon goed gaan. Als kind heb ik eigenlijk ook extra aandacht nodig gehad op school maar dat wisten we toen niet. Achteraf had ik ADHD.
Het is gewoon een feit dat de kinderen die niet de ene of de andere kant op opvallen vaak alleen maar meedraaien in de groep. Terwijl zij ook zouden kunen groeien van een speciaal projectje, een extra gesprekje met de leerkracht over hun behoeften of gewoon een wat fijn dat het lekker gaat-moment.
En nee, ik ben nooit op hoge poten naar school gestapt hierom. Wel is het me meer dan eens opgevallen dat mijn kinderen vergeten werden omdat ze geen bijzondere ondersteuning nodig hadden.
zondag 14 december 2025 om 13:27
Omdat deze groep kinderen dat ook gewoon verdient. Best gek toch, dat de aandacht 'op' is als de hb'ers en andere kinderen die extra aandacht nodig hebben aan de beurt zijn geweest.
zondag 14 december 2025 om 13:46
Hier zijn ze al vrij snel gestopt met plusklassen op de basisschool, omdat voor de echt slimme kinderen twee uurtjes per week bij lange na niet genoeg was en ze dus liever gewoon tijdens de normale uren meer wilde differentiëren. In hoeverre dat lukt met de grote klassen van tegenwoordig geen flauw idee.
Verder heb ik 2 reteslimme kinderen, die beiden niet in de plusklas hebben gezeten, maar beide wel gewoon VWO advies hebben gekregen.
Waarschijnlijk was het voor mijn zoon wel goed geweest om te ‘leren leren’ en is
hij later volledig vastgelopen (speelde meer hoor).
Maar het is ook een utopie dat in de plusklas de kinderen zitten, die het het meeste nodig hebben. De kinderen moeten natuurlijk wel laten zien, dat ze reteslim zijn en regelmatig willen ze niet anders dan de rest zijn en ziet de leerkracht het niet. Ook vanwege de grote klassen.
Ik weet trouwens dat mijn kinderen reteslim zijn, omdat ze beiden op een moment volledig vastliepen en een iq test onderdeel van het onderzoek was.
Uiteindelijk is het goed gekomen hoor. De een studeert en de ander heeft echt een goede baan nu (zonder middelbaar schooldiploma).
Mocht het verhaal van TO echt zijn, wat ik niet geloof, hebben vooral de kinderen van de ouders, die frauderen er last van, want die vallen snel genoeg door de mand.
Verder heb ik 2 reteslimme kinderen, die beiden niet in de plusklas hebben gezeten, maar beide wel gewoon VWO advies hebben gekregen.
Waarschijnlijk was het voor mijn zoon wel goed geweest om te ‘leren leren’ en is
hij later volledig vastgelopen (speelde meer hoor).
Maar het is ook een utopie dat in de plusklas de kinderen zitten, die het het meeste nodig hebben. De kinderen moeten natuurlijk wel laten zien, dat ze reteslim zijn en regelmatig willen ze niet anders dan de rest zijn en ziet de leerkracht het niet. Ook vanwege de grote klassen.
Ik weet trouwens dat mijn kinderen reteslim zijn, omdat ze beiden op een moment volledig vastliepen en een iq test onderdeel van het onderzoek was.
Uiteindelijk is het goed gekomen hoor. De een studeert en de ander heeft echt een goede baan nu (zonder middelbaar schooldiploma).
Mocht het verhaal van TO echt zijn, wat ik niet geloof, hebben vooral de kinderen van de ouders, die frauderen er last van, want die vallen snel genoeg door de mand.
zondag 14 december 2025 om 13:50
Helemaal eens ! Maar omdat te kunnen bereiken moet er echt iets veranderen aan het onderwijssysteem. Kleinere klassen, standaard onderwijsassisten bijv. Maar wat dat geld en de mensen vandaan moeten komen, geen flauw idee.Mabel schreef: ↑14-12-2025 13:18Het is gewoon een feit dat de kinderen die niet de ene of de andere kant op opvallen vaak alleen maar meedraaien in de groep. Terwijl zij ook zouden kunen groeien van een speciaal projectje, een extra gesprekje met de leerkracht over hun behoeften of gewoon een wat fijn dat het lekker gaat-moment.
zondag 14 december 2025 om 14:18
Goed plan, laten we onze kinderen alle studies en beroepen waar je hard voor moet werken afraden (zorg, techniek e.d.). Dan komen we er wel in dit land.... En vervolgens klagen dat we zoveel hoogopgeleide kennismigranten nodig hebben die allemaal meer geld hebben om huizen te kopen.-April- schreef: ↑14-12-2025 10:10Ik zou hem dat nog maar eens laten heroverwegen. Het is een keihard bestaan met hard werken waarbij binnen het ziekenhuis althans de arbeidstijdenwet stelselmatig overtreden wordt, er steeds minder waardering komt voor je inzet en als je pech hebt vind je geen werk in het vak waarvoor je bent opgeleid.
Het is zo erg dat er een aantal jaar geleden een heuse lotgenotengroep van artsen op viva is ontstaan die privé hun professionele ellende met elkaar deelt.
Gewoon even een adviesje.
Doe het niet
zondag 14 december 2025 om 14:53
Appletje,
Lees je wat April schrijft? Het gaat niet om hard werken, daar is niets mis mee! Wel om het feit dat de arbeidstijden stelselmatig overtreden worden, er geen waardering is voor je inzet, je geen werk kan vinden in het vakgebied van je keuze en ze vergeet nog een ander belangrijk iets: agressie van patienten en bezoekers....
Dus ja, als het je roeping is dan er vooral voor gaan maar anders nog eens goed nadenken! En het gaat hier om een kind uit groep 5 die nog 1000x van gedachten kan veranderen......
Lees je wat April schrijft? Het gaat niet om hard werken, daar is niets mis mee! Wel om het feit dat de arbeidstijden stelselmatig overtreden worden, er geen waardering is voor je inzet, je geen werk kan vinden in het vakgebied van je keuze en ze vergeet nog een ander belangrijk iets: agressie van patienten en bezoekers....
Dus ja, als het je roeping is dan er vooral voor gaan maar anders nog eens goed nadenken! En het gaat hier om een kind uit groep 5 die nog 1000x van gedachten kan veranderen......
zondag 14 december 2025 om 17:39
Ik vond de plusklassen altijd een beetje twijfelachtig. Mijn kind is er wel heen gegaan, maar dat was dan meer omdat hij dan een verzetje had en het een onderbreking was van de saaiheid op het primair onderwijs.
Ik had liever gehad dat hij op schools gebied uitgedaagd was en ook echt aan het werk gezet was in plaats van leuke projectjes doen, waarbij amper naar het eindresultaat werd gekeken (en kind er zich met een jantje van leiden vanaf maakte, want het was meestal wel goed en knap).
Mijn kind wist ook nooit zo goed raad met die projecten en voor hem was gewoon lastig werk op het gebied van rekenen, taal, topo en lezen nuttiger geweest. En dan oefenen met memoriseren. Maar ja, als hij veel uit zijn hoofd had moeten leren, was hij ook minder graag naar de plusklas gegaan waarschijnlijk.
Inzet was voor kind leren samenwerken, maar dat lukte ook in de plusklas voor geen meter. Nu in de 3e van het vo lukt dat samenwerken voor het eerst (een beetje), dus veel vaardigheden komen ook vanzelf naarmate een kind ouder wordt.
Ik had liever gehad dat hij op schools gebied uitgedaagd was en ook echt aan het werk gezet was in plaats van leuke projectjes doen, waarbij amper naar het eindresultaat werd gekeken (en kind er zich met een jantje van leiden vanaf maakte, want het was meestal wel goed en knap).
Mijn kind wist ook nooit zo goed raad met die projecten en voor hem was gewoon lastig werk op het gebied van rekenen, taal, topo en lezen nuttiger geweest. En dan oefenen met memoriseren. Maar ja, als hij veel uit zijn hoofd had moeten leren, was hij ook minder graag naar de plusklas gegaan waarschijnlijk.
Inzet was voor kind leren samenwerken, maar dat lukte ook in de plusklas voor geen meter. Nu in de 3e van het vo lukt dat samenwerken voor het eerst (een beetje), dus veel vaardigheden komen ook vanzelf naarmate een kind ouder wordt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in