Fraude door ouders groep 5
vrijdag 12 december 2025 om 14:29
Beste forummers,
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
zondag 14 december 2025 om 18:17
Ik denk dat we het gewoon niet met elkaar eens zijn hierover. Voor mij gaat het namelijk niet om het groeien van kennis van het kind maar dat het kind goed in z’n vel zit en goed mee kan komen. Gaat het niet goed dan moet een kind zeker hulp krijgen. Maar waarom zou je een kind met wie het goed gaat extra werk geven? Je hoort namelijk vaak dat dat bij kinderen overkomt alsof ze gestraft worden met meer werk. Daarnaast zegt TO dat dit klasje ipv andere uren is dus het komt er niet bovenop.Mabel schreef: ↑14-12-2025 13:18Ik heb het niet over op een stoel gehesen en bejubeld worden en ook niet over een speciale behandeling. Aandacht krijgen is iets heel anders dan in de schijnwerpers worden gezet.
Het is gewoon een feit dat de kinderen die niet de ene of de andere kant op opvallen vaak alleen maar meedraaien in de groep. Terwijl zij ook zouden kunen groeien van een speciaal projectje, een extra gesprekje met de leerkracht over hun behoeften of gewoon een wat fijn dat het lekker gaat-moment.
En nee, ik ben nooit op hoge poten naar school gestapt hierom. Wel is het me meer dan eens opgevallen dat mijn kinderen vergeten werden omdat ze geen bijzondere ondersteuning nodig hadden.
Het lijkt alsof mensen het plusklasje zien als prestatie, terwijl het meestal noodzakelijk is doordat kinderen ondergestimuleerd zijn. Ondergestimuleerd zijn is echt niet leuk en heeft vaak mentaal negatief impact.
M’n oudste kreeg/krijgt extra aandacht vanwege de taal en die aandacht heeft juist ook onbedoeld negatieve impact gehad. Ze vindt die lerares ook echt niet meer leuk. M’n jongste heeft tot nu toe geen speciale aandacht en hulp gehad, en heeft het naar haar zin. Ze kan misschien meer, maar ze zit goed in haar vel, verveelt zich niet en heeft het leuk.
zondag 14 december 2025 om 20:38
We zijn het er niet over eens, hoeft ook niet.Lolalieve schreef: ↑14-12-2025 18:17Ik denk dat we het gewoon niet met elkaar eens zijn hierover. Voor mij gaat het namelijk niet om het groeien van kennis van het kind maar dat het kind goed in z’n vel zit en goed mee kan komen. Gaat het niet goed dan moet een kind zeker hulp krijgen. Maar waarom zou je een kind met wie het goed gaat extra werk geven? Je hoort namelijk vaak dat dat bij kinderen overkomt alsof ze gestraft worden met meer werk. Daarnaast zegt TO dat dit klasje ipv andere uren is dus het komt er niet bovenop.
Het lijkt alsof mensen het plusklasje zien als prestatie, terwijl het meestal noodzakelijk is doordat kinderen ondergestimuleerd zijn. Ondergestimuleerd zijn is echt niet leuk en heeft vaak mentaal negatief impact.
M’n oudste kreeg/krijgt extra aandacht vanwege de taal en die aandacht heeft juist ook onbedoeld negatieve impact gehad. Ze vindt die lerares ook echt niet meer leuk. M’n jongste heeft tot nu toe geen speciale aandacht en hulp gehad, en heeft het naar haar zin. Ze kan misschien meer, maar ze zit goed in haar vel, verveelt zich niet en heeft het leuk.
Ik vind 'het gaat goed' geen leerdoel en ook geen einddoel. Ieder kind zou optimaal moeten worden gestimuleerd om te ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
In de gaat prima-kinderen gaat ook van alles om en ze hebben ook (leer)behoeften, waar je dus alleen achterkomt als je ze net zoveel aandacht geeft als de kinderen die wel positief of negatief opvallen. Ik vond het als ouder niet per se tof om te zien dat hoe minder aandacht kinderen vragen, hoe minder ze het ook krijgen.
Extra aandacht is voor mij overigens niet synoniem voor meer werk.
zondag 14 december 2025 om 20:52
Maar die kinderen met wie het niet goed gaat vragen geen extra aandacht, dat is het verschil. Het gaat niet goed met ze. Dat kan qua cijfers maar ook mentaal zoals ondergestimuleerd zijn.Mabel schreef: ↑14-12-2025 20:38We zijn het er niet over eens, hoeft ook niet.
Ik vind 'het gaat goed' geen leerdoel en ook geen einddoel. Ieder kind zou optimaal moeten worden gestimuleerd om te ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
In de gaat prima-kinderen gaat ook van alles om en ze hebben ook (leer)behoeften, waar je dus alleen achterkomt als je ze net zoveel aandacht geeft als de kinderen die wel positief of negatief opvallen. Ik vond het als ouder niet per se tof om te zien dat hoe minder aandacht kinderen vragen, hoe minder ze het ook krijgen.
Extra aandacht is voor mij overigens niet synoniem voor meer werk.
Ik vind het gaat goed dus wel een einddoel in dit schoolsysteem. Extra ontwikkelingen doen we als ouders zelf door middel van sport, hobby’s en andere dingen. Zelf wil ik dat ook juist, school is al veel met al het huiswerk en de verwachtingen. Maar school gaat om het halen van een bepaalt standaard en de kinderen die daar dus niet meekunnen door wat voor een reden ook krijgen extra hulp. Er is geen geld om ieder kind gepersonaliseerde school te geven, helaas.
zondag 14 december 2025 om 22:19
Ik had voor mijn eigen kinderen graag gezien dat de aandacht 33-33-33 was verdeeld in plaats van 50-50-0. Kost evenveel. Ik heb dit overigens op geen enkel moment geëist, ik had het voor mijn kinderen wel gewenst.Lolalieve schreef: ↑14-12-2025 20:52Maar die kinderen met wie het niet goed gaat vragen geen extra aandacht, dat is het verschil. Het gaat niet goed met ze. Dat kan qua cijfers maar ook mentaal zoals ondergestimuleerd zijn.
Ik vind het gaat goed dus wel een einddoel in dit schoolsysteem. Extra ontwikkelingen doen we als ouders zelf door middel van sport, hobby’s en andere dingen. Zelf wil ik dat ook juist, school is al veel met al het huiswerk en de verwachtingen. Maar school gaat om het halen van een bepaalt standaard en de kinderen die daar dus niet meekunnen door wat voor een reden ook krijgen extra hulp. Er is geen geld om ieder kind gepersonaliseerde school te geven, helaas.
Optimale ontwikkeling, kinderen die gezien worden en geholpen worden hun talenten te ontdekken en te ontplooien om zo tot groei te komen, je leest dit soort teksten in elke schoolgids terug. Wat mij betreft geldt dat ook voor de gaat goed-groep.
zondag 14 december 2025 om 23:17
Het is niet voor de leuk, het is om vastlopen te voorkomen.
En natuurlijk krijgen de andere kinderen ook aandacht. Het gros van alle lessen is juist afgestemd op de middenmoot en denk je dat de leerkracht dan in het luchtledige staat les te geven?
maandag 15 december 2025 om 00:16
Ik weet niet of je een hoog IQ gelijk kunt stellen aan “reteslim”.BosZonnebloemen schreef: ↑14-12-2025 13:46Hier zijn ze al vrij snel gestopt met plusklassen op de basisschool, omdat voor de echt slimme kinderen twee uurtjes per week bij lange na niet genoeg was en ze dus liever gewoon tijdens de normale uren meer wilde differentiëren. In hoeverre dat lukt met de grote klassen van tegenwoordig geen flauw idee.
Verder heb ik 2 reteslimme kinderen, die beiden niet in de plusklas hebben gezeten, maar beide wel gewoon VWO advies hebben gekregen.
Waarschijnlijk was het voor mijn zoon wel goed geweest om te ‘leren leren’ en is
hij later volledig vastgelopen (speelde meer hoor).
Maar het is ook een utopie dat in de plusklas de kinderen zitten, die het het meeste nodig hebben. De kinderen moeten natuurlijk wel laten zien, dat ze reteslim zijn en regelmatig willen ze niet anders dan de rest zijn en ziet de leerkracht het niet. Ook vanwege de grote klassen.
Ik weet trouwens dat mijn kinderen reteslim zijn, omdat ze beiden op een moment volledig vastliepen en een iq test onderdeel van het onderzoek was.
Uiteindelijk is het goed gekomen hoor. De een studeert en de ander heeft echt een goede baan nu (zonder middelbaar schooldiploma).
Mocht het verhaal van TO echt zijn, wat ik niet geloof, hebben vooral de kinderen van de ouders, die frauderen er last van, want die vallen snel genoeg door de mand.
Ik ken mensen met een gemiddeld IQ die slimmer zijn dan mensen met een hoog IQ.
Daarbij vind ik IQ ook behoorlijk nietszeggend.
Daarmee wil ik overigens niet impliceren dat je kinderen NIET slim zijn.
maandag 15 december 2025 om 08:24
Je hebt helemaal gelijk, mijn fout.Mbree schreef: ↑15-12-2025 00:16Ik weet niet of je een hoog IQ gelijk kunt stellen aan “reteslim”.
Eén van de 2 is trouwens ook reteslim en de ander absoluut niet
maandag 15 december 2025 om 08:29
Dat kan natuurlijk allemaal. Maar het probleem kan natuurlijk ook zijn, dat omdat ze geen aandacht vragen ook niemand ziet dat het niet goed gaat en ze dus ook niet in de plusgroep terecht komen. Of in ieder geval geen extra aandacht krijgen, terwijl ze dat misschien juist heel hard nodig hebben.
Was het maar zo dat een leerkracht van misschien wel 30 kinderen in de klas, dat allemaal in de gaten heeft.
maandag 15 december 2025 om 08:50
Ik heb zelf als stagiair in het po gezien dat deze groep niet altijd de aandacht krijgt die het verdient omdat de leerkracht de handen vol heeft aan kinderen met xyz. En ik heb het bij mijn eigen kinderen ook gezien.
Het fenomeen doet zich nu eenmaal voor. Het is geen verwijt. Het is een constatering. Ook kinderen uit deze groep kunnen op een moment vastlopen.
maandag 15 december 2025 om 10:38
Eens!Mabel schreef: ↑15-12-2025 08:50Ik heb zelf als stagiair in het po gezien dat deze groep niet altijd de aandacht krijgt die het verdient omdat de leerkracht de handen vol heeft aan kinderen met xyz. En ik heb het bij mijn eigen kinderen ook gezien.
Het fenomeen doet zich nu eenmaal voor. Het is geen verwijt. Het is een constatering. Ook kinderen uit deze groep kunnen op een moment vastlopen.
Mijn dochter zat in een groep 8 met een paar hele slimme kinderen. Juf besteedde daar aandacht aan waardoor het voor mijn dochter te snel ging. Maar juf had dat daar geen oog voor, ze was meer bezig met de slimme kinderen. Ja middelbare school, pffft, ze zal flinke ondersteuning nodig hebben ook al is het vmbo basis, pfffft, lastig...... Raar want in voorgaande jaren nooit dit soort boodschappen gehoord van een leerkracht. Nou ze zat op vmbo basis en na 2,5 maand mocht ze al doorstromen naar vmbo kader, daar zagen ze haar wel! En nu doet ze fluitend een MBO-4 opleiding.
Een van de slimme kinderen is naar het vwo gegaan en daar gezakt...... Dus inderdaad het gebeurd!
thequickbrownfox wijzigde dit bericht op 15-12-2025 10:39
Reden: Wat vergeten er bij te schrijven
Reden: Wat vergeten er bij te schrijven
2.00% gewijzigd
maandag 15 december 2025 om 11:19
Ja je hoopt meestal dat het een combinatie is van de leraren en ouders dat er gemerkt wordt dat het niet goed gaat. Waar het om ging is dat kinderen met wie het niet goed gaat meer aandacht krijgen, en dat is logisch in mijn ogen.BosZonnebloemen schreef: ↑15-12-2025 08:29Dat kan natuurlijk allemaal. Maar het probleem kan natuurlijk ook zijn, dat omdat ze geen aandacht vragen ook niemand ziet dat het niet goed gaat en ze dus ook niet in de plusgroep terecht komen. Of in ieder geval geen extra aandacht krijgen, terwijl ze dat misschien juist heel hard nodig hebben.
Was het maar zo dat een leerkracht van misschien wel 30 kinderen in de klas, dat allemaal in de gaten heeft.
maandag 15 december 2025 om 11:21
Mbree schreef: ↑15-12-2025 00:16Ik weet niet of je een hoog IQ gelijk kunt stellen aan “reteslim”.
Dus nu zegt een IQ-score ineens niets meer over hoe slim je bent? Moet niet gekker worden.
maandag 15 december 2025 om 12:59
Jammer dat de behoeften en mogelijkheden van je dochter toen niet gezien zijn. Kan best lang doorwerken.TheQuickBrownFox schreef: ↑15-12-2025 10:38Eens!
Mijn dochter zat in een groep 8 met een paar hele slimme kinderen. Juf besteedde daar aandacht aan waardoor het voor mijn dochter te snel ging. Maar juf had dat daar geen oog voor, ze was meer bezig met de slimme kinderen. Ja middelbare school, pffft, ze zal flinke ondersteuning nodig hebben ook al is het vmbo basis, pfffft, lastig...... Raar want in voorgaande jaren nooit dit soort boodschappen gehoord van een leerkracht. Nou ze zat op vmbo basis en na 2,5 maand mocht ze al doorstromen naar vmbo kader, daar zagen ze haar wel! En nu doet ze fluitend een MBO-4 opleiding.
Een van de slimme kinderen is naar het vwo gegaan en daar gezakt...... Dus inderdaad het gebeurd!
En super voor haar dat ze nu haar plek heeft gevonden op het mbo.
maandag 15 december 2025 om 15:45
neuh, dan krijgen we een ander topic dat de school haar niet serieus neemt want het enige dat ze als antwoord kreeg was: Bedankt, we gaan ernaar kijken.
maar we horen denk ik niets meer want inmiddels is gebleken dat het verhaal rammelt dus waarschijnlijk is ze boos omdat ontdekt is dat ze het verhaal onderweg veranderd heeft
En doooooor!
maandag 15 december 2025 om 16:03
Zoals wij thuis zeggen: je kan wel intelligent zijn, dan hoef je nog niet slim te zijn.Taskmaster schreef: ↑15-12-2025 11:21Dus nu zegt een IQ-score ineens niets meer over hoe slim je bent? Moet niet gekker worden.
(serieus antwoord: ja, intelligentie zegt statistisch wel wat over bijvoorbeeld schoolniveau maar net zoals met alle statistiek zegt het niets over het individu. Daarnaast spelen executieve vaardigheden en dingen als doorzettingsvermogen een grote rol in schoolniveau en 'slim zijn' danwel slim overkomen.)
maandag 15 december 2025 om 17:23
Dat zegt toch alsnog niks? Iemand die zakt kan toch gewoon het jaar overdoen? Het is toch niet zo dat je schoolcarrière dan meteen is mislukt?TheQuickBrownFox schreef: ↑15-12-2025 10:38Een van de slimme kinderen is naar het vwo gegaan en daar gezakt...... Dus inderdaad het gebeurd!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 15 december 2025 om 18:30
Klopt, slim en intelligent zijn namelijk niet hetzelfde. Moet jij toch weten met jouw achtergrond.Taskmaster schreef: ↑15-12-2025 11:21Dus nu zegt een IQ-score ineens niets meer over hoe slim je bent? Moet niet gekker worden.
https://www.ru.nl/services/recharge/ove ... im-te-zijn
maandag 15 december 2025 om 18:36
Nou, dit is anders geen wetenschappelijk onderscheid.BrutaImmaculata schreef: ↑15-12-2025 18:30Klopt, slim en intelligent zijn namelijk niet hetzelfde. Moet jij toch weten met jouw achtergrond.
Maar op de een of andere manier menen er altijd mensen te moeten zeggen dat je je vooral niet iets in je hoofd moet halen als je hoog scoort op een intelligentietest. Denk maar niet dat je (vul maar in).
maandag 15 december 2025 om 18:39
Dat is waar.
dinsdag 16 december 2025 om 09:47
Wat een dagtaak ook om dat allemaal bij te gaan zitten houden van andermans kinderen, mijn hemel ...
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 16 december 2025 om 10:45
Dat ben ik met je eens, maar de plus klas is dus echt niet heilig en ook geen garantie dat je niet blijft zitten. Maar het is wel jammer dat de kinderen die niet in de plus klas zitten soms niet gezien worden. Ieder kind verdient het om gezien te worden! alleen zal dat budget technish wel weer niet kunnen..... Maar bij mijn dochter in de klas was het duidelijk zichtbaar en dat deed wat met haar zelfvertrouwen wat lang heeft doorgewerkt.
Ook ik ben heel benieuwd hoe de leerkracht heeft gereageerd, maar ik vermoed dat we dat nooit te lezen krijgen....
dinsdag 16 december 2025 om 10:47
Mijn dochter heeft ook in de plusklas gezeten maar daar deden ze voornamelijk wat werkstuk opdrachten over bepaalde onderwerpen die niet in de klas behandeld worden, zij vond er niks aan
. Het leukste was af en toe wat proefjes doen, of koken en bakken waarbij ze met gewichten moesten spelen/omrekenen. Het is echt niet zo dat je hele masterstudies krijgt in de plusklas. Het zou eigenlijk ook gewoon geen plusklas moeten heten, het heeft namelijk niet altijd wat te maken met dat je 'plus' bent en wekt dus een verkeerde indruk. Sommige kinderen hebben gewoon meer behoefte aan werk of leerstof wat buiten de reguliere paden valt. Mijn dochter is bijdehand, had haar werk vaak snel af, maar had eigenlijk helemaal geen behoefte aan die klas, terwijl er vriendinnen waren die juist heel veel moeite hadden om het werk af te krijgen, maar het ook leuk vonden om proefjes te doen of te bakken. Wellicht hadden ze bij ons ook niet voldoende leerkrachten om de plusklas echt goed op te zetten. Zoals ik nu begreep is er al een beter plan voor opgezet hoe ze neuro divergente kinderen ook in hun behoefte kunnen voorzien.
Ik ben niet bekend met Snappet maar als leerkracht zijnde zou ik het echt wel snel door hebben als een kind 'ineens' goede scores zou hebben terwijl dat niet in lijn der verwachting is. Daarnaast zou er ook echt wel een belletje moeten gaan rinkelen als de toetsen van Snappet veel hoger uitvallen dan het werk wat ze in de werkboeken en schriften maken.
Als jouw kind tegen de tijd dat het groep 7 of 8 bereikt toe is aan verrijking van de leerstof kan dat ook prima in de klas aangeboden worden
Jammer dat de Luizenmoeder niet meer op tv is, dit zou wel een mooi thema geweest zijn
Ik ben niet bekend met Snappet maar als leerkracht zijnde zou ik het echt wel snel door hebben als een kind 'ineens' goede scores zou hebben terwijl dat niet in lijn der verwachting is. Daarnaast zou er ook echt wel een belletje moeten gaan rinkelen als de toetsen van Snappet veel hoger uitvallen dan het werk wat ze in de werkboeken en schriften maken.
Als jouw kind tegen de tijd dat het groep 7 of 8 bereikt toe is aan verrijking van de leerstof kan dat ook prima in de klas aangeboden worden
Jammer dat de Luizenmoeder niet meer op tv is, dit zou wel een mooi thema geweest zijn
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in