Fraude door ouders groep 5
vrijdag 12 december 2025 om 14:29
Beste forummers,
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
Het volgende: mijn zoon van net 8 zit in groep 5. Ze werken op deze school met een digitaal systeem genaamd snappet. Mijn zoon komt net thuis en verteld dat andere kinderen tijdens de toets hulp krijgen van hun ouders op afstand, dit lijkt met toch niet de bedoeling! Ik heb de juf al een mail gestuurd. Deze kinderen zitten in de plusgroep, zou dit al langer spelen vraag ik me dan af he. En mijn zoon maar zijn stinkende best doen. Kan de juf niet zien vanaf welk ip adres antwoorden zijn ingevoerd of iets dergelijks? Of op welke tijden er aan een toets is gewerkt? Is toch van de zotte dit.
Groet,
een kwade ouder
dinsdag 16 december 2025 om 13:33
Mijn zoon zat ook in de plusklas, daar probeerden ze aandacht te geven aan 'leren leren'. Dat is aardig mislukt bij hem, op het VO had hij nog steeds geen idee. Hij is ook redelijk 'lui' aangelegd, is er lang vanuit gegaan dat het op het VO net zo makkelijk zou gaan als op de basisschool. Dat lukt t/m VWO3 redelijk, maar elk jaar werd het lastiger. In VWO4 kwam hij er achter dat hij echt wel wat moest gaan doen, maar dat was te laat. Hij zit nu in Havo 4 en dat gaat (tot nu toe) heel goed. Hij houdt gewoon niet zo van leren, vooral niet van de vakken die zijn interesse niet hebben. Hij heeft nu zicht op het einde van de middelbare en weet wat hij daarna wil gaan doen. Dat helpt hem om nu wel zijn best te doen. Maar die plusklas had wat hem betreft niet echt nut en zonder dat zou hij ook VWO-advies hebben gekregen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
dinsdag 16 december 2025 om 13:44
Hi! Moest toch even reageren. Bij ons op school was precies hetzelfde aan de hand. Uiteindelijk is er ingegrepen vanuit de directie. Meerdere kinderen werden regelmatig ''stiekem'' geholpen. Je denkt, waar houden die ouders de tijd vandaan.
Uiteraard benadeeld het je eigen kind niet direct. Maar het is gewoon vervelend voor hem om te zien dat hij zo zijn best doen en andere dan worden geholpen. Aan het einde van de rit moeten ze vaak in groep 8 een eindtoets doen die leidend is. Dus dan vallen ze alsnog door de mand!
Uiteraard benadeeld het je eigen kind niet direct. Maar het is gewoon vervelend voor hem om te zien dat hij zo zijn best doen en andere dan worden geholpen. Aan het einde van de rit moeten ze vaak in groep 8 een eindtoets doen die leidend is. Dus dan vallen ze alsnog door de mand!
dinsdag 16 december 2025 om 13:58
Ik heb geen verstand van plusklassen, maar een kind uit mijn omgeving zit in een soort van plusklas en daar krijgen ze geregeld opdrachten die met opzet iets te moeilijk zijn. Zodat ze ook leren dat niet alles lukt, dat je soms je best moet doen en dat het resultaat dan alsnog niet helemaal is wat je wil, etc.
Het idee is dan een soort mentale weerbaarheid te krijgen en te leren ergens je best voor te doen en ook lagere cijfers te incasseren.
Lijkt me prima, maar dan is er geen enkele reden om je kind daarin te willen zetten als het daar niet thuishoort.
Het idee is dan een soort mentale weerbaarheid te krijgen en te leren ergens je best voor te doen en ook lagere cijfers te incasseren.
Lijkt me prima, maar dan is er geen enkele reden om je kind daarin te willen zetten als het daar niet thuishoort.
Harba lorifa
dinsdag 16 december 2025 om 14:24
Ugh, de plusklas.
School 1:
De plusklas, daar 'mag' je in als je hoog scoort op de cito's.
Daar ga je leuke presentaties geven en programmeren. Eens in de twee weken.
Je moet natuurlijk wel nog evenveel saaie sommen maken als de kinderen die niet naar de plusklas gaan.
Als je niet hoog genoeg meer scoort op de cito, moet je uit de plusklas want dan heb je blijkbaar nog meer saaie sommen nodig. De plusklas kostte te veel tijd!
School 2:
Plusklas? Die hebben we niet. Als je verdacht hoog scoort op de cito, gaan we kijken of je al die herhaling wel nodig hebt en wat je verder met je tijd kunt doen. Als je ineens lager scoort, gaan we ook kijken wat er aan de hand is en dat aanpakken. Misschien snap je de toets niet, misschien is de stof te moeilijk, misschien verveel je je kapot.
Mijn kinderen zijn een stuk blijer op school 2...
School 1:
Je moet natuurlijk wel nog evenveel saaie sommen maken als de kinderen die niet naar de plusklas gaan.
Als je niet hoog genoeg meer scoort op de cito, moet je uit de plusklas want dan heb je blijkbaar nog meer saaie sommen nodig. De plusklas kostte te veel tijd!
School 2:
Plusklas? Die hebben we niet. Als je verdacht hoog scoort op de cito, gaan we kijken of je al die herhaling wel nodig hebt en wat je verder met je tijd kunt doen. Als je ineens lager scoort, gaan we ook kijken wat er aan de hand is en dat aanpakken. Misschien snap je de toets niet, misschien is de stof te moeilijk, misschien verveel je je kapot.
vrijdag 19 december 2025 om 07:48
Mijn kind zat op school 3: De IBer hield de speciale gevallen in de gaten en dit stond grotendeels los van de scores. Hij ging al heel jong in een paradijsvogel klasje, waar ze leerden over houtverbindingen, de gulden snede, geocachen, kikkers tellen op het schoolplein, perspectief tekenen, een meisje had een slang als huisdier en die woonde op een gegeven moment in het lokaal etc. Dit was meer een STEM dan een plusklas en leuk voor alle vreemde figuren..Stormkap schreef: ↑16-12-2025 14:24Ugh, de plusklas.
School 1:
School 2:
vrijdag 19 december 2025 om 12:29
Ik vind het wel grappig dat dit bij werk en studie staat. Het gaat om een kind in groep 5! Diep ademhalen, voorzichtig polsen bij leerkracht kan altijd en verder er vanuit gaan dat wat erin zit er ook uit komt met ouders die daar zo op zitten. Dat iets wat er in zit er niet uitkomt gebeurt vooral bij kinderen zonder ouders die dit soort topics openen of die iets anders hebben dat ze belemmert. Zoals bijvoorbeeld HB, LB en ASS. In dat opzicht vind ik het geklaag over je kinderen die gewoon lekker goed gaan wel een beetje bijzonder. Dat gewoon lekker gaan is wel degelijk heel belangrijk, iets dat ouders met kinderen die afwijken echt niet kunnen zien bij hun ouders. Kun je klagen over dat je kinderen te weinig aandacht krijgen. Mijn ervaring is juist dat het schoolsysteem ingesteld is op de middenmoot. Alles dat erbuiten valt heeft al veel meer moeite om mee te komen. Daar is dan die speciale aandacht voor. Dat op willen eisen terwijl het niet nodig is komt echt wat wereldvreemd over.
vrijdag 19 december 2025 om 13:30
Op de basisschool van mijn dochter kregen veel kinderen vanaf groep 6-7 speciale Cito-bijlessen, betaald door hun ouders dus niet via school, om te kunnen vlammen op de Cito-toets. Dat zou dan eigenlijk ook valsspelen zijn. Die lessen waren duur, en uiteindelijk is het maken van de Cito-toets meer een trucje dan een proeve van intelligentie, dus dan zorgen die bijlessen voor hogere scores. Geen idee of die kinderen later door de mand zijn gevallen, trouwens. Ik weet wel dat ruim 3/4 van de klas naar VWO/gymnasium ging.Nientje schreef: ↑16-12-2025 13:44Hi! Moest toch even reageren. Bij ons op school was precies hetzelfde aan de hand. Uiteindelijk is er ingegrepen vanuit de directie. Meerdere kinderen werden regelmatig ''stiekem'' geholpen. Je denkt, waar houden die ouders de tijd vandaan.
vrijdag 19 december 2025 om 13:54
Ik maak uit de oorverdovende stilte op dat het dus niet bleek te kloppen?Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 15:02Ik wacht nog op een juf of meester. Als mijn verhaal blijkt te kloppen ga ik dat hier ook posten
vrijdag 19 december 2025 om 14:10
Ja, heel wereldvreemd om te vinden dat ook kinderen die niet opvallen het verdienen om gezien te worden en aandacht voor hun ontwikkelingsbehoeften te krijgen.frettie schreef: ↑19-12-2025 12:29Ik vind het wel grappig dat dit bij werk en studie staat. Het gaat om een kind in groep 5! Diep ademhalen, voorzichtig polsen bij leerkracht kan altijd en verder er vanuit gaan dat wat erin zit er ook uit komt met ouders die daar zo op zitten. Dat iets wat er in zit er niet uitkomt gebeurt vooral bij kinderen zonder ouders die dit soort topics openen of die iets anders hebben dat ze belemmert. Zoals bijvoorbeeld HB, LB en ASS. In dat opzicht vind ik het geklaag over je kinderen die gewoon lekker goed gaan wel een beetje bijzonder. Dat gewoon lekker gaan is wel degelijk heel belangrijk, iets dat ouders met kinderen die afwijken echt niet kunnen zien bij hun ouders. Kun je klagen over dat je kinderen te weinig aandacht krijgen. Mijn ervaring is juist dat het schoolsysteem ingesteld is op de middenmoot. Alles dat erbuiten valt heeft al veel meer moeite om mee te komen. Daar is dan die speciale aandacht voor. Dat op willen eisen terwijl het niet nodig is komt echt wat wereldvreemd over.
vrijdag 19 december 2025 om 14:41
Maar kinderen met wie het gewoon lekker gaat worden automatisch al meer gezien door het schoolsysteem. En als je vindt dat ze daarnaast nog gelijke aandacht moeten krijgen, ja, dat vind ik wereldvreemd en alleen uitgaan van je eigen gelukkige situatie. Ik zeg niet dat er geen aandacht moet zijn. Maar alles precies gelijk willen gaat voorbij aan de werkelijkheid van kinderen die niet de gelukkige uitgangspositie hebben.
zondag 21 december 2025 om 05:37
Dat is toch geen valsspelen? Als die kinderen meer kunnen door de bijlessen…. Dat is toch het hele doel van bijles?Claire45 schreef: ↑19-12-2025 13:30Op de basisschool van mijn dochter kregen veel kinderen vanaf groep 6-7 speciale Cito-bijlessen, betaald door hun ouders dus niet via school, om te kunnen vlammen op de Cito-toets. Dat zou dan eigenlijk ook valsspelen zijn. Die lessen waren duur, en uiteindelijk is het maken van de Cito-toets meer een trucje dan een proeve van intelligentie, dus dan zorgen die bijlessen voor hogere scores. Geen idee of die kinderen later door de mand zijn gevallen, trouwens. Ik weet wel dat ruim 3/4 van de klas naar VWO/gymnasium ging.
zondag 21 december 2025 om 09:18
Mijn oudste (groep 6) zit op voltijd HB onderwijs en die zie ik nog geen VWO advies krijgen. Minimale inzet, liever lui dan moe en gewoon geen fan van school.
Het voordeel van deze school is wel dat hij leert leren, dat heb ik dus nooit gedaan en het heeft me heel veel pijn en moeite gekost om een HBO opleiding te halen.
Het voordeel van deze school is wel dat hij leert leren, dat heb ik dus nooit gedaan en het heeft me heel veel pijn en moeite gekost om een HBO opleiding te halen.
zondag 21 december 2025 om 13:24
De meeste kinderen/jongeren kunnen meer door bijles, en één op een gerichte aandacht. Als mijn studenten een afstudeerscriptie moeten schrijven kost ze dat ook heel veel moeite. Maar als ik tijd zou hebben om met iedereen elke week een aantal uren individueel te zitten, zouden meer mensen het halen. Is het dan valsspelen als je die extra begeleiding inkoopt? Of worden kinderen in het standaardsysteem benadeeld dat ze die aanpak niet krijgen?
Als ik elke week uren aan individuele personal training inkoop zou ik ook fitter zijn dan met het alleen trainen in de gym.
Een toets betekent alleen maar dat de lat ergens ligt, en dat je geacht wordt die met het standaardprogramma te kunnen halen. Impliciet neemt de wereld aan dat je het standaardprogramma gevolgd hebt en dus de capaciteiten hebt om het met dat beperkte aanbod te halen. Met veel extra uren begeleiding wordt het makkelijker. Is dat valsspelen? Nee, je hebt de lat gehaald, maar je toekomstige werkgever zal zich toch bekocht voelen als zou blijken dat je het in je eentje niet kan. Dus dat is dan denk ik de cruciale vraag: kun je het na de bijles ook helemaal zelf, omdat je het nu echt begrijpt, of zak je weer terug naar je oude onvoldoende niveau?
Harba lorifa
zondag 21 december 2025 om 17:34
Ik denk dat het een verschil is of je tijdelijk bijles nodig hebt omdat het kwartje nog niet is gevallen en daarna zelf aan de slag kan, of constant met bijles erdoor gesleept moet worden.
Vals spelen vind ik sowieso een rare term overigens, het is geen wedstrijd.
Vals spelen vind ik sowieso een rare term overigens, het is geen wedstrijd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 21 december 2025 om 17:44
In zekere zin is het wel vals spelen natuurlijk, want geheel afhankelijk van het inkomen van de ouders. En dat lijkt me toch niet de bedoeling, dat schoolsucces afhankelijk is van hoeveel geld je ouders te verspijkeren hebben. Aan de andere kant vallen die kinderen uiteindelijk vanzelf wel door de mand, is het niet op het VWO (want daar kunnen ze ook nog doorheen geluzact worden) dan is het wel op de uni.
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
zondag 21 december 2025 om 18:03
Dit bedoelde ik eigenlijk. Het is geen valsspelen maar omdat de Citotoets ook een kwestie is van trucjes, handigheid, de instinkers doorzien en snappen hóe ze toetsen, kan extra training enorm helpen. Terwijl het idee inderdaad is dat iedereen wordt getoetst op basis van hetzelfde standaardprogramma.Ginevra schreef: ↑21-12-2025 13:24De meeste kinderen/jongeren kunnen meer door bijles, en één op een gerichte aandacht. Als mijn studenten een afstudeerscriptie moeten schrijven kost ze dat ook heel veel moeite. Maar als ik tijd zou hebben om met iedereen elke week een aantal uren individueel te zitten, zouden meer mensen het halen. Is het dan valsspelen als je die extra begeleiding inkoopt? Of worden kinderen in het standaardsysteem benadeeld dat ze die aanpak niet krijgen?
Als ik elke week uren aan individuele personal training inkoop zou ik ook fitter zijn dan met het alleen trainen in de gym.
Een toets betekent alleen maar dat de lat ergens ligt, en dat je geacht wordt die met het standaardprogramma te kunnen halen. Impliciet neemt de wereld aan dat je het standaardprogramma gevolgd hebt en dus de capaciteiten hebt om het met dat beperkte aanbod te halen. Met veel extra uren begeleiding wordt het makkelijker. Is dat valsspelen? Nee, je hebt de lat gehaald, maar je toekomstige werkgever zal zich toch bekocht voelen als zou blijken dat je het in je eentje niet kan. Dus dat is dan denk ik de cruciale vraag: kun je het na de bijles ook helemaal zelf, omdat je het nu echt begrijpt, of zak je weer terug naar je oude onvoldoende niveau?
Anderzijds kun je zeggen dat vooral kinderen met een bepaald type intellect goed scoren op zo’n toets en dat andere kinderen dus best wat extra hulp kunnen gebruiken.
zondag 21 december 2025 om 18:03
Precies. Vals spelen is misschien niet het juiste woord, maar het veroorzaakt wel ongelijkheid. Iemand met misschien wel meer capaciteiten, maar die niet uit een rijk gezin komt, haalt het niet en die ander wel. Echt 'eerlijk' kun je dat niet noemen, tenzij je het eerlijk vindt dat het vermogen van je ouders bepaalt welke opleiding je gaat doen (en niet je potentie).Lady*Voldemort schreef: ↑21-12-2025 17:44In zekere zin is het wel vals spelen natuurlijk, want geheel afhankelijk van het inkomen van de ouders. En dat lijkt me toch niet de bedoeling, dat schoolsucces afhankelijk is van hoeveel geld je ouders te verspijkeren hebben. Aan de andere kant vallen die kinderen uiteindelijk vanzelf wel door de mand, is het niet op het VWO (want daar kunnen ze ook nog doorheen geluzact worden) dan is het wel op de uni.
In de ideale wereld konden alle leerlingen op hun maximale vermogen presteren, doordat de hulp vanuit school gewoon heel goed is, maar in die situatie zitten we dus veelal niet (meer).
zondag 21 december 2025 om 18:12
Lady*Voldemort schreef: ↑21-12-2025 17:44In zekere zin is het wel vals spelen natuurlijk, want geheel afhankelijk van het inkomen van de ouders. En dat lijkt me toch niet de bedoeling, dat schoolsucces afhankelijk is van hoeveel geld je ouders te verspijkeren hebben. Aan de andere kant vallen die kinderen uiteindelijk vanzelf wel door de mand, is het niet op het VWO (want daar kunnen ze ook nog doorheen geluzact worden) dan is het wel op de uni.
Toen WillemAlexander afstudeerde werd er gefluisterd dat dat alleen gelukt was met veel begeleiding en individuele hulp, omdat hij eigenlijk niet de intellectuele capaciteiten had voor een universitaire studie.
En ik ben er voor dat we zoveel mogelijk proberen kinderen gelijke kansen te geven, maar ik vind het naïef om te denken dat je een maatschappij kunt bereiken waarin dat 100% het geval is.
Ouders die hun kinderen voorlezen, met ze naar het museum gaan, met ze praten over wat er in de krant staat, ze meenemen naar de bibliotheek, ze aanmoedigen om vragen te stellen over dingen die ze niet begrijpen, geven hun kinderen sowieso al een enorme voorsprong. Ook zonder bijles. Idem dito voor ouders die hun kinderen de sociale codes bijbrengen.
Kinderen van ouders die daar geen tijd voor hebben omdat ze dag en nacht schoonmaken om de huur te betalen, staan ook zonder bijles al op achterstand.
Harba lorifa
zondag 21 december 2025 om 18:27
We zouden op zijn minst kunnen beginnen met het verbieden van al die bijlesbureautjes en spuugdure schooltjes waar ze havo-klanten tegen betaling door het vwo slepen. Kunnen al die mensen die daar geld aan verdienen gewoon weer in het reguliere onderwijs gaan werken, slaan we meerdere vliegen in één klap.Ginevra schreef: ↑21-12-2025 18:12Toen WillemAlexander afstudeerde werd er gefluisterd dat dat alleen gelukt was met veel begeleiding en individuele hulp, omdat hij eigenlijk niet de intellectuele capaciteiten had voor een universitaire studie.
En ik ben er voor dat we zoveel mogelijk proberen kinderen gelijke kansen te geven, maar ik vind het naïef om te denken dat je een maatschappij kunt bereiken waarin dat 100% het geval is.
zondag 21 december 2025 om 19:02
Maar hoe wil je dat verbieden dan? Er is vraag naar, en er is aanbod. Verbied je de officiële bureaus, dan ontstaat er wel een circuit van mensen die het in het geheim doen, of ze noemen het anders. Dan krijgt Lars of Sterre “mentale coaching” maar eigenlijk is het gewoon bijles.Lady*Voldemort schreef: ↑21-12-2025 18:27We zouden op zijn minst kunnen beginnen met het verbieden van al die bijlesbureautjes en spuugdure schooltjes waar ze havo-klanten tegen betaling door het vwo slepen. Kunnen al die mensen die daar geld aan verdienen gewoon weer in het reguliere onderwijs gaan werken, slaan we meerdere vliegen in één klap.
En is het dan ook verboden dat tante Mieke díe wiskundeleraar is haar nichtje even bijspijkert? En als dat mag, mag dan het buurmeisje ook aanschuiven?
Of als papa helpt met de scheikunde omdat hij daar de kennis en de tijd voor heeft, is het dan verboden dat de klasgenootjes ook erbij komen zitten? En is het verboden dat de ouders van die klasgenootjes papa “spontaan” een mooie cadeaubon geven?
Dit soort dingen vindt zijn weg wel. Ik ben het met je eens dat de basis op de scholen op orde moet zijn, maar dan moet daar de energie in gaan zitten. Niet in een bestrijdingsapparaat tegen bijles, dat is verspilde energie.
Harba lorifa
zondag 21 december 2025 om 19:06
Dat is toch geen vergelijk, en dat snap je zelf ook wel. In dat geval kunnen er namelijk ook arme nichtjes of buurmeisjes aanschuiven. Hele andere koek dus.Ginevra schreef: ↑21-12-2025 19:02Maar hoe wil je dat verbieden dan? Er is vraag naar, en er is aanbod. Verbied je de officiële bureaus, dan ontstaat er wel een circuit van mensen die het in het geheim doen, of ze noemen het anders. Dan krijgt Lars of Sterre “mentale coaching” maar eigenlijk is het gewoon bijles.
En is het dan ook verboden dat tante Mieke díe wiskundeleraar is haar nichtje even bijspijkert? En als dat mag, mag dan het buurmeisje ook aanschuiven?
Of als papa helpt met de scheikunde omdat hij daar de kennis en de tijd voor heeft, is het dan verboden dat de klasgenootjes ook erbij komen zitten? En is het verboden dat de ouders van die klasgenootjes papa “spontaan” een mooie cadeaubon geven?
Dit soort dingen vindt zijn weg wel. Ik ben het met je eens dat de basis op de scholen op orde moet zijn, maar dan moet daar de energie in gaan zitten. Niet in een bestrijdingsapparaat tegen bijles, dat is verspilde energie.
zondag 21 december 2025 om 19:26
Lady*Voldemort schreef: ↑21-12-2025 19:06Dat is toch geen vergelijk, en dat snap je zelf ook wel. In dat geval kunnen er namelijk ook arme nichtjes of buurmeisjes aanschuiven. Hele andere koek dus.
Nee, je snapt de implicaties niet van wat ik zeg.
Papa mag zijn kind bijles geven, en buurmeisje schuift aan. Mooi.
Nu wordt bijles verboden. Papa die leraar is geeft zijn kind nog steeds bijles dat mag en dat kun je niet verbieden. En papa laat via mond tot mond reclame doorschemeren dat andere kinderen kunnen aanschuiven, maar dat een cadeaubon op prijs gesteld wordt. Ouders die de hint niet begrijpen geven na een maand een vvv-bon van 25 euro. Dat kind krijgt te horen dat de bijles teveel wordt, en moet stoppen. Ouders die de hint wel begrijpen geven het tarief dat ze nu aan bijles kwijt zijn, in cadeaubonnen of cash aan de papa in kwestie.
Het circuit van papa’s, ooms, buurvrouwen, nichtjes, kennissen etc etc breidt zich uit. Er wordt volop aan keukentafels bijles gegeven, alleen als er vragen over gesteld worden dan is het altijd toevallig zogenaamd een nichtje of een buurkind dat geholpen wordt.
En als je dit onwaarschijnlijk vindt, denk dan eens aan wat er gebeurt in landen waar prostitutie verboden is. Daar zijn massagesalons, onstpanningssalons, sauna’s met extra service etc etc. Waar vraag is, is aanbod.
En je kunt je zeer afvragen of bijles belangrijk genoeg is om een opsporingsapparaat voor op te tuigen. Mensenhandel is dat wel, maar moet je die energie en capaciteit inzetten voor een verbod op wiskundeles en scriptiebegeleiding?
Harba lorifa
zondag 21 december 2025 om 19:36
Arbeidsrecht86 schreef: ↑12-12-2025 15:01plusklas kinderen mogen twee keer per week 2 uur de reguliere les overslaan dus ja kinderen hechten daar veel waarde aan. en ik wil mijn kind op een goed vervolgonderwijs, liefst vwo, want hij wil later dokter worden
zondag 21 december 2025 om 19:45
Grappig dat je nu een vergelijking maakt met prostitutie en mensenhandel. Zo ver zou zelfs ik niet willen gaan
Maar goed, als zo'n verbod ertoe leidt dat al die illegale bijlesgevers er voor de vorm ook een paar niet-betalende kindertjes bij toelaten ben ik al lang tevreden hoor.
zondag 21 december 2025 om 20:44
Schaduwonderwijs is een enorm probleem. Ik ben in elk geval blij dat de loting bij geneeskunde weer terug is, al is dat bitter voor heel sterke leerlingen. Anekdote: een paar jaar geleden, toen er nog een toelatingstoets gedaan moest worden voor lotingsstudies, had ik twee leerlingen in vwo 6. Een meisje uit een laaggeschoolde familie, een jongen uit een rijk gezin. Het meisje was, voor zover je dat kunt zien als simpele lerares, capabeler. De jongen kreeg van zijn ouders een duurbetaalde stoomcursus en slaagde voor de toelatingstoets. Het meisje kreeg van haar ouders een lunch mee, een dikke knuffel en "goed je best doen!" Ze had geen idee wat er op haar afkwam. Ze haalde het niet. Ik begreep van haar zusje dat ze in een winkel werkt nu. De jongen bedacht na zes maanden dat hij geneeskunde toch niet zo leuk vindt. Hij doet nu een andere studie.
En dit was allemaal in Nederland.
En dit was allemaal in Nederland.
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in