Werk & Studie alle pijlers

Gastouder worden

12-09-2018 23:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn baan als helpende in het verzorgings/ verpleeghuis opzeggen. Heb momenteel een 20 urig contract maar draai alleen maar korte diensten van 3,5 uur momenteel. Zit er zeker al een jaar aan te denken om als gastouder aan het werk te gaan. Lekker zelf voor mijn 3 kleine kinderen zorgen en voor nog 1a2 oppaskinderen. Wil graag stabiliteit voor mijn gezin, dat is momenteel niet aanwezig vanwege mijn werk waar het nu heel erg onrustig is wegens de vele veranderingen en gronische personeel tekort. Mijn man heeft een goed inkomen, dus mijn centjes zijn ervoor de extra dingen. Ik heb me aangemeld voor de EHBO voor kinderen. Ik heb al contact gehad met een gastouderbureau, zij zeggen dat je binnen 3 maanden een gezin moet hebben na inschrijving, wie weet hoe dit zit? Heb nu nog geen gezin. Verder woon ik in een wijk met veel kinderen en 2 basisscholen (naast elkaar). Wie kan mij nog wat tips geven.
Momenteel gaan mijn kinderen naar een gastouder maar heb dit nog niet besproken net haar omdat ik nog geen definitief besluit heb genomen en wil ook niet onnodige onrust veroorzaken.
Tsja, ik zou er niet voor kiezen mijn kind bij een gastouder te zetten die al drie eigen kinderen thuis heeft. Voor mijn gevoel zouden eigen kinderen dan toch voor gaan, en zou mijn kind de vreemde eend in de bijt zijn. Misschien is het anders als er 1 eigen kind is en meerdere oppaskinderen, maar hier is de verhouding uit balans vind ik.

Betekent dat ook dat een eventueel oppaskind mee moet om een of meer van jouw kinderen van school te halen? Misschien kun je een klasgenootje van een van je kinderen opvangen?
Pulcher schreef:
13-09-2018 02:56
Tsja, ik zou er niet voor kiezen mijn kind bij een gastouder te zetten die al drie eigen kinderen thuis heeft. Voor mijn gevoel zouden eigen kinderen dan toch voor gaan, en zou mijn kind de vreemde eend in de bijt zijn. Misschien is het anders als er 1 eigen kind is en meerdere oppaskinderen, maar hier is de verhouding uit balans vind ik.
Dit dus. Mijn gastouder had 2 eigen jonge kinderen en daar kies ik nooit meer voor.

Die gastouder heeft trouwens zelfde soort achtergrond en gaat nu 1,5 jaar later toch weer deels de ouderzorg in want was niet zaligmakend.
ik zou mijn kind ook niet brengen naar een gastouder waar 3 eigen kinderen thuis zijn. Dan krijg ik meer het gevoel dat de moeder lekker thuis wil blijven, maar er toch wat geld moet binnenkomen dus nog maar 1/2 kindjes erbij neemt zodat ze nog wat verdient.
" Mijn man heeft een goed inkomen, dus mijn centjes zijn ervoor de extra dingen."

Centjes?? Really??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Eens met de voorgaande.
Mijn dochter gaat naar een gastouder maar zij is dat al jaren en haar eigen kinderen zijn al volwassen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Voor de ouders is dit een typisch voorbeeld van een onthaalouder die dit puur doet voor het geld en het gemak van haar eigen gezin, niet omdat ze dolgraag met kinderen werkt.
Nouschi schreef:
13-09-2018 08:15
" Mijn man heeft een goed inkomen, dus mijn centjes zijn ervoor de extra dingen."

Centjes?? Really??

Past wel in mijn plaatje van veel gastouders.

Zag je ook gronisch? :facepalm:
Hoe klein zijn jouw kinderen?
Star² schreef:
13-09-2018 08:42
Past wel in mijn plaatje van veel gastouders.

Zag je ook gronisch? :facepalm:
Uiteraard :biggrin:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:

Centjes?? Really??
Nou zeg :rofl: Wat een lol.
Serieus: To, hoe oud zijn je kinderen?
Apatura schreef:
Eens met de voorgaande.
Mijn dochter gaat naar een gastouder maar zij is dat al jaren en haar eigen kinderen zijn al volwassen.

Mijne gingen naar iemand met puberdochters die het heerlijk vonden om met de peuters te tutten.
Haar dochters speelden met de kinderen, zongen liedjes etc.
Maar de eigenlijke zorgtaken nam de gastouder wel op zich, daar was ze heel strikt in en dat vond ik wel fijn.

Iemand met 3 eigen kleine kinderen zou ook niet mijn voorkeur wegdragen.

En inderdaad, centjes, dat klinkt als een baantje of een bedrijfje.
TO, als jij jezelf niet au serieux neemt, dan doen anderen dat ook niet.

Gronisch had ik gezien maar val ik weer minder over: van een gastouder verwacht ik dat ze goed voor mijn kinderen zorgt, niet dat ze ze leert lezen en schrijven.
Als de juf in de lagere school zoiets zou schrijven zou ik dat wel erg vinden.
Je kunt gastouder worden bij een gezin aan huis. Dan verdien je een uurtarief en draag je zorg voor andermans kinderen zonder afleiding, zoals gastouderschap hoort. Dit kan tot 3 dagen in de week bij één gezin. Dat is al snel 30 uur per week, want lange werkdagen. Je hebt dan een stabiel inkomen en regelmaat.

Kinderen in je eigen gezin schuiven 'omdat het zo makkelijk verdiend is', is niet wat gastouder zijn zou moeten inhouden.
Hips, hopsakee en pierlala.
Ik zou überhaupt mijn kind niet bij een gastouder zetten. Al helemaal niet bij eentje die zelf kleine kids heeft. Enge verhalen die je daar in toenemende mate over hoort. Lekker zonder toezicht hun gangetje gaan. Nee dankje.
Onze gastouder heeft zelf twee kleine kinderen, eentje gaat al naar school. Ik heb daar zelf nooit problemen ingezien omdat ik zie dat zij ze niet voortrekt ofzo. Ik merk ook dat ze door haar eigen kind, die gehaald moet worden van school, in een bepaald ritme zit en dat past goed bij ons kind.
Maar wij vinden wel dat zij het serieus moet nemen, dus afspraak is afspraak en als ze over centjes zou beginnen ieuwwww.
Dus denk goed na: zie jij het zitten andere kinderen op te vangen in je eigen huis, administratie te moeten doen, aan te passen aan wensen van andere ouders, je eigen kinderen niet voor te trekken en niet zomaar een dagje niet te kunnen gaan werken.
Lachattenoir schreef:
13-09-2018 10:38
Ik zou überhaupt mijn kind niet bij een gastouder zetten. Al helemaal niet bij eentje die zelf kleine kids heeft. Enge verhalen die je daar in toenemende mate over hoort. Lekker zonder toezicht hun gangetje gaan. Nee dankje.
Ben benieuwd wat voor enge verhalen jij hoort dan...

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van een gastouder, maar ik heb kennissen die gastouder zijn. En die zijn allebei lang en breed uit de kleine kinderen. Ik zou op zich niet zo'n probleem hebben met 1 eigen kind van gastouder en dan een aantal gastkinderen erbij, maar 3 kids zou me teveel zijn.
Ik heb bij mijn beide kinderen tot volle tevredenheid gebruik gemaakt van een GO.
Mijn gastouder had, toen we begonnen met onze oudste dochter, al grotere kinderen. Haar jongste dochter was toen al 10 en ging zelf naar school. Nu is die dochter 17 en komt ze weleens opppassen op onze kinderen. Mijn dochters zijn dol op haar ! (en ook dol op de GO, ze zien haar nog steeds regelmatig en zij is een belangrijk figuur in hun leven)

Een aantal vragen die je jezelf zou kunnen stellen :
- als je een baby hebt, hoe ga je het dan doen met halen/brengen van jouw kinderen op school? Of laat je je eigen kinderen op de overblijf en BSO? (ik als ouder zou het niet leuk vinden als mijn baby 4x per dag meegesleept moet worden van en naar een school)
- is er veel vraag naar GOs in jouw omgeving? Je bent een beginner en je hebt al 3 kleine kinderen van jezelf, voor mij als ouder zou dat echt een no-go zijn en ik zou je eigenlijk alleen maar in dienst nemen als er geen enkele andere optie zou zijn (sorry voor de harde woorden! dit is alleen mijn mening)
- voor welke dagen wil je opvang verzorgen? Wil je ook 's avonds en 's nachts of onregelmatig? Of moeten alle kindjes om 18u weg zijn omdat jij en je gezin hun privacy wilt?
- Zie je het zitten elke dag je 3 eigen kinderen + nog 2 extra baby's/kinderen? lijkt me aardig druk ;-) maar goed, de meeste GO doen dat natuurlijk zonder problemen.
- Hoe ga je het regelen/oplossen als er ruzies/conflicten ontstaan tussen je eigen kinderen en oppaskindjes?
- Kan je omgaan met kritiek van ouders als je volgens hen niet goed genoeg voor hun bloedjes zorgt?
- werk je tijdens schoolvakanties?

Succes met het maken van een beslissing!
Hoe los je het op als een van je eigen kinderen ziek is met waterpokken oid.?
Is je huis ingericht op 5 kindjes? Je geeft aan dat je "lekker zelf voor je eigen kinderen gaat zorgen en er nog 1 a 2 oppaskindjes bijneemt'. besef je wel dat dat echt werk is? Dus structuur in de dagindeling, ook samen knutselen, liedjes zingen, bezoekje speeltuin en kinderboerderij ed.? Als de kinderen nog klein zijn dan is dat met 5 kinderen echt een hele uitdaging hoor. Gastouderschap wordt vaak onderschat door mensen die het net als jij "erbij" willen doen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Ik ben gastouder, momenteel heb ik 10 kinderen in mijn opvang. (nee niet allemaal tegelijk gelukkig! ;-) )

Ik heb zelf ook 2 kinderen, inmiddels 10 en 12 jaar oud. Ik ben nu 8 jaar gastouder en toen waren mijn eigen kinderen nog kleiner. (toen had ik 2 gastkindjes en een vaste baan er naast, nu fulltime gastouder)

Het is te combineren maar je moet daar wel goede afspraken over maken. Mijn oudste zat bijvoorbeeld op streetdance, en dan moesten de 2 gastkinderen mee met halen en brengen. Dat vonden de ouders geen probleem, en de kinderen ook niet. Let er ook op dat je straks (of nu al?) moet brengen en halen van school, en dat is knap lastig met 5 kinderen onder de 6 (als voorbeeld)

Je moet je wel realiseren dat het niet 'lekker even voor erbij ' is. Ouders verwachten (terecht!) een professionele en stabiele opvang. Dus jij kunt niet zeggen 'sorry ik kan morgen niet oppassen want Pietje heeft een feestje'. Dan zul je daaromheen moeten plannen.

Hoe oud zijn je eigen kinderen? Er zijn limieten gesteld aan het maximaal aantal kinderen wat je mag opvangen. Zoveel baby's, zoveel onder de 4 en zoveel totaal (weet het zo even niet uit mijn hoofd)

Voordat je mag starten moet je huis gekeurd zijn door de GGD, daarna krijg je je LRKP-nummer, en dan mag de opvang beginnen.

Realiseer je ook dat je in geval van ziekte, vrije dagen en vakanties dus geen inkomen uit de gastouderopvang hebt. Zet ook ongeveer 1/3 van je verdiensten opzij, want je wordt bruto uitbetaald en moet daar volgend jaar aangifte van doen bij de belasting.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Misschien heb je nog wat aan deze link?

https://www.kennisnetwerkgastouderopvan ... KNGO-4.pdf

En heb je de goede diploma's om gastouder te worden?
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Wat een stelletje kleuters zitten er op dit forum zeg. Gewoon zielig!! Op een paar na dan.
Sonnemaatje bedankt!!
Nouja zeg! Ik zie alleen goede adviezen.. als er alleen hier al zo veel mensen zo denken, dan is dat iets om over na te denken toch? Om nou meteen alle meningen die tegen je ingaan als kinderachtig te bestempelen.. ik zou blij zijn geweest met dit marktonderzoek!
Margha schreef:
13-09-2018 23:57
Wat een stelletje kleuters zitten er op dit forum zeg. Gewoon zielig!! Op een paar na dan.
Que? Omdat we onze mening geven zijn wij kleuters?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven