Gastouder worden
woensdag 12 september 2018 om 23:08
Ik wil mijn baan als helpende in het verzorgings/ verpleeghuis opzeggen. Heb momenteel een 20 urig contract maar draai alleen maar korte diensten van 3,5 uur momenteel. Zit er zeker al een jaar aan te denken om als gastouder aan het werk te gaan. Lekker zelf voor mijn 3 kleine kinderen zorgen en voor nog 1a2 oppaskinderen. Wil graag stabiliteit voor mijn gezin, dat is momenteel niet aanwezig vanwege mijn werk waar het nu heel erg onrustig is wegens de vele veranderingen en gronische personeel tekort. Mijn man heeft een goed inkomen, dus mijn centjes zijn ervoor de extra dingen. Ik heb me aangemeld voor de EHBO voor kinderen. Ik heb al contact gehad met een gastouderbureau, zij zeggen dat je binnen 3 maanden een gezin moet hebben na inschrijving, wie weet hoe dit zit? Heb nu nog geen gezin. Verder woon ik in een wijk met veel kinderen en 2 basisscholen (naast elkaar). Wie kan mij nog wat tips geven.
Momenteel gaan mijn kinderen naar een gastouder maar heb dit nog niet besproken net haar omdat ik nog geen definitief besluit heb genomen en wil ook niet onnodige onrust veroorzaken.
Momenteel gaan mijn kinderen naar een gastouder maar heb dit nog niet besproken net haar omdat ik nog geen definitief besluit heb genomen en wil ook niet onnodige onrust veroorzaken.

vrijdag 14 september 2018 om 06:07

vrijdag 14 september 2018 om 08:31
DIT is de enige kinderachtige reactie die ik zie.
Als je thuis wil zijn met je kinderen, doe dat dan. Maar neem er geen gastkinderen bij onder mom van makkelijk verdienen.
Kun je niet kijken naar werken in weekend als je man thuis is bijvoorbeeld? Met 1 gastkindje zit je aan euro of 50 inkomen per dag. Kun je net zo goed 1 zaterdag werken ipv 2 dagen kind opvangen.
vrijdag 14 september 2018 om 08:37
vrijdag 14 september 2018 om 09:56
Nou nee ik heb het over de mensen die alleen op de taalfouten reageren of commentaar hebben over het woord centjes en verder geen zinnig woord over mijn vraag kunnen zeggen. Dacht dat dit een forum was om mekaar te helpen maar soms lijkt het meer op lekker anoniem pesten. Maar goed is dan ook gelijk de laatste keer dat ik hier een vraag open.

vrijdag 14 september 2018 om 10:18
Margha schreef: ↑14-09-2018 09:56Nou nee, ik heb het over de mensen die alleen op de taalfouten reageren of commentaar hebben over het woord centjes, en verder geen zinnig woord over mijn vraag kunnen zeggen. Dacht dat dit een forum was om mekaar (elkaar)te helpen, maar soms lijkt het meer op lekker anoniem pesten. Maar goed is dan ook gelijk de laatste keer dat ik hier een vraag open (stel).

Ik geef het toe, ik ben een kleuter.

vrijdag 14 september 2018 om 11:32
To, negeer dat wat niet over de inhoud gaat. Bedank hen voor het wijze op een schrijffout op een spelfout. Alleen maar leerzaam. En richt je echt op degene die je inhoudelijk antwoord geven. Jammer dat je dat niet doet.
Qua inhoud van je op.
Onze gastouder heeft 2 kinderen. Toen ik daar startte met de jongste waren haar meiden 2 en 3. Het is zo onwijs leuk geweest voor mijn dochter. Haar meiden en mijn dochter zijn echt vriendinnetjes geworden. Als dochter er nu nog eens komt, zorgt haar jongste dat ze ook thuis is, want samen spelen. Ook de jongens zijn er altijd thuis geweest.
Brengen en halen, ruzies en dat soort dingen zijn voor mij als moeder nooit een punt geweest. Ik koos voor een vervangende thuissituatie, en daar hoort halen en brengen ook bij. De jongens moeten thuis ook rekening houden met wat hun zus nodig heeft.
Maar, als ik opvang nodig had en mijn go over haar grens heen ging qua aantallen, waren het vaak haar eigen meiden die ergens anders heen gingen, want je wil voor de ouders een betrouwbare go zijn. Ze kon weinig huishouden doen, want boekjes lezen, puzzelen, knutselen (ook met kleintjes in de buurt). Iedereen iets bieden wat op niveau is, speeltuintjes, wandelingen en continu toezicht op meerdere kinderen. Tegelijk zorgen dat je huis niet overhoop is als ouders hun kind komen halen, ook niet als ze er een uur eerder zijn.
Zou mijn ding niet zijn, ik ben dol op kinderen, maar de werksfeer voor mezelf hebben altijd in huis. Lijkt mij lastig.
Qua inhoud van je op.
Onze gastouder heeft 2 kinderen. Toen ik daar startte met de jongste waren haar meiden 2 en 3. Het is zo onwijs leuk geweest voor mijn dochter. Haar meiden en mijn dochter zijn echt vriendinnetjes geworden. Als dochter er nu nog eens komt, zorgt haar jongste dat ze ook thuis is, want samen spelen. Ook de jongens zijn er altijd thuis geweest.
Brengen en halen, ruzies en dat soort dingen zijn voor mij als moeder nooit een punt geweest. Ik koos voor een vervangende thuissituatie, en daar hoort halen en brengen ook bij. De jongens moeten thuis ook rekening houden met wat hun zus nodig heeft.
Maar, als ik opvang nodig had en mijn go over haar grens heen ging qua aantallen, waren het vaak haar eigen meiden die ergens anders heen gingen, want je wil voor de ouders een betrouwbare go zijn. Ze kon weinig huishouden doen, want boekjes lezen, puzzelen, knutselen (ook met kleintjes in de buurt). Iedereen iets bieden wat op niveau is, speeltuintjes, wandelingen en continu toezicht op meerdere kinderen. Tegelijk zorgen dat je huis niet overhoop is als ouders hun kind komen halen, ook niet als ze er een uur eerder zijn.
Zou mijn ding niet zijn, ik ben dol op kinderen, maar de werksfeer voor mezelf hebben altijd in huis. Lijkt mij lastig.
vrijdag 14 september 2018 om 12:04
sleutelhuis schreef: ↑14-09-2018 11:32
Maar, als ik opvang nodig had en mijn go over haar grens heen ging qua aantallen, waren het vaak haar eigen meiden die ergens anders heen gingen,
Whut? Haar eigen kinderen gingen elders zodat zij op iemand anders' kinderen kon passen?
Lijkt me dat dat net niet de bedoeling is van TO.

vrijdag 14 september 2018 om 12:54
Was in basis ook niet de bedoeling van mijn gastouder. Maar door de flexibele contracten die zij had en dat ze ouders wel zekerheid wilde bieden, kwam het wel eens voor dat ze haar meiden ergens anders bracht of liet spelen.
Ik moet mijn kinderen ook naar een ander brengen om te kunnen werken. Zo gek vind ik dat niet hoor.
Ik moet mijn kinderen ook naar een ander brengen om te kunnen werken. Zo gek vind ik dat niet hoor.

vrijdag 14 september 2018 om 13:28
mijn buurvrouw is gastouder en ze zegt het zwaarder te vinden dan ze bedacht had. ze heeft geen jonge kids, wel 2 tienerdochters.
wat zij moeilijk vind is dat ze niet zomaar op vakantie kan of een lang weekendje weg zit er vaak niet in want je moet rekening houden met de planning van 4 of 5 verschillende ouders. Ze heeft ook de hele dag geen rust, zit hele dagen binnen vanaf 06.30 tot 18.30. dit zijn extreem lange dagen!
daarnaast heeft ze te maken met ouders die zich niet aan hun afspraken houden qua tijden. het is vaak moeilijker om op je strepen te staan als het je eigen bedrijfje is en je ook afhankelijk bent van de centen. daarnaast heeft ze ook weleens te maken met ouders die niet (op tijd) betalen. dus bereid je daar ook vast mentaal voor. je zal dan incassobureaus ed moeten inschakelen.
ik denk dat je het veels te rooskleurig ziet TO. Gastouder zijn is best moeilijk en vergt een hoop flexibiliteit, geduld en structuur. gezien je OP denk ik dat je je rust in dit vak helaas niet zal vinden.
wat zij moeilijk vind is dat ze niet zomaar op vakantie kan of een lang weekendje weg zit er vaak niet in want je moet rekening houden met de planning van 4 of 5 verschillende ouders. Ze heeft ook de hele dag geen rust, zit hele dagen binnen vanaf 06.30 tot 18.30. dit zijn extreem lange dagen!
daarnaast heeft ze te maken met ouders die zich niet aan hun afspraken houden qua tijden. het is vaak moeilijker om op je strepen te staan als het je eigen bedrijfje is en je ook afhankelijk bent van de centen. daarnaast heeft ze ook weleens te maken met ouders die niet (op tijd) betalen. dus bereid je daar ook vast mentaal voor. je zal dan incassobureaus ed moeten inschakelen.
ik denk dat je het veels te rooskleurig ziet TO. Gastouder zijn is best moeilijk en vergt een hoop flexibiliteit, geduld en structuur. gezien je OP denk ik dat je je rust in dit vak helaas niet zal vinden.
vrijdag 14 september 2018 om 13:34
zaterdag 22 september 2018 om 22:50
Gastouder zijn is inderdaad zwaar werk af en toe.
De arrogante instelling van sommige ouders, gastouderbureau's die niet deugen, kinderen die moeilijk gedrag vertonen, je eigen kinderen erbij.
Ik zou niet teveel gezinnen nemen. Begin met 1 en zie hoe dat loopt. En een supergoed contract opstellen van te voren. Bedenk wanneer je wil werken, wat te doen met opzegtermijn etc.
De arrogante instelling van sommige ouders, gastouderbureau's die niet deugen, kinderen die moeilijk gedrag vertonen, je eigen kinderen erbij.
Ik zou niet teveel gezinnen nemen. Begin met 1 en zie hoe dat loopt. En een supergoed contract opstellen van te voren. Bedenk wanneer je wil werken, wat te doen met opzegtermijn etc.