Werk & Studie alle pijlers

Geneeskunde studeren met autisme

04-08-2024 15:44 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo forumleden van de V!VA,

Aankomend schooljaar zit ik in mijn laatste jaar van het vwo. Ik wil graag geneeskunde studeren omdat ik een grote interesse heb in het menselijk lichaam en ziektes, en omdat ik patiënten wil helpen door hun pijn te verlichten en hun gezondheid te verbeteren. Het is algemeen bekend dat artsen een stressvol leven hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat elke baan op zijn eigen manier stressvol kan zijn.

Een probleem waar ik tegenaan loop, is dat mijn vader het geen verstandig idee vindt dat ik geneeskunde ga studeren. Ik ben autistisch, en ik denk dat dit een belangrijke reden is voor zijn bezorgdheid. Hij wijst vaak naar de vriendin van mijn broer, die geneeskunde studeert en erg empathisch is, en stelt dat zij daarom geschikt is voor het vak. Ik heb het gevoel dat mijn vader denkt dat ik niet empathisch genoeg ben, terwijl ik juist heel veel empathie voel. Ik vind het alleen moeilijk om dat te uiten, maar de emoties zijn er zeker. In feite ben ik vaak eerder over-empathisch dan onder-empathisch. Mijn interesse in dit vakgebied is enorm groot.

Ik vermoed dat sommige mensen me zouden aanraden om biomedische wetenschappen te studeren. Hoewel ik hier al naar heb gekeken, lijkt het me minder passend omdat je daarbij voornamelijk onderzoek doet. Als ik geneeskunde studeer, kan ik altijd nog kiezen voor een onderzoeksrichting, maar ik zou ook graag in contact staan met patiënten en andere medische professionals.

Ik ben me ervan bewust dat ik soms wat ongemakkelijk kan zijn en vaak niet weet wat ik moet zeggen. Small talk ligt me niet goed, en ik heb moeite met lawaai. Ik heb ook behoefte aan structuur, want als ik niet weet wat ik moet doen, loop ik vast. Soms flapper ik met mijn handen als ik iets leuk vind of als ik overprikkeld raak, en ik knijp soms hard in mijn handen. Ik weet niet of dit als vreemd wordt gezien als ik dat zou doen als dokter.

Zijn er hier artsen die hun mening willen delen en wellicht advies voor mij hebben? Als je geen arts bent, mag je natuurlijk ook je mening delen! :)

Met vriendelijke groeten,
Dexter
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken artsen met autisme, dus dat het per definitie niet kan is niet waar.

Je zal misschien tijdens de coschappen ontdekken dat een bepaalde functie of omgeving niet bij je past en andere wel. Maar daar zijn coschappen ook voor bedoeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
14-08-2024 18:16
Ik ken artsen met autisme, dus dat het per definitie niet kan is niet waar.

Je zal misschien tijdens de coschappen ontdekken dat een bepaalde functie of omgeving niet bij je past en andere wel. Maar daar zijn coschappen ook voor bedoeld.
Er geldt wel: je kunt zakken voor een coschap. Dan mag je die eenmaal herkansen. Zak je weer voor datzelfde coschap dan is het exit, geen diploma en word je dus geen arts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
14-08-2024 20:18
Er geldt wel: je kunt zakken voor een coschap. Dan mag je die eenmaal herkansen. Zak je weer voor datzelfde coschap dan is het exit, geen diploma en word je dus geen arts.
Komt het regelmatig voor dat studenten hierdoor hun diploma niet behalen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dexter schreef:
14-08-2024 20:37
Komt het regelmatig voor dat studenten hierdoor hun diploma niet behalen?
Dat zou ik bij de open dag vragen.

Het is een studie. Voor elk onderdeel van elke studie kun je zakken.

Maar je wordt wel begeleidt en je hebt nog een paar jaar om meer over jezelf te leren.

Hierdoor ga je leren hoe co-schappen er echt uitzien en hoe je om kunt gaan met aspecten van de co-schappen die je uitdagend lijken.

Niet aan een studie geneeskunde beginnen, omdat je nu nog geen scenario kunt schrijven hoe je je co-schappen gaat aanpakken is paniekvoetbal.

Je bent 17, je ontwikkelt momenteel zo ontzettend hard. Jij bent over 5 jaar een heel ander mens. Nog steeds een mens met autisme, maar ook jouw autisme is niet in steen gehouwen. Je kunt meer en minder last krijgen van symptomen.

Je kunt leren hoe je met bepaalde symptomen beter om kunt gaan. Je kunt leren goed voor je fysieke en mentale welzijn te zorgen waardoor je minder last hebt van je symptomen.

Ga ervoor jongen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
14-08-2024 20:49
Dat zou ik bij de open dag vragen.

Het is een studie. Voor elk onderdeel van elke studie kun je zakken.
Bij de meeste studies kan je dat onderdeel dan zo vaak overdoen als je wilt, volgend jaar weer een kans. Bij geneeskunde is het: 2x coschap niet halen = einde oefening. Dat is het grote verschil.

Ik weet niet hoe vaak dat gebeurt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven