Werk & Studie alle pijlers

Gewichtsconsulente

26-08-2010 08:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen...

Ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die de opleiding gewichtsconsulente hebben gedaan en/of mensen die werken als gewichtsconsulente.

Ik zit er aan te denken om deze studie te gaan doen, maar ben benieuwd wat ervaringsdeskundigen hiervan vinden en wat voor werk zij nu doen, nu ze dit diploma hebben.

(En ja ik was ook degene die vroeg naar ervaringen als bewegingsconsulente, volgens mij was ik toen een beetje aan het dromen, want ik bedoelde gewichtsconsulente...
Ik zou Sonja Bakker even bellen als ik jou was.
hai flo, ik reageer later even wat langer, ben nu aan het werk.
@ Elynn: Heb jij haar nummer voor me?
0229 - 544648
Volg het met interesse! Ben me ook aan het oriënteren op deze opleiding (proefles / wie geeft de opleiding en bij wie is deze ook erkend enz.).
Dit heb je gisteren toch ook al geopend?
Ik denk dat ik maar eens geld ga verdienen met mijn gezonde verstand.
Een gewichtsconsulente is iemand die 'met gezond verstand' mensen die normaal gezond zijn helpt bij het afvallen. Met een gezond dieet (dus géén Sonja Bakker!) en normaal eten. Dus geen bizarre dingen die niemand volhoudt.

Lijkt me dus een manier om geld te verdienen met je gezonde verstand!
Geknipt en geplakt van Sonja's site:

Gewichtsconsulente Sonja Bakker B.V.
@ Hermes:

(En ja ik was ook degene die vroeg naar ervaringen als bewegingsconsulente, volgens mij was ik toen een beetje aan het dromen, want ik bedoelde gewichtsconsulente... ;-)[/quote]

Dus klopt bijna helemaal, maar dat had ik al aangegeven..
Sorry, ik zal ophouden met ouwehoeren en semi-kritisch doen.

Bij de term gewichtsconsulente gaan mijn nekharen rechtovereind staan, want met een vrij korte LOI-cursus doe je nooit zoveel kennis en vaardigheden op als bij een HBO-opleiding Voeding & Diëtiek. Maar goed, dat wil niet zeggen dat er geen gewichtsconsulenten zijn die goed werk verrichten.

Flo, ik hoop dat je zinvolle reacties krijgt en de cursus kritisch onder de loep neemt. Succes
@Elynn: je hebt helemaal gelijk wat de HBO betreft. Daarom mag een gewichtsconsulent ook alleen mensen die verder gezond zijn adviseren bij afvallen. Een diëtist kan ook mensen helpen die diabetes hebben, allergiën enz. Maar ook mensen die gezond zijn en af willen vallen hebben soms een steuntje in de rug nodig. Je bent er zelf bij als je ondanks die beperking toch mensen gaat adviseren die wel (lichamelijke / geestelijke) problemen hebben. Maar ja, prutsers heb je overal (ook bij HBO-opgeleide diëtisten).
Hoi Flo,

ik heb zelf Basisdiploma Voedingsleer gehaald en daarna ben ik begonnen met de cursus Gewichtsconsulente.

De laatste cursus heb ik niet afgemaakt omdat ik aan de HBO Voeding en Dietetiek ben begonnen.

Beide cursussen vond ik erg leuk om te doen. Wel vin dik de kennis die je opdoet erg beperkt. Ik heb ze gedaan als een soort voorbereiding op Voeding en Dietetiek, aangezien ik niet meteen met deze opleiding kon beginnen.

Als gewichtsconsulente mag je alleen gezonde volwassenen met een BMI tussen de 20 en 30 begeleiden. Mensen die een ziekte hebben, kinderen, obesitas etc moeten allemaal naar een dietiste verwezen worden. Vandaar dat ik de HBO opleiding vele malen interessanter vind. Je doet hier ook veel meer kennis op

Tijdens het eerste blok van het eerste jaar had ik nog iets aan mijn voorkennis, daarna niet meer.

Het is wel een ontzettend leuk vakgebied, valt heel veel over te leren. Zoals een ander al zei, je moet gewoon binnen je eigen kunnen blijven en inderdaad alleen gezonde mensen adviezen geven.

Succes met je keuze
Google rond naar mensen die gewichtsconsulente zijn en stel je vragen per mail of telefoon. Mensen met een onderneming willen er vaak over praten.

Je zult zien dat je op die manier er een helder beeld van krijg.
wat wil je ermee?

Het is namelijk niks, voor een goed voedingsadvies ga je naar een diëtist (academisch geschoold) of een HBO'er niet naar iemand met een flutcursusje
@ studiez: Dank je wel voor je reactie! Daar kan ik wat mee...

Ik was me al een tijdje aan het oriënteren, maar ik vind de mening van een 'ervaringsdeskundige' wel net zo informatief als alle feiten op papier...Het lijkt mij ook een interessant onderwerp, maar als je er echt heel weinig mee kan, dan vind ik dat zonde van mijn tijd, wellicht is Voeding en Dietiek dan ook wat voor mij...Ga ik me daar maar eens op oriënteren..

@ meds: Ik begrijp dat jij de (flut)cursus ook gedaan hebt? Vervelend voor je dat het niks was, maar bedankt dat je duidelijk aangeeft dat het zonde van mijn tijd is...
diëtistes zijn hbo-ers Meds.
Ha Flo,

Wat wil je er zelf uiteindelijk mee?

Wil je alleen mensen met overgewicht adviseren of is je interesse in voeding breder dan dat?

Mocht je meer interesse hebben dan in afslanken alleen, zou ik eens naar Voeding en Dietetiek gaan kijken. Je zal merken dat afslanken maar een klein deel van de opleiding beslaat. Er wordt veel medsiche kennis in gegeven en de daaruit volgende voedingsadvizen.

Dietiste is inderdaad HBO niveau.

Succes!
quote:Wintermuts schreef op 30 augustus 2010 @ 16:58:

diëtistes zijn hbo-ers Meds.je hebt ook WO diëtisten/ voedingsdeskundigen
in ieder geval is het niet iets wat je met een cursusje leert
quote:meds schreef op 30 augustus 2010 @ 23:59:

[...]

je hebt ook WO diëtisten/ voedingsdeskundigen

Kan, dan hebben ze na de opleiding Voeding en Dietetiek nog verder gestudeerd. Bv Voedings en Gezondheid in Wageningen, dan ben je voedingswetenschapper.

Maar Dietist/Voedingsdeskundige ben je na het behalen van je HBO-diploma voeding.

http://www.youchooz.nl

Aan deze site heb ik erg veel gehad toen ik een keuze wilde maken. Er staat erg veel info over zowel de opleiding als het beroep. Ook kan je er mailen met dietisten en een paar gewichtsconsulenten om hun ervaringen/meningen te horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven