Grensoverschrijdend
woensdag 10 september 2025 om 14:21
Niet gedacht dat ik ooit een topic zou openen met deze titel...ivm herkennen wel een andere nick maar al jaren actief hier.
Ik ben best pittig qua weerwoord maar nu herken ik mijzelf niet. Ik kan goed tegen seksueel getinte grappen. Ff lachen en weer door, maar ik merk dat er nu iets blijft kleven.
Een interim, die hoogstwaarschijnlijk voor langere tijd, op mijn afdeling komt werken is voor mij de grens over gegaan. Ik ga hem administratief ondersteunen dat maakt dat ik hem niet kan ontwijken.
Vanaf dag 1 is hij te aardig...daar kan ik doorheen kijken, maar nu maakt hij opmerkingen over mijn uiterlijk, dat ik ern lekker lijf heb? En ik laat het dus compleet over mij heen komen...ik lach er om en later denk ik huh? Daarna weer door met mijn werk. Maar nu...de dag erna zit het in mijn hoofd. Waarom reageer ik hier niet alert op, waarom laat ik het gebeuren. Ik heb hem al eens aangesproken over iets en dan zegt hij sorry, maar hij verandert niet. Het is een interim die keigoed is in de taak die hij heeft gekregen maar bij mij een enorme grens over gaat.
En dan moet ik voor hem gaan werken. Mijn respect voor hem ligt in de prullenbak en ik ben er gewoon emotioneel onder. Ik heb echt een wat the fuck moment. Ik dacht dat ik veel kon hebben, maar het heeft mij nu bij de poten.
Ergens denk ik stel je niet aan, maar anderzins denk ik..hoe ga ik het gesprek aan. Hij zegt sorry en gaat weer door. Hij is goed in zijn werk en is belangrijker voor de organisatie dan ik.
Iemand tips hoe ik dit uit mijn gestel krijg? Dat ik professioneel met hem kan werken zonder mijn emoties parten te laten spelen?
Ik ben best pittig qua weerwoord maar nu herken ik mijzelf niet. Ik kan goed tegen seksueel getinte grappen. Ff lachen en weer door, maar ik merk dat er nu iets blijft kleven.
Een interim, die hoogstwaarschijnlijk voor langere tijd, op mijn afdeling komt werken is voor mij de grens over gegaan. Ik ga hem administratief ondersteunen dat maakt dat ik hem niet kan ontwijken.
Vanaf dag 1 is hij te aardig...daar kan ik doorheen kijken, maar nu maakt hij opmerkingen over mijn uiterlijk, dat ik ern lekker lijf heb? En ik laat het dus compleet over mij heen komen...ik lach er om en later denk ik huh? Daarna weer door met mijn werk. Maar nu...de dag erna zit het in mijn hoofd. Waarom reageer ik hier niet alert op, waarom laat ik het gebeuren. Ik heb hem al eens aangesproken over iets en dan zegt hij sorry, maar hij verandert niet. Het is een interim die keigoed is in de taak die hij heeft gekregen maar bij mij een enorme grens over gaat.
En dan moet ik voor hem gaan werken. Mijn respect voor hem ligt in de prullenbak en ik ben er gewoon emotioneel onder. Ik heb echt een wat the fuck moment. Ik dacht dat ik veel kon hebben, maar het heeft mij nu bij de poten.
Ergens denk ik stel je niet aan, maar anderzins denk ik..hoe ga ik het gesprek aan. Hij zegt sorry en gaat weer door. Hij is goed in zijn werk en is belangrijker voor de organisatie dan ik.
Iemand tips hoe ik dit uit mijn gestel krijg? Dat ik professioneel met hem kan werken zonder mijn emoties parten te laten spelen?
woensdag 10 september 2025 om 19:07
Jij hebt een vast contract, hij niet. En interimmers zijn overal te vinden. Dst hij een hogere functie heeft dan jij en goed is in zijn werk (kennelijk niet zo goed om de collega's waar hij direct mee samen werkt veilig te laten voelen...) zegt niet dat hij belangrijker is dan jij.
Is hij ook je lg? En zo nee: vertrouw jij je lg? Maak er melding van!
Is hij ook je lg? En zo nee: vertrouw jij je lg? Maak er melding van!
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
woensdag 10 september 2025 om 19:34
woensdag 10 september 2025 om 19:39
woensdag 10 september 2025 om 19:59
O, ik zou daar niet op wachten hoor. De man is al buiten zijn boekje gegaan, dus ik zou geen kansen meer weggeven. Toen ik jong was, schoot ik ook altijd in de freeze-stand bij seksueel overschrijdend gedrag. Ik had o.a. een directeur die aan me zat, aanranding dus. Nooit wat van durven zeggen.
In mijn laatste baan had ik een collega die vijfentwintig jaar jonger was dan ik, zij was ook slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ze durfde er niks van te zeggen, maar is naar mij toegekomen. In tranen vertelde ze wat er aan de hand was. Ik ben niet eens naar HR gegaan, maar direct naar de directeur gestapt. Na een (kort) intern onderzoek kon meneer zijn biezen pakken.
TO, hierboven werd de tip gegeven om samen met jouw collega/getuige naar HR te stappen. Doe dat alsjeblieft, of naar de vertrouwenspersoon. En die vent is niet belangrijk voor het bedrijf. Iedereen is vervangbaar, zeker een interim.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
woensdag 10 september 2025 om 20:15
woensdag 10 september 2025 om 21:13
Als in: dus morgen zeggen dat hij dat voortaan kan laten.Fantasy schreef: ↑10-09-2025 19:59O, ik zou daar niet op wachten hoor. De man is al buiten zijn boekje gegaan, dus ik zou geen kansen meer weggeven. Toen ik jong was, schoot ik ook altijd in de freeze-stand bij seksueel overschrijdend gedrag. Ik had o.a. een directeur die aan me zat, aanranding dus. Nooit wat van durven zeggen.
In mijn laatste baan had ik een collega die vijfentwintig jaar jonger was dan ik, zij was ook slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ze durfde er niks van te zeggen, maar is naar mij toegekomen. In tranen vertelde ze wat er aan de hand was. Ik ben niet eens naar HR gegaan, maar direct naar de directeur gestapt. Na een (kort) intern onderzoek kon meneer zijn biezen pakken.
TO, hierboven werd de tip gegeven om samen met jouw collega/getuige naar HR te stappen. Doe dat alsjeblieft, of naar de vertrouwenspersoon. En die vent is niet belangrijk voor het bedrijf. Iedereen is vervangbaar, zeker een interim.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 11 september 2025 om 01:25
Misschien is hij niet zo goed in zijn werk als het lijkt en/of probeert hij (op zijn eigen/foute manier), een soort compliment te maken om jou te paaien?
Ik geloof dat ik in zo'n geval geïrriteerd/verstoord naar hem zou kijken en zeggen: "Joh, doe jij hier op het werk nou maar gewoon professioneel, dat lijkt mij veel beter want ik ben niet zo gediend van dat soort opmerkingen". En hem dan even met opgetrokken wenkbrauwen strak aankijken, eindigend met een kort knikje.
Ik geloof dat ik in zo'n geval geïrriteerd/verstoord naar hem zou kijken en zeggen: "Joh, doe jij hier op het werk nou maar gewoon professioneel, dat lijkt mij veel beter want ik ben niet zo gediend van dat soort opmerkingen". En hem dan even met opgetrokken wenkbrauwen strak aankijken, eindigend met een kort knikje.
donderdag 11 september 2025 om 02:19
Gebruna schreef: ↑11-09-2025 01:25Misschien is hij niet zo goed in zijn werk als het lijkt en/of probeert hij (op zijn eigen/foute manier), een soort compliment te maken om jou te paaien?
En dan kan hij het vrolijk bij de volgende proberen? Nee hoor. Meteen melden. Dossier opbouwen.
donderdag 11 september 2025 om 07:12
‘Je ziet er goed uit’ vind ik eigenlijk prima kunnen. Zeg ik zelf ook wel tegen mensen (mannen en vrouwen). Of: wat zie je er leuk uit.Yakuzakiko schreef: ↑10-09-2025 17:14Herkenbaar hoor. Ik ben hier heel alert op, maar het overkomt mij ook nog steeds. Ik hoor weleens 'Je ziet er goed uit' van een collega, en ik weet ook niet wat ik daarmee moet. De man doet verder heel normaal en is heel vriendelijk.
'Je hebt een lekker lijf' voelt toch iets smeriger. Ik zou dan iets zeggen als 'Ruud.... kom op....' en er niet bij lachen.
Maar het is beter om het hogerop te zoeken zoals hierboven al wordt aangegeven, je komt daar namelijk om te werken, het is geen kroeg.
Dat moet toch ook kunnen?
“Je hebt een lekker lijf” gaat inderdaad verder… niet leuk TO.
donderdag 11 september 2025 om 07:16
Er worden al goeie reacties gegeven TO.
Belangrijkste is dat je niet aan jezelf gaat twijfelen!
En het doet er niet toe wie belangrijker zou zijn in de organisatie. Integendeel: juist omdat hij de hogere in rang is, draagt hij hierin een grotere verantwoordelijkheid ivm de afhankelijkheidsrelatie.
Als het je lukt, kun je er zelf iets van zeggen.
Als jullie een vertrouwenspersoon hebben, kun je daarmee contact opnemen. Melden kan natuurlijk. Maar je kunt ook overleggen wat je hiermee zou willen.
En anders HRM.
Belangrijkste is dat je niet aan jezelf gaat twijfelen!
En het doet er niet toe wie belangrijker zou zijn in de organisatie. Integendeel: juist omdat hij de hogere in rang is, draagt hij hierin een grotere verantwoordelijkheid ivm de afhankelijkheidsrelatie.
Als het je lukt, kun je er zelf iets van zeggen.
Als jullie een vertrouwenspersoon hebben, kun je daarmee contact opnemen. Melden kan natuurlijk. Maar je kunt ook overleggen wat je hiermee zou willen.
En anders HRM.
donderdag 11 september 2025 om 07:29
Ga met je eigen leidinggevende in gesprek. Dit kan echt niet en zijn reactie op je collega duid wel dat hij dit vaker flikt.
Deze man is niet goed in z'n werk want daar hoort ook een stuk professionaliteit bij en dat nogal.
Afspraak maken met vertrouwenspersoon je leidinggevende hr.
Heel snel kortemetten maken met zo'n........
Deze man is niet goed in z'n werk want daar hoort ook een stuk professionaliteit bij en dat nogal.
Afspraak maken met vertrouwenspersoon je leidinggevende hr.
Heel snel kortemetten maken met zo'n........
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
donderdag 11 september 2025 om 08:17
Ik zou zo’n soort reactie zelf best wíllen geven, maar op het moment zelf zeer waarschijnlijk niet durven. En aangezien meneer al is aangesproken en dit niet serieus nam, zou ik het toch echt hogerop zoeken, en ook niet 1 op 1 in gesprek gaan maar met iemand erbij.Gebruna schreef: ↑11-09-2025 01:25Misschien is hij niet zo goed in zijn werk als het lijkt en/of probeert hij (op zijn eigen/foute manier), een soort compliment te maken om jou te paaien?
Een opmerking als ‘wat zie je er leuk uit’ valt of staat met de toon en de boodschapper maar vind ik in het algemeen ook gewoon kunnen. Als het de ontvanger echter een rotgevoel geeft, kon het dus niet en mag je daar ook best iets van zeggen. In het geval ‘lekker lijf’ is het voor iedereen duidelijk dat ongeacht de toon, hoe goed je elkaar kent of wat dan ook, dit in professionele setting 100% onacceptabel is. Dat is zo duidelijk dat je het prima direct een stapje hogerop kunt zoeken.
donderdag 11 september 2025 om 10:29
Ik zou het direct (vandaag) hogerop zoeken.
Het is niet jouw probleem, maar het probleem van de organisatie dat deze vent bij jullie rondloopt. Iedereen moet veilig kunnen werken.
Zet anders de gebeurtenissen op een rijtje, zodat je dit als leidraad bij je hebt bij je gesprek met (hoger) management.
Het is niet jouw probleem, maar het probleem van de organisatie dat deze vent bij jullie rondloopt. Iedereen moet veilig kunnen werken.
Zet anders de gebeurtenissen op een rijtje, zodat je dit als leidraad bij je hebt bij je gesprek met (hoger) management.
donderdag 11 september 2025 om 10:36
Iedereen heeft een mening over wat je móet doen en ik ben het in grote lijnen met die meningen wel eens. Maar als je er in het echt mee te maken hebt kan het toch ingewikkeld zijn. Want je hebt met een organisatiecontext te maken en echte reële mensen met wie je zometeen weer gaat lunchen en alles.
Wat mij wel eens helpt als ik iets wil doen maar ik vind het moeilijk, is mezelf over een week/maand/jaar voor te stellen. En mezelf dan voor te stellen hoe "Ginevra van de toekomst" terugkijkt op de huidige situatie. Soms besluit ik dan dat het sop de kool niet waard is en dat ik ermee kan leven om het erbij te laten zitten. Maar vaker is dat net het duwtje dat ik nodig heb om het toch te doen, omdat ik weet dat ik er anders een rotgevoel aan over hou.
Wat mij wel eens helpt als ik iets wil doen maar ik vind het moeilijk, is mezelf over een week/maand/jaar voor te stellen. En mezelf dan voor te stellen hoe "Ginevra van de toekomst" terugkijkt op de huidige situatie. Soms besluit ik dan dat het sop de kool niet waard is en dat ik ermee kan leven om het erbij te laten zitten. Maar vaker is dat net het duwtje dat ik nodig heb om het toch te doen, omdat ik weet dat ik er anders een rotgevoel aan over hou.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 11 september 2025 om 10:52
Dit zijn hele netelige kwesties, maar je moet hier wel iets mee, want het zit je geducht dwars.
Je kunt hem 1:1 mailen als je het gesprek niet aandurft en aangeven dat zijn opmerkingen (citeer) op datum (vul datum in) niet prettig vind en dat je je er ongemakkelijk bij voelt. Dat je het vervelend vind en alleen een
zakelijke verstandhouding wenst. Hiermee hoef je de confrontatie niet aan en doe je ook aan dossier opbouw als het uit de klauwen loopt. Zou je dit durven?
Overigens ben ik zelf ooit slachtoffer geweest van seksuele intimidatie op de werkvloer en weet hoe ontzettend lastig het is. Vergeet alleen niet dat het uitgangspunt is dat hij dit soort opmerkingen niet maakt naar jou toe en niet andersom. Jij hebt niets fout gedaan en hier evenmin om gevraagd.
Je kunt hem 1:1 mailen als je het gesprek niet aandurft en aangeven dat zijn opmerkingen (citeer) op datum (vul datum in) niet prettig vind en dat je je er ongemakkelijk bij voelt. Dat je het vervelend vind en alleen een
zakelijke verstandhouding wenst. Hiermee hoef je de confrontatie niet aan en doe je ook aan dossier opbouw als het uit de klauwen loopt. Zou je dit durven?
Overigens ben ik zelf ooit slachtoffer geweest van seksuele intimidatie op de werkvloer en weet hoe ontzettend lastig het is. Vergeet alleen niet dat het uitgangspunt is dat hij dit soort opmerkingen niet maakt naar jou toe en niet andersom. Jij hebt niets fout gedaan en hier evenmin om gevraagd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 11 september 2025 om 11:21
Wat een goed advies, ook inderdaad juist omdat 'de ideale reactie' in de praktijk moeilijk kan zijn en korte-termijn bezwaren dan groot kunnen lijken, terwijl je achteraf had gewild dat je het anders had gedaan.Ginevra schreef: ↑11-09-2025 10:36Iedereen heeft een mening over wat je móet doen en ik ben het in grote lijnen met die meningen wel eens. Maar als je er in het echt mee te maken hebt kan het toch ingewikkeld zijn. Want je hebt met een organisatiecontext te maken en echte reële mensen met wie je zometeen weer gaat lunchen en alles.
This is an unacceptable timeline

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in