Werk & Studie alle pijlers

HBO studie LOI?

19-08-2010 17:18 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een deeltijd HBO opleiding gaan doen. Daarbij heb ik 3 opties:

Hogeschool: betaalbaar, maar deze zit op een uur reistijd en ik moet deeltijd gaan werken dus salaris inleveren omdat de colleges op een doordeweekse dag vallen.

Beroepsorganisatie: erg duur, de opleiding kost daar zo’n 10.000 euro maar is dan wel in avonduren te volgen.

LOI: meest betaalbaar, maar dan moet je het wel even in je eentje doen is mijn gevoel. Qua waarde van het papiertje maak ik me niet direct zorgen, want examinering gaat middels landelijke examens van de beroepsorganisatie. Ik krijg dus precies hetzelfde papiertje. Maar hoe zit het met begeleiding, hoe up to date is het studiemateriaal (bij deze opleiding erg belangrijk) en in hoeverre werk je samen of heb je contact met klasgenoten?

Werkgever laten meebetalen vind ik geen optie, omdat ik hier binnen 2 jaar verwacht te vertrekken en dan toch alles terug moet betalen. Bovendien draagt die alleen bij in directe kosten en niet in tijd.

Eigenlijk is de vraag dus: wie heeft er welke ervaringen met het LOI?
Biedt de hogeschool de opleiding niet in deeltijd aan? Dan moet je meestal 2 avonden naar school.
Nee vreemd genoeg niet, er is één deeltijdopleiding en die is op een doordeweekse dag.
Ik heb een HBO opleiding via de LOI gedaan en afgerond. Het lesmateriaal vond ik maar zo zo. Meestal ging ik zelf op zoek naar wat aanvullende boeken. De begeleiding verschilde erg per vak/begeleider. Vragen werden wel meestal redelijk snel beantwoord.

Ik heb nooit contact gehad met studiegenoten. Ik weet ook niet of dat mogelijk is.

Realiseer je wel dat je al een baan moet hebben in de richting van je studie, anders wordt het lastig met stage, praktijkopdrachten en afstuderen.
Ik ben geen expert, maar ik denk dat een HBO diploma via de LOI (of het papiertje nou hetzelfde is of niet) toch anders overkomt op je CV dan wanneer je het diploma bij een Hogeschool haalt. Ik weet niet of dat beeld klopt, maar het heeft mij er in ieder geval van weerhouden een LOI opleiding te doen.
Ik heb op meerdere HBO opleidingen gezeten, en de HBO opleiding van de LOI was zeker niet de slechtste. Maar goed, dat zegt niets over hoe een werkgever de opleiding ziet. Die van mij vindt het geen verschil uitmaken. Sterker nog, het doorzettingsvermogen dat je nodig hebt om een LOI opleiding te halen ziet hij als positief.

LOI opleidingen zijn overigens wel officieel bij het CROHO ingeschreven.
De meeste werkgevers vinden het een pre ivm doorzetten. Laat je dus vooral niet afschrikken.
quote:Flashy schreef op 20 augustus 2010 @ 18:20:

De meeste werkgevers vinden het een pre ivm doorzetten. Laat je dus vooral niet afschrikken.Nou, dat gaat zeker niet overal op. Ik weet toevallig dat ze bij ons mensen met een LOI diploma niet eens uitnodigen voor een gesprek. Het ligt helemaal aan de richting denk ik. In sommige beroepsgroepen is veel stage/werkervaring een pre en heb je dus minder snel kans op een baan met zo'n diploma.
Welke opleiding wil je dan doen bij de LOI??
Je krijgt bij het LOI geloof ik een diploma van Hogeschool Hanzesteden. Dit staat dus ook op je diploma ipv LOI. Dus dan kan je op je cv toch ook gewoon aangeven bij opleiding; Hogeschool Hanzesteden ipv LOI? Je liegt dan niet en het staat beter op je cv en je hebt dan niet het probleem van dat werkgevers je niet willen uitnodigen ivm het volgen van een opleiding aan het LOI. Mocht je uit worden genodigd voor een gesprek dan kan je het er dan eventueel nog over hebben.
Ik begin in februari met de Lerarenopleiding Engels via LOI/Windesheim. Ik ben naar de Open Dag van Windesheim geweest, en daar vertelden ze ook dat je gewoon een student van Windesheim bent, (er wordt door hen ook een studentennummer aan je toegekend) en je wordt ook als zodanig behandeld. Je moet ook precies dezelfde tentamens op dezelfde tijdstippen als de voltijd studenten maken.

Tevens heb je diverse contactmomenten op de Hogeschool.

LOI zorgt met name voor het logistieke gedeelte, de Hogeschool verzorgt de opleiding.

Je ontvangt na een succesvolle afronding van de opleiding dus ook het diploma van de Hogeschool.

Gezien mijn huidige prive-situatie het proberen waard.

Vraag eens info bij de Hogeschool. Wellicht hebben zij, net als Windesheim, ook een Open Dag voor afstandsonderwijs?
Eens met Wollady. Ik heb m'n diploma van Windesheim binnen en je hebt eigenlijk niets met de LOI te maken. Ik zeg ook nooit dat ik de opleiding via de LOI heb gedaan, maar dat ik afstandonderwijs heb gevolgd.
Hallo,

Je kan beter kijken naar NTI hogeschool daar krijg je temminste echt boeken van de HBO geen mappen enzo maar echte studieboeken.

Ik ben net gestart met de HBO opleiding Toegepaste psychologie via nti hogeschool, zei werken met hogescholen dus je krijgt de officiele studieboeken.
Ik volg zelf een deeltijdopleiding op een doordeweeksedag, wat mij goed bevalt. Contacturen is erg prettig en ook van medestudenten leer je veel en blijf je makkelijker gemotiveerd. Ook het feit dat je met een vaste planning te maken hebt ervaar ik als prettig. Bij de LOI kun je zelf je tentamens inplannen en dan moet je wel goed gemotiveerd blijven om alles binnen 4 jaar te volbrengen. Wat de kosten betreft, als je werkgever daarvoor wil betalen zou ik dat gewoon doen, ondanks dat je misschien over twee jaar weg gaat. Een nieuwe werkgever is vaak bereid kosten over te nemen en zo niet betaal je het dus alsnog zelf, wat je nu ook gaat doen.

Mijn keuze zou deeltijd zijn, maar dat is dus voor iedereen verschillend.
Ik ben het met je eens manoislief. Je krijgt bij de NTI echte studieboeken ik doe er een HBO-module van Rechten. Het boek is van Noordhoff Uitgevers en is erg duidelijk. Wat ga je nu doen SuperCow?
quote:Bellida schreef op 29 augustus 2010 @ 13:36:

Ik ben het met je eens manoislief. Je krijgt bij de NTI echte studieboeken ik doe er een HBO-module van Rechten. Het boek is van Noordhoff Uitgevers en is erg duidelijk. Wat ga je nu doen SuperCow?Ja inderdaad zijn mooie boeken ik doe dan de volledige HBO van NTI Psychologie, TO kan beter daar naar kijken denk ik van de NTI.
Bij NTI kan je misschien 'echte' boeken krijgen maar de NTI zelf staat heel erg slecht bekend. Ga bijvoorbeeld eens kijken op het forum van Tros Radar.
Ja oke ik weet het niet ik heb nog niets vervelends meegemaakt met ze ik was niet zo kapot van loi maargoed ik ga het ervaren gaat er om dat ik me studie goed kan afronden haha ;)
Tot nu toe ook hier niks vervelends ervaren met de NTI en voor mij was 1 van de nadelen van de LOI dat je alleen maar examen kan doen in Leiden. Ik doe nu 1 HBO-module en kijk dan hoe het gaat ik moet het toch zelf doen.
Ik kon ook tentamens doen in Zwolle...
Ik kijk wel hoe het gaat en mocht het niet bevallen dan denk ik misschien nog aan de Open Universiteit
Ik vind het nog steeds erg lastig. LOI is wel goedkoper alleen betaal je additioneel nog 2500 euro examengelden, dat maakt het verschil met de beroepsopleiding alweer kleiner.

Ik neig dan toch naar de beroepsopleiding, ook omdat je avondcollege kan volgen, en de fiscus natuurlijk wel een stukje van die studiekosten vergoedt. Maar het blijft een flinke uitgave waar ik nog tegenaan hik...
Ik twijfel ook tussen thuisstudie of avondcollege.

Ik wil HBO Psychologie gaan doen maar heb nu een totaal andere baan. Geen idee hoe ik dat dan straks met mijn stage moet gaan doen.

Werk nu parttime en heb een dochter van 2.

Er is ook best veel aanbod.

Nog even verder puzzelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven