HBO voltijd 40+?
woensdag 19 oktober 2016 om 09:27
Hai!
Ik blijf een beetje in cirkels denken, vandaar dat ik even benieuwd ben naar jullie ervaring en meningen/tips/suggesties.
Vorig jaar ben ik gescheiden en ik heb (met mijn ex ) 2 kinderen die alweer 11 en 14 zijn. Ik heb altijd parttime in mijn eigen praktijk als Kindercoach gewerkt, maar ik kan daar niet van rondkomen. Nu heb ik met mijn ex afgesproken dat ik naast mijn praktijk een studie ga doen, zodat ik meer kans op een baan heb. Overigens ben ik 42 jaar.
Ik twijfel tussen 2 studies: HBO SPH en dan de ervaringsdeskundigen variant (vanwege privacy wil ik niet in detail treden maar ik heb jaren een eetstoornis gehad) óf HBO-V. De SPH kan ik in deeltijd doen omdat ik vrij makkelijk aan een werkplek kan komen voor 16 uur. De HBO-V zal ik waarschijnlijk in voltijd moeten doen omdat ik niet in de zorg werk en ik vermoed dat ik niet zo makkelijk een relevante werkplek vind zonder specifieke werkervaring?
Mijn vragen onder anderen:
- HBO-V voltijd; zit ik dan tussen alleen maar 18-20 jarigen? Ik weet niet of ik dat zie zitten.
- SPH; minder kans op werk?
- Als HBO-V in deeltijd; wat zou dan een relevant werkplek kunnen zijn?
- Ervaringen als 40+er met een voltijd (of evt deeltijd) HBO?
Ik blijf een beetje in cirkels denken, vandaar dat ik even benieuwd ben naar jullie ervaring en meningen/tips/suggesties.
Vorig jaar ben ik gescheiden en ik heb (met mijn ex ) 2 kinderen die alweer 11 en 14 zijn. Ik heb altijd parttime in mijn eigen praktijk als Kindercoach gewerkt, maar ik kan daar niet van rondkomen. Nu heb ik met mijn ex afgesproken dat ik naast mijn praktijk een studie ga doen, zodat ik meer kans op een baan heb. Overigens ben ik 42 jaar.
Ik twijfel tussen 2 studies: HBO SPH en dan de ervaringsdeskundigen variant (vanwege privacy wil ik niet in detail treden maar ik heb jaren een eetstoornis gehad) óf HBO-V. De SPH kan ik in deeltijd doen omdat ik vrij makkelijk aan een werkplek kan komen voor 16 uur. De HBO-V zal ik waarschijnlijk in voltijd moeten doen omdat ik niet in de zorg werk en ik vermoed dat ik niet zo makkelijk een relevante werkplek vind zonder specifieke werkervaring?
Mijn vragen onder anderen:
- HBO-V voltijd; zit ik dan tussen alleen maar 18-20 jarigen? Ik weet niet of ik dat zie zitten.
- SPH; minder kans op werk?
- Als HBO-V in deeltijd; wat zou dan een relevant werkplek kunnen zijn?
- Ervaringen als 40+er met een voltijd (of evt deeltijd) HBO?
woensdag 19 oktober 2016 om 14:16
quote:vivamarita schreef op 19 oktober 2016 @ 09:46:
@kaaskroket ik wil graag de psychiatrie kant op (en dus doorstuderen straks, naast een baan) Kun je in die richting ook al aan de slag in bijvoorbeeld het 2e leerjaar?
Mijn gevoel zegt ook HBO-V. Het zou heel fijn zijn als er meer 35+ers op de opleiding zouden zitten, al is het er maar 1 Geruststellend om te lezen dat dat niet gek werd .Ik vind het juist heel knap als mensen die wat ouder zijn weer een opleiding gaan doen. Niks geks aan. In de GGZ heb ik zelf geen ervaring, maar ik ken geen klasgenoten die al vanaf hun tweede jaar in de psychiatrie werken. Dit omdat je in het eerste jaar vaak ook begint met een stage in de ouderenzorg om eerst echt de basis van het verzorgen onder de knie te krijgen. Jij zal natuurlijk wel meer levenservaring hebben dus ik weet niet of jij er dan al wel aan toe bent, maar zover ik weet kan je pas gaan werken in de psychiatrie vanaf je derde leerjaar. In de thuiszorg heb je trouwens ook wel ggz cliënten en daar kan je vanaf je tweede jaar wel werken. Psychiatrie zit overal, niet alleen binnen de instellingen.
@kaaskroket ik wil graag de psychiatrie kant op (en dus doorstuderen straks, naast een baan) Kun je in die richting ook al aan de slag in bijvoorbeeld het 2e leerjaar?
Mijn gevoel zegt ook HBO-V. Het zou heel fijn zijn als er meer 35+ers op de opleiding zouden zitten, al is het er maar 1 Geruststellend om te lezen dat dat niet gek werd .Ik vind het juist heel knap als mensen die wat ouder zijn weer een opleiding gaan doen. Niks geks aan. In de GGZ heb ik zelf geen ervaring, maar ik ken geen klasgenoten die al vanaf hun tweede jaar in de psychiatrie werken. Dit omdat je in het eerste jaar vaak ook begint met een stage in de ouderenzorg om eerst echt de basis van het verzorgen onder de knie te krijgen. Jij zal natuurlijk wel meer levenservaring hebben dus ik weet niet of jij er dan al wel aan toe bent, maar zover ik weet kan je pas gaan werken in de psychiatrie vanaf je derde leerjaar. In de thuiszorg heb je trouwens ook wel ggz cliënten en daar kan je vanaf je tweede jaar wel werken. Psychiatrie zit overal, niet alleen binnen de instellingen.
woensdag 19 oktober 2016 om 20:04
Heb niet alles gelezen dus misschien niet meer relevant: HBO-V kan in sommige steden ook vanaf het eerste jaar duaal (bv Utrecht, zelfs verkort in 3 jaar als je al een hbo/wo diploma hebt, en Den Haag na het 1e jaar welke dan in deeltijd kan zonder relevante werkplek!)! Heb zelf hbo-v duaal gedaan en bij mij in de klas zaten flink wat 35+ en een paar 45. Zeker geen mbo-v doen als je ook hbo-v kan, momenteel wordt het mogelijk allemaal omgegegooid met nieuwe beroepsprofielen en dan vind je veel makkelijker werk op met hbo-v.
donderdag 20 oktober 2016 om 14:26
Hoi vivamarita, ik las dat je vragen hebt ook over de (on)regelmatigheid van het stagelopen. Ik heb zelf altijd mee moeten draaien met de verpleegkundigen en die werkten allemaal ook de avonden en weekenden. Dat word van stagiaires ook verwacht, maar in overleg is heel veel mogelijk. Bijvoorbeeld niet in de weekenden als jij de zorg voor je kinderen hebt of een vaste vrije avond. Bij het Saxion werkt het zo dat ze je niet kunnen verplichten onregelmatig te werken, maar uiteindelijk moet je begeleider je beoordelen en dat pakt positiever uit als je je flexibel opstelt. Het is erg afhankelijk van de stage plaats.
Idd een onbetaald voortraject is ongebruikelijk. Kan ook vaak niet omdat je dan niet verzekerd bent voor eventuele ongevallen en schade want je bent dan niet onder contract.
Idd een onbetaald voortraject is ongebruikelijk. Kan ook vaak niet omdat je dan niet verzekerd bent voor eventuele ongevallen en schade want je bent dan niet onder contract.
donderdag 20 oktober 2016 om 15:35
Hai @kaaskroket ik vind het helemaal geen probleem hoor weekend/avond ed, maar het is fijn als je inderdaad iets kunt sturen ivm opvang
Van een 25+ toelating weet ik niets. Staat ook niet op de site van de betreffende Hogeschool en is ook niet gezegd toen ik er naar informeerde. Wel een 21+ test als je geen diploma hebt. Ik heb gewoon een VWO diploma dus dat is niet aan de orde?
Van een 25+ toelating weet ik niets. Staat ook niet op de site van de betreffende Hogeschool en is ook niet gezegd toen ik er naar informeerde. Wel een 21+ test als je geen diploma hebt. Ik heb gewoon een VWO diploma dus dat is niet aan de orde?
donderdag 20 oktober 2016 om 16:20
quote:Kaaskroket schreef op 20 oktober 2016 @ 14:27:
Ben je je er trouwens bewust van dat je een extra toelatingstest moet doen als je ouder bent dan 25 jaar? Die schijnt pittig te zijn. Wellicht kan je daar iets van een voorbereidend traject op vinden.Je hebr alleen 21+ test als je niet goede vooropleiding hebt.
Ben je je er trouwens bewust van dat je een extra toelatingstest moet doen als je ouder bent dan 25 jaar? Die schijnt pittig te zijn. Wellicht kan je daar iets van een voorbereidend traject op vinden.Je hebr alleen 21+ test als je niet goede vooropleiding hebt.
donderdag 20 oktober 2016 om 18:23
Gekke regel zou dat zijn, een verplichte test als je 21+ bent
Vivamarita, er zijn best wat gekke constructies te bedenken. Bv deeltijd aan verschillende hogescholen betekent wat anders: in sommige steden is het één dag in de week school. En ook de stages hier zijn anders ingedeeld. Bij mij op school zat ook een student die aan het andere eind van het land woonde, en die mocht haar korte mini stage daar lopen als ze zelf een adres vond. Zij reisde dan gewoon één dag in de week naar school en had daarnaast een andere betaalde baan buiten de zorg. Na het behalen van de eerste twee jaar in deeltijd (wat dus naast haar baan kon) is zij overgestapt naar een hogeschool bij haar in de buurt waar ze duaal is gaan doen. Zijn dus best wat constructies te bedenken zodat je kan blijven werken (buiten de zorg), en daarna meteen duaal kan doen.
Vivamarita, er zijn best wat gekke constructies te bedenken. Bv deeltijd aan verschillende hogescholen betekent wat anders: in sommige steden is het één dag in de week school. En ook de stages hier zijn anders ingedeeld. Bij mij op school zat ook een student die aan het andere eind van het land woonde, en die mocht haar korte mini stage daar lopen als ze zelf een adres vond. Zij reisde dan gewoon één dag in de week naar school en had daarnaast een andere betaalde baan buiten de zorg. Na het behalen van de eerste twee jaar in deeltijd (wat dus naast haar baan kon) is zij overgestapt naar een hogeschool bij haar in de buurt waar ze duaal is gaan doen. Zijn dus best wat constructies te bedenken zodat je kan blijven werken (buiten de zorg), en daarna meteen duaal kan doen.
donderdag 20 oktober 2016 om 18:28
Zeker als vrouw zou ik, net zoals de andere forummers aangeven, voor hbo V gaan en niet voor sph. Verder heb je het over de opleiding SPV. Als dit voor je het uiteindelijk hogere doel is; Wees je ervan bewust dat je hier een opleidingsplaats op een ambulante werkplek voor nodig hebt. Ik weet niet waar je woont, maar in in ieder geval is dit in de randstad lastig te krijgen. Of het moet je echt aangeboden worden. Verder geen ervaring met de opleiding ed dus kan je daar niet mee helpen. Succes met je keuze!
zaterdag 22 oktober 2016 om 21:13
Ik heb afgelopen juni als 27 jarige mijn SPH afgerond in deeltijd. Als jij die praktijkplek gemakkelijk kunt ritselen doen! Werken zorgt voor wat extra inkomen en deeltijd is toch wat flexibeler. Het vraagt meer doorzettingsvermogen en zelfstandigheid maar als je het dan presteert om je diploma te halen gaan er deuren voor je open. Statistisch gezien minder baankansen met SPH klopt, maar als deeltijd afgestuurde SPH'er heb ik dat toch anders ervaren. Op 16 juni afgestudeerd, op 28 juni besloten dat ik een andere baan wou op HBO niveau. Op 29 juli had ik drie aanbiedingen voor fulltime banen op zak in de jeugdzorg op senior niveau en kon ik dus kiezen. Overigens was dat een score van 100% want ik heb er maar 3 sollicitaties uit gedaan. Vergeet niet dat jij met de ervaring als kindercoach en de professionalisering van de (jeugd)zorg meer kans maakt. Zeker als jij je wil richten op jongeren met eetstoornissen.
Succes met je keuze!
Succes met je keuze!
Begin de dag met een smurfje, begin de dag met een smurf. Want wie vrolijk smurft in de morgen, die smurft de hele dag!