Werk & Studie alle pijlers

Heb jij het ook zo druk?

14-12-2019 17:23 102 berichten
Ik hoor constant om mij heen "pffff, ik heb het zooooo druuuuukkkkk :-(
Zelf heb ik dat gevoel ook weleens, maar spreek het dan nauwelijks uit. Ik merk dat dat zuchten en klagen mij enorm irriteert, zeker omdat de mensen die dat steeds verzuchten op het moment dat ik ze zie drukker zijn met lachen, gieren, brullen bij een ander op de kamer of op de gang dan met werk. Het zijn ook vooral de mensen die erg veel thuis werken.

Voelen jullie je ook zo druk, en hoe luid ben je in het verkondigen daarvan?
Madeliefjees schreef:
14-12-2019 18:42
Je hebt t zo druk als je je het zelf maakt. Ik heb het zelden druk. Heb een heerlijk leven, werk niet voor een baas, en kan doen en laten wat ik wil.
Ok, het huishouden en zo is wel voor mij.
Vanmiddag lekker met mn make up gespeeld tutorials op you tube gekeken.
Man is werken, dus vanavond lekker voor de buis.

Er is natuurlijk heel veel waar mensen zelf geen invloed op hebben. Dus best lullig om zoiets te zeggen in het algemeen. Sommige mensen maken zich misschien onnodig druk, anderen overkomt het.

Hoe rechtvaardig je jouw eigen rust ten opzichte van je man die wel moet werken voor een baas?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het al (te) druk als ik meer dan 1 verplichting heb per dag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2019 18:04
Ik heb de indruk dat deze mensen vaak ook gewoon geen zin hebben om extra werk op te pakken. Opvallend is ook dat zij degenen zijn die ook nooit eens vanuit zichzelf een ander zullen helpen, maar wel naar de leidinggevende kleppen om te vertellen hoe fantastisch ze zijn.
Verder valt ook op dat als er nieuwe (leuke) projecten zich aandienen zij vooraan staan om deze aan te pakken. Uiteraard moet er aan de andere kant dan wel weer wat af, en mag een ander hun rot klussen overnemen.
Dit is heeeel herkenbaar idd. De mensen met een goede babbel maar weinig inhoud die alles lekker bij een ander dumpen krijgen dingen voor elkaar. De echte werkpaarden worden niet eens gezien. Het ergste is nog dat die types niet eens goed werk leveren.

Dat gezegd hebbende, wij lachen ook veel en maken tijd voor een praatje met elkaar. Het draagt bij aan de goede sfeer en als je enkel de hele dag gefrustreerd je werk zit te doen met z'n allen ga je dat ook niet vol houden.
DrMcNinja schreef:
14-12-2019 18:44
Zeker, er zijn mensen die aantoonbaar druk zijn. Mijn CEO, durf ik te beweren, is daadwerkelijk druk en heeft weinig adempauze. Maar daar tekent hij voor, inclusief salaris. En hij zal dus ook nooit zeggen dat hij druk is. Daarbij vind ik dat je als aantoonbaar druk persoon in staat moet kunnen zijn te delegeren of werk anders te verdelen binnen je team, of het te dragen- anders zit je zoals ik zei niet op je plek.

Piekbelasting vind ik ook geen betrekking hebben op mijn argument, ik benoemde mensen die àltijd druk zijn. Overigens vind ik ook dat je piekbelasting als een benchmark moet zien. Mijn persoonlijk benchmark was die keer dat ik een IT implementatie had, plus de meeste projecten plus het opdienen van alle cijfers in hetzelfde weekend. Ik redde dat, dus alles wat minder druk is dan dat ís wat mij betreft geen druk.

En tenslotte - als je niet kan loskomen van je werk doe je wat mij betreft ook wat fout. Je bent dan namelijk niet in staat jezelf in bescherming te nemen. Met het risico op uitval is dat gewoon kwalijk. Als je uitvalt laat je ook meer werk liggen dan wanneer je door drukte minder oppakt.
Ik denk dat je instelling heel goed werkt, ik zie echter dagelijks om me heen mensen met een heel andere instelling en ik denk dat je het wel erg zwart-wit stelt, door te zeggen dat mensen die stress ervaren óf niet goed zijn in hun werk óf beter moeten delegeren. Ik werk in een beroepsgroep die enorm te kampen heeft met burn-outs en overspannenheid en zie veel mensen ook om deze redenen de beroepsgroep verlaten. Het is iets wat ik ook wel eens overweeg en ik ben een harde werker en geen jankerd. Toch neem ik regelmatig mijn werk mee naar huis, zowel letterlijk als figuurlijk en er is geen mogelijkheid dat anders te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet druk, houd ik - als ik dat wel ben - niet goed vol. Dus ik zeg ja tegen dingen die ik aankan en meer niet. Heb absoluut geen fear of missing out. Ik doe wat ik kan en de rest laat ik aan me voorbij gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde een paar jaar geleden een presentatie bij met pakweg 150 mensen in de zaal. Allemaal marketeers. Vraagt de presentator: wie heeft er hier genoeg tijd om zijn werk te doen?

Ik was letterlijk de enige die haar hand opstak.

Bullshit. Dan zijn die anderen of superinefficient, of totaal niet assertief.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het oprecht druk. Ik zeg dit ook wel eens. Ik werk momenteel fulltime in de zorg en zet een eigen bedrijf op. Ik heb een gezin dat veel van me vraagt om redenen en een man die heel veel van huis is ivm werk. Alles is een keuze (bijna alles dan) maar het is wel degelijk druk en soms vind ik het ook allemaal even niet leuk meer. Ik vind het heel lastig prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Mijn sociale leven is ook de eerste die er hinder van ondervindt. En dat vind ik heel vervelend en daar voel ik me vaak dan ook schuldig over.
Ik merk dat het heel snel gaat dat je er in opgezogen wordt (die drukte) en het dan vaak net even te laat door hebt. Ik ben dan ook voor mijn gevoel continu aan het balanceren.
In mijn werk maar ook prive ben ik een perfectionist. Dat helpt ook niet echt mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het zo rustig mogelijk te houden, max 1 afspraak per dag. Meer wil ik liever niet want dat belast me teveel. Dat gaat ten koste van de tijd en energie die ik aan mijn gezin kan besteden, merkte ik. Rust is belangrijk voor me.
Ik vind het overigens héél irritant als je oprecht vraagt aan mensen hoe het met ze gaat en hun antwoord is regelmatig 'druk druk'. Druk is geen manier waarop je je voelt, waar ik dan naar vraag. Bovendien geven mensen me al gauw het gevoel (en ja, dat zit in mij, mijn overtuigingen die me in de weg staan) dat wanneer mensen het druk hebben ze willen zeggen een interessanter of belangrijker leven te hebben of zo. Terwijl ik dat in mijn hart juist helemaal niet vind. Mijn leven indelen zoals ik dat fijn vind, vind ik veel mooier. En probeer dan ook steeds meer te leven en mijn dagen in te delen zoals ik dat prettig vind, met de mensen waarmee ik wil zijn, met de activiteiten die ik fijn vind.
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
14-12-2019 19:02
Nee, ik ben niet druk, houd ik - als ik dat wel ben - niet goed vol. Dus ik zeg ja tegen dingen die ik aankan en meer niet. Heb absoluut geen fear of missing out. Ik doe wat ik kan en de rest laat ik aan me voorbij gaan.
Maar werk je dan niet?
Want ik kan echt niet doen waar ik zin in heb op mijn werk. Ik sta gewoon onder contract en heb mij gewoon aan de regels te houden.
Alle reacties Link kopieren
Kriskornelig schreef:
14-12-2019 19:05
Ik heb het oprecht druk. Ik zeg dit ook wel eens. Ik werk momenteel fulltime in de zorg en zet een eigen bedrijf op. Ik heb een gezin dat veel van me vraagt om redenen en een man die heel veel van huis is ivm werk. Alles is een keuze (bijna alles dan) maar het is wel degelijk druk en soms vind ik het ook allemaal even niet leuk meer. Ik vind het heel lastig prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Mijn sociale leven is ook de eerste die er hinder van ondervindt. En dat vind ik heel vervelend en daar voel ik me vaak dan ook schuldig over.
Ik merk dat het heel snel gaat dat je er in opgezogen wordt (die drukte) en het dan vaak net even te laat door hebt. Ik ben dan ook voor mijn gevoel continu aan het balanceren.
In mijn werk maar ook prive ben ik een perfectionist. Dat helpt ook niet echt mee.
Oprechte vraag; waarom heb je ervoor gekozen je leven zo druk in te delen als het je blijkbaar niet veel plezier geeft op deze manier?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2019 17:54
Heb je er echt geen tijd voor, of wil je er de tijd niet voor nemen?
Sta je nooit eens tussendoor met een collega te kletsen, of blijf je wat langer weg voor een wandelingetje?
Nee, ik ben niet degene die met collega's staat te kletsen en wandelen heb ik geen tijd voor. Ik ben de laagste in rangorde dus heel veel wordt naar mij gedelegeerd. Als jij dan je eigen werk niet wil doen omdat je een leuke tijd hebt tijdens een werkdag is dat niet mijn probleem.
Momenteel zijn we met de collega's overgebleven die wel gedreven zijn om veel werk te verzetten. Als het zo blijft, ben ik tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Kriskornelig schreef:
14-12-2019 19:07
Maar werk je dan niet?
Want ik kan echt niet doen waar ik zin in heb op mijn werk. Ik sta gewoon onder contract en heb mij gewoon aan de regels te houden.
Gedeeltelijk. Maar ik denk er wel over na wat voor functie ik aankan/aanga. Heel leuk maar te zwaar? Dan doe ik het (nog) niet. Misschien komt er een periode waarin het wel kan. Ik doe wat ik moet doen, ook wel eens wat extra's als het kan, loop niet de kantjes ervan af en zal altijd mijn afspraken nakomen. Maar ik zorg er dus wel voor dat het in principe dingen zijn die ik goed aankan. Ik heb ook wel gezondheidsklachten waardoor dit ook echt nodig is om het vol te houden, maar het is ook grotendeels mijn karakter denk ik.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
14-12-2019 19:08
Oprechte vraag; waarom heb je ervoor gekozen je leven zo druk in te delen als het je blijkbaar niet veel plezier geeft op deze manier?
Het komt in golfbewegingen. En ik ben me aan het voorbereiden op het loskomen van dit keurslijf en dat kost tijd.
Ik vind mijn werk zeker leuk. Maar nu even niet. Het is nu TE druk naar mijn smaak. En daar hebben meer collega's last van. De werkdruk is enorm en het uitval is hoog. Ik ben momenteel overal gaten aan het dichten.
Alle reacties Link kopieren
Kriskornelig schreef:
14-12-2019 19:24
Het komt in golfbewegingen. En ik ben me aan het voorbereiden op het loskomen van dit keurslijf en dat kost tijd.
Ik vind mijn werk zeker leuk. Maar nu even niet. Het is nu TE druk naar mijn smaak. En daar hebben meer collega's last van. De werkdruk is enorm en het uitval is hoog. Ik ben momenteel overal gaten aan het dichten.
Vervelende situatie voor je. Maar zoals je aangeeft, zo is het nu eenmaal en daar moet je doorheen. Wel goed dat je beseft dat er op termijn ook andere mogelijkheden kunnen zijn, andere keuzes. Hoeft ook niet allemaal op één dag hè.
Wens je rust voor de toekomst toe!
Uiteindelijk kies je er maar zelf voor hoe druk je het hebt.

Ik vind dat ik het momenteel best druk heb. Voltijdse job, pas verhuisd waar heel wat (poets)werk bij komt kijken, aanloop naar feestdagen,... Maar daar kies ik/kiezen we zelf voor. En zoals je ziet, zorg ik nog voor m'n dagelijkse ontspanning. Kwestie van planning, zeker?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-12-2019 18:47
Er is natuurlijk heel veel waar mensen zelf geen invloed op hebben. Dus best lullig om zoiets te zeggen in het algemeen. Sommige mensen maken zich misschien onnodig druk, anderen overkomt het.

Hoe rechtvaardig je jouw eigen rust ten opzichte van je man die wel moet werken voor een baas?
Ik hoef me niet te verdedigen, het is mijn leven :hello:
ik geef mn bek ook maar een douw
niloe schreef:
14-12-2019 19:57
Uiteindelijk kies je er maar zelf voor hoe druk je het hebt.

Ik vind dat ik het momenteel best druk heb. Voltijdse job, pas verhuisd waar heel wat (poets)werk bij komt kijken, aanloop naar feestdagen,... Maar daar kies ik/kiezen we zelf voor. En zoals je ziet, zorg ik nog voor m'n dagelijkse ontspanning. Kwestie van planning, zeker?
Ik denk dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat mensen hun tijd niet goed managen als ze het druk hebben. Het is heel afhankelijk van je beroep die bepaalt of er ook nog externe druk bij komt of dat het ligt hoe je iets ervaart. Als iedere patiënt eten moet krijgen en er is te weinig personeel is dit een andere druk dan de secretaresse die de agenda's moet regelen van een afdeling. Beide voelen druk maar van maar één snappen we het wel en de ander moet gewoon efficiënter werken? Mensen krijgen ook een burnout door verveling op het werk.

Het enige waar ik me in kan vinden is als mensen privé roepen dat ze het druk,druk,druk hebben en vervolgens praten over alle series die ze hebben gezien, wezen shoppen en sporten. Daar ben ik dan niet bepaald van onder de indruk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in waarom ik iets zou moeten vinden van mensen die zeggen dat ze het druk hebben. Ik luister effe en ga weer verder. Nog nooit verder dan dat over nagedacht...
Haha misschien heb ik het daar wel te druk voor. :proud: Soms heb ik het druk en ik kan dat benoemen. Geen idee of dat vaak is, misschien voor mensen hier wel. Ook verder nog nooit over nagedacht.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Madeliefjees schreef:
14-12-2019 20:17
Ik hoef me niet te verdedigen, het is mijn leven :hello:

Prima hoor. Ik snap het alleen niet, en mijn man zou het niet kunnen waarderen als ik zo zou denken. Hij keihard werken en het druk hebben zodat ik het niet druk kan hebben.
Enn schreef:
14-12-2019 20:30
Ik zie niet in waarom ik iets zou moeten vinden van mensen die zeggen dat ze het druk hebben. Ik luister effe en ga weer verder. Nog nooit verder dan dat over nagedacht...
Haha misschien heb ik het daar wel te druk voor. :proud: Soms heb ik het druk en ik kan dat benoemen. Geen idee of dat vaak is, misschien voor mensen hier wel. Ook verder nog nooit over nagedacht.

Dat denk ik aan één kant ook, maar zeker bij mensen die dichtbij staan vind ik het toch vervelend. Een vriendin die hier eind november iets kwam brengen en dan eigenlijk minder dan vijf minuten de tijd daarvoor heeft. In die vijf minuten alleen besproken hoe druk zij het heeft.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is het stervensdruk op het werk. Er is veel druk van buitenaf.
Ik heb afgelopen week zelfs meer dan 40 uur gewerkt wat best knap is omdat ik één dag per week college volg en nog 12-20 studie uren per week heb.

Dus eigenlijk heb ik het best druk zo naast mijn gezin.
Maar je hoort mij niet klagen. Ik hou van drukte. Ooit heb ik ook tijd om te Netflixen denk ik.
Ik heb het eigenlijk nooit (te) druk maar voel me wel geregeld gestresst.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-12-2019 21:29
Prima hoor. Ik snap het alleen niet, en mijn man zou het niet kunnen waarderen als ik zo zou denken. Hij keihard werken en het druk hebben zodat ik het niet druk kan hebben.
Mijn man werkt niet keihard en heeft het ook niet druk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rustig leven met mijn 16-urige werkweek (snel overprikkeld). Daarnaast plan ik weinig en mijn dagen lijken veel op elkaar, ben veel thuis. Een van mijn vriendinnen werkt 32 uur en daarnaast plant ze alles vol. Ze is bijna altijd weg. Moet ze zelf weten. Maar waar ik wel krankjorum van word is dat diezelfde vriendin wel met me wil afspreken en 9 van de 10 keer weer afzegt. Vaak is de reden: druk druk druk. Dat gaat al 3 jaar zo. Vraag het dan gewoon niet, denk ik dan. Van zulke mensen kan ik niet op aan.
hondenmens wijzigde dit bericht op 14-12-2019 23:37
2.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is druk. Te veel werk voor te weinig mensen en dat drukt soms als een molensteen op mij. Maar ik kan niet heksen, dus ik probeer het van me af te zetten. De dagen van 60+ uur per week werken begin ik niet meer aan, dat vond ik te druk en ik was er niet blij mee.

Mijn privé leven noem ik druk maar is voor de gemiddelde mens rustig te noemen. Dat doe ik bewust, want mijn werk is al druk, dan hoef ik niet ook nog eens een druk prive leven er naast en ik heb behoefte aan veel rust. Van strakke planningen en volgeplande dagen krijg ik de kriebels.

Ik zeg het trouwens nooit als ik het druk heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven