Werk & Studie alle pijlers

Heb jij het ook zo druk?

14-12-2019 17:23 102 berichten
Ik hoor constant om mij heen "pffff, ik heb het zooooo druuuuukkkkk :-(
Zelf heb ik dat gevoel ook weleens, maar spreek het dan nauwelijks uit. Ik merk dat dat zuchten en klagen mij enorm irriteert, zeker omdat de mensen die dat steeds verzuchten op het moment dat ik ze zie drukker zijn met lachen, gieren, brullen bij een ander op de kamer of op de gang dan met werk. Het zijn ook vooral de mensen die erg veel thuis werken.

Voelen jullie je ook zo druk, en hoe luid ben je in het verkondigen daarvan?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zeker. Ben dagelijks druk omdat ik werk met kinderen die het moeilijk vinden op hun beurt te wachten ;-) Daarnaast heb ik op het werk huishoudelijke taken die elke dag gedaan moeten worden en heb ik ook nog te maken met ouders die graag een goede overdracht willen.Aanpoten dus! En ja, ik zeg het weleens tegen collega's, maar die ervaren precies hetzelfde. Het is zeker geen steunen of zuchten, maar gewoon delen wat je ervaart.....dat lucht op en schept een band. Bovendien help je elkaar als de ander het even niet trekt of als er teveel tegelijk van je gevraagd wordt. En ja, tussendoor lopen wij ook met elkaar te grappen en wordt er een een kopje thee aangereikt als dat zo uit komt!

Ik herken dus wel iets uit je post, maar niet de irritaties.

Thuis zorg ik juist voor rust na een werkdag, niet teveel sociale verplichtingen en tijd nemen om op adem te komen.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk zal je me weinig horen klagen dat ik het te druk heb, dan doe ik wat ik leuk vind en waar ik relatief goed in ben. Kinderen opvangen, kansen geven, bijsturen, vertrouwen geven dat ze dingen wel kunnen, opbeuren als blijkt dat vandaag nog niet de dag was dat ze het konden (lees irritante kinderen negeren, naar de juf komen en niet meteen een vechtpartij beginnen), en ga zo maar door. Dit werk doe ik, met al mijn taken binnen de school waar werk 4 dagen 9 uur per dag. Ik doe dit met veel liefde en overgave, dus daar zal je me niet snel het woord druk in de mond horen nemen.

Druk ben ik ik het weekend, als ik even geen zin heb om het goede voorbeeld te zijn, de wijste te zijn of weer aandacht te geven. Mensen die dan perse met me willen afspreken, en geen rekening houden met wanneer ik wel kan, krijgen vaak te horen dat ik druk ben. (Lees: druk in mijn hoofd, waardor ik liever even niet afspreek met mensen die meer energie kosten dan geven....)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Ik werd vanochtend (zondag) wakker uit een droom waarin ik een to-do-lijstje aan het maken was dat niet meer op het papier paste. Dus ja: druk.

Dat zit hem niet in het aantal uren dat ik maak, dat is niet zo hoog (dus ik kan best nog veel tv-series kijken.)
Dat zit hem wel in de hoeveelheid verschillende taken waarvan ik er geen enkele makkelijk vind of op routine kan doen. En in de lage beloning, waardoor ik taken niet kan uitbesteden.

Het valt me op dat in dit topic nogal neerbuigend over drukke mensen gedaan wordt, dat ze het niet echt druk hebben, veel klagen, langzaam werken. De subtekst: ik heb het zelf veel drukker maar mij hoor je niet.

Waarom is dat? Is het een statusdingetje om het druk te hebben?
TO, verwacht je dat iemand hier gaat zeggen dat hij net als jouw collega's is. Zo van, ik ben iemand die altijd roept dat hij het druk heeft maar ondertussen loop ik de kantjes er van af.
Betonrot schreef:
15-12-2019 09:29
Ik werd vanochtend (zondag) wakker uit een droom waarin ik een to-do-lijstje aan het maken was dat niet meer op het papier paste. Dus ja: druk.

Dat zit hem niet in het aantal uren dat ik maak, dat is niet zo hoog (dus ik kan best nog veel tv-series kijken.)
Dat zit hem wel in de hoeveelheid verschillende taken waarvan ik er geen enkele makkelijk vind of op routine kan doen. En in de lage beloning, waardoor ik taken niet kan uitbesteden.

Het valt me op dat in dit topic nogal neerbuigend over drukke mensen gedaan wordt, dat ze het niet echt druk hebben, veel klagen, langzaam werken. De subtekst: ik heb het zelf veel drukker maar mij hoor je niet.

Waarom is dat? Is het een statusdingetje om het druk te hebben?

Ik weet niet of het een statusdingetje is om het druk te hebben. Maar spreek niet met me af als je het eigenlijk te druk hebt om af te spreken, want daar heb ik last van.

En klaag niet dat je het te druk hebt op je werk als je wel te laat kunt komen, eerder weg kunt gaan, royaal pauze kunt nemen en ook nog tijd kunt creëren om tussendoor een peukie te roken. Sorry maar dan kan ik je niet serieus nemen.
Ik heb mezelf aangewend om op het werk niet meer te zeggen dat het druk is, maar dat we lekker veel gedaan hebben op drukke dagen. Ik merk dat mijn team dat 'het was druk' overnam en negatief benoemde, terwijl 'genoeg te doen' belangrijk is om de tent draaiende te houden. Ze hebben nu een hekel aan te stille dagen.

Druk in privé, dat heeft vaak te maken met keuzes (verplichtingen als mantelzorg voor bejaarde ouders bijv daargelaten). Als iemand me zegt privé druk te zijn antwoord ik ook vaak met 'lekker, dan hoef je je niet te vervelen'. Druk is wel een gevoel, en als het een negatief gevoel is kun je dat draaien.
pejeka schreef:
14-12-2019 18:00
Met je eens. En om terug te komen op mijn eerdere post: ik zie vaak om me heen dat mensen ruimschoots tijd verbeuzelen, hetzij door eindeloos te kletsen met collega's, hetzij door veel bezig te zijn met hun eigen mobieltje, hetzij door andere dingen. Vooral doen, maar dan niet zeuren dat je het "druk" hebt, want als je tijd genoeg hebt om 2 uur op een werkdag met andere dingen bezig te zijn, heb je het niet druk, dan heb je een probleem met prioriteiten stellen en je tijd indelen.
Ik ergerde me rot aan zo'n collega, Kimberley, die de hele dag door met haar mobieltje aan het kutten is en dan ook nog vijf maal per dag gebeld wordt door haar volwassen kinderen.

Maar goed, ik dacht: 'Haar verantwoordelijkheid als ze haar werk niet afkrijgt'.

Toen ze inderdaad weinig had opgeleverd, heeft ze tegen onze teamleider gezegd dat ik (Odense) haar te weinig informatie heb gegeven, dat ze nog steeds op mij wacht voor bepaalde stukken (die ik haar allang gestuurd had).

De teamleider gelooft die bitch ook nog.

En daar gaat Kimberley weer naar de printer op het werk, om de verbouwingsplannen voor haar woning af te drukken. En met haar kinderen bellen over het kerstmenu.

Als je je werktijd gebruikt voor privézaken, je borstjes vooruitsteekt in gesprekken met de teamleider èn flauwekul beweert over een collega, dan kan je daar lange tijd mee doorgaan.
watdachtjehiervan schreef:
15-12-2019 09:34
TO, verwacht je dat iemand hier gaat zeggen dat hij net als jouw collega's is. Zo van, ik ben iemand die altijd roept dat hij het druk heeft maar ondertussen loop ik de kantjes er van af.
Nee hoor, natuurlijk niet!
Het is iets waar ik me op de werkvloer gigantisch aan stoor. Iedereen heeft weleens teveel werkzaamheden op zijn bordje. Natuurlijk mag je daar weleens wat over zeggen. Wordt het structureel dan denk ik dat het goed is om eens te kijken naar je werkwijze en of de taken wel bij je passen.
Dat is tenminste wel mijn werkwijze, als ik voel dat de werkzaamheden teveel gaan worden ga ik niet roepen dat ik het zooooo druuuuuk heb, maar probeer er wat aan te doen.
Een ander ermee lastig vallen die er toch niets aan of mee kan doen vind ik "not done".
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een bedrijf waarvan we de vraag amper aankunnen, nu tegen de kerstdagen is dat alleen maar meer.
Heb het nu standaard druk maar ik vind het ook heel gezellig, omdat ik nu constant met heel veel partijen continue aan de telefoon hang om dingen geregeld te hebben of dat ik langs collegas loop.
IK had ook een collega waarvan het leek dat die echt niet druk was, altijd lachen en met iedereen kletsen enzo. Toen die wegging en iemand werk over moest nemen, echt wel in vergist hoeveel het was. Iemand anders die altijd superdruk bezig was bleek uiteindelijk helemaal niet zoveel te doen, voornamelijk fouten herstellen deed die denk ik.
Dus uiteindelijk zegt het ook weer niet alles..
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
15-12-2019 10:11
Nee hoor, natuurlijk niet!
Het is iets waar ik me op de werkvloer gigantisch aan stoor. Iedereen heeft weleens teveel werkzaamheden op zijn bordje. Natuurlijk mag je daar weleens wat over zeggen. Wordt het structureel dan denk ik dat het goed is om eens te kijken naar je werkwijze en of de taken wel bij je passen.
Dat is tenminste wel mijn werkwijze, als ik voel dat de werkzaamheden teveel gaan worden ga ik niet roepen dat ik het zooooo druuuuuk heb, maar probeer er wat aan te doen.
Een ander ermee lastig vallen die er toch niets aan of mee kan doen vind ik "not done".
Normaal gezien is dit ook mijn werkwijze, maar ik heb wel punten (lange, hele momenten) in mijn werk gehad dat ik er niet toe kwam en er maar niet uitkwam. Toen was ik vast ook niet de gezelligste op het werk. Geen idee of ik riep dat ik het druk had, maar wel dat ik het kut vond.

Jaren ervoor heb ik het weleens als verwijt gekregen: Mevrouw! U heeft nooit tijd voor mij!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-12-2019 18:50
Ik vind het al (te) druk als ik meer dan 1 verplichting heb per dag.
Ik vind dat op mijn vrije dagen ook meer dan genoeg, en als ik bv 2 avonden weg ben, dan wil ik echt avond nr 3 gewoon thuis zijn

Hier vaak druk op het werk en soms opeens niet.
Dat hoort bij het soort werk dat ik doe, is ook prima. maar heerlijk als er een paar rustige uren zijn en ik gewoon even aan een collega kan vragen hoe haar vakantie was, of als ik een collega moet bellen eens de tijd voor een wat uitgebreider en persoonlijker gesprek, dat wordt gewaardeerd

Ik vind het echt vervelend als ik soms telefoon na telefoon heb en mijn groeten naar andere collega's alleen een zwaai is. Maar goed, dat begrijpen ze ook wel

kan me wel irriteren aan een dagenlang gebakkelei daar sommigen over de kerstversiering. jemig ga naar de Hema/Sligro in je eentje en koop gewoon wat, ipv discussies waar jan en allemaal zich mee gaat bemoeien, en vervolgens na 2 dagen is er nog geen versiering
Alle reacties Link kopieren
DrMcNinja schreef:
14-12-2019 17:56
Ten tweede, en deze mening verkondig ik openlijk ook tegen drukke mensen zelf: als je altijd druk bent en er zo onder lijdt, ben je ongeschikt voor je functie. Als je niet in staat bent het bol te werken doe je het werk gewoon niet goed.
Da's natuurlijk veel te kort door de bocht. Ik ben prima in staat om mijn werk te doen onder normale omstandigheden. En ik ben uitermate geschikt voor mijn functie.Maar in mijn werk gaat en komt de drukte in golfbewegingen. Sinds deze zomer zit ik weer in een piek en is het veel te veel werk voor de 32 uur die ik werk. En in tegenstelling tot wat de verwachting was, blijft die piek nog zeker een maand of vijf/zes.
Pas nu is mijn werkgever bereidt om hulp te gaan zoeken.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
pearle schreef:
15-12-2019 10:33
Ik vind dat op mijn vrije dagen ook meer dan genoeg, en als ik bv 2 avonden weg ben, dan wil ik echt avond nr 3 gewoon thuis zijn

Hier vaak druk op het werk en soms opeens niet.
Dat hoort bij het soort werk dat ik doe, is ook prima. maar heerlijk als er een paar rustige uren zijn en ik gewoon even aan een collega kan vragen hoe haar vakantie was, of als ik een collega moet bellen eens de tijd voor een wat uitgebreider en persoonlijker gesprek, dat wordt gewaardeerd

Ik vind het echt vervelend als ik soms telefoon na telefoon heb en mijn groeten naar andere collega's alleen een zwaai is. Maar goed, dat begrijpen ze ook wel

kan me wel irriteren aan een dagenlang gebakkelei daar sommigen over de kerstversiering. jemig ga naar de Hema/Sligro in je eentje en koop gewoon wat, ipv discussies waar jan en allemaal zich mee gaat bemoeien, en vervolgens na 2 dagen is er nog geen versiering
Meerdere bila's worden aan dat soort zaken gewijd :-[
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een branche waar de werkdruk alleen maar toeneemt en de beloning niet. Nou ligt mijn eigen werktempo van nature hoog, maar ik zie veel collega’s worstelen. En nee, dat komt niet omdat ze de hele dag met hun mobieltjes bezig zijn.

Sowieso ken ik veel mensen van wie verwacht wordt dat ze steeds productiever worden zonder dat de omstandigheden waaronder ze moeten werken verbeteren. Dat zijn ook vaak mensen die door hun werkgever een cursus mindfulness krijgen opgelegd, waarin hen ook nog eens wordt aangepraat dat de stress die ze ervaren in hun eigen hoofd zit en niet in het werk.

NB ik vind mindfulness een heel goede uitvinding, maar maak bezwaar tegen het inzetten ervan door bedrijven, met het oogmerk hun werknemers daarna nog verder uit te knijpen.
DrMcNinja schreef:
14-12-2019 17:56
Ik heb een broertje dood aan dit soort mensen. Dat wanneer je vraagt hoe het gaat het standaard antwoord "druk" is. Ten eerste, dat vroeg ik niet. Ten tweede, en deze mening verkondig ik openlijk ook tegen drukke mensen zelf: als je altijd druk bent en er zo onder lijdt, ben je ongeschikt voor je functie. Als je niet in staat bent het bol te werken doe je het werk gewoon niet goed.
O leuk. Durf je dat ook te zeggen tegen een leerkracht van een (zwarte) school in de grote steden, die al maandenlang dubbel werk doet vanwege het lerarentekort?
Betonrot schreef:
15-12-2019 12:00
O leuk. Durf je dat ook te zeggen tegen een leerkracht van een (zwarte) school in de grote steden, die al maandenlang dubbel werk doet vanwege het lerarentekort?
Die is natuurlijk gek dat hij/zij dat doet en moet gewoon ontslag nemen. :lol:
Odense2 schreef:
15-12-2019 10:08
Ik ergerde me rot aan zo'n collega, Kimberley, die de hele dag door met haar mobieltje aan het kutten is en dan ook nog vijf maal per dag gebeld wordt door haar volwassen kinderen.

Maar goed, ik dacht: 'Haar verantwoordelijkheid als ze haar werk niet afkrijgt'.

Toen ze inderdaad weinig had opgeleverd, heeft ze tegen onze teamleider gezegd dat ik (Odense) haar te weinig informatie heb gegeven, dat ze nog steeds op mij wacht voor bepaalde stukken (die ik haar allang gestuurd had).

De teamleider gelooft die bitch ook nog.

En daar gaat Kimberley weer naar de printer op het werk, om de verbouwingsplannen voor haar woning af te drukken. En met haar kinderen bellen over het kerstmenu.

Als je je werktijd gebruikt voor privézaken, je borstjes vooruitsteekt in gesprekken met de teamleider èn flauwekul beweert over een collega, dan kan je daar lange tijd mee doorgaan.

Ook bij niet volwassenen kinderen vind ik dat verschrikkelijk. Lang geleden had ik een collega met kinderen eind basisschool begin voortgezetonderwijs. Die kinderen hadden geen opvang maar hielden tussen einde schooltijd en einde werktijd van moeder steeds contact. Ging moeder bellen of ze thuis waren, dat ze wat lekkers mochten pakken, dat ze zich moesten gaan omkleden voor voetbal, dat ze moesten vertrekken naar voetbal, dat ze deur op slot moesten doen. Etcetc.

Neem dan zelf vrij als je kinderen dit nog niet alleen kunnen.
Dubbel.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 12:13
99.20% gewijzigd
Ja ik heb het druk......mijn collega en ik werken over om achterstanden weg te werken, maar zodra we de volgende dag weer beginnen staan er nieuwe acties. Nu voor de kerst staat de telefoon roodgloeiend met mensen die het moeilijk hebben en geholpen moeten worden.

En ja we klagen soms, en ja we geinen soms en ja soms zijn we onproductief. Niet perfect wel harde werkers.
Dubbel
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
'Druk' hoeft niet negatief te zijn. En dus ook niet een teken dat je je werk niet aan kan. Ja, ik heb het nu druk. Ja, dat geef ik ook als antwoord als mensen vragen hoe het gaat. Andersom, als ik het rustig heb geef ik dat ook als antwoord.
327 schreef:
15-12-2019 12:17
'Druk' hoeft niet negatief te zijn. En dus ook niet een teken dat je je werk niet aan kan. Ja, ik heb het nu druk. Ja, dat geef ik ook als antwoord als mensen vragen hoe het gaat. Andersom, als ik het rustig heb geef ik dat ook als antwoord.
Wellicht is het vaak ook de toon waarop het wordt gezegd. Chagrijnig doen tegen andere mensen omdat jij het druk hebt vind ik echt niet kunnen. (En vooral ook zeer onprofessioneel.)
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
15-12-2019 12:32
Wellicht is het vaak ook de toon waarop het wordt gezegd. Chagrijnig doen tegen andere mensen omdat jij het druk hebt vind ik echt niet kunnen. (En vooral ook zeer onprofessioneel.)
Nu lopen mijn werk en privé nogal door elkaar, maar ben jij echt alléén maar professioneel op je werk?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-12-2019 12:10
Ook bij niet volwassenen kinderen vind ik dat verschrikkelijk. Lang geleden had ik een collega met kinderen eind basisschool begin voortgezetonderwijs. Die kinderen hadden geen opvang maar hielden tussen einde schooltijd en einde werktijd van moeder steeds contact. Ging moeder bellen of ze thuis waren, dat ze wat lekkers mochten pakken, dat ze zich moesten gaan omkleden voor voetbal, dat ze moesten vertrekken naar voetbal, dat ze deur op slot moesten doen. Etcetc.

Neem dan zelf vrij als je kinderen dit nog niet alleen kunnen.
Dat is natuurlijk best een moeilijke leeftijd. Te oud voor de bso, te jong om elke middag aan hun lot overgelaten te worden.

Misschien was het bij die collega wel heel erg overdreven, elke dag 2 uur aan de telefoon, maar even 2 jaar elke middag vrij nemen is natuurlijk nogal wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven