Werk & Studie alle pijlers

Help bijstand?

05-08-2019 15:36 309 berichten
xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-08-2019 21:40
Reden: OP verwijderd - maatregelen zijn getroffen. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
05-08-2019 17:11
Als je niet wil werken is het natuurlijk wat anders als je een tijdje niet KAN werken. Ik ben niet tegen bijstand voor mensen die bijstand nodig hebben maar mensen die bewust niet gaan werken omdat ze er geen zin in hebben mogen wat mij betreft wel zichzelf bedruipen. Als je tijdens het solliciteren steeds niet wordt aangenomen heb je bijstand nodig. Als je steeds ‘nee’ zegt, heb je geen bijstand nodig want dan had je prima werk kunnen krijgen. Wanneer je om medisch of psychische redenen bepaald werk niet kan doen is dat ook reden voldoende.

Ik heb gelukkig nooit bijstand nodig gehad omdat ik altijd gewerkt heb, en ja, als ik even geen baan in mijn opleidingsgebied had dan werkte ik elders. Een gezin moet toch onderhouden worden immers. En altijd een clausule erbij opgenomen dat wanneer er wel werk kwam in mijn werkgebied ik daar kon gaan werken. Mogelijkheden genoeg.

Mijn zusje zit wel haar hele leven in de bijstand en die vind dat maar makkelijk. Gratis geld toch? Lekker de hele dag doen waar ze zelf zin in heeft (letterlijke woorden). Iemand die haar rekeningen betaalt. Oh ja, ze heeft wel eens 7 maanden gewerkt (ze is 34) maar toen maar gestopt omdat ze anders geen huurtoeslag meer kreeg. Ik kan zo’n houding echt niet snappen en wil het ook niet.
De gemiddelde mens denkt niet zoals je zus, die is zich echt wel bewust dat het een soort ongemakkelijk tussenstation is en de mensen die ervan bewust profiteren vind ik zelf wel een apart soort, mensen die overal schijt aan hebben ofzo, maar goed daar kan ik me niet zo goed mee identificeren maar ik snap nooit dat het niet stopgezet wordt of dat dat ze niet alles kwijtraken, ergens ook wel knap als je met al die zorgen en stress overeind blijft.
lilyroseee schreef:
05-08-2019 15:45
Ik heb wel een ander baan aanbod gekregen maar als ik die aanneem (is niet werk wat ik wil doen) dan zit ik daaraan vast tot jan vanwege het feit dat hun een certificaat bekostigen die je moet behalen. Je mag er niet mee stoppen.
Nou prima toch, heb je er meteen een certificaat bij. Als de gemeente erachter komt dat jij deze baan geweigerd hebt krijg je (terecht) sowieso niks.
Cateautje schreef:
05-08-2019 17:18
Ten eerste weet jij niets over mij en ten tweede is dat eeuwige misbruikexcuus een mythe.
In een ander topic heb je zelf geschreven dat je van een uitkering leeft. Er wordt wel degelijk uitkeringsfraude gepleegd, maar misschien kijk jij nooit naar nieuwsrubrieken en lees je geen kranten en opiniebladen. Een verzorgingsstaat is alleen in stand te houden als er genoeg werkenden tegenover het aantal niet-werkenden zijn. Die verhoudingen worden in Nederland steeds schever. Ik vind dat je als werkende er dus echt wel iets van mag vinden als mensen te beroerd zijn om aan de slag te gaan terwijl ze dat wel kunnen en liever hun hand ophouden.

Je gaat er helemaal aan voorbij hoeveel mensen er voor moeten doen om netto nog een redelijk bedrag over te kunnen houden van hun salaris. Jan Modaal kan nog amper rond komen, omdat er voor hem geen sociale huurwoning is, hij net buiten alle toeslagen valt en wel een groot deel van zijn inkomen mag inleveren bij de belastingdienst.
Flashy schreef:
05-08-2019 17:21
Nou prima toch, heb je er meteen een certificaat bij. Als de gemeente erachter komt dat jij deze baan geweigerd hebt krijg je (terecht) sowieso niks.
Want het is heel cool om een wasknijper-in-elkaarzet-cursus certificaat te hebben, die cursussen zijn trucjes om je binnen te halen en vast te houden, denk je dat het uit liefde voor de werkeloze mens is, moet je voor elke niksige cursus met niks waard certificaat verplicht bij iemand aan het werk en in je handjes knijpen met die onzin?
Ze zien je aankomen op je secretaresse sollicitaties op je cv ten tijde van de bijstand, hm fantastisch, je hebt ondertussen ook geleerd om knijpers te maken nou dat zien we graag in onze branche!
MissMaran schreef:
05-08-2019 17:24
Want het is heel cool om een wasknijper-in-elkaarzet-cursus certificaat te hebben, die cursussen zijn trucjes om je binnen te halen en vast te houden, denk je dat het uit liefde voor de werkeloze mens is, moet je voor elke niksige cursus met niks waard certificaat verplicht bij iemand aan het werk en in je handjes knijpen met die onzin?

Welnee joh, lekker helemaal niks doen en je handje openhouden voor gratis geld (terwijl je je kapot schaamt) is daarentegen wél heel erg cool!
MissMaran schreef:
Ja daar mag je je mee in je handjes knijpen. Hoelanger je werkeloos bent hoe lastiger het wordt. Bijstand is een vangnet. Geen gratis geld voor werk weigeraars. En als TO echt niet aan de bak komt staat het haar vrij om op eigen kosten een opleiding te gaan doen waar wel perspectief in is. Als ze niet in de bijstand zit tenminste.
MissMaran schreef:
Mens, er zijn genoeg andere vacatures waar TO op kan reageren. Als ze morgenochtend naar het uitzendbureau gaat dan kan ze de volgende dag beginnen.
MissMaran schreef:
05-08-2019 17:28
Ze zien je aankomen op je secretaresse sollicitaties op je cv ten tijde van de bijstand, hm fantastisch, je hebt ondertussen ook geleerd om knijpers te maken nou dat zien we graag in onze branche!

Nee, daarmee zal ze eerder afgewezen worden. Werkgevers zien liever dat mensen ongemotiveerd zijn en handjes openhouden dan échte aanpakkers. Jij begrijpt het helemaal.
Yor2 schreef:
05-08-2019 16:43
TS had graag werk willen doen in de sector waar ze een diploma voor heeft.

Dat is niet gelukt.
Ze ziet in dat ze nu waarschijnlijk ander werk moet gaan doen en haar reactie 'dat wil ik niet', vertalen de mensen hier naar 'ik wil niet werken'.

Volgens mij wil zij wel werken, maar is ze erg bang voor iets anders.
Volgens mij zegt ze ook dat ze niet wil werken. Ze kan werken en heeft zelfs kans op een baan, maar dat wil ze niet want dat is voor vijf maanden.

Ondertussen wil ze wel de bijstand in. De bijstand is geen ww, het is een vangnet voor mensen die niets anders hebben qua inkomen. To kan prima aan een ander inkomen komen, maar dat past niet bij haar wensenlijstje.

Als je geen inkomen hebt, ga je werken. Lukt dat om wat voor reden dan ook niet, dan kun je een beroep doen op de bijstand.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
05-08-2019 17:30
Volgens mij zegt ze ook dat ze niet wil werken. Ze kan werken en heeft zelfs kans op een baan, maar dat wil ze niet want dat is voor vijf maanden.

Ondertussen wil ze wel de bijstand in. De bijstand is geen ww, het is een vangnet voor mensen die niets anders hebben qua inkomen. To kan prima aan een ander inkomen komen, maar dat past niet bij haar wensenlijstje.

Als je geen inkomen hebt, ga je werken. Lukt dat om wat voor reden dan ook niet, dan kun je een beroep doen op de bijstand.
Ik lees toch echt in de OP: “maar ander werk wil ik niet doen” .
Dat betekent toch dat verplicht voor zo'n certificaat gaan met een half jaar rotwerk erbij haar niet gaat helpen, ik geef haar gelijk dat ze dat afslaat en dan in de bijstand iets zoeken wat niet het ergste van het ergste is met misschien doorgroei mogelijkheden.
MissMaran schreef:
Het certificaat kwam bij een baan waar ze voor bedankt heeft omdat ze er dan Tot januari zou moeten blijven werken.

Waarom wil je geen minder passende baan aannemen TO? Lijkt mij toch minder erg dan al je privacy moeten inleveren bij bijstand.
Fizz schreef:
In een ander topic heb je zelf geschreven dat je van een uitkering leeft. Er wordt wel degelijk uitkeringsfraude gepleegd, maar misschien kijk jij nooit naar nieuwsrubrieken en lees je geen kranten en opiniebladen. Een verzorgingsstaat is alleen in stand te houden als er genoeg werkenden tegenover het aantal niet-werkenden zijn. Die verhoudingen worden in Nederland steeds schever. Ik vind dat je als werkende er dus echt wel iets van mag vinden als mensen te beroerd zijn om aan de slag te gaan terwijl ze dat wel kunnen en liever hun hand ophouden.

Je gaat er helemaal aan voorbij hoeveel mensen er voor moeten doen om netto nog een redelijk bedrag over te kunnen houden van hun salaris. Jan Modaal kan nog amper rond komen, omdat er voor hem geen sociale huurwoning is, hij net buiten alle toeslagen valt en wel een groot deel van zijn inkomen mag inleveren bij de belastingdienst.
Ik heb mij nog nooit uitgelaten over mijn inkomen en dat gaat ook niemand iets aan. Er worden wel veel aannames en veronderstellingen geponeerd, maar daar ben ik nooit op ingegaan. Het enige dat ik ooit heb gezegd is dat ik geen bijstand heb, als antwoord op weer zo'n aanname.
Wat ik veel belangrijker vind is waar je het vandaan haalt om mij hiermee lastig te vallen in een topic dat niet eens van mij is en aldus niet over mij behoort te gaan. Het valt me op dat er, net zoals jij, heel wat forummers zijn die vals persoonlijk worden als ze hun zin niet krijgen en dat vind ik vreselijk goedkoop. Dat wilde ik maar even duidelijk gemaakt hebben.

De rest van je post is een zwaar bekraste langspeelplaat.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 17:36
1.06% gewijzigd
loisnvt schreef:
05-08-2019 17:30
Nee, daarmee zal ze eerder afgewezen worden. Werkgevers zien liever dat mensen ongemotiveerd zijn en handjes openhouden dan échte aanpakkers. Jij begrijpt het helemaal.
Of zich suf gesolliciteerd heeft op vacatures waar ze wel blij van wordt.
Er is altijd werk in de wasserij. En geloof me, dat is passend werk volgens de gemeente.
Ooit als vakantiebaan gedaan en geloof me.. incontinentiematten afschrapen in een vochtige 40 graden is vies, zwaar werk. De rest is vooral zwaar werk.
Ik kreeg er wel het dubbele van wat ik achter de service balie van de bouwmarkt kreeg.. dat wel.

Hier mag je tegenwoordig werkritme opdoen. Mest scheppen in de kinderboerderij, harken en schoffelen bij de plantsoen dienst, vuil prikken.
MissMaran schreef:
05-08-2019 17:33
Dan is ze waarschijnlijk niet geschikt voor die vacatures.
petra123456 schreef:
05-08-2019 17:34
Er is altijd werk in de wasserij. En geloof me, dat is passend werk volgens de gemeente.
Ooit als vakantiebaan gedaan en geloof me.. incontinentiematten afschrapen in een vochtige 40 graden is vies, zwaar werk. De rest is vooral zwaar werk.
Ik kreeg er wel het dubbele van wat ik achter de service balie van de bouwmarkt kreeg.. dat wel.

Hier mag je tegenwoordig werkritme opdoen. Mest scheppen in de kinderboerderij, harken en schoffelen bij de plantsoen dienst, vuil prikken.
Dat is vast het soort werk dat to heeft afgewezen met die flut certificaat en vijf maanden werk, ik zou ook mijn kostbare tijd niet verspillen aan iets wat me niet dichter bij mijn doel brengt, en dan is bijstand prima vind ik om iets te zoeken wat bij je past, je hoeft je niet gelijk meer te leggen bij de rottigste baantjes ever als je nog meer mogelijkheden hebt, je kunt je dromen niet waarmaken als je knijpers staat te maken onder vast contract.
En dat mag je gelukkig nog een soort van zelf bepalen in Nederland regeltjesland.
lilyroseee schreef:
05-08-2019 15:45
Ik heb wel een ander baan aanbod gekregen maar als ik die aanneem (is niet werk wat ik wil doen) dan zit ik daaraan vast tot jan vanwege het feit dat hun een certificaat bekostigen die je moet behalen. Je mag er niet mee stoppen.
Dat is ongeveer 5 maanden, dat overleef je heus wel, en dan ben je tenminste bezig en je ontwikkelt je ook nog meer.
Je zegt bovendien dat je je schaamt om in de bijstand te zitten, dan pak je toch alles aan lijkt mij.
Sorry maar je zeurt echt een beetje...
Fizz schreef:
05-08-2019 17:34
Dan is ze waarschijnlijk niet geschikt voor die vacatures.
Aanname, er kan zoveel aan de hand zijn.
Phoebemeaculpa schreef:
05-08-2019 17:39
Dat is ongeveer 5 maanden, dat overleef je heus wel, en dan ben je tenminste bezig en je ontwikkelt je ook nog meer.
Je zegt bovendien dat je je schaamt om in de bijstand te zitten, dan pak je toch alles aan lijkt mij.
Sorry maar je zeurt echt een beetje...
Ja ze zeurt echt een beetje over iets heel belangrijks in haar eigen leven, als jij in haar schoenen stond zou je het heeel anders doen en alles aanpakken, met je vrolijke kippendonspak voor kfc lopen een paar maanden, ok waarom niet, nergens om zeuren alles aanpakken he.
MissMaran schreef:
05-08-2019 17:33
Ja, maar afgewezen werd omdat haar Nederlandse taal simpelweg té beroerd is om administratief medewerkster te zijn, laat staan secretaresse. Enige zelfkennis en zelfreflectie staat totaal los van ‘waar je zelf blij van wordt’. Als je je schaamt om in de bijstand te gaan dan zorg je dat dit dus niet nodig is en verdien je gewoon je eigen centen ipv te zeuren en te klagen.
MissMaran schreef:
05-08-2019 17:44
Ja ze zeurt echt een beetje over iets heel belangrijks in haar eigen leven, als jij in haar schoenen stond zou je het heeel anders doen en alles aanpakken, met je vrolijke kippendonspak voor kfc lopen een paar maanden, ok waarom niet, nergens om zeuren alles aanpakken he.
Dat zou ik idd doen ja, liever dat dan mijn handje ophouden terwijl een ander het mss harder nodig heeft. Gek hè, er bestaan ook nog mensen zonder die O zo grote trots.
Nou ja, ik kan me best voorstellen dat niet alles je leuk lijkt, maar als je geen werk kunt vinden in de richting waarvoor je geleerd hebt, is er op zich weinig mis met kijken naar andere opties die je wel aanspreken. En TO zegt gewoon keihard: ‘Ik wil niks anders.’
Cateautje schreef:
05-08-2019 17:32
Ik heb mij nog nooit uitgelaten over mijn inkomen en dat gaat ook niemand iets aan. Er worden wel veel aannames en veronderstellingen geponeerd, maar daar ben ik nooit op ingegaan. Het enige dat ik ooit heb gezegd is dat ik geen bijstand heb, als antwoord op weer zo'n aanname.
Wat ik veel belangrijker vind is waar je het vandaan haalt om mij hiermee lastig te vallen in een topic dat niet eens van mij is en aldus niet over mij behoort te gaan. Het valt me op dat er, net zoals jij, heel wat forummers zijn die vals persoonlijk worden als ze hun zin niet krijgen en dat vind ik vreselijk goedkoop. Dat wilde ik maar even duidelijk gemaakt hebben.

De rest van je post is een zwaar bekraste langspeelplaat.
Ik schrijf ook nergens dat je van de bijstand leeft. Mijn reactie is op jouw post, waarin je het prima vindt dat iemand onterecht een beroep op de bijstand doet, omdat je er zelf geen hap minder om hoeft te eten. Vervolgens probeer ik je uit te leggen hoe een verzorgingsstaat werkt. En ik vraag mij af of je ook zo nonchalant zou reageren als je wel gekort wordt op je inkomen, zodat je dus wel een hap (of een flink aantal happen) minder moet eten.

Jammer genoeg mag ik niet verwijzen naar andere topics, maar jij hebt je overigens wel degelijk uitgelaten over je inkomen. Waarschijnlijk ben je dat zelf al vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven