Hoe combineren jullie werk en moederschap
vrijdag 30 mei 2025 om 18:00
Hoi allemaal,
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
vrijdag 4 juli 2025 om 04:17
Die doet “de rest”Jupiter1995 schreef: ↑02-07-2025 10:27Dit klinkt heel heftig. Wat doet je partner? Aangezien jullie even veel werken en jij langere reistijd hebt...
Veel managen van de kinderen
De was
Dingen als bedden afhalen enzo
Ook opruimen
vrijdag 4 juli 2025 om 19:13
Ja dit is een beetje hoe het gaat als je beiden (bijna) full time werkt en kinderen hebt. Dan is er niet zoveel ruimte voor andere dingen, incl jezelf.
Je kunt natuurlijk minder gaan werken. Maar ik vraag me altijd af of dat fijn is, ik vond en vind mijn werk heel leuk.
(Denk ook vaak dat vrouwen zéggen dat ze minder zijn gaan werken voor de kinderen maar dat ze eigenlijk hun werk gewoon niet zo leuk vinden)
Maar echt, 1 en 3 is nog heel klein! Het wordt echt beter, geloof me. Hoe ouder ze worden, hoe meer tijd voor jezelf.
Je kunt natuurlijk minder gaan werken. Maar ik vraag me altijd af of dat fijn is, ik vond en vind mijn werk heel leuk.
(Denk ook vaak dat vrouwen zéggen dat ze minder zijn gaan werken voor de kinderen maar dat ze eigenlijk hun werk gewoon niet zo leuk vinden)
Maar echt, 1 en 3 is nog heel klein! Het wordt echt beter, geloof me. Hoe ouder ze worden, hoe meer tijd voor jezelf.
zondag 6 juli 2025 om 10:31
Waarom zouden vrouwen hun werk minder vaak leuk vinden dan mannen?smorre schreef: ↑04-07-2025 19:13Ja dit is een beetje hoe het gaat als je beiden (bijna) full time werkt en kinderen hebt. Dan is er niet zoveel ruimte voor andere dingen, incl jezelf.
Geen motto
zondag 6 juli 2025 om 10:34
smorre schreef: ↑04-07-2025 19:13Ja dit is een beetje hoe het gaat als je beiden (bijna) full time werkt en kinderen hebt. Dan is er niet zoveel ruimte voor andere dingen, incl jezelf.
Dat weinig tijd hebben voor jezelf herken ik wel. Maar ik vind mijn werk (meestal) echt heel erg leuk hoor (en soms makkelijker dan moederen).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 6 juli 2025 om 13:29
Omdat het huishouden en de zorg voor de kinderen niet goed te combineren is met een fulltime baan. En mannen hebben dat probleem niet, omdat ze de zorg en het huishouden grotendeels bij de vrouwen neerleggen.
Geen motto
zondag 6 juli 2025 om 14:19
Sorry maar daar zijn die vrouwen echt zelf bij hoor! Dat moet je er dus niet op laten aankomen. Als je je baan toch leuk vindt ga je toch samen kijken hoe je dat regelt? En dus niet alvast zeggen dat jij het huishouden en de zorg op je neemt want ja, dán is t lastig om full time te blijven werken.
zondag 6 juli 2025 om 15:42
Tja zo werkt het in de praktijk niet natuurlijk. Veel stellen zeggen vooraf 50/50 te willen, maar uiteindelijk lukt dat maar 9% van de stellen. Dat heeft meerdere oorzaken, waaronder impliciete (of expliciete) verwachtingen van de maatschappij. Ik zie dat overal om me heen gebeuren.smorre schreef: ↑06-07-2025 14:19Sorry maar daar zijn die vrouwen echt zelf bij hoor! Dat moet je er dus niet op laten aankomen. Als je je baan toch leuk vindt ga je toch samen kijken hoe je dat regelt? En dus niet alvast zeggen dat jij het huishouden en de zorg op je neemt want ja, dán is t lastig om full time te blijven werken.
zondag 6 juli 2025 om 18:30
Precies. Als een vrouw fulltime wil blijven werken is ze een ontaarde moeder. Zielig, een kind dat vijf dagen naar de opvang gaat.Jupiter1995 schreef: ↑06-07-2025 15:42Tja zo werkt het in de praktijk niet natuurlijk. Veel stellen zeggen vooraf 50/50 te willen, maar uiteindelijk lukt dat maar 9% van de stellen. Dat heeft meerdere oorzaken, waaronder impliciete (of expliciete) verwachtingen van de maatschappij. Ik zie dat overal om me heen gebeuren.
Geen motto
zondag 6 juli 2025 om 20:12
Omdat je een ijzeren wilskracht moet hebben en je baan erg leuk moet vinden om tegen de stroom in te gaan. Ik werk 36 uur, maar wel bij Rijksoverheid. Bewust voor gekozen voordat ik kinderen kreeg voor de flexibiliteit.Jupiter1995 schreef: ↑06-07-2025 15:42Tja zo werkt het in de praktijk niet natuurlijk. Veel stellen zeggen vooraf 50/50 te willen, maar uiteindelijk lukt dat maar 9% van de stellen. Dat heeft meerdere oorzaken, waaronder impliciete (of expliciete) verwachtingen van de maatschappij. Ik zie dat overal om me heen gebeuren.
En opeens kregen we veel ouderschapsverlof: gevolg ik draai op voor iedere studiedag, sluiting van kdv wegens geen leidsters etc. Maar vaak gaat het werk toch gewoon door dus werk ik als nog 32-34 uur in 3 dagen en avonden/weekend.
Daarnaast ken ik geen 1 man die zich bezighoudt met de kleding van de kinderen, vakanties regelen, cadeaus voor kinderfeestjes en spullen inpakken voor vakanties. Etc.
Als vrouw mag je fulltime werken zolang je thuis alles regelt. Lees het boek het beladen huis maar eens. Zelf bij een hoogleraar vrouwenstudies was het ongelijk verdeeld
zondag 6 juli 2025 om 20:28
Jupiter1995 schreef: ↑06-07-2025 15:42Tja zo werkt het in de praktijk niet natuurlijk. Veel stellen zeggen vooraf 50/50 te willen, maar uiteindelijk lukt dat maar 9% van de stellen. Dat heeft meerdere oorzaken, waaronder impliciete (of expliciete) verwachtingen van de maatschappij. Ik zie dat overal om me heen gebeuren.
Je kunt uiteindelijk natuurlijk ook heel gelukkig worden met een nét níet 50/50 verdeling.
Hier heeft partner altijd (iets) meer gewerkt, en heb ik meer gezorgd. En toch voelde het gelijkwaardig doordat de zorgtaken naadloos in elkaar overliepen als de een of de ander er plotseling niet waar.
zondag 6 juli 2025 om 20:43
Dank voor deze tip, die gaat meteen op m’n leeslijstWielrenster87 schreef: ↑06-07-2025 20:12Omdat je een ijzeren wilskracht moet hebben en je baan erg leuk moet vinden om tegen de stroom in te gaan. Ik werk 36 uur, maar wel bij Rijksoverheid. Bewust voor gekozen voordat ik kinderen kreeg voor de flexibiliteit.
En opeens kregen we veel ouderschapsverlof: gevolg ik draai op voor iedere studiedag, sluiting van kdv wegens geen leidsters etc. Maar vaak gaat het werk toch gewoon door dus werk ik als nog 32-34 uur in 3 dagen en avonden/weekend.
Daarnaast ken ik geen 1 man die zich bezighoudt met de kleding van de kinderen, vakanties regelen, cadeaus voor kinderfeestjes en spullen inpakken voor vakanties. Etc.
Als vrouw mag je fulltime werken zolang je thuis alles regelt. Lees het boek het beladen huis maar eens. Zelf bij een hoogleraar vrouwenstudies was het ongelijk verdeeld
zondag 6 juli 2025 om 21:13
Vaak verdienen vrouwen minder. Dan wordt er gerekend en is de conclusie dat je je kinderen wel 5 dagen naar KDV kan sturen maar je dan het hele netto salaris van de vrouw gelijk weer brengt aan de kinderopvang. Het is dan voordeliger om minder te werken.
zondag 6 juli 2025 om 21:48
Dit is inmiddels al gedebunked. Onafhankelijk van het salaris, gaat de vrouw veel vaker minder werken dan de man. (Als de man minder verdient, wordt vaak gezegd van "als hij dan ook nog minder gaat werken, wordt het verschil nog groter".)
En waarom zou je de kosten van de kinderopvang alleen van het salaris van de vrouw af halen?
zondag 6 juli 2025 om 21:54
Als de ouders 2000 en 4000 euro verdienen (ik zeg maar wat) en de kinderopvang kost 2500, dan gaat het te besteden gezinsbedrag 500 euro omhooggevallen als de minst verdienende stopt met werken.
En tuurlijk moet je ook denken aan pensioenopbouw, zelfstandigheid, voorbeeldrol voor de kinderen etc maar in sommige gevallen kan ik me voorstellen dat mensen denken, waar doe ik het allemaal voor? Ik ren me rot en als ik stop met werken houden we nog meer geld over ook.
En tuurlijk moet je ook denken aan pensioenopbouw, zelfstandigheid, voorbeeldrol voor de kinderen etc maar in sommige gevallen kan ik me voorstellen dat mensen denken, waar doe ik het allemaal voor? Ik ren me rot en als ik stop met werken houden we nog meer geld over ook.
zondag 6 juli 2025 om 21:58
Klopt, maar ik begin het steeds beter te begrijpen. De emancipatie van de vrouwen is gelukt, maar die van mannen nog niet.Jupiter1995 schreef: ↑06-07-2025 21:48Dit is inmiddels al gedebunked. Onafhankelijk van het salaris, gaat de vrouw veel vaker minder werken dan de man. (Als de man minder verdient, wordt vaak gezegd van "als hij dan ook nog minder gaat werken, wordt het verschil nog groter".)
En waarom zou je de kosten van de kinderopvang alleen van het salaris van de vrouw af halen?
zondag 6 juli 2025 om 21:59
zondag 6 juli 2025 om 22:12
Moeders of gewoonweg mannelijke leidinggevende. Als je 32 uur teveel vind in combinatie met je gezin moet je het maar aangeven, je kan altijd minder werken. Dit vragen ze echt niet aan vaders.
Ik heb nu een leidinggevende die dat niet gevraagd heeft, werk nu paar maanden onder deze leidinggevende en tijdens het aannemen van mij was de vraag hoeveel uur ik zou willen werken, zonder aannames.
Overigens genoeg flexibiliteit verder met kunnen thuiswerken ook en een andere vrouwelijke collega (ander bedrijf / vestiging) die 36 uur werkt in een management functie die een gezin heeft, waar de rollen omgedraaid zijn.
zondag 6 juli 2025 om 22:13
Hou effe op hoor.smorre schreef: ↑06-07-2025 14:19Sorry maar daar zijn die vrouwen echt zelf bij hoor! Dat moet je er dus niet op laten aankomen. Als je je baan toch leuk vindt ga je toch samen kijken hoe je dat regelt? En dus niet alvast zeggen dat jij het huishouden en de zorg op je neemt want ja, dán is t lastig om full time te blijven werken.

zondag 6 juli 2025 om 22:31
Nou ja, dat kun je zeggen maar dan blijft alles zoals t is.
Het vraagt iets van mannen én vrouwen.
Dus bij een positieve test in je hand, samen zitten en afstemmen hoe je dit sámen gaat regelen. Ervan uitgaande dat je allebei evenveel blijft/gaat werken. That’s all. Echt.
En ja het blijft kut dat ik altijd de vraag krijg of ik niet veel van mijn kinderen mis en mijn man die vraag nooit krijgt.
Maar de tandarts, huisarts, kapper en school komen allemaal bij hém op de lijn voor afspraken. Omdat we dat zo ingeregeld hebben. Het kan echt wel.
En inderdaad stond ik nooit aan het schoolplein. Toch hebben mijn kinderen her gevoel gehad dat ik er altijd voor ze was. Op de momenten dat het ertoe deed. Of ze me nodig hadden.
maandag 7 juli 2025 om 08:01
Deze bedragen zijn alleen niet realistisch: het minimum voltijds maandloon ligt al boven de 2000 euro, en met dit soort salarissen krijg je iets van 80-90% aan KOT, bij de opvang van mijn kinderen zijn de netto kosten voor voltijds opvang van drie kinderen dan 1300 euro per maand (maar dat is niet de duurste opvang).Wintertime16 schreef: ↑06-07-2025 21:54Als de ouders 2000 en 4000 euro verdienen (ik zeg maar wat) en de kinderopvang kost 2500, dan gaat het te besteden gezinsbedrag 500 euro omhooggevallen als de minst verdienende stopt met werken.
Het kan zeker dat opvang meer kost dan je verdient, maar dan moet je een partner hebben die echt veel meer dan 4000 euro verdient en veel opvang nodig hebben (bijvoorbeeld 3 kinderen onder de 4). Volgens mij zijn dit echt wel uitzonderingen.
maandag 7 juli 2025 om 08:42
Maar wat ik ook heel vaak zie, is dat de moeders al die dingen graag in eigen hand willen houden omdat ze ervan overtuigd zijn dat niemand dat zo goed kan als zij. En dat als de vader het doet, hij dan zes keer gecontroleerd wordt. Ik snap heel goed dat de vaders daar geen zin in hebben en het dan maar laten, dat geeft minder gezeur.Wielrenster87 schreef: ↑06-07-2025 20:12
Overigens heb ik een man die wel gewoon zijn deel doet. Ik werk meer uur, hij regelt het thuis grotendeels.
nightnurse wijzigde dit bericht op 07-07-2025 08:46
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
6.72% gewijzigd
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in