Hoe combineren jullie werk en moederschap
vrijdag 30 mei 2025 om 18:00
Hoi allemaal,
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 21:55
Ik zou aankleden zodra ze wakker zijn en spelen uitstellen tot na het ontbijt.Wielrenster87 schreef: ↑04-06-2025 19:26Iemand nog tips bij ons schema als er geen sport is:
6.00/6.30/6.45 kinderen wakker + ik sta met ze op en spelen. Vantevoren heb ik al gedoucht/gesport.
7.00 ontbijten met kinderen + lunch klaar maken + aankleden
8.15 deur uit naar school
8.35 thuiswerken, gedurende dag naar kantoor voor afspraken
17.30 klaar op kantoor, afronden + kinderen ophalen bij BSO.
18.00 thuis, snel eten opwarmen + eten
18.30 nog even buiten spelen
19.10 jongste naar bed
19.30 oudste naar bed
Rond 20.00 zooi opruimen, eventueel nog wat werken of dingen klaar zetten voor de volgende dag.
Meestal ben ik net wat eerder klaar op kantoor en werk ik s avonds nog wat.
In mijn ogen is er veel tijd nodig in de ochtend. Jongste staat hier vaak om half 7 op. Kleed zich aan, komt naar beneden, ontbijt. Mag eventueel 30 min tablet kijken en om half 8 zijn we de deur uit en gaan ze naar de vso. Ondertussen smeer ik hun brood voor school. Oudste is vaak om 6 uur wakker en die smeert zijn lunch regelmatig zelf.
woensdag 4 juni 2025 om 21:58
Laat je ook niet gek maken door wat er allemaal moet voor school. Hier vragen ze misschien 5 keer per jaar hulp/vervoer bij de kleuters. En flessen oid meenemen om te knutselen misschien 1 keer per jaar. Bij oudste in groep 4 hebben ze periode leesmoeders gevraagd maar dat was dan wel op woensdag of vrijdag en dat is als er een parttime dag is, is het vaak die.
En denk vooral ook eens aan opa's/oma's als er hulp gevraagd wordt. Hier helpt opa 1 of 2 keer per jaar. Opa vindt het leuk en mijn kinderen vinden het leuk.
En denk vooral ook eens aan opa's/oma's als er hulp gevraagd wordt. Hier helpt opa 1 of 2 keer per jaar. Opa vindt het leuk en mijn kinderen vinden het leuk.
woensdag 4 juni 2025 om 21:59
Ik vond de ‘krijg niet te veel kinderen’ een sterke. Als je plotseling een drieling krijgt, doe je daar weinig aan natuurlijk, maar in verreweg de meeste gevallen is dat niet zo. En dan komt iemand hier zoals vorig jaar klagen dat het belachelijk is dat zij 3x zo vaak bardienst moeten doen op de voetbalclub, alleen maar omdat ze drie kinderen op die club hebben. Ja duh!
De school van mijn kind eist heel weinig, vraagt gemiddeld. En mijn kind doet het prima op de opvang, dus in principe zou ik heel weinig op school kunnen zijn. Maar ik merk wel dat ze zonder zeuren 4 dagen in de week naar de BSO gaat, maar wel echt heel blij wordt van het feit dat ik kom kijken op de kijkmiddag van hun themaproject (4x/jaar). En bij de voorstelling die ze 2x/jaar geven. En bij het dansje voor Sinterklaas, met koningsdag en de juffen verjaardag. En een keertje als hulpouder met iets meedoe in de klas. En ze wilde dit jaar heel graag de avondvierdaagse doen, dus dat was vier avonden wandelen voor mij (ouders moeten hier tot groep 4 mee). Dan moeten we nog de boeken koffer, flip de beer, de letter koffer, het paasontbijt, het kerstdiner en nog zo wat dingen onthouden en regelen. En dat is dan alleen de school zelf. Al die dingen (nou ja, bijna alles) kan ik prima nee tegen zeggen. Maar dat zijn dus nou net de belangrijke dingen voor mijn kind. Niet drie dagen in de week thuis zitten wachten met een koekje bij de thee, wel er zijn op die momenten. Dus als het enigszins mogelijk is, probeer ik dat toch maar te regelen (en dan is dus een flexibele baan in nabijheid van school heel handig).
Naast school neemt op deze leeftijd hun eigen leven en daarmee agenda ook gewoon enorm toe. Ze heeft balletles vanuit de BSO, maar ik moet dus wel zorgen dat ze dan ‘s ochtends haar spullen al bij zich heeft. Een jaar lang zwemlessen. Elke week wel iets van speelafspraken en kinderfeestjes.
Voordeel is dat ik veel van die dingen op zich ook wel leuk vind. Dus het is niet zo dat het een enorme berg opgaven is of zo. Maar het kost wel een hoop meer regelwerk dan ‘8 uur afleveren op het kdv en 17.30 weer ophalen waarbij ze al warm gegeten hebben’.
De school van mijn kind eist heel weinig, vraagt gemiddeld. En mijn kind doet het prima op de opvang, dus in principe zou ik heel weinig op school kunnen zijn. Maar ik merk wel dat ze zonder zeuren 4 dagen in de week naar de BSO gaat, maar wel echt heel blij wordt van het feit dat ik kom kijken op de kijkmiddag van hun themaproject (4x/jaar). En bij de voorstelling die ze 2x/jaar geven. En bij het dansje voor Sinterklaas, met koningsdag en de juffen verjaardag. En een keertje als hulpouder met iets meedoe in de klas. En ze wilde dit jaar heel graag de avondvierdaagse doen, dus dat was vier avonden wandelen voor mij (ouders moeten hier tot groep 4 mee). Dan moeten we nog de boeken koffer, flip de beer, de letter koffer, het paasontbijt, het kerstdiner en nog zo wat dingen onthouden en regelen. En dat is dan alleen de school zelf. Al die dingen (nou ja, bijna alles) kan ik prima nee tegen zeggen. Maar dat zijn dus nou net de belangrijke dingen voor mijn kind. Niet drie dagen in de week thuis zitten wachten met een koekje bij de thee, wel er zijn op die momenten. Dus als het enigszins mogelijk is, probeer ik dat toch maar te regelen (en dan is dus een flexibele baan in nabijheid van school heel handig).
Naast school neemt op deze leeftijd hun eigen leven en daarmee agenda ook gewoon enorm toe. Ze heeft balletles vanuit de BSO, maar ik moet dus wel zorgen dat ze dan ‘s ochtends haar spullen al bij zich heeft. Een jaar lang zwemlessen. Elke week wel iets van speelafspraken en kinderfeestjes.
Voordeel is dat ik veel van die dingen op zich ook wel leuk vind. Dus het is niet zo dat het een enorme berg opgaven is of zo. Maar het kost wel een hoop meer regelwerk dan ‘8 uur afleveren op het kdv en 17.30 weer ophalen waarbij ze al warm gegeten hebben’.
woensdag 4 juni 2025 om 22:32
Ik ben het er mee eens dat er veel dingen beter kunnen. Maar de lunch?? Dat doen we in Nederland toch het allermakkelijkst. Brood smeren kinderen gewoon zelf tijdens het ontbijt, simpeler kan niet. (Ja, ook met 4 jaar. Zoals eerder geschreven: op het kdv moeten ze vanaf 1-2 jaar al hun eigen brood smeren).Wielrenster87 schreef: ↑04-06-2025 20:39Ik kan geen nee zeggen tegen die stomme broodlunch en ‘s avonds koken. Als dat beter geregeld zou zijn, net als een integrale school + sport + bso zou het al zoveel schelen.
woensdag 4 juni 2025 om 23:58
Maar wat is hier mis mee? Dit is toch hoe het leven met kinderen eruit ziet?Wielrenster87 schreef: ↑04-06-2025 19:26Iemand nog tips bij ons schema als er geen sport is:
6.00/6.30/6.45 kinderen wakker + ik sta met ze op en spelen. Vantevoren heb ik al gedoucht/gesport.
7.00 ontbijten met kinderen + lunch klaar maken + aankleden
8.15 deur uit naar school
8.35 thuiswerken, gedurende dag naar kantoor voor afspraken
17.30 klaar op kantoor, afronden + kinderen ophalen bij BSO.
18.00 thuis, snel eten opwarmen + eten
18.30 nog even buiten spelen
19.10 jongste naar bed
19.30 oudste naar bed
Rond 20.00 zooi opruimen, eventueel nog wat werken of dingen klaar zetten voor de volgende dag.
Meestal ben ik net wat eerder klaar op kantoor en werk ik s avonds nog wat.
Ik stond zelf echter nooit voor zeven uur op en mijn kinderen pas om half acht. Das genoeg tijd om om half negen op school te zijn. Kids ontbeten terwijl ik lunch trommels klaarmaakte.
donderdag 5 juni 2025 om 00:24
Mijn kind zou me voor volkomen gek verklaren als ik haar om 7.00 ontbijt voorzet als we om 8.15 de deur uit moeten. Ik heb echt max een kwartier nodig, en kind doet het daar ook prima op. Kleding avond van tevoren al uitgezocht (doet ze zelf, ik check geschiktheid qua weer etc), wakker worden, kleding aan, cracker naar binnen en gaan. Terwijl zij eet stop ik de brood/fruit/drinken dingen in haar tas.
Maar dit soort dingen is zo persoonsafhankelijk. Ik hou niet van vroeg opstaan, kind ook niet. Dus voor mij zou ‘voor zevenen al vast sporten en douchen en dan met kind spelen’ een soort nachtmerrie zijn. Gelukkig voor kind ook. We hebben ook allebei vrij weinig trek ‘s ochtends, dus veel eten hoeft er ook niet in. Dat eet ze bij het fruit moment om 10u, dan begint haar trek.
Maar ja, als je kind om 6.00 naast je bed staat te stuiteren en chagrijnig van de honger wordt als hij niet voor school twee boterhammen naar binnen werkt, dan heb je helemaal precies niks aan mijn schema, dat snap ik ook wel. Dus mijn stem gaat naar wat werkt voor jouw/jullie gezin. Allemaal vroege vogels: dan sta je vroeger op, en ga je ‘s ochtends nog een spelletje doen. Nacht uilen: alles de avond van tevoren klaarzetten en zo min mogelijk in de ochtend doen. En vooral niet vinden dat dingen per se zus-en-zo moeten. Ik ken iemand die helemaal gek werd van de drukte en die haar drie kinderen iedere ochtend helemaal in bad deed, want dat hoorde zo. Naast dat het helemaal niet goed is voor kinderen om elke dag in bad te gaan, hoeft dat al helemaal niet in de ochtend natuurlijk. Mijn collega heeft een jaar lang elke ochtend een gevecht gevoerd om kind een bruine boterham te laten eten, was ze vaak zo een uur mee bezig. Tja, of je besluit dat kind misschien dus ook niet zo’n honger heeft op dat moment, of het beter doet op pap, yogurt, een stuk fruit of wat dan ook.
donderdag 5 juni 2025 om 01:10
Ik woon in een dorp zonder VSOMangogo schreef: ↑04-06-2025 21:55Ik zou aankleden zodra ze wakker zijn en spelen uitstellen tot na het ontbijt.
In mijn ogen is er veel tijd nodig in de ochtend. Jongste staat hier vaak om half 7 op. Kleed zich aan, komt naar beneden, ontbijt. Mag eventueel 30 min tablet kijken en om half 8 zijn we de deur uit en gaan ze naar de vso. Ondertussen smeer ik hun brood voor school. Oudste is vaak om 6 uur wakker en die smeert zijn lunch regelmatig zelf.

donderdag 5 juni 2025 om 01:12
Los van dat ik ( en helaas mijn jongste) die kleffe boterhammen uit een bakje echt niet eet, het is wel dat je daardoor ‘s avonds moet koken. Dus lekker op pad na de BSO zit er helaas vaak niet meer.aliana schreef: ↑04-06-2025 22:32Ik ben het er mee eens dat er veel dingen beter kunnen. Maar de lunch?? Dat doen we in Nederland toch het allermakkelijkst. Brood smeren kinderen gewoon zelf tijdens het ontbijt, simpeler kan niet. (Ja, ook met 4 jaar. Zoals eerder geschreven: op het kdv moeten ze vanaf 1-2 jaar al hun eigen brood smeren).
donderdag 5 juni 2025 om 06:30
Ja dat geloof ik direct, maar het lijkt mij wel dat op de de dagen dat je dan niet werkt je nadat je de kinderen naar school hebt gebracht er ruimte is om een uurtje te gaan sporten. Of thuis het huishouden bij te werken. Nu gaat dat gewoon echt niet.
donderdag 5 juni 2025 om 06:36
Ja, dat is inderdaad wat ik heel fijn vind nu. Die ene ochtend per week is geweldig. Maar Nausicaa werkt volgens mij (bijna?) fulltime.
donderdag 5 juni 2025 om 07:23
Ik ken het zelf niet een ochtend alleen thuis, ik werk 32 uur verdeeld over dagen (3 hele en 2 halve) en dat is allemaal onder schooltijd.
Maar huishouden kan prima op de vrije middagen en weekend. Sporten ‘s avonds en in het weekend. Huishouden kost toch geen uren per week?
Wassen gaan tussendoor.
En de vrije middagen/zaterdag tijd om boodschappen/cadeautjes etc te kopen.
Bol is bij mij ook favoriet!
Tuin, het onkruid, loopt nog weleens achter, maar jammer dan.
donderdag 5 juni 2025 om 07:40
Vraag me altijd af wat mensen dan doen in t huishouden? Als je een werkster hebt (mijns inziens een vereiste als je beiden werkt), hoef je toch alleen even een doekje over het aanrecht te halen of af en toe de stofzuiger even aan te slingeren? Wassen kan tussendoor en vouwen ‘s avonds voor de tv, wat is er dan nog meer te doen?
En sporten met kinderen is idd een uitdaging! Deed ik s avonds (met oppas) of in een sportschool met kinderopvang.
Volgens mij is de belangrijkste tip: niet teveel eisen stellen aan jezelf! Niet qua huishouden, niet qua pedagogiek, niet qua sport.
Go with the flow.
PS hier altijd full time gewerkt met vier kinderen, maar: redelijk flexibel in werk (dus niet perse van 8 tot 18 uur op t werk moeten zijn) en gezonde kinderen. Dat scheelt.
En sporten met kinderen is idd een uitdaging! Deed ik s avonds (met oppas) of in een sportschool met kinderopvang.
Volgens mij is de belangrijkste tip: niet teveel eisen stellen aan jezelf! Niet qua huishouden, niet qua pedagogiek, niet qua sport.
Go with the flow.
PS hier altijd full time gewerkt met vier kinderen, maar: redelijk flexibel in werk (dus niet perse van 8 tot 18 uur op t werk moeten zijn) en gezonde kinderen. Dat scheelt.
donderdag 5 juni 2025 om 08:06
Ik heb dan geen tijd voor mee mezelf, want dan werk ik zodat ik een keer vrij kan nemen op studiedagen en/of een uur eerder weg voor sport/avondvierdaagse etc.
donderdag 5 juni 2025 om 10:39
Ah, dat is wel een verschil ja. Ik heb geen ‘dagen dat ik niet werk’, ik werk fulltime. Dus vroeger ging ze naar het kdv en ik naar mijn werk, en nu naar school en ik naar mijn werk.
Als je ook thuis bent is het gedeeltelijk anders omdat je dan ineens ook weer soms ‘alleen’ thuis bent. Alhoewel dan nog de hoeveelheid geregel enorm toeneemt tegen de tijd dat ze naar de basisschool gaan. En de verplichtingen nemen ook toe. Bij het kdv kun je best een keer tien minuten later komen als het niet loopt ‘s ochtends, op school moeten ze gewoon er om 8.30 zijn. Omgekeerd kun je ze niet een keer wat vroeger brengen als je juist een vroege afspraak hebt oid. Niks wat ik niet trek of zo hoor, dat bedoel ik niet. Maar dat beeld van ‘als ze naar school gaan wordt het zooooo veel makkelijker’ herken ik dus echt totaal niet, en de meeste mensen om mij heen ook niet. Dat hoorde ik vooral vroeger van moeders die eerst fulltime thuis waren met een kind, en nu ineens weer vijf ochtenden ‘voor zichzelf’ hadden. Ja, dan heb je ineens wel meer vrije tijd.
donderdag 5 juni 2025 om 10:40
Had even verder moeten lezen, ja, dat dus.happyapple schreef: ↑05-06-2025 06:36Ja, dat is inderdaad wat ik heel fijn vind nu. Die ene ochtend per week is geweldig. Maar Nausicaa werkt volgens mij (bijna?) fulltime.
donderdag 5 juni 2025 om 11:39
Hier wel, hoor. Ons beddengoed kan wel 1x per week maar van de kinderen soms wel vaker moeten verschonen omdat ze dan doorgelekt zijn oid.Winterkoud schreef: ↑05-06-2025 07:23Ik ken het zelf niet een ochtend alleen thuis, ik werk 32 uur verdeeld over dagen (3 hele en 2 halve) en dat is allemaal onder schooltijd.
Maar huishouden kan prima op de vrije middagen en weekend. Sporten ‘s avonds en in het weekend. Huishouden kost toch geen uren per week?
Wassen gaan tussendoor.
En de vrije middagen/zaterdag tijd om boodschappen/cadeautjes etc te kopen.
Bol is bij mij ook favoriet!
Tuin, het onkruid, loopt nog weleens achter, maar jammer dan.
Veel opruimen vooral. Stofzuigen hele huis, wc’s, badkamer, dweilen, was opruimen, opvouwen en in de kasten. Was ook veel moeten voorbehandelen omdat vlekken er anders niet uitgaan.
Bedenken wat te eten en boodschappen daarvoor doen. Ook al laat je bezorgen dan nog blijven er dingen over wat je alsnog moet halen, toch?
Jaloezieën afnemen zo nu en dan. Vaatwasser in en uitruimen. Vuilnis, aanrecht en fornuis schoonmaken. Sommige dingen zijn ook maar paar minuten maar bij elkaar is dat ook alweer gauw een halfuur. Ja, als de kinderen er niet zijn houd ik het natuurlijk langer schoon. Genoeg ongelukjes gedurende de dag met kinderen wat ik dan ook weer kan schoonmaken.
donderdag 5 juni 2025 om 12:21
Maar dat kan ook na het ontbijt, dus dan kan meteen aankleden nog steeds. Kun je daarna lekker een spelletje doen.Wielrenster87 schreef: ↑05-06-2025 01:10Ik woon in een dorp zonder VSOen i.h.b. kinderen zijn gewoon wakker. Dat spelen hebben we juist gedaan omdat ik ‘s ochtends geen schermen wil.
Tenminste dat zou hier beter werken want dan zijn ze lekker aan het spelen en willen niet stoppen om te eten/aankleden. De tablet stopt automatisch na 30min of 10 min voor we weg moeten dus dat is geen gedoe.
donderdag 5 juni 2025 om 12:27
Ik doe nog een poging om soms als gezin te ontbijten, mijn man komt echt niet om 6.15/6.30 zijn bed uit, op zijn vroegst om 7.15. Tenzij hij moet omdat ik ben sportenMangogo schreef: ↑05-06-2025 12:21Maar dat kan ook na het ontbijt, dus dan kan meteen aankleden nog steeds. Kun je daarna lekker een spelletje doen.
Tenminste dat zou hier beter werken want dan zijn ze lekker aan het spelen en willen niet stoppen om te eten/aankleden. De tablet stopt automatisch na 30min of 10 min voor we weg moeten dus dat is geen gedoe.
donderdag 5 juni 2025 om 21:20
Die zaken gebeuren hier ook, maar sommige zaken minder frequent.Merel90 schreef: ↑05-06-2025 11:39Hier wel, hoor. Ons beddengoed kan wel 1x per week maar van de kinderen soms wel vaker moeten verschonen omdat ze dan doorgelekt zijn oid.
Veel opruimen vooral. Stofzuigen hele huis, wc’s, badkamer, dweilen, was opruimen, opvouwen en in de kasten. Was ook veel moeten voorbehandelen omdat vlekken er anders niet uitgaan.
Bedenken wat te eten en boodschappen daarvoor doen. Ook al laat je bezorgen dan nog blijven er dingen over wat je alsnog moet halen, toch?
Jaloezieën afnemen zo nu en dan. Vaatwasser in en uitruimen. Vuilnis, aanrecht en fornuis schoonmaken. Sommige dingen zijn ook maar paar minuten maar bij elkaar is dat ook alweer gauw een halfuur. Ja, als de kinderen er niet zijn houd ik het natuurlijk langer schoon. Genoeg ongelukjes gedurende de dag met kinderen wat ik dan ook weer kan schoonmaken.
Dweilen bv gebeurt eens in de zoveel tijd. Zou vaker mogen, maar geen prioriteit. Boodschappen laat ik nooit bezorgen, 2 keer per week ga ik naar de winkel met lijst. Daarnaast heb ik ook een man die taken doet.
En opruimen doe ik wel de hele dag door, wassen tussendoor etc.
Maar ik vind het allemaal niet mega veel tijd kosten, gaat tussen de bedrijven door.
En ja mijn kinderen zijn al tieners, maar opruimen zijn ze nog steeds niet goed in
donderdag 5 juni 2025 om 23:11
Maar dan kan je toch nog steeds eerst aankleden, lunch maken desnoods en dan gezamenlijke ontbijten. En daarna spelen?Wielrenster87 schreef: ↑05-06-2025 12:27Ik doe nog een poging om soms als gezin te ontbijten, mijn man komt echt niet om 6.15/6.30 zijn bed uit, op zijn vroegst om 7.15. Tenzij hij moet omdat ik ben sporten. Gelukkig hoef ik er ‘s nachts nooit voor de kinderen.
Wij ontbijten alleen in het weekend soms samen

Onze ochtenden draaien vooral om zo min mogelijk stress.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:25
Ik werk 32 uur en vind het ook veel makkelijker sinds de oudste naar school gaat (ik heb nog een peuter rondlopen dus geen ‘vrije’ ochtend). Dat hoor ik overigens ook van vrienden om mij heen. Geen slapeloze nachten weegt voor mij alleen al ruimschoots op tegen het extra regelwerk. En speelafspraakjes, studiedagen, op tijd komen, zwemlessen en al dat soort dingen ervaar ik gewoon niet zo zwaar als sommige anderen dat hier blijkbaar doen. Bovendien, als je vier uur extra gaat werken snap ik wel dat het zwaarder wordt, want als je die ruimte die vrijkomt als je kind naar school gaat opvult met extra werken, dan blijven vooral de lasten over.nausicaa schreef: ↑05-06-2025 10:39Maar dat beeld van ‘als ze naar school gaan wordt het zooooo veel makkelijker’ herken ik dus echt totaal niet, en de meeste mensen om mij heen ook niet. Dat hoorde ik vooral vroeger van moeders die eerst fulltime thuis waren met een kind, en nu ineens weer vijf ochtenden ‘voor zichzelf’ hadden. Ja, dan heb je ineens wel meer vrije tijd.
__appelbloesem__ wijzigde dit bericht op 07-06-2025 08:35
Reden: Andersom :-)
Reden: Andersom :-)
2.66% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 11:14
Maar die slapeloze nachten hebben toch niet zo veel met school te maken? En inderdaad, ook daar zijn enorme verschillen. Ik heb een goede slaper, dus die sliep al jaren voor ze naar school ging gewoon door.__appelbloesem__ schreef: ↑07-06-2025 08:25Ik werk 32 uur en vind het ook veel makkelijker sinds de oudste naar school gaat (ik heb nog een peuter rondlopen dus geen ‘vrije’ ochtend). Dat hoor ik overigens ook van vrienden om mij heen. Geen slapeloze nachten weegt voor mij alleen al ruimschoots op tegen het extra regelwerk. En speelafspraakjes, studiedagen, op tijd komen, zwemlessen en al dat soort dingen ervaar ik gewoon niet zo zwaar als sommige anderen dat hier blijkbaar doen. Bovendien, als je vier uur extra gaat werken snap ik wel dat het zwaarder wordt, want als je die ruimte die vrijkomt als je kind naar school gaat opvult met extra werken, dan blijven vooral de lasten over.
Ik ben trouwens niet meer uren gaan werken, heb altijd fulltime gewerkt. Ik herken gewoon niet dat het veel makkelijker wordt als ze naar school gaan. Voor mij geldt dat het zelfstandiger worden van je kind (want niet meer hoeven helpen met aankleden, luiers/billen afvegen etc) wel ongeveer teniet gedaan wordt door het toegenomen regelwerk aan afspraken.
Maar ik denk dus vooral dat dat afhangt van je kind en je gezin. Wij zijn avondmensen, dus voor ons is 5x per week om half negen op school móeten zijn best een vervelend iets. Als je toch al iedere dag om zes uur op was, weegt dat wellicht veel minder zwaar. Als je gewend was aan een kind dat warm eten kreeg op het kdv, en je zelf niet erg van koken houdt, is de impact van ‘elke dag eten moeten maken’ groter dan als je toch al graag in de keuken stond. Net als ik de babytijd bv helemaal niet lastig vond, maar ja, ik had een makkelijke baby. Ik snap heel goed dat dat anders is als je kind 18 uur per dag huilt, grote moeite heeft met eten, heel veel ziek is, of een combinatie van die dingen. Mijn baby huilde weinig, was met name vrolijk, sliep ‘s nachts vrij snel prima, was zelden ziek. Dus ik vond dat dan weer helemaal niet ‘loeizwaar’. Toen ze eenmaal kon lopen en een beetje praten vond ik het dan ook niet per se makkelijker. Ook niet per se moeilijker trouwens, meer gewoon anders. In plaats van een kind dat je steeds moet tillen, heb je dan een kind dat je veel meer in de gaten moeten houden.
Ik vind vooralsnog de basisschooltijd ook niet bijzonder zwaar of zo, dat bedoelde ik niet. Maar het is ook zeker niet ‘zoooooveel makkelijker’ als ze eenmaal naar school gaan. Dat hangt van heel veel andere factoren (bij kind/ouders/ongeving) af, en is dus geen universele waarheid. Dat was alles wat ik aan wilde geven.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:53
Alle fases (tot nu toe, want kinderen zijn 10 &12) hebben voor / nadelen, pittige momenten, hele leuke momenten.
Baby en een peuter was hier heel pittig door baby die weinig sliep, niet doorsliep en gevoelig was.
Maar de kdv dagen waren erg fijn, geen andere kind verplichtingen (naast een keer cb ofzo).
Schooltijd waren de eerste jaren met 1 kind op basisschool en 1 op kdv ook prima te doen, kdv en vso/bso waren dezelfde locatie. Zwemles kwam later, evenals spelen/feestjes etc.
Pas vanaf groep 3/4, waar corona kwam, vso en bso (naast schoolsluiting) stil kwam te liggen kwam en een andere bso (regel bij kdv / bso was dat als jongste op de basisschool zat dan ook verwacht werd dat je andere opvang ging regelen na school) waar geen vso was, er meer geregel kwam.
Uiteindelijk is het echt intensieve ook maar een paar jaar geweest, en de bso hebben we al 2 jaar niet meer. VO is inmiddels ook gestart en dan ben je echt van de vele schoolvragen en geregel af. Ze redden zichzelf prima!
Jongste gaat naar groep 8, die is ook al heel zelfstandig. Nu weet ik niet hoe het is straks met uitgaan etc
maar die fase zijn ze in ieder geval groot genoeg om veel zelf te regelen.
Baby en een peuter was hier heel pittig door baby die weinig sliep, niet doorsliep en gevoelig was.
Maar de kdv dagen waren erg fijn, geen andere kind verplichtingen (naast een keer cb ofzo).
Schooltijd waren de eerste jaren met 1 kind op basisschool en 1 op kdv ook prima te doen, kdv en vso/bso waren dezelfde locatie. Zwemles kwam later, evenals spelen/feestjes etc.
Pas vanaf groep 3/4, waar corona kwam, vso en bso (naast schoolsluiting) stil kwam te liggen kwam en een andere bso (regel bij kdv / bso was dat als jongste op de basisschool zat dan ook verwacht werd dat je andere opvang ging regelen na school) waar geen vso was, er meer geregel kwam.
Uiteindelijk is het echt intensieve ook maar een paar jaar geweest, en de bso hebben we al 2 jaar niet meer. VO is inmiddels ook gestart en dan ben je echt van de vele schoolvragen en geregel af. Ze redden zichzelf prima!
Jongste gaat naar groep 8, die is ook al heel zelfstandig. Nu weet ik niet hoe het is straks met uitgaan etc
zaterdag 7 juni 2025 om 12:27
Naja, dit topic is gestart door een TO die twee kinderen van 1 en 3 heeft en dat zwaar vindt, in dat opzicht vind ik het wat bijzonder om een discussie te voeren over hoe zwaar het wel niet wordt als ze naar school gaan. In deze context is ‘naar school gaan’ gelinkt aan de leeftijd van de jongste (en daarmee in mijn geval ook hoe goed er geslapen word). Ik vond die leeftijdscombinatie van TO gewoon echt veel zwaarder dan een jaar later. Het is inderdaad geen universele waarheid, maar het tegenovergestelde is dat ook niet.
En ik ben het ermee eens dat het allemaal heel persoonlijk is, uiteindelijk is denk ik het meest bepalend of het goed gaat met je kinderen, of ze veel ziek zijn, en of er bijvoorbeeld andere zorgen spelen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in