Hoe combineren jullie werk en moederschap
vrijdag 30 mei 2025 om 18:00
Hoi allemaal,
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 16:13
Klinkt idd als veel bij jou, maar ik vind het niet herkenbaar voor mij eigenlijk. Heb 1 kind op basisschool en 1 op het VO.Wielrenster87 schreef: ↑04-06-2025 17:40Het begint met de dagelijkse routine:
brood smeren + fruit en dan ‘s avonds verplicht moeten koken. En iedere ochtend op een vast tijdstip de kinderen brengen.
Daar komt wekelijks bij (per kind): zwemles, sporttraining (1 of 2x per week) en sportwedstrijd bij ouder kind. En speelafspraakjes.
Periodiek op school: de logeerbeer (2x per jaar), iets mee brengen voor het thema (iedere maand), 3x per jaar oudergesprek in de middag, paasontbijt met ouders, kerstviering vanaf 16:00, zomerfeest (kinderen thuis tot 14:00, daarna worden de ouders + kind verwacht op school), 3x per jaar breng je kind in klas week en nog 2x een optreden. En dan heb je nog een trits aan studie dagen. Heb ik nog niet erbij opgeteld de hulp die aan ouders wordt gevraagd voor schoolreisje, rijden naar de boerderij etc, moestuin en luizen etc.
Minder schoolgerelateerd, maar toch ook erbij: 4 a 5 per jaar kinderfeestjes op een werkdag waardoor je vaak rond 15:30 kind moet ophalen. Dan nog 2x tandarts, 2x huisarts, check bij de logopedie, avondvierdaagse, optocht Sint Maarten en ik vergeet nog dingen.
Tsja, dan kom je echt wel op gemiddelde 1x per 2 weken iets hoor.
Op het kdv leverde ik ze tussen half 8 en half 9 af en haalde ze rond 5 uur op, aten we samen brood en ik nooit het idee dat ik hoefde te stressen.
Brood smeren + fruit: hier ontbijten we 's ochtends en jongste (groep 7) snijdt vervolgens zelf fruit om mee te nemen of neemt koek mee. Toen hij kleiner was sneed ik even een appeltje idd. Geen continuerooster dus om 12 uur is hij thuis. Ik ben 2 dgn thuis, man 1 dag en andere 2 dagen is hij bij oma om 12 uur. Wonen in een dorp en al vanaf groep 3 loopt men hier zelf naar school en weer naar huis.
S avonds verplicht koken? Hoe bedoel je dat? Wij koken idd elke avond maar dat heeft weinig met de basisschool te maken toch. Dat doe we sowieso wel want wij moeten zelf ook eten.
Sport: zwemles deden wij op zaterdagochtend, 2 lessen achter elkaar. Ideaal. Verder zaten ze niet op een sport op jonge leeftijd. Inmiddels wel maar dat is in het dorp en gaan ze zelf heen.
Verder hier weinig op school waar ouders bij moeten zijn. Kan zo snel niks verzinnen, geen zomerfeesten ofzo. Oudergesprek is 's avonds. We wonen dichtbij school dus kost ons hooguit 15min, 3x per jaar. Kerstviering is 's avonds. Studiedagen maakt me niet zoveel uit. Man of ik is misschien thuis en anders hele dag bij de oppas (nu hij wat ouder is regel ik er niks meer voor).
Hulp en rijden etc: er komt soms een mailtje maar je hoeft niet te reageren toch? Bij ons hebben ze altijd heel snel genoeg hulp voor excursies etc. Ik voel dat echt niet als verplichting, net zo min als dat ik help bij een knutseldag ofzo. Meestal moet ik dan gewoon werken, dus dan houdt het op. Ik neem 1 taak op me die ik zelf kan bepalen wanneer ik dat doe.
Speelafspraken: wij wonen dus in een dorp en al vanaf jonge leeftijd gaan zoon zelf naar zijn vrienden toe, of zij komen hier als een van ons thuis is. Heb daar weinig omkijken naar. Ook is hier geen continuerooster dus ze spelen maar kort. Enkel de woensdagmiddag vond ik wel eens lastig toen ze klein waren, hele middag vriendjes over de vloer. Kinderfeestjes kost me ook geen tijd. Ze gaan meestal gelijk vanuit school mee en worden eind vd middag/begin avonds thuis gebracht.
Waarom het vermoeiend is dat je kind een leeg melkpak, gymkleding of iets anders mee moet nemen begrijp ik niet goed.
Dus valt hier allemaal nogal mee. Kan me voorstellen dat als je fulltime werkt en je met halen en brengen van de kinderen zit het vermoeiender is. Daarom wel erg blij met het dorpsschooltje hier. Zo ideaal dat ze zelf in 5 min naar school kunnen lopen en dat hun vrienden ook op paar minuten afstand wonen.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 07-06-2025 16:35
1.55% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 16:22
Ik woon in de biblebelt waar heel veel moeders niet werken. Daar ben ik dus goed mee want die moeders hebben tijd om op school te helpen. Ik heb daar veel minder tijd voor.Beschuitmetjam schreef: ↑04-06-2025 19:39Ik lees hier vaak dat vrijwilligerswerk op school gedaan wordt door moeders die niet werken. Mijn persoonlijke ervaring is dat veel mensen die werken dergelijke zaken er bij doen. Ik denk dat zeker 90% van de moeders werkt bij ons en bijna alle vrijwilligerstaken worden gedaan door ouders die werken.
Kan me voorstellen dat op andere plaatsen de meeste moeders wel gewoon werken en dat dus ook de werkende moeders op school 'moeten' helpen. Maar je hoeft toch niet alles te doen? Luizenmoeders zijn er bij ons misschien 3 of 4 die dat altijd doen. Rijden wordt aan de hele klas gevraagd. Bij ons zijn er altijd wel die dat leuk vinden. Als het op vrijdag is zie ik vaak ook vaders (blijkbaar vaak vrij op vrijdag) die dat doen. En hoe vaak gaan ze met de auto ergens heen? Bij ons valt dat reuze mee, 2x per jaar? En dan heb je bij ons soms een knutselmiddag waar ze ouders voor vragen. Heel jammer, ik kan niet op donderdag. Ga er echt geen vrij voor nemen (dat kan ik niet eens op mijn werk). Ik maak me echt geen moment druk over of ik wel of niet help op school. Zoals gezegd doe ik 1 regeltaak en dat is het. Zoon is bijna klaar op de basisschool, dochter is daar al weg, en heb nooit gehoord dat ik te weinig zou doen.
zaterdag 7 juni 2025 om 17:25
Ik herken jou ervaring ook met de basisschool en de hoeveelheid taken/genoeg moeders die tijd hebben en het leuk vinden.Tulpje22 schreef: ↑07-06-2025 16:22Ik woon in de biblebelt waar heel veel moeders niet werken. Daar ben ik dus goed mee want die moeders hebben tijd om op school te helpen. Ik heb daar veel minder tijd voor.
Kan me voorstellen dat op andere plaatsen de meeste moeders wel gewoon werken en dat dus ook de werkende moeders op school 'moeten' helpen. Maar je hoeft toch niet alles te doen? Luizenmoeders zijn er bij ons misschien 3 of 4 die dat altijd doen. Rijden wordt aan de hele klas gevraagd. Bij ons zijn er altijd wel die dat leuk vinden. Als het op vrijdag is zie ik vaak ook vaders (blijkbaar vaak vrij op vrijdag) die dat doen. En hoe vaak gaan ze met de auto ergens heen? Bij ons valt dat reuze mee, 2x per jaar? En dan heb je bij ons soms een knutselmiddag waar ze ouders voor vragen. Heel jammer, ik kan niet op donderdag. Ga er echt geen vrij voor nemen (dat kan ik niet eens op mijn werk). Ik maak me echt geen moment druk over of ik wel of niet help op school. Zoals gezegd doe ik 1 regeltaak en dat is het. Zoon is bijna klaar op de basisschool, dochter is daar al weg, en heb nooit gehoord dat ik te weinig zou doen.
Ook ik woon in een dorpje in de biblebelt, moeders werken wel bijna allemaal (uitgezonderd de reformatorische basisschool, maar daar zitten wij zeker niet), maar echt parttime. Weinig die 32 uur of fulltime werken.
En degene die dat wel doen, helpen vaak ook nog wel links of rechts.
Volgens mij weten ouders / moeders ook echt niet wie er wel helpen veel helpen hier. En niemand die je iets kwalijk zal nemen. Ook hier geen continuerooster, jongste blijft 2 keer over, 2 keer thuis het oma. En als oma niet kan, kan hij het ook wel alleen. Naar school en huis gaat hij al heel lang zelf.
zondag 8 juni 2025 om 10:23
Dat er genoeg andere ouders zijn die het leuk vinden om op school te helpen zou ook zo maar een misverstand van jullie kunnen zijn. Zelf vind ik het deels leuk maar zie ik ook de noodzaak in van de inzet van vrijwilligers. En dat hoor ik ook van andere ouders. Die vinden het niet altijd zo zeer "leuk" maar zien in dat leerkrachten niet alles zelf kunnen.Winterkoud schreef: ↑07-06-2025 17:25Ik herken jou ervaring ook met de basisschool en de hoeveelheid taken/genoeg moeders die tijd hebben en het leuk vinden.
Ook ik woon in een dorpje in de biblebelt, moeders werken wel bijna allemaal (uitgezonderd de reformatorische basisschool, maar daar zitten wij zeker niet), maar echt parttime. Weinig die 32 uur of fulltime werken.
En degene die dat wel doen, helpen vaak ook nog wel links of rechts.
Volgens mij weten ouders / moeders ook echt niet wie er wel helpen veel helpen hier. En niemand die je iets kwalijk zal nemen. Ook hier geen continuerooster, jongste blijft 2 keer over, 2 keer thuis het oma. En als oma niet kan, kan hij het ook wel alleen. Naar school en huis gaat hij al heel lang zelf.
zondag 8 juni 2025 om 10:37
Beschuitmetjam schreef: ↑08-06-2025 10:23Dat er genoeg andere ouders zijn die het leuk vinden om op school te helpen zou ook zo maar een misverstand van jullie kunnen zijn. Zelf vind ik het deels leuk maar zie ik ook de noodzaak in van de inzet van vrijwilligers. En dat hoor ik ook van andere ouders. Die vinden het niet altijd zo zeer "leuk" maar zien in dat leerkrachten niet alles zelf kunnen.
Dit!
Bij de kleuters vinden ouders helpen en dus alles meekrijgen nog echt leuk, daarna doen ze het vooral uit plichtsbesef. Geen uitjes zonder ouderhulp, geen sportdag, geen carnaval, geen musical, geen kamp etc. Dus komen veel ouders dan toch maar even helpen.
zondag 8 juni 2025 om 10:44
Hier worden er soms ook door de juf passief agressieve mailtjes gestuurd dat de sportdag/verkeersles/het uitje naar de kinderboerderij afgezegd zal worden als niet snel meer ouders zich aanmelden om te helpen. Wat mij betreft mag het wel wat minder qua uitjes, maar tot nu toe zijn er dan uiteindelijk toch altijd genoeg hulpouders.Speculaastaart schreef: ↑08-06-2025 10:37Dit!
Bij de kleuters vinden ouders helpen en dus alles meekrijgen nog echt leuk, daarna doen ze het vooral uit plichtsbesef. Geen uitjes zonder ouderhulp, geen sportdag, geen carnaval, geen musical, geen kamp etc. Dus komen veel ouders dan toch maar even helpen.
zondag 8 juni 2025 om 10:47
Maar dat is toch vaak wel gewoon de realiteit? Zulke uitjes kunnen niet zonder vrijwilligers. Dus dat kan je passief agressief noemen maar dat is toch niet helemaal eerlijk?Procne schreef: ↑08-06-2025 10:44Hier worden er soms ook door de juf passief agressieve mailtjes gestuurd dat de sportdag/verkeersles/het uitje naar de kinderboerderij afgezegd zal worden als niet snel meer ouders zich aanmelden om te helpen. Wat mij betreft mag het wel wat minder qua uitjes, maar tot nu toe zijn er dan uiteindelijk toch altijd genoeg hulpouders.
zondag 8 juni 2025 om 10:54
Zeker waar. Bedoelde passief agressief ook met een knipoog.
Maar het zijn wel teksten als ‘de kinderen kijken er enorm naar uit, dus het zou wel heel jammer zijn als we het moeten afzeggen omdat er geen ouders zijn die kunnen helpen’. Als je je al snel schuldig voelt als ouder, kan ik me voorstellen dat dat ook stress oplevert.
Terwijl ik denk: gewoon stoppen met al die uitstapjes. Twee keer per jaar is genoeg.
zondag 8 juni 2025 om 10:56
Procne schreef: ↑08-06-2025 10:44Hier worden er soms ook door de juf passief agressieve mailtjes gestuurd dat de sportdag/verkeersles/het uitje naar de kinderboerderij afgezegd zal worden als niet snel meer ouders zich aanmelden om te helpen. Wat mij betreft mag het wel wat minder qua uitjes, maar tot nu toe zijn er dan uiteindelijk toch altijd genoeg hulpouders.
Dat is natuurlijk ook wat er gebeurt bij te weinig aanmeldingen. Dan kan het niet doorgaan.
Wij proberen dat soms heel positief te verwoorden maar het komt op hetzelfde neer. 'We hebben nog maar één ouder nodig voor het uitstapje volgende week en als die zich meldt dan weten we zeker dat we gaan.'
Overigens proberen wij het aantal uitstapjes klein te houden en zoeken veel meer gastlessen en activiteiten op school. Is makkelijker in te plannen, logistiek is niet lastig, kost minder onderwijstijd etc.
zondag 8 juni 2025 om 11:26
Nee, dat is bij ons echt niet aan de hand. Maar dat heb ik in eerdere post al vertelt, wij hebben geen zomerfeest, gekke harendag, carnaval etc.Speculaastaart schreef: ↑08-06-2025 10:37Dit!
Sportdag ook niet, dat is op Koningsdag sporten wat geregeld wordt door een bepaalde vereniging, ouders niet nodig. Kamp mogen ouders niet mee niet helpen, regelt de school, 1 ouder die de spullen brengt met liefst een bakwagen/trailer.
Musical, enige wat ouders moeten regelen is helpen met de kleding, verder echt aan de juf en de mees.
Hooguit de vraag voor schoolreisje, nou geloof me daar ben je nooit op tijd voor, erg gewild.
Vanaf groep 5/6 hebben ze echt nihil aan hulpouders nodig, en voor bv een knutselmiddag is er nooit extra gevraagd om hulp na een oproep.
Kijk gaan we het hebben over de voetbalclub, daar is het meer vraag naar diverse hulp, en help ik waar ik kan.
Daarbij hebben wij een Oranjevereniging, waar ik ook vast vrijwilliger ben op de dag zelf. Ik zet mezelf in op plekken waar het harder nodig is.
zondag 8 juni 2025 om 11:45
Winterkoud schreef: ↑08-06-2025 11:26Nee, dat is bij ons echt niet aan de hand. Maar dat heb ik in eerdere post al vertelt, wij hebben geen zomerfeest, gekke harendag, carnaval etc.
Sportdag ook niet, dat is op Koningsdag sporten wat geregeld wordt door een bepaalde vereniging, ouders niet nodig. Kamp mogen ouders niet mee niet helpen, regelt de school, 1 ouder die de spullen brengt met liefst een bakwagen/trailer.
Musical, enige wat ouders moeten regelen is helpen met de kleding, verder echt aan de juf en de mees.
Hooguit de vraag voor schoolreisje, nou geloof me daar ben je nooit op tijd voor, erg gewild.
Vanaf groep 5/6 hebben ze echt nihil aan hulpouders nodig, en voor bv een knutselmiddag is er nooit extra gevraagd om hulp na een oproep.
Kijk gaan we het hebben over de voetbalclub, daar is het meer vraag naar diverse hulp, en help ik waar ik kan.
Daarbij hebben wij een Oranjevereniging, waar ik ook vast vrijwilliger ben op de dag zelf. Ik zet mezelf in op plekken waar het harder nodig is.
Wat bij ons door de oudervereniging wordt georganiseerd gaat met ouderhulp. Dat is Sint, Kerst, Pasen, carnaval, Koningsdag en het feest ná de musical. Ook het opbouwen van het podium wordt door ouders gedaan. In coronatijd deden we alles met het team, was het ook leuk en gezellig, maar de ouders wilden weer iets meer, dus dan zullen ze zelf moeten helpen...
zondag 8 juni 2025 om 12:32
Sint: alleen bij de kleuters, middag suprise maken.Speculaastaart schreef: ↑08-06-2025 11:45Wat bij ons door de oudervereniging wordt georganiseerd gaat met ouderhulp. Dat is Sint, Kerst, Pasen, carnaval, Koningsdag en het feest ná de musical. Ook het opbouwen van het podium wordt door ouders gedaan. In coronatijd deden we alles met het team, was het ook leuk en gezellig, maar de ouders wilden weer iets meer, dus dan zullen ze zelf moeten helpen...
Kerst: alleen 4 middagen 2 ouders nodig helpen knutselen (heb ik ook weleens gedaan), viering zelf is in de klas op een avond tussen 19-20 uur
Pasen: alleen ontbijt op school, geef we 1 item mee (pak melk, zak bolletjes) die je krijt toebedeeld en bord bestek.
Carnaval: hier geen carnaval
Koningsdag: externe sport / jeugd vereniging
Musical: de avond zelf is door school, wel zijn er in groep 8 activiteiten zoals een eindfeest, fotoboek die we wel als ouders organiseren plus nog paar andere regelingen. Dat wordt onderling geregeld / verdeeld in de groepsapp. Buiten school om.
Uitjes: naar het bos/ natuur doen ze op de fiets zonder ouders in de bovenbouw.
Avondvierdaagse: ouderraad, opgeven als je wil meelopen / drinkpost wil doen, dit jaar was er een overvloed aan aanmeldingen voor beide.
zondag 8 juni 2025 om 14:54
Waarom zijn 2 uitstapjes per jaar genoeg? Omdat dat voor de ontwikkeling van de kinderen voldoende is of omdat jij max 2x per jaar wil helpen?Procne schreef: ↑08-06-2025 10:54Zeker waar. Bedoelde passief agressief ook met een knipoog.
Maar het zijn wel teksten als ‘de kinderen kijken er enorm naar uit, dus het zou wel heel jammer zijn als we het moeten afzeggen omdat er geen ouders zijn die kunnen helpen’. Als je je al snel schuldig voelt als ouder, kan ik me voorstellen dat dat ook stress oplevert.
Terwijl ik denk: gewoon stoppen met al die uitstapjes. Twee keer per jaar is genoeg.
zondag 8 juni 2025 om 15:50
Mijns inziens is juist het probleem dat de leerkrachten allerlei uitstapjes en dingen bedenken. Waarvoor dus hulp nodig is. Terwijl uit ieder onderzoek blijkt dat het schort aan taal en rekenvaardigheden.Beschuitmetjam schreef: ↑08-06-2025 10:23Dat er genoeg andere ouders zijn die het leuk vinden om op school te helpen zou ook zo maar een misverstand van jullie kunnen zijn. Zelf vind ik het deels leuk maar zie ik ook de noodzaak in van de inzet van vrijwilligers. En dat hoor ik ook van andere ouders. Die vinden het niet altijd zo zeer "leuk" maar zien in dat leerkrachten niet alles zelf kunnen.
Ophouden met alle gedoe eromheen en gewoon lesgeven wat mij betreft!
zondag 8 juni 2025 om 15:53
Nee omdat school bedoeld is voor onderwijs. Uitstapjes kun je zelf in t weekend met je kinderen doen.Beschuitmetjam schreef: ↑08-06-2025 14:54Waarom zijn 2 uitstapjes per jaar genoeg? Omdat dat voor de ontwikkeling van de kinderen voldoende is of omdat jij max 2x per jaar wil helpen?
En ja daar heeft niet elke ouder geld voor maar daarvoor zijn allerlei initiatieven en instanties. School is wat mij betreft bedoeld om onderwijs te geven. Dat mag wel wat meer aandacht krijgen.
zondag 8 juni 2025 om 16:23
smorre schreef: ↑08-06-2025 15:50Mijns inziens is juist het probleem dat de leerkrachten allerlei uitstapjes en dingen bedenken. Waarvoor dus hulp nodig is. Terwijl uit ieder onderzoek blijkt dat het schort aan taal en rekenvaardigheden.
Ouders, tenminste een deel van de ouders, verwachten dat ook. Door het eens niet een er komen vragen over, doe het wel en bijna niemand wil rijden
Een museum en/of een theatervoorstelling etc.
Stel niet voor om op schoolreisje naar een museum te gaan want dat moet leuk zijn. Ouders hebben inspraak op het besteden van het geld van de ouderbijdrage, dus die komen met voorstellen.
zondag 8 juni 2025 om 16:29
Ik ging vaak mee naar de bibliotheek en musea. Dan werd ter plaatse altijd gevraagd wie daar wel eens kwam en kon ik vooraf al voorspellen wie er niet zijn hand zou opsteken. Niet alle ouders nemen hun kind mee naar voorlees- en theatermiddagen of musea. Goed juist dat scholen dat organiseren om kinderen kennis te laten maken met nieuwe dingen.smorre schreef: ↑08-06-2025 15:53Nee omdat school bedoeld is voor onderwijs. Uitstapjes kun je zelf in t weekend met je kinderen doen.
En ja daar heeft niet elke ouder geld voor maar daarvoor zijn allerlei initiatieven en instanties. School is wat mij betreft bedoeld om onderwijs te geven. Dat mag wel wat meer aandacht krijgen.
zondag 8 juni 2025 om 17:45
Dat vind ik in principe ook hoor. En op de school van mijn kind is de populatie nou ook niet zo dat kinderen thuis niks meekrijgen. Maar ik heb inmiddels begrepen dat een hoop van die activiteiten ook juist zijn omdat scholen allerlei plichten opgelegd krijgen om zoveel uur aan ‘cultuur’, maatschappij, verkeersveiligheid, enz enz te doen. En dan is het effectiever om een dag een project te doen met een externe partij (en dus hulp van ouders) dan dat ook weer in het normale programma te verweven.smorre schreef: ↑08-06-2025 15:53Nee omdat school bedoeld is voor onderwijs. Uitstapjes kun je zelf in t weekend met je kinderen doen.
Ik vind het ook allemaal vaak veel, hebben ze al pietenfeest met gym gehad de week voor Sint, komt Sinterklaas op school, diezelfde dag nóg een keer pietengym in de grote gymhal, en dan is er diezelfde week en of andere projectdag over het ontstaan van onze gemeente én een bezoek aan de bibliotheek. Dat hoeft toch niet allemaal, en dan ook nog allemaal in 1 week (het ging hier dus om kleuters). De week waar de avondvierdaagse in viel: kunstproject met de school. Sinds 26 april is hier precies 1 ‘normale’ schoolweek geweest zonder vrije dagen/schoolreis/lustrumfeest etc. En er komt er geloof ik nog 1. Al die feestdagen kan de school ook niks aan doen natuurlijk, maar doe dan even een projectdag minder.
Maar blijkbaar kan dat dus niet ivm verplichte uren voor bepaalde dingen.
zondag 8 juni 2025 om 18:23
Dat klinkt als veel. Het lijkt me dat er uiteraard wel een balans moet zijn. Bij ons zijn er geregeld zaken waarbij ouders nodig zijn maar zeker niet elke maand.nausicaa schreef: ↑08-06-2025 17:45Dat vind ik in principe ook hoor. En op de school van mijn kind is de populatie nou ook niet zo dat kinderen thuis niks meekrijgen. Maar ik heb inmiddels begrepen dat een hoop van die activiteiten ook juist zijn omdat scholen allerlei plichten opgelegd krijgen om zoveel uur aan ‘cultuur’, maatschappij, verkeersveiligheid, enz enz te doen. En dan is het effectiever om een dag een project te doen met een externe partij (en dus hulp van ouders) dan dat ook weer in het normale programma te verweven.
Ik vind het ook allemaal vaak veel, hebben ze al pietenfeest met gym gehad de week voor Sint, komt Sinterklaas op school, diezelfde dag nóg een keer pietengym in de grote gymhal, en dan is er diezelfde week en of andere projectdag over het ontstaan van onze gemeente én een bezoek aan de bibliotheek. Dat hoeft toch niet allemaal, en dan ook nog allemaal in 1 week (het ging hier dus om kleuters). De week waar de avondvierdaagse in viel: kunstproject met de school. Sinds 26 april is hier precies 1 ‘normale’ schoolweek geweest zonder vrije dagen/schoolreis/lustrumfeest etc. En er komt er geloof ik nog 1. Al die feestdagen kan de school ook niks aan doen natuurlijk, maar doe dan even een projectdag minder.
Maar blijkbaar kan dat dus niet ivm verplichte uren voor bepaalde dingen.
zondag 8 juni 2025 om 18:28
Ik noem het bij ons niet gedoe. Het is altijd educatief. En natuurlijk heeft taal en rekenen prioriteit, dat lijkt me nogal logisch. Maar daarnaast ook kennismaken met heel andere zaken lijkt me ook nuttig. En dat hoeft natuurlijk niet zo vaak. Maar goed, wat de één vaak vindt denkt een ander heel anders over.smorre schreef: ↑08-06-2025 15:50Mijns inziens is juist het probleem dat de leerkrachten allerlei uitstapjes en dingen bedenken. Waarvoor dus hulp nodig is. Terwijl uit ieder onderzoek blijkt dat het schort aan taal en rekenvaardigheden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in