Werk & Studie alle pijlers

Hoe combineren jullie werk en moederschap

30-05-2025 18:00 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia

Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.

Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.

Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.” 🙈

Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?

Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.

Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
Ik vind carrière op het moment ook niet belangrijk :) Ik werk ook 24 uur, een andere baan zou wel kunnen maar dan ga ik er 1000 euro op achteruit ongeveer. (Wat ik dus teveel vind om die overstap te maken). Wij hebben wel een sport gedaan maar dat was geen 3x per week hoor.
Merel90 schreef:
02-06-2025 20:45
Ik vind carrière op het moment ook niet belangrijk :) Ik werk ook 24 uur, een andere baan zou wel kunnen maar dan ga ik er 1000 euro op achteruit ongeveer. (Wat ik dus teveel vind om die overstap te maken). Wij hebben wel een sport gedaan maar dat was geen 3x per week hoor.
Het lijkt ook vrijwel onmogelijk om allebei fulltime te blijven werken. Benieuwd hoelang we het vol gaan houden.
Wielrenster87 schreef:
03-06-2025 08:39
Het lijkt ook vrijwel onmogelijk om allebei fulltime te blijven werken. Benieuwd hoelang we het vol gaan houden.
Het is ook maar hoe je het daaromheen regelt denk ik. Bij vriendje van zoon werken beide ouders fulltime, kinderen gaan 4 dagen per week naar bso, 1 dag komt oma na schooltijd. Doen alledrie 1 of meer sporten. Dus die hebben geloof ik iedere dag wel een kind dat naar een clubje oid moet. Geen idee of er schoonmaakster oid is

Het zou niks voor mij zijn, maar bij hun lijkt het te werken.
Mangogo schreef:
03-06-2025 09:16
Het is ook maar hoe je het daaromheen regelt denk ik. Bij vriendje van zoon werken beide ouders fulltime, kinderen gaan 4 dagen per week naar bso, 1 dag komt oma na schooltijd. Doen alledrie 1 of meer sporten. Dus die hebben geloof ik iedere dag wel een kind dat naar een clubje oid moet. Geen idee of er schoonmaakster oid is

Het zou niks voor mij zijn, maar bij hun lijkt het te werken.
Ik wil mijn zelf ook 1 of 2 middagen doen, dat zou moeten kunnen zonder alle sporten 🤣.
Wielrenster87 schreef:
03-06-2025 09:25
Ik wil mijn zelf ook 1 of 2 middagen doen, dat zou moeten kunnen zonder alle sporten 🤣.
8-) .

Bij ander koppel weet ik dat ze beiden zo flexibel werken dat ze ondanks fulltime werken de kinderen 4 middagen gewoon op kunnen halen en dan in de avond de uren maken die ze overdag missen. Maar dan komen we weer terug bij flexibele werktijden.
Mangogo schreef:
03-06-2025 09:47
8-) .

Bij ander koppel weet ik dat ze beiden zo flexibel werken dat ze ondanks fulltime werken de kinderen 4 middagen gewoon op kunnen halen en dan in de avond de uren maken die ze overdag missen. Maar dan komen we weer terug bij flexibele werktijden.
Die hebben deels ook, ach we gaan het zien :). Tot nu toe gaat het best goed.
Ik heb mijn kinderen ook zoveel mogelijk zelfstandigheid geleerd. Die van jou zijn 1 en 3, dan is dat veel minder, maar als ze wat ouder zijn: zelf naar school / naar huis fietsen, een sport waar ze zelf op de fiets naartoe kunnen etc.

Bij kleinere kinderen is het meer: zelf aankleden, zelf je brood smeren etc.

Ik weet nog dat ze allbij op het kdv zaten, dus ze waren ongeveer 1 en 3. Voor hte ontbijt smeerde ik hun brood, in stukjes snijden, vork geven etc. Heel druk voor 2 kids tegelijk en zelf ook nog willen eten. Ik vroeg mijn oudste: hoe doet de juf op het kdv dat dan?? Ze zei: Oh, we smeren gewoon zelf. Ook de jongste (van 1 dus). We hebben een niet-scherp mes, daarmee smeren we smeerkaas ofzo, en dan dubbelvouwen en opeten. De juf hoeft niets te doen.

Toen dacht ik; Oh, wat slim. Dat doe ik voortaan ook!
Over de werktijden: Wij deden het zo. Toen ze jong waren allebei 4 dagen werken, 3 dagen kdv. Toen ze eenmaal (beiden) naar school gingen, werkten we allebei 5 dagen per week. 4 dagen BSO (vonden de kids ook leuk, lekker buitenspelen), en woensdagmiddag hadden we een soort schema.

Elke week nam ik of man een middag vrij, of oma kwam. Met 4/5 jaar was het echt vrij nemen (of tijd voor tijd), maar als ze een jaar of 10 zijn kan je ook even samen lunchen en dan gaan werken terwijl ze buitenspelen, zelf naar sport gaan etc.

BSO bouwden we ook af naar 3,2,1, dag per week. Bijvoorbeeld: kind ging sporten op vrijdagmiddag dus BSO gestopt. Het werd ook makkelijk om vrijdag thuis te werken en dan na school een uurtje er zijn voor de kids in de middag en daarnaast nog de uren te maken.

Daarnaast hadden we een schoonmaakster en boodschappen werden bezorgd, dus we hoeven niet veel tijd aan het huishuiden te besteden. Ik heb altijd het gevoel gehad dat we voldoende tijd hadden voor de kinderen, al was het vaak natuurlijk wel druk.

De tijd met kinderen van 1 & 3 vond ik het zwaarst, waarbij verreweg de zwaarste dag van de week de dag was dat ik alleen thuis was. Ik heb best een veeleisende baan, maar dat was altijd een stuk makkelijker dan alleen thuis met 2 kleine kinderen. Weekend was je dan nog samen. Ik vond het dan ook veel rust geven toen de kids naar school gingen en ik weer 5 dagen ging werken.
We hebben ook een tijd 1 of 2 middagen per week een oppas aan huis gehad ipv BSO. Die bracht de kinderen ook naar zwemles en sport, ideaal. Zo hoefde zwemles niet in het weekend en hadden we meer tijd met elkaar.

(Oppas aan huis gewoon gevonden via Sitly.nl , zwart dus we kregen er geen opvangtoeslag voor. Een 'lege nest moeder'. Financiele impact hangt ook af van de hoogte van je toeslag)
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.

Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.

Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”

Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?

Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.

Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas schreef:
30-05-2025 18:00
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.” 🙈

WoolOverMyEyes schreef:
30-05-2025 22:57
Eerlijk gezegd, is het een struggle.

Ik ben co-ouder maar werk wel 40 uur zonder dat ik op ‘mijn dagen’ opvang heb. Ik moet dus op maandag en dinsdag en 1x per 2 weken op vrijdag om 14:15 bij school staan.

Hoe ik het doe?
Ik werk veel thuis, ik ben vaak voor zessen al aan het werk voor mijn kind wakker is en ben ‘s avonds laat vaak nog bezig als kind op bed ligt.

Hoe ik het volhou? Ik probeer in een vrij weekend niks te plannen zodat ik bij kan tanken. Vaak ga ik alsnog wel wat leuks voor mezelf doen of afspreken zodat ik mentaal wat oplaadt. Maar mij geeft het rust om niks te plannen en niks te moeten. Misschien kan jij met je partner om de beurt een uitslaap/luier ochtend hebben? Lekker luieren en niksen of naar yoga of sport!

Ik heb helaas het geld niet om minder te werken (ik kom niet eens rond met bijna 4k bruto salaris en een huur van 1600 euro) en heb hier geen netwerk voor oppas. Vader zegt doodleuk niet meer dan 30 uur te willen werken en geld zat te hebben, maar wisselen met BSO dag wil hij niet. Ook al betaal ik de bso voor de helft. Die doet wel een beetje zeer dan als hij weer hoog van de toren blaast met dat soort opmerkingen.

Ik ben zo dankbaar voor mijn flexibele werkgever… hopelijk komt er ooit een einde aan de wachtlijst van de BSO waar kind al een jaar op staat.

Andere tips voor meer balans, claim je eigen tijd een beetje, maak hier ook afspraken over met je partner. Pak sport of wandelen op die momenten op. Mochten de financiën het toelaten, zou ik ook zeker een schoonmaker inhuren zodat je niet ook daar nog veel mee bezig bent in de momentjes voor jezelf.

En een flexibele baan helpt zo ontzettend veel met een jong kind/kinderen.
Bedankt, het is een waardevolle tip inderaad meer tijd in te delen voor jezelf. Ik moet mezelf meer gunnen. Vervelend voor je mbt je ex -partner maar je mag erg trots opjezelf zijn dat je dit allemaal toch doet.
Mugske schreef:
30-05-2025 20:18
Is er een partner? Hoe zijn de taken onderling verdeeld? Ik werkte fulltime, maar mijn partner werkte part-time. Ik zette ouderschapsverlof in voor mijn kind. Kind ging ook naar opvang en later bso. We hadden hulp in de huishouding.

In mijn ervaring is het steeds weer opnieuw balans vinden bij veranderingen. Bijv toen kind naar school ging, toen ik op andere locatie ging werken, toen partner zzp-er werd en straks als kind naar de middelbare school gaat zal dat ook weer zijn.
Ja, gelukkig een lieve partner maar uit alle berichten te lezen..kan ik ook veel van jullie leren.
Pinaco schreef:
30-05-2025 20:31
Je bent zeker niet de enige. Dat gevoel van constant een beetje tekortschieten is zeer herkenbaar.

Ik werk 32 uur. Maar dat wordt regelmatig verstoord door een ziek kind, keertje naar het ziekenhuis en meer van dat soort ongemakken.

Nu mijn jongste 1,5 is begint het allemaal wat makkelijker te lopen. Ze worden net wat flexibeler, waardoor er ‘s avonds minder drama is. Maar het is gewoon niet mals allemaal :@@:
Ja, je denkt soms gewoon.."Heeft iedereen dit?" het lijkt allemaal zo soepel te gaan bij anderen. Bedankt voor je reactie!
Yakuzakiko schreef:
02-06-2025 08:44
:mrgreen:
Ja, ontzettend bedankt. Ik ben nieuw hier ;-) dit was mijn eerste post.Heel eerlijk, open ik net pas mijn mail en ik weet niet wat ik lees. ZO ONTZETTEND LIEF , dat iedereen reageert. Ik merk dat het fijn is om te lezen dat iedereen het op haar manier lastig vindt.
WoolOverMyEyes schreef:
30-05-2025 22:57
Eerlijk gezegd, is het een struggle.

Ik ben co-ouder maar werk wel 40 uur zonder dat ik op ‘mijn dagen’ opvang heb. Ik moet dus op maandag en dinsdag en 1x per 2 weken op vrijdag om 14:15 bij school staan.

Hoe ik het doe?
Ik werk veel thuis, ik ben vaak voor zessen al aan het werk voor mijn kind wakker is en ben ‘s avonds laat vaak nog bezig als kind op bed ligt.

Hoe ik het volhou? Ik probeer in een vrij weekend niks te plannen zodat ik bij kan tanken. Vaak ga ik alsnog wel wat leuks voor mezelf doen of afspreken zodat ik mentaal wat oplaadt. Maar mij geeft het rust om niks te plannen en niks te moeten. Misschien kan jij met je partner om de beurt een uitslaap/luier ochtend hebben? Lekker luieren en niksen of naar yoga of sport!

Ik heb helaas het geld niet om minder te werken (ik kom niet eens rond met bijna 4k bruto salaris en een huur van 1600 euro) en heb hier geen netwerk voor oppas. Vader zegt doodleuk niet meer dan 30 uur te willen werken en geld zat te hebben, maar wisselen met BSO dag wil hij niet. Ook al betaal ik de bso voor de helft. Die doet wel een beetje zeer dan als hij weer hoog van de toren blaast met dat soort opmerkingen.

Ik ben zo dankbaar voor mijn flexibele werkgever… hopelijk komt er ooit een einde aan de wachtlijst van de BSO waar kind al een jaar op staat.

Andere tips voor meer balans, claim je eigen tijd een beetje, maak hier ook afspraken over met je partner. Pak sport of wandelen op die momenten op. Mochten de financiën het toelaten, zou ik ook zeker een schoonmaker inhuren zodat je niet ook daar nog veel mee bezig bent in de momentjes voor jezelf.

En een flexibele baan helpt zo ontzettend veel met een jong kind/kinderen.
Dat is erg fijn een flexibele baan. Vervelend van je ex-partner, ik hoop dat er snel plek is op de BSO.
Merel90 schreef:
02-06-2025 20:45
Goede keuze!
Yinna schreef:
02-06-2025 10:32
Ik combineer 24 uur werken met 2 kinderen (baby 5 maanden, peuter 3 jaar). Geen partner. Huishouden doe ik zelf en is niet zo netjes en niet zo schoon. Sociaal leven staat momenteel op een laag pitje. Boodschappen laat ik bezorgen. Als ik kook vaak voor 2 of zelfs 3 keer en dat vries ik dan in. Douchen samen met de peuter als de baby slaapt. De was op thuiswerkdag. Strijken heb ik los gelaten. De tuin is veel onkruid en het gras te hoog.
Ik vind de vrije dagen harder werken dan de werkdagen. Dan sta je de hele dag aan. Peuter vraagt veel entertainment en de baby veel zorg. Ik hoop dat dat makkelijker wordt als ze ouder worden. Dan zul je idd de sport, clubjes en vrienden krijgen. Dus dat zal ook een heen en weer geren worden. Maar dan hebben ze wel bezigheden die niet allemaal door mij bedacht hoeven te worden. Ik hoop ze bij dan ook geleerde te hebben zichzelf aan te kleden en zelf een boterham te smeren. En hun eigen zooi op te ruimen. (laat me ajb in deze waan ;) )
Zo, herkenbaar. Knap hoe je dit doet zonder partner. Maar , het komt over als een "geoliede"machine! super moeder!
Yinna schreef:
Ik combineer 24 uur werken met 2 kinderen (baby 5 maanden, peuter 3 jaar). Geen partner. Huishouden doe ik zelf en is niet zo netjes en niet zo schoon. Sociaal leven staat momenteel op een laag pitje. Boodschappen laat ik bezorgen. Als ik kook vaak voor 2 of zelfs 3 keer en dat vries ik dan in. Douchen samen met de peuter als de baby slaapt. De was op thuiswerkdag. Strijken heb ik los gelaten. De tuin is veel onkruid en het gras te hoog.
Ik vind de vrije dagen harder werken dan de werkdagen. Dan sta je de hele dag aan. Peuter vraagt veel entertainment en de baby veel zorg. Ik hoop dat dat makkelijker wordt als ze ouder worden. Dan zul je idd de sport, clubjes en vrienden krijgen. Dus dat zal ook een heen en weer geren worden. Maar dan hebben ze wel bezigheden die niet allemaal door mij bedacht hoeven te worden. Ik hoop ze bij dan ook geleerde te hebben zichzelf aan te kleden en zelf een boterham te smeren. En hun eigen zooi op te ruimen. (laat me ajb in deze waan ;) )
Knap hoe je dat doet!
Merel90 schreef:
02-06-2025 10:28
Ook rust in de zin dat er eens geen haast gemaakt moet worden om op tijd te eten, naar (sport)clubs te moeten etc. Kinderen krijgen al zoveel prikkels binnen op een dag van school alleen al. Wat is er mis met buitenspelen na het eten? Of gewoon niks doen, een boekje lezen ipv weer gehaast overal heen gesleept worden. Althans voor ons zou dat wel constant haasten zijn :)
Ik merk dat ook, ik moet ook even melden dat we in Amsterdam wonen, dus dat haasten is hier echt keer 10.
Mwrosa schreef:
02-06-2025 15:32
Het heet niet voor niets tropenjaren.. als ze dadelijk zelfstandig kunnen gaan is dat al weer heel anders
Ik kan niet wachten, maar door al die handige tips...hoop ik nu wat meer rust te krijgen.
Yinna schreef:
Knap hoe je dat doet
KamilleT schreef:
30-05-2025 23:13
Ga je een stukje schrijven, Sas?
ik heb zojuist 1 uur aan iedereen een reactie verzonden- geen idee of dit dus goed is aangekomen.
sasisinhaarsas schreef:
30-05-2025 18:00
Hoi allemaal,

Liefs,
Saskia

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven