Werk & Studie alle pijlers

Hoe terug?

13-01-2023 09:21 117 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben basisschool leerkracht op een reguliere school. Ik stond fulltime voor de klas in groep 3. Ik heb een grote groep (31 leerlingen) waarin een aantal kinderen zitten die veel extra zorg nodig hebben.

Mentaal en fysiek trek ik dit niet goed. Heb sinds dit schooljaar een eetprobleem ontwikkeld en eet daardoor weinig. Ik heb dan niet veel energie om mijn werk goed te doen.

Bovenschools is besloten om mij een verlengde kerstvakantie te geven van in totaal een maand. Dit is niet in overleg gegaan met mij, maar werd enkel medegedeeld. Heb toen aangegeven dat ik wel graag word meegenomen in dit proces.

Wat ouders hebben aangeklopt bij de directeur omdat ze zich zorgen maken over de grote groep, over hun kind of over mij (is het wel te doen voor haar). Ik heb meteen aan het begin van het schooljaar - maar ook later meerdere malen - aangegeven dat het te zwaar is. De invaller die voor mijn groep stond op mijn vrije dag, gaf aan: "hoe doe je dat toch een hele week?". Nu gaat de groep toch gesplitst worden in kleinere groepen en wordt er extra geld vrijgemaakt.

Verder hadden een aantal collegas zorgen geuit over het het afvallen van mij bij de directeur. Ik heb aangegeven bij hem dat daar aan wordt gewerkt (heb een voedingsschema en intake bij [...]). Voel me verder niet zo dusdanig op mijn gemak bij de directeur om er verder op in te gaan, dus heb dat ook niet gedaan. Uiteraard wel bij de huisarts etc geweest en hulp is uitgezet.

Volgende week ga ik naar de bedrijfsarts om te bekijken hoe het verder moet. Van de directeur heb ik sinds de kerstborrel voor de vakantie niks meer gehoord. In de kerstvakantie is e.e.a. geregeld zodat de groep wel een leerkracht heeft nu.

Afgelopen dinsdag is er een ouderavond geweest waarin de directeur heeft uitgelegd aan ouders hoe de komende weken eruit gaan zien in de groep. Hij heeft een PowerPoint gepresenteerd. Deze is daarna naar de desbetreffende ouders gestuurd en naar wat collega's (niet naar mij maar ik vond hem online). Aanvulling: alle collega's en de ouders van groep 3 kunnen dit inzien (andere mensen niet). Daarin staat o.a. een dia en foto van/over mij (met mijn naam bovenaan). Daarin staan dingen als: "sterke vermagering en kan daardoor fysiek en mentaal de groep niet aan", "(voorlopig) niet terug in groep 3", "verbeteringen in de groep blijven uit". Dit kan toch niet allemaal zomaar? Hij heeft dit niet met mij overlegd of kortgesloten. Heb erg moeite met de woorden "sterke vermagering", want hij weet er weinig van en dat is privacy. Verbeteringen zijn er overigens wel geweest in de klas en heb daar hard aan gewerkt. En ouders die er niet hij zijn geweest, hoe zullen die die Powerpoint lezen? Blijkbaar kom ik (voorlopig) niet terug in groep 3; ik weet van niks...

Mijn vertrouwen is geschaad. Wat vinden jullie hiervan?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-01-2023 13:38
Reden: Privacy
1.85% gewijzigd
NoPepsiPlease schreef:
16-01-2023 09:44
Ik snap dat heel goed, en ben benieuwd hoe jouw directeur reageert in het gesprek. Er wordt steeds over jou gesproken, en niet met jou. Ik hoop dat je je gesteund voelt door de reacties hier.

Ik ben nog steeds benieuwd waarom mensen adviseren met de vakbond of rechtsbijstand in zee te gaan. Oprecht benieuwd 😉. Ik zou hier zelf dus nooit aan denken en ben benieuwd wat zo'n derde partij zou kunnen brengen in deze situatie.

Het is niet ondenkbaar dat hier mogelijk een ontslag, of evt een VSO uit voortkomt. Enerzijds omdat de school van TO af zou willen, anderzijds omdat TO niet meer onder deze directeur kan of wil functioneren. Natuurlijk hoop je dat het zover niet komt, dat de stichting zich achter TO schaart en een andere positie voor haar kunnen vinden. Maar voor het geval dat, en voor advies over hoe nu te handelen, is het verstandig om de vakbond/jurist al vroeg te vragen mee te kijken. Geestelijke ondersteuning voor jezelf, wat je nu goed kunt gebruiken. En als het wel tot een ontslag gaat komen weet de vakbond/jurist van de hoed en de rand, vanaf het begin.
Marianneke schreef:
16-01-2023 12:09
Het is niet ondenkbaar dat hier mogelijk een ontslag, of evt een VSO uit voortkomt. Enerzijds omdat de school van TO af zou willen, anderzijds omdat TO niet meer onder deze directeur kan of wil functioneren. Natuurlijk hoop je dat het zover niet komt, dat de stichting zich achter TO schaart en een andere positie voor haar kunnen vinden. Maar voor het geval dat, en voor advies over hoe nu te handelen, is het verstandig om de vakbond/jurist al vroeg te vragen mee te kijken. Geestelijke ondersteuning voor jezelf, wat je nu goed kunt gebruiken. En als het wel tot een ontslag gaat komen weet de vakbond/jurist van de hoed en de rand, vanaf het begin.
Dankjewel voor je uitleg!
NoPepsiPlease schreef:
16-01-2023 09:44
Ik snap dat heel goed, en ben benieuwd hoe jouw directeur reageert in het gesprek. Er wordt steeds over jou gesproken, en niet met jou. Ik hoop dat je je gesteund voelt door de reacties hier.

Ik ben nog steeds benieuwd waarom mensen adviseren met de vakbond of rechtsbijstand in zee te gaan. Oprecht benieuwd 😉. Ik zou hier zelf dus nooit aan denken en ben benieuwd wat zo'n derde partij zou kunnen brengen in deze situatie.
Nou, ten eerste om concreet te weten wat je rechten zijn. Je kunt soms wel denken dat iets onterecht is, maar dan is het wel fijn om te horen of dat ook echt zo is.

Ten tweede om de emotie eruit te halen en iemand de situatie rustig te laten bekijken.

En vast een beetje vooruit denken, mogelijke scenario’s, dat je niet zomaar overvallen wordt. Nu werd TO ook zomaar met feiten geconfronteerd, dat ze opeens vrij was, de presentatie. Dus het is niet ondenkbaar dat ze haar op een ander moment ook voor blok zetten. Dan is het fijn om te kunnen zeggen, ik ga dit bespreken en kom er maandag op terug.

Dat je advies inwint wil nog niet zeggen dat er meteen een sommatiebrief uit gaat. Misschien denkt men gewoon op de achtergrond mee.
Lorem_Ipsum schreef:
16-01-2023 14:39
Nou, ten eerste om concreet te weten wat je rechten zijn. Je kunt soms wel denken dat iets onterecht is, maar dan is het wel fijn om te horen of dat ook echt zo is.

Ten tweede om de emotie eruit te halen en iemand de situatie rustig te laten bekijken.

En vast een beetje vooruit denken, mogelijke scenario’s, dat je niet zomaar overvallen wordt. Nu werd TO ook zomaar met feiten geconfronteerd, dat ze opeens vrij was, de presentatie. Dus het is niet ondenkbaar dat ze haar op een ander moment ook voor blok zetten. Dan is het fijn om te kunnen zeggen, ik ga dit bespreken en kom er maandag op terug.

Dat je advies inwint wil nog niet zeggen dat er meteen een sommatiebrief uit gaat. Misschien denkt men gewoon op de achtergrond mee.
Dit dus! Erg belangrijk om er een neutraal persoon mee te laten kijken en te weten wat je rechten(!) en plichten zijn.
Alleen dat opeens vrij zijn is trouwens al een vraagteken. Heeft werkgever TO ziek gemeld, op non-actief gesteld, trekken ze het van vakantiedagen af? Wel handig om dit te weten, omdat dit ook van invloed kan zijn op je inkomen en verdere verloop van wat er speelt. Daarnaast is het afhankelijk van de optie om nog maar de vraag of wat er gedaan is wettelijk mag. Van je vakantiedagen aftrekken mag bijvoorbeeld niet zomaar.
Ik heb mij tijdens het hele ziekteproces bij mijn laatste werkgever bij laten staan door een jurist, zonder dat mijn werkgever dat wist. Maar er gebeurden zoveel dingen die niet mochten en konden. Het was zo fijn dat iemand met me meekeek en advies gaf. Ik was immers ook nog ziek en moest me ook daar mee bezig houden.

Dus alsjeblieft TO, zorg dat je zelf goede bijstand krijgt.
Alcedo schreef:
16-01-2023 20:16
Ik heb mij tijdens het hele ziekteproces bij mijn laatste werkgever bij laten staan door een jurist, zonder dat mijn werkgever dat wist. Maar er gebeurden zoveel dingen die niet mochten en konden. Het was zo fijn dat iemand met me meekeek en advies gaf. Ik was immers ook nog ziek en moest me ook daar mee bezig houden.

Dus alsjeblieft TO, zorg dat je zelf goede bijstand krijgt.
Mee eens. To, jij bent ziek. Dat is al voldoende een reden om hulp te zoeken in dit proces.
Dankjewel voor de tips! Ik ga m'n best doen in ieder geval.
ratherbe schreef:
16-01-2023 22:41
Dankjewel voor de tips! Ik ga m'n best doen in ieder geval.
Je gaat je best doen?
Je legt de lat hoog. Geen raar gedrag bij een eetstoornis, maar ik heb een ander advies: take it easy, take it slow, alles op zijn tijd.
Je bent ziek, “je best doen” hoeft even niet. Laat anderen hun best voor je doen zodat jij kunt Helen in jouw tempo.

Beterschap.
Hoe was je gesprek?
Gesprek bij de bedrijfsarts was goed. Heb alles - ook het beschreven voorval - op tafel kunnen gooien. Ik mag beginnen met 2 x 4 uur werken in de week en dan ondersteunend. Meer nog niet... Rustig aan dus. De samenvatting van het gesprek is ook naar de directeur gestuurd. Daarin staat verder ook nog dat er herstelbelemmerende factoren zijn (voorval). Morgen het gesprek met de directeur...
Sterkte vandaag. Fijn dat de bedrijfsarts begripvol reageerde.
Waarom ga je weer aan het werk ?
Hoe was het gesprek met de directeur?
Dit is zorgelijk. Er gebeuren echt rare dingen en jij spreekt uit toch nog wel een soort van vertrouwen te voelen. Volgens mij ben je helemaal niet in staat om nu op de juiste manier dergelijke gesprekken aan te gaan omdat ze jou willen naaien. Daar kun je volgens mij vanuit gaan. Ik verwacht dat er op jou ingepraat gaat worden dat het beter is dat jij stopt, zakje geld mee en de groeten. En dat is dalijk gebeurd voordat je door hebt wat hier gaande is. Kan jij morgen iemand meenemen? Ik vermoed dat je dat niet doet, maar ik wil je op het hart drukken dat je gaat LUISTEREN, je gaat nergens in mee, op alles ga je antwoorden dat je er een nachtje over gaat slapen. Deze hele zaak stinkt!! Ze willen van jou af en voor je het weet is dat gebeurd. Je gaat ook niets tekenen! Probeer zoveel mogelijk je mond te houden, echt geloof me. Ik vind die 2x4 uur ook best lang achter elkaar. Je kan natuurlijk wel even goed vragen hoe hij erop gekomen is om acties met die PowerPoint te doen, waarom, wat dacht hij? Geef aan dat hij jou als persoon geschaad heeft. Dit ging om privé zaken en daar had hij op vertrouwelijke wijze mee om moeten gaan. Laat hem dat uitleggen en luister en zodra je thuis komt ga je eerst alles uitschrijven voor jezelf wat er gezegd is zodat je dat hebt voor als het verder uit de klauwen loopt. Onthoud ook dat jij ziek bent nu, dus het is ergens ook heel raar dat dit gesprek nu gaat plaatsvinden. Geef ook op dingen aan, omdat ik nu ziek ben wil ik alles tot mij nemen en erover nadenken voordat ik met een reactie kom. Hou je poot stijf!
TO, je hebt in je baan een aantal jaren goed gefunctioneerd. Je hebt meermaals aangegeven dat de groep te groot was voor 1 juf. Dat is ook aangegeven door anderen. Jij bent ziek geworden. Nu wordt jouw baan ingevuld door twee leerkrachten. En jij bent tijdens jouw ziekte niet geholpen door je werkgever. Er worden beslissingen over jou genomen zonder overleg of communicatie met jou.
Wat staat er dan in die samenvatting? Want een bedrijfsarts mag alleen doorsturen of je wel/niet weer aan het werk gaat en de manier waarop. Over jouw situatie mag een bedrijfsarts niets doorsturen naar een directeur.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven