Werk & Studie alle pijlers

Hoe terug?

13-01-2023 09:21 117 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben basisschool leerkracht op een reguliere school. Ik stond fulltime voor de klas in groep 3. Ik heb een grote groep (31 leerlingen) waarin een aantal kinderen zitten die veel extra zorg nodig hebben.

Mentaal en fysiek trek ik dit niet goed. Heb sinds dit schooljaar een eetprobleem ontwikkeld en eet daardoor weinig. Ik heb dan niet veel energie om mijn werk goed te doen.

Bovenschools is besloten om mij een verlengde kerstvakantie te geven van in totaal een maand. Dit is niet in overleg gegaan met mij, maar werd enkel medegedeeld. Heb toen aangegeven dat ik wel graag word meegenomen in dit proces.

Wat ouders hebben aangeklopt bij de directeur omdat ze zich zorgen maken over de grote groep, over hun kind of over mij (is het wel te doen voor haar). Ik heb meteen aan het begin van het schooljaar - maar ook later meerdere malen - aangegeven dat het te zwaar is. De invaller die voor mijn groep stond op mijn vrije dag, gaf aan: "hoe doe je dat toch een hele week?". Nu gaat de groep toch gesplitst worden in kleinere groepen en wordt er extra geld vrijgemaakt.

Verder hadden een aantal collegas zorgen geuit over het het afvallen van mij bij de directeur. Ik heb aangegeven bij hem dat daar aan wordt gewerkt (heb een voedingsschema en intake bij [...]). Voel me verder niet zo dusdanig op mijn gemak bij de directeur om er verder op in te gaan, dus heb dat ook niet gedaan. Uiteraard wel bij de huisarts etc geweest en hulp is uitgezet.

Volgende week ga ik naar de bedrijfsarts om te bekijken hoe het verder moet. Van de directeur heb ik sinds de kerstborrel voor de vakantie niks meer gehoord. In de kerstvakantie is e.e.a. geregeld zodat de groep wel een leerkracht heeft nu.

Afgelopen dinsdag is er een ouderavond geweest waarin de directeur heeft uitgelegd aan ouders hoe de komende weken eruit gaan zien in de groep. Hij heeft een PowerPoint gepresenteerd. Deze is daarna naar de desbetreffende ouders gestuurd en naar wat collega's (niet naar mij maar ik vond hem online). Aanvulling: alle collega's en de ouders van groep 3 kunnen dit inzien (andere mensen niet). Daarin staat o.a. een dia en foto van/over mij (met mijn naam bovenaan). Daarin staan dingen als: "sterke vermagering en kan daardoor fysiek en mentaal de groep niet aan", "(voorlopig) niet terug in groep 3", "verbeteringen in de groep blijven uit". Dit kan toch niet allemaal zomaar? Hij heeft dit niet met mij overlegd of kortgesloten. Heb erg moeite met de woorden "sterke vermagering", want hij weet er weinig van en dat is privacy. Verbeteringen zijn er overigens wel geweest in de klas en heb daar hard aan gewerkt. En ouders die er niet hij zijn geweest, hoe zullen die die Powerpoint lezen? Blijkbaar kom ik (voorlopig) niet terug in groep 3; ik weet van niks...

Mijn vertrouwen is geschaad. Wat vinden jullie hiervan?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-01-2023 13:38
Reden: Privacy
1.85% gewijzigd
ratherbe schreef:
13-01-2023 09:39
Er kunnen enkel collega's bij de powerpoint. De ouders naar wie het gestuurd is, kunnen 'm uiteraard ook zien.
Ook collega’s mogen deze info niet krijgen!
Ik zou eerst eens in overleg gaan eigenlijk. Advocaten kunnen altijd nog.

En vervolgens je op je herstel focussen. Het is heel heftig waar je nu doorheen gaat. Je gezondheid is veel belangrijker dan de baan.
Mika2022 schreef:
13-01-2023 10:15
Dit inderdaad.

Ik had een werkgever die ook doodleuk tegen klanten en collega's ging vertellen wat ik mankeerde. Als collega's een beetje hadden nagedacht, hadden ze zelfs alle communicatie over mijn ziekte tussen bedrijfsarts, casemanager en directeuren kunnen lezen.

Ik hoop dat je juridische hulp hebt kunnen vinden TO.
Kan het niet zo zijn dat de ouders een andere powerpoint hebben gekregen?
Maar dan nog kunnen jouw collega's wel de online versie inzien. En dat kan echt niet.
Mika2022 schreef:
13-01-2023 10:15
Collega’s hebben zelf aan de bel getrokken omdat ze zich zorgen maakten over TO’s extreme gewichtsverlies, dus dat is kennelijk gewoon heel zichtbaar voor hun.
De woordkeus van de directeur kon vast beter, en daar kan hij natuurlijk op aangesproken worden, maar het zou me niet verbazen als dat in het hele verhaal eigenlijk maar een klein deel van het probleem is. TO heeft een eetstoornis ontwikkelt waardoor ze niet functioneert (niet de energie die ze nodig heeft in haar werk, en dat ging kennelijk zo ver dat collega’s en ouders alarm geslagen hebben). Dáár zou haar aandacht nu naar uit moeten gaan.
agene wijzigde dit bericht op 13-01-2023 10:24
0.07% gewijzigd
Alles wat ik erover zou willen zeggen is hierboven al gezegd! Bizar hoe hier met jouw privacy en grenzen wordt omgegaan.
En dan wordt het ook nog zo gebracht alsof dat de oorzaak is van de wijzigingen in de griep. (Al was het zo, dan zou het nog steeds heel erg not-done zijn)
Sorry, maar deze directeur moet echt heel erg op zijn vingers getikt worden. Ik zou zsm met hem en bv de vertrouwenspersoon van de school of stichting in gesprek gaan. Als het kan vandaag nog, voordat er nog meer van dit soort bizarre acties gebeuren. Of bv direct vandaag een mail sturen.
Melden bij bovenschools directeur en contact opnemen met de bond, zoals hier ook al genoemd wordt, ook zeker doen.
agene schreef:
13-01-2023 10:23
Collega’s hebben zelf aan de bel getrokken omdat ze zich zorgen maakten over TO’s extreme gewichtsverlies, dus dat is kennelijk gewoon heel zichtbaar voor hun.
De woordkeus van de directeur kon vast beter, en daar kan hij natuurlijk op aangesproken worden, maar het zou me niet verbazen als dat in het hele verhaal eigenlijk maar een klein deel van het probleem is. TO heeft een eetstoornis ontwikkelt waardoor ze niet functioneert (niet de energie die ze nodig heeft in haar werk, en dat ging kennelijk zo ver dat collega’s en ouders alarm geslagen hebben). Dáár zou haar aandacht nu naar uit moeten gaan.

Dan nog mag het gewoon niet!
gonniegijsje schreef:
13-01-2023 10:16
Ik zou eerst eens in overleg gaan eigenlijk. Advocaten kunnen altijd nog.

En vervolgens je op je herstel focussen. Het is heel heftig waar je nu doorheen gaat. Je gezondheid is veel belangrijker dan de baan.
Ik vind dit een heel goed advies!
Helemaal eens, het mag absoluut niet en gaat volledig over je grens.
Maar weeg goed af waar je jouw energie in stopt.
agene schreef:
13-01-2023 10:23
Maar dat is nu net het probleem. Dit had de directeur niet zo mogen brengen. En al helemaal niet naar de ouders.
De boodschap had moeten zijn: "Juf Ratherbe is tijdelijk niet beschikbaar". Punt.
Ik ben het met je eens dat de gezondheid van TO prioriteit heeft, maar hoe denk je dat dit deze situatie de gezondheid van TO beïnvloedt?
Wíl je eigenlijk wel terug naar deze school, TO?
Ars longa, vita brevis
Wat ik me ook nog afvroeg: zijn er geen collega’s die hebben ingegrepen? Ik ben ook werkzaam in het onderwijs, en ik weet vrijwel zeker dat mijn collega’s zouden zeggen dat zo’n PowerPoint met die tekst niet kan en dat zouden tegenhouden voordat zoiets naar ouders ging.
Dolfijn911 schreef:
13-01-2023 10:27
Ik vind dit een heel goed advies!
Helemaal eens, het mag absoluut niet en gaat volledig over je grens.
Maar weeg goed af waar je jouw energie in stopt.
Een advocaat inschakelen betekent niet dat je niet meer in overleg gaat. Maar je kunt beter overleggen als je weet wat je rechten zijn. Je weet dan namelijk beter hoe je je moet opstellen.
To, die verlengde vakantie... sta je ziek gemeld of ben je op non-actief gezet? Is er iemand die met je mee kan naar de bedrijfsarts en de directeur als er een plan van aanpak moet komen? En zoek naast medische en psychische hulp ook juridische hulp. Is overplaatsing naar de invalpool of een andere school een optie zodat je weg bent bij die directeur en klas.
Rosalind* schreef:
13-01-2023 10:31
Maar dat is nu net het probleem. Dit had de directeur niet zo mogen brengen. En al helemaal niet naar de ouders.
De boodschap had moeten zijn: "Juf Ratherbe is tijdelijk niet beschikbaar". Punt.
Ik ben het met je eens dat de gezondheid van TO prioriteit heeft, maar hoe denk je dat dit deze situatie de gezondheid van TO beïnvloedt?
De vraag in de topic titel is ‘hoe terug’. Het gaat nu alleen nog over de misplaatste PowerPoint, maar ik denk dat andere dingen belangrijker zijn bij het beantwoorden van de vraag in de titel.
agene schreef:
13-01-2023 10:53
De vraag in de topic titel is ‘hoe terug’. Het gaat nu alleen nog over de misplaatste PowerPoint, maar ik denk dat andere dingen belangrijker zijn bij het beantwoorden van de vraag in de titel.
Dit!

Niet alleen een werknemer kan zich ziekmelden, maar ook een werkgever kan beslissen dat een werknemer (nog) ziek is. Ze maken zich ernstig zorgen over je en hebben je naar huis gestuurd om beter te worden. Het is juist heel goed werkgeverschap dat ze tegen jezelf in bescherming nemen.

Ik denk echt dat niet alleen je collega's hun zorgen geuit hebben, maar ook veel ouders. Mijn vermoeden is dat je er slechter uitziet dan jij in je hoofd hebt en dat iedereen allang gezien heeft dat je broodmager bent.

Wel 1 fout: op de sheet had niet meer mogen staan dan dat jij voorlopig afwezig bent.

Sterkte.
...
ankalida schreef:
13-01-2023 11:01
Dit!

Niet alleen een werknemer kan zich ziekmelden, maar ook een werkgever kan beslissen dat een werknemer (nog) ziek is. Ze maken zich ernstig zorgen over je en hebben je naar huis gestuurd om beter te worden. Het is juist heel goed werkgeverschap dat ze tegen jezelf in bescherming nemen.

Ik denk echt dat niet alleen je collega's hun zorgen geuit hebben, maar ook veel ouders. Mijn vermoeden is dat je er slechter uitziet dan jij in je hoofd hebt en dat iedereen allang gezien heeft dat je broodmager bent.

Wel 1 fout: op de sheet had niet meer mogen staan dan dat jij voorlopig afwezig bent.

Sterkte.
+1
ankalida schreef:
13-01-2023 11:01
Dit!

Sterkte.
Ik geloof best dat het ook in het belang van TO is dat ze voorlopig niet werkt en zich focust op haar herstel. Maar dat hebben ze niet eens met haar besproken, wel met collega's en ouders. Dat kan gewoon echt niet, dat staat los van het functioneren en al dan niet ziek zijn van TO.
Ook als je ziek bent heb je recht op je privacy, heb je recht op fatsoenlijke behandeling.
GreenLadyFern schreef:
13-01-2023 11:16
Ik geloof best dat het ook in het belang van TO is dat ze voorlopig niet werkt en zich focust op haar herstel. Maar dat hebben ze niet eens met haar besproken, wel met collega's en ouders. Dat kan gewoon echt niet, dat staat los van het functioneren en al dan niet ziek zijn van TO.
Ook als je ziek bent heb je recht op je privacy, heb je recht op fatsoenlijke behandeling.
Wat had er op dit moment met haar besproken moeten worden dan? Ze is (tegen haar zin, misschien) nog minimaal tot eind volgende week thuis. Ze is dus in elk geval voorlopig nog niet terug op haar werk. Dat weet ze
(en ouders en collega’s ook, logisch). En er is een afspraak met de bedrijfsarts. Dat is nu stap 1. Tot die afspraak is er verder toch ook nog niet heel veel te bespreken?
Philip schreef:
13-01-2023 10:45
Een advocaat inschakelen betekent niet dat je niet meer in overleg gaat. Maar je kunt beter overleggen als je weet wat je rechten zijn. Je weet dan namelijk beter hoe je je moet opstellen.
Dit!
Ga alsjeblieft niet zelf en alleen in overleg: jij bent niet oké, dat maakt je veel te kwetsbaar.
agene schreef:
13-01-2023 11:25
Wat had er op dit moment met haar besproken moeten worden dan? Ze is (tegen haar zin, misschien) nog minimaal tot eind volgende week thuis. Ze is dus in elk geval voorlopig nog niet terug op haar werk. Dat weet ze
(en ouders en collega’s ook, logisch). En er is een afspraak met de bedrijfsarts. Dat is nu stap 1. Tot die afspraak is er verder toch ook nog niet heel veel te bespreken?
Ze hadden op z'n minst met haar om de tafel kunnen zitten om zorgen te uiten en dan kunnen aangeven dat de school het beter vindt als zij voorlopig niet meer voor groep 3 komt te staan. Dat wist TO niet namelijk he. Ze heeft die gedwongen wat langere vakantie gekregen en vervolgens is nu achter haar rug om gezegd dat zij voorlopig niet meer voor die groep komt. Vind je dat niet heel bizar? Met 'voorlopig' bedoelt een directeur op een speciaal ingerichte ouderavond echt niet deze 2 weken, dat snap jij toch ook?

Álles zou in eerste instantie met haar besproken moeten worden. Als zij daarvan op de hoogte is, hoef je vervolgens alleen maar naar ouders te communiceren welke leerkracht(en) de vervanging op zich zullen nemen. De rest is niet belangrijk.
GreenLadyFern schreef:
13-01-2023 11:16
Precies. En over de rug van TO over haar kletsen met alles en iedereen plus het niet met haar communiceren: dat helpt haar toch zeker niet zeg.
Een mens zou van minder uit de bocht vliegen.
Minik schreef:
13-01-2023 12:42
Ze hadden op z'n minst met haar om de tafel kunnen zitten om zorgen te uiten en dan kunnen aangeven dat de school het beter vindt als zij voorlopig niet meer voor groep 3 komt te staan. Dat wist TO niet namelijk he. Ze heeft die gedwongen wat langere vakantie gekregen en vervolgens is nu achter haar rug om gezegd dat zij voorlopig niet meer voor die groep komt. Vind je dat niet heel bizar? Met 'voorlopig' bedoelt een directeur op een speciaal ingerichte ouderavond echt niet deze 2 weken, dat snap jij toch ook?

Álles zou in eerste instantie met haar besproken moeten worden. Als zij daarvan op de hoogte is, hoef je vervolgens alleen maar naar ouders te communiceren welke leerkracht(en) de vervanging op zich zullen nemen. De rest is niet belangrijk.
Daar ben ik het echt heel erg mee oneens, waarschijnlijk gekleurd door de ervaring van vrienden die een kind hadden in ongeveer zo’n klas als TO beschrijft: meerdere leerlingen met een stevige gebruiksaanwijzing en een juf die gezondheidsissues had. De hele klas had daar heel veel last van. Reken maar dat toen de juf halverwege het jaar uitviel, de ouders het belangrijk vonden te weten hoe de school weer een stabiele situatie ging creëren voor hun kinderen. We weten natuurlijk niet of dit echt lijkt op wat er bij TO speelt, maar het is zeker niet zo dat het de ouders per definitie allemaal niets aangaat en dat een berichtje dat Miep en Joop voorlopig de klas overnemen hoe dan ook genoeg geweest was.
Het kan ook zijn dat TO niet goed geluisterd heeft. Deel van een eetstoornis is vaak ontkennen dat er iets mis is.

Dat ze de observatie over haar gewicht beter niet hadden kunnen opschrijven in een sheet is natuurlijk evident, maar ik denk dat de collega's en ouders echt zelf hun conclusies al eerder getrokken hebben dan TO.
...
ankalida schreef:
13-01-2023 13:00
Het kan ook zijn dat TO niet goed geluisterd heeft. Deel van een eetstoornis is vaak ontkennen dat er iets mis is.

Dat ze de observatie over haar gewicht beter niet hadden kunnen opschrijven in een sheet is natuurlijk evident, maar ik denk dat de collega's en ouders echt zelf hun conclusies al eerder getrokken hebben dan TO.
Dat doet er niet toe.
Dat maakt hoe er nu met To wordt omgegaan niet ineens normaal.
ankalida schreef:
13-01-2023 13:00

Wat bedoel je met niet goed geluisterd? Ontkennen is inderdaad een kenmerk. Ik werk aan de stoornis en heb op eigen initiatief hulp ingeschakeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven