Werk & Studie alle pijlers

Hoe veel mensen gaan hun pensioen nog halen?

24-05-2018 21:39 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was me al verteld, maar deze week werd het nog even bevestigd door een brief van mijn pensioenmaatschappij waarin nog even duidelijk werd gemaakt dat mijn pensioenleeftijd nu op 68 staat. Ik ben nu 54, dus best mogelijk dat er over 4 jaar opeens een brief op de mat ligt waarin het 69 wordt, of 70. Ik zou er niet verbaasd van opkijken.

Mijn man is 4 jaar jonger dan ik. Dus tegen de tijd dat we dan allebei van ons pensioen kunnen gaan "genieten", ben ik zowat 75, als het zo doorgaat. Of die geweldige wereldreizen er dan nog in zitten, of andere geweldige dingen die gepensioneerden volgens de algemene opinie doen, moeten we dan nog maar afwachten. Voor hetzelfde geld is mijn wereldreis dan een wandeling naar de supermarkt op de hoek, met rollator.

De argumentatie onder dit alles is dat mensen steeds ouder worden en dat wordt onbetaalbaar. Nu valt op die cijfers één en ander af te dingen, maar dat is mijn bedoeling van dit topic niet. Dus laten we dat voor het gemak even als gegeven aannemen.

Mijn persoonlijke idee is dan (met de nadruk op mijn persoonlijke idee, dus er ligt geen statistiek onder): waarom worden huidige oudere gezonder (wat) ouder dan vroeger?

En dan denk ik zomaar dat dat komt omdat tot voor kort die mensen met gemiddeld 60 met pensioen of VUT konden gaan. Ze waren dus nog gezond, niet uitgeput, hadden nog levenslust, en konden nog van het leven genieten dus. Na veelal 40 jaar werken. En ja, als je rond je 60e klaar bent met de stress van je werk, het rustiger aan kunt gaan doen, je krachten en energie wat kunt sparen, dat scheelt al een slok op de borrel bij het gezonder ouder worden. En ja, dan kun je op je 62e of 63e nog best een rondreis Indonesië maken, of op je 70e een maand naar Frankrijk met de camper.

Maar wat als je dan opeens 8 jaar langer moet werken, 8 jaar langer de stress of de lichamelijke inspanning van je baan van 9 tot 5, elke dag weer? Ga je dan net zo gezond met pensioen als wanneer je dat 8 jaar éérder had kunnen doen en word je dan inderdaad nog steeds zo veel ouder dan vroeger? Ik vraag het me af.

Ik zie mezelf over pakweg 7 jaar best nog een keer een lange reis maken, als ik 61 ben. Of ik dat over 21 jaar, als ik 75 ben en we allebei eindelijke gepensioneerd zijn, nog steeds ga volbrengen, vraag ik me af. Ik hoop het. Maar de waarschijnlijkheid is gewoon kleiner.

Zomaar wat gedachten. Ik denk zelf dat door het omhoog schroeven van de pensioenleeftijd, ook steeds minder mensen gezond oud(er) gaan worden. Die jaren extra die gewerkt moeten gaan worden, leggen hoe dan ook een tol op je ouder geworden lijf en geest. Bezorgen je nog een extra stukje slijtage. Ik denk dan ook dat het over 10 of 20 jaar weer heel normaal wordt dat mensen tussen de 75 en 80 overlijden. Gewoon omdat ze helemaal opgebruikt worden alvorens met pensioen te mogen, in plaats van nog een klein beetje energie en levenskracht te mogen gebruiken voor de laatste periode van hun leven.

Bedoeling van dit verhaal? Sommigen zullen het ermee eens zijn, sommigen niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. Mijn visie weet je nu. Ik ben benieuwd naar die van jullie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-05-2018 22:15
Ik denk eerder dat we een te grote groep niet-werkenden ónder de 65 hebben binnengehaald in Nederland, die het merendeel van de gelden opsnoepen. Méér dan de mensen die er heel hun leven voor gewerkt hebben, in elk geval.


Oh gaan we op die toer. Ik had het kunnen verwachten.


:byee:
pejeka schreef:
24-05-2018 22:17
En hoe zie je die toekomst voor een stratenmaker of een boekhouder die geen grote erfenissen in het verschiet hebben en die gewoon in een huurwoning wonen?
Tja, dat zag ik 20 jaar geleden ook al. Mensen die geen pensioen afdroegen en niet rondkwamen van een AOW'tje en er bij bleven werken. Die verschillen hebben altijd wel bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Met twee inkomens valt er mss nog wel wat op te vangen maar, zoals in mijn geval, met 1 inkomen? Daar zal ik ook zeker niet uniek in zijn. Ik vermoed, uitgaande vanuit mijzelf, dat ik gewoon tot het einde van de (vermoedelijk wederom verhoogde) pensioensgerechtigde leeftijd zal moeten blijven werken. Dan heb ik tegen die tijd wel een hoop kennis verder verworven in mijn werk maar kan ik dan nog wérkelijk echt goed meekomen met de jongere garde/generatie? Ben ik niet een blok aan het werkgeversbeen? Ik vraag het me af. En idd, wat hou ik dan, kwalitatief gezien, nog over voor de resterende jaren? Geen glazen bol hoe mijn gezondheid er bijv. tegen die tijd uitziet.

Als ik het nu op dit moment bekijk, kan ik me het financieel niet veroorloven om te zeggen, ik stop op mijn 65e, laat staan op mijn 60e.
wij slapen nooit.
pejeka schreef:
24-05-2018 22:15
Ik denk eerder dat we een te grote groep niet-werkenden ónder de 65 hebben binnengehaald in Nederland, die het merendeel van de gelden opsnoepen. Méér dan de mensen die er heel hun leven voor gewerkt hebben, in elk geval.
Dat sowieso!
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 22:19
Oh gaan we op die toer. Ik had het kunnen verwachten.


:byee:
Ik ga op geen enkele toer. Maar als mensen (zoals in het postje waar ik op reageerde) de kostenpost ergens willen neerleggen, dan reageer ik daarop. Uit mezelf heb ik dit er niet bij willen betrekken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers bij je stelling Pejeka, kan je me een bron geven?
Nummer*Zoveel schreef:
24-05-2018 22:15
Ik weet niet hoe oud je bent, maar een jaar of 15 terug waren diezelfde bedragen bij het ABP fors hoger. Veel ABPers kunnen een vroegpensioen nu niet meer betalen. En dat is vooral heel zuur voor degenen die net buiten de boot vallen door de “nieuwe” regels.
Nog een paar jaartjes en dan ben ik 60. Heb alle versoberingen meegemaakt en uiteraard alle leuke regelingen net gemist maar wel aan meebetaald.

Bouw op sinds 1983.

Maar dan nog zie ik hele leuke bedragen staan bij 60.

Ligt uiteraard wel aan waar je tevreden mee bent.
Alle reacties Link kopieren
Oh jee, gaan we nu echt anderen de schuld geven? Kom op, je bent er zelf bij hoor.
Iedereen moet zn eigen financiele zaakjes regelen, dat vertellen we nu al tegen onze kinderen van 25 en 27. En dan niet gaan mekkeren als je bijna 60 bent, en niks geregeld/gespaard hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Pensioen was bedoeld om een vangnet te zijn als je niet meer kón werken. Niet om 20 jaar op vakantie te kunnen.
Dat een generatie net boven jou daar ge-misbruik van heeft kunnen maken houdt natuurlijk niet in dat jij dat recht ook hebt.
Vroeger in de tijd van mijn oma en opa waren er bosjes mensen die doorwerkten tot de dood. Of naast pensioen moesten werken, omdat AOW niet voldoende was.
Als je eerder had willen stoppen had je daar zelf voor moeten sparen. Ik ben wat jonger dan jij maar had na mn start eerste baan al een gesprek met een financieel adviseur over de grote lijnen van financiële beslissingen.
Huis kopen of niet, extra sparen of niet etc etc.
In geen van de gesprekken ging het toen over de luxe van door de rest van de medemens betaalde lange vakantie. Dat was toen al een variabele waar je niet gegarandeerd op vertrouwen.
Dus waarom heb jij niet eerder zelf ingegrepen?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je niet, de AOW komt uit een ander potje dan een bijstandsuitkering. Dus ik snap niet wat asielzoekers met de AOW te maken hebben? Of bedoel je soms dat ze zonder ervoor te hebben gewerkt toch AOW krijgen? Tja, huisvrouwen die nooit hebben gewerkt krijgen ook gewoon AOW, ook niet eerlijk dan toch?
Creativity is intelligence having fun
pejeka schreef:
24-05-2018 22:15
Ik denk eerder dat we een te grote groep niet-werkenden ónder de 65 hebben binnengehaald in Nederland, die het merendeel van de gelden opsnoepen. Méér dan de mensen die er heel hun leven voor gewerkt hebben, in elk geval.

Welnee joh. Ik weet niet over welke groep je het precies hebt, maar als je op die wijze wilt redeneren hebben we immigranten juist ontzettend hard nodig. Die gaan hier werken (na eerst even op weg te zijn geholpen) en dragen belasting af. Tenzij jij ze weer terug wil sturen, dan hebben we straks zeker te weinig mensen om ons op onze oude dag te onderhouden.
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:27
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
24-05-2018 22:20
Tja, dat zag ik 20 jaar geleden ook al. Mensen die geen pensioen afdroegen en niet rondkwamen van een AOW'tje en er bij bleven werken. Die verschillen hebben altijd wel bestaan.
Die mensen dragen vaak wel pensioen af, maar zelfs als ze tot hun pensioenleeftijd trouw betaald hebben, bedraagt dat pensioen vaak niet meer dan ca. 400 euro per maand, als het meezit. Dus als je dan óók nog besluit 5 jaar eerder te stoppen met werken, mag je blij zijn als je 250 per maand krijgt, of 300. Nog geen recht op AOW, geen erfenissen in het verschiet, geen liggende gelden (ja, ok, misschien 10.000 op een spaarrekening, maar daar kom je ook niet ver mee in 5 jaar). Dus daar zit je dan, met 300 euro in de maand, maar de huur moet wel elke maand betaald worden, je energie, je verzekeringen... en o ja, je moet ook nog eten en drinken. Hoe realistisch is deze optie voor die mensen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:25
Oh jee, gaan we nu echt anderen de schuld geven? Kom op, je bent er zelf bij hoor.
Iedereen moet zn eigen financiele zaakjes regelen, dat vertellen we nu al tegen onze kinderen van 25 en 27. En dan niet gaan mekkeren als je bijna 60 bent, en niks geregeld/gespaard hebt.

Daar moet je financieel gezien wel toe in staat zijn. En vanuit 2 inkomens lijkt me dat iets comfortabeler redeneren dan 1 hoewel het met 2 ook niet altijd even lekker loopt/kan lopen.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:31
14.49% gewijzigd
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me altijd afvraag: veel mensen kijken uit naar hun pensioen omdat ze dan allemaal "dingen" kunnen gaan doen (bijv. reizen). Waarom doe die mensen dat nu niet? Niemand weet hoe zijn of haar gezondheid in de toekomst is, dus geniet van het hier en nu. Dat pakken ze je nooit meer af. Ik heb genoeg mensen gezien die hun halve leven uitkeken naar hun pensioen en toen het moment daar was werden ze getroffen door allerlei kwalen, al dan niet gerelateerd aan ouderdom. Die hadden dus hun hele leven alleen maar gedroomd, en niets kunnen realiseren.

Kortom: niet zo focussen op de pensioenleeftijd. Je leven moet wel heel sneu zijn als je geluk van 1 of 2 jaar meer of minder werken af hangt.
Hillegonda1 schreef:
24-05-2018 22:16
Ik denk dat mensen niet zo hard slijten van westers werk (een paar fysieke beroepen uitgezonderd), in ieder geval niet zodanig dat dat tot een eerdere dood zal leiden.

De kunst is om het tijdens je werkende leven al genoeg naar je zin te hebben en te genieten en leuke dingen te doen. En het is verstandig om na te denken op welke manier je je werk lang kunt volhouden en op welke wijze je de laatste 10 jaar wil invullen. Meer dan 40 jaar op topniveau werken is natuurlijk niet haalbaar. Werkgevers moeten daar ook mee aan de slag: hoe benutten we de kennis en ervaring van de 60 plussers zonder ze over de kling te jagen. Dat je dan de laatste jaren niet meer maar juist wat minder gaat verdienen moet bespreekbaar zijn.

Tussen je 60 ste en 80 ste permanent in goede gezondheid op luxe cruise gaan wil natuurlijk iedereen maar is voor velen gewoonweg niet haalbaar. Jammerdebammer dan maar. Het is onzin om je ongelukkig of tekort gedaan te voelen omdat dat er niet in zit.

De laatste fase van het leven waarbij je in je gemaksstoel steunkousen krijgt aangetrokken is sowieso niet leuk, maar dat heeft niet zoveel met pensioen te maken en hoe je dat hebt ingevuld. Bovendien denk ik dat die fase vooral angstaanjagend is als je nog jong bent, tegen die tijd komen je wensen ook wel overeen met je energie niveau.
Toen ik jonger was (zeg 20-30) lukte het me nog wel van weekends te genieten. Hoe ouder, hoe meer ik in het weekend moest bijtanken ipv dat ik dat genoeg vond om én te rusten én nog iets leuks te doen. Het werd 11 maanden werken om 1 maand te genieten en dan is de balans gewoon zoek. Permanent overprikkeld zijn dan loopt de emmer uiteindelijk over. Vooral als je de zinloosheid ervan beseft. Want er is geen enkele reden voor mij om 70 te willen worden, laat staan ouder.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
24-05-2018 22:27
Welnee joh. Ik weet niet over welke groep je het precies hebt, maar als je op die wijze wilt redeneren hebben we immigranten juist ontzettend hard nodig. Die gaan hier werken (na eerst even op weg te zijn geholpen) en dragen belasting af. Tenzij jij ze weer terug wil sturen, dan hebben we straks zeker te weinig mensen om ons op onze oude dag te onderhouden.
Yep, daarom zitten de meesten al 20-30 jaar in de bijstand, omdat ze hier zo hard gaan werken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
24-05-2018 22:27
Ik begrijp je niet, de AOW komt uit een ander potje dan een bijstandsuitkering. Dus ik snap niet wat asielzoekers met de AOW te maken hebben? Of bedoel je soms dat ze zonder ervoor te hebben gewerkt toch AOW krijgen? Tja, huisvrouwen die nooit hebben gewerkt krijgen ook gewoon AOW, ook niet eerlijk dan toch?
Komt helemaal niet uit een ander potje. Al het geld dat de overheid uitkeert komt maar uit één potje: van de belastingbetaler.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:25
Oh jee, gaan we nu echt anderen de schuld geven? Kom op, je bent er zelf bij hoor.
Iedereen moet zn eigen financiele zaakjes regelen, dat vertellen we nu al tegen onze kinderen van 25 en 27. En dan niet gaan mekkeren als je bijna 60 bent, en niks geregeld/gespaard hebt.
Toen wij gingen werken stond het pensioen gewoon nog vast. Er was geen enkel teken dat we naast de ingelegde pensioenpremies zelf ook nog voor ons pensioen moesten sparen.
pejeka schreef:
24-05-2018 22:22
Ik ga op geen enkele toer. Maar als mensen (zoals in het postje waar ik op reageerde) de kostenpost ergens willen neerleggen, dan reageer ik daarop. Uit mezelf heb ik dit er niet bij willen betrekken.

Het is duidelijk wat je mening is en dat je die niet graag ergens op baseert, behalve op het feit dat je dat nou eenmaal zo vindt omdat jij dat nou eenmaal zo ziet. En uiteraard zag de buurvrouw van je zuster het ook zo, dus moet het wel waar zijn toch? En naar de feiten en de cijfers wil je liever niet kijken want blèrt niet zo lekker.

En een topic openen om lekker van je af te blèren kan ook heel therapeutisch zijn. Zo heeft alles een functie. Dus ik hoop dat je er veel therapeutische waarde uit haalt. De één heeft dat nou eenmaal meer nodig dan een ander.
Pejeka, waarom ga je in op die posts als je die toer niet op wilt, ipv op de vraag van Zeeuws Meisje en mij over de oorsprong van jouw getal van 1,7 jaar?
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:34
14.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
24-05-2018 22:27
Daar moet je financieel gezien wel toe in staat zijn. En vanuit 2 inkomens lijkt me dat iets comfortabeler redeneren dan 1 hoewel het met 2 ook niet altijd even lekker loopt/kan lopen.
Ik heb nooit gewerkt. Wij leven van 1 inkomen en toch al een afbetaald huis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
24-05-2018 22:27
Ik begrijp je niet, de AOW komt uit een ander potje dan een bijstandsuitkering. Dus ik snap niet wat asielzoekers met de AOW te maken hebben? Of bedoel je soms dat ze zonder ervoor te hebben gewerkt toch AOW krijgen? Tja, huisvrouwen die nooit hebben gewerkt krijgen ook gewoon AOW, ook niet eerlijk dan toch?
Mensen die een groot deel van hun leven buiten Nederland gewoond hebben, krijgen geen volledige AOW.
pejeka schreef:
24-05-2018 22:27
Die mensen dragen vaak wel pensioen af, maar zelfs als ze tot hun pensioenleeftijd trouw betaald hebben, bedraagt dat pensioen vaak niet meer dan ca. 400 euro per maand, als het meezit. Dus als je dan óók nog besluit 5 jaar eerder te stoppen met werken, mag je blij zijn als je 250 per maand krijgt, of 300. Nog geen recht op AOW, geen erfenissen in het verschiet, geen liggende gelden (ja, ok, misschien 10.000 op een spaarrekening, maar daar kom je ook niet ver mee in 5 jaar). Dus daar zit je dan, met 300 euro in de maand, maar de huur moet wel elke maand betaald worden, je energie, je verzekeringen... en o ja, je moet ook nog eten en drinken. Hoe realistisch is deze optie voor die mensen?
Dat lijkt me wel erg weinig als je echt je hele leven pensioenpremie hebt betaald.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
24-05-2018 22:32
Toen wij gingen werken stond het pensioen gewoon nog vast. Er was geen enkel teken dat we naast de ingelegde pensioenpremies zelf ook nog voor ons pensioen moesten sparen.
En hoe oud ben jij? Waarom weet ik het dan wel op mn 57e?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag zelf mijn financiële zaakjes regelen, maar ik MAG het niet.
Er wordt elke maand meer dan 20% van mijn brutosalaris ingehouden door een instantie die ik niet zelf mag kiezen. Mijn baas betaalt óók mee aan die instantie. Mijn salaris (en dat van veel anderen) zou dus flink kunnen stijgen als baas en ik dat geld niet hoefden af te dragen.

Ik kan dan meer geld sparen, waar ik van de regering vermogensbelasting over moet betalen. Winwin-situatie voor de regering, toch? Meer inkomsten uit loonbelasting, meer inkomsten uit BTW omdat ik meer kan besteden én meer inkomsten uit vermogensbelasting.

Laatst had Omroep Max een programma hierover, op de tribune zat een chirurg die in precies dezelfde situatie zit. Hij beslist over leven en dood, maar wordt niet in staat geacht zijn financiële zaakjes zelf te kunnen regelen.

https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... ioendebat/
snoesje666 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:43
5.76% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven