Werk & Studie alle pijlers

Hoe veel mensen gaan hun pensioen nog halen?

24-05-2018 21:39 998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was me al verteld, maar deze week werd het nog even bevestigd door een brief van mijn pensioenmaatschappij waarin nog even duidelijk werd gemaakt dat mijn pensioenleeftijd nu op 68 staat. Ik ben nu 54, dus best mogelijk dat er over 4 jaar opeens een brief op de mat ligt waarin het 69 wordt, of 70. Ik zou er niet verbaasd van opkijken.

Mijn man is 4 jaar jonger dan ik. Dus tegen de tijd dat we dan allebei van ons pensioen kunnen gaan "genieten", ben ik zowat 75, als het zo doorgaat. Of die geweldige wereldreizen er dan nog in zitten, of andere geweldige dingen die gepensioneerden volgens de algemene opinie doen, moeten we dan nog maar afwachten. Voor hetzelfde geld is mijn wereldreis dan een wandeling naar de supermarkt op de hoek, met rollator.

De argumentatie onder dit alles is dat mensen steeds ouder worden en dat wordt onbetaalbaar. Nu valt op die cijfers één en ander af te dingen, maar dat is mijn bedoeling van dit topic niet. Dus laten we dat voor het gemak even als gegeven aannemen.

Mijn persoonlijke idee is dan (met de nadruk op mijn persoonlijke idee, dus er ligt geen statistiek onder): waarom worden huidige oudere gezonder (wat) ouder dan vroeger?

En dan denk ik zomaar dat dat komt omdat tot voor kort die mensen met gemiddeld 60 met pensioen of VUT konden gaan. Ze waren dus nog gezond, niet uitgeput, hadden nog levenslust, en konden nog van het leven genieten dus. Na veelal 40 jaar werken. En ja, als je rond je 60e klaar bent met de stress van je werk, het rustiger aan kunt gaan doen, je krachten en energie wat kunt sparen, dat scheelt al een slok op de borrel bij het gezonder ouder worden. En ja, dan kun je op je 62e of 63e nog best een rondreis Indonesië maken, of op je 70e een maand naar Frankrijk met de camper.

Maar wat als je dan opeens 8 jaar langer moet werken, 8 jaar langer de stress of de lichamelijke inspanning van je baan van 9 tot 5, elke dag weer? Ga je dan net zo gezond met pensioen als wanneer je dat 8 jaar éérder had kunnen doen en word je dan inderdaad nog steeds zo veel ouder dan vroeger? Ik vraag het me af.

Ik zie mezelf over pakweg 7 jaar best nog een keer een lange reis maken, als ik 61 ben. Of ik dat over 21 jaar, als ik 75 ben en we allebei eindelijke gepensioneerd zijn, nog steeds ga volbrengen, vraag ik me af. Ik hoop het. Maar de waarschijnlijkheid is gewoon kleiner.

Zomaar wat gedachten. Ik denk zelf dat door het omhoog schroeven van de pensioenleeftijd, ook steeds minder mensen gezond oud(er) gaan worden. Die jaren extra die gewerkt moeten gaan worden, leggen hoe dan ook een tol op je ouder geworden lijf en geest. Bezorgen je nog een extra stukje slijtage. Ik denk dan ook dat het over 10 of 20 jaar weer heel normaal wordt dat mensen tussen de 75 en 80 overlijden. Gewoon omdat ze helemaal opgebruikt worden alvorens met pensioen te mogen, in plaats van nog een klein beetje energie en levenskracht te mogen gebruiken voor de laatste periode van hun leven.

Bedoeling van dit verhaal? Sommigen zullen het ermee eens zijn, sommigen niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. Mijn visie weet je nu. Ik ben benieuwd naar die van jullie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:33
Ik heb nooit gewerkt. Wij leven van 1 inkomen en toch al een afbetaald huis.

Heerlijk lijkt me dat als je dat van 1 inkomen idd kunt doen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2018 22:28
Toen ik jonger was (zeg 20-30) lukte het me nog wel van weekends te genieten. Hoe ouder, hoe meer ik in het weekend moest bijtanken ipv dat ik dat genoeg vond om én te rusten én nog iets leuks te doen. Het werd 11 maanden werken om 1 maand te genieten en dan is de balans gewoon zoek. Permanent overprikkeld zijn dan loopt de emmer uiteindelijk over. Vooral als je de zinloosheid ervan beseft. Want er is geen enkele reden voor mij om 70 te willen worden, laat staan ouder.
Zo ernstig is het bij mij nog niet, maar ik denk er heus wel eens over na. Vooropgesteld, ik heb een leuke baan, leuke collega's, ga echt niet met tegenzin naar mijn werk. Maar mijn hobby is het ook niet. En dan denk ik heus wel eens, als ik in de ochtend op mijn fietsje zit naar het werk "Hoe zou dat over 14 jaar zijn? Nu peddel ik nog tegen wind en regen in welgemoed naar mijn werk, maar er komt een moment dat ik ouder, minder energiek, word. Moet ik me dan echt als een oud iemand me naar mijn werk slepen omdat een andere optie niet mogelijk is zonder financieel ten onder te gaan?" En ja, daar zie ik weleens tegenop. Dat je straks een paar jaar lang je in de ochtend uit bed moet slepen terwijl je energie eigenlijk al op is als je aangekleed bent, en dan moet je nog een hele dag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ben midden de twintig en ga ervan uit dat ik nooit een pensioen zal hebben. Ik doe ook niet aan pensioensparen. Ik probeer de dingen die ik wil doen nu te doen. Ik geloof niet in "later als ik op pensioen ben".
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2018 22:31
Komt helemaal niet uit een ander potje. Al het geld dat de overheid uitkeert komt maar uit één potje: van de belastingbetaler.

Ok, stel dat we alle asielzoekers morgen het land uitschoppen, dan verandert er helemaal niets aan het feit dat de pensioenleeftijd omhoog moet. Want de groep 65 plussers is groter, en wordt steeds groter, dan het aantal werkende. Minder mensen moeten meer geld betalen om al die oude mensen te ondersteunen. Je bent slim genoeg om te snappen dat dat niet eeuwig zo door kan gaan. Heel egoïstisch om van de jongere generaties te verwachten dat ze maar de helft van hun inkomen moeten afgeven zodat jij met pensioen kunt, want daar komt jouw verhaal uiteindelijk op neer.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2018 21:58
Hoeveel 75-plussers zijn er nog gezond en fit om leuke dingen te doen? Die gezondheid neemt na de 80 helemaal flink af. Dat iemand nog leeft wil niet zeggen dat ie nog kwaliteit van leven heeft. Denk dat veel mensen die de gemiddelde leeftijd opdrijven door 100 te worden, weinig kwaliteit meer hebben en vooral heel veel zorg nodig hebben.
Eens, mijn ouders hebben nu deze leeftijd en ik kan echt merken dat ze ouder worden. Slijtage aan van alles, helemaal geen zin meer om een weekendje weg te gaan, laat staan om een verre reis te maken. Gelukkig hebben ze in het verleden wel verre zakenreizen gemaakt (incl toeristische stops, waardoor ze wel wat van de wereld hebben gezien.
pejeka schreef:
24-05-2018 22:38
Zo ernstig is het bij mij nog niet, maar ik denk er heus wel eens over na. Vooropgesteld, ik heb een leuke baan, leuke collega's, ga echt niet met tegenzin naar mijn werk. Maar mijn hobby is het ook niet. En dan denk ik heus wel eens, als ik in de ochtend op mijn fietsje zit naar het werk "Hoe zou dat over 14 jaar zijn? Nu peddel ik nog tegen wind en regen in welgemoed naar mijn werk, maar er komt een moment dat ik ouder, minder energiek, word. Moet ik me dan echt als een oud iemand me naar mijn werk slepen omdat een andere optie niet mogelijk is zonder financieel ten onder te gaan?" En ja, daar zie ik weleens tegenop. Dat je straks een paar jaar lang je in de ochtend uit bed moet slepen terwijl je energie eigenlijk al op is als je aangekleed bent, en dan moet je nog een hele dag.
Ik heb best lang een vaste baan gehad waarbij ik veel vrijheid had en waar ik het waarschijnlijk langer had volgehouden. Maar door 'n faillissement belandde ik in de wegwerpuitzendwereld en dat trek ik niet. Jezelf steeds opnieuw moeten bewijzen. Echt, leuk hoor als je half in de 20 bent, maar daarna moet het gewoon klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
24-05-2018 22:35
Dat lijkt me wel erg weinig als je echt je hele leven pensioenpremie hebt betaald.
Ik heb ook mijn hele leven pensioenpremie betaald en als ik dan mijn pensioenoverzichten zie, dan kan ik bijna wel huilen. Voor de grap zeg ik wel eens "Nou, tegen die tijd mag ik blij zijn als ik van mijn pensioen 1 keer in de maand boodschappen kan doen, want dan is het op". Maar verdomd, het komt er bijna op neer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Een heel andere kijk op het verhaal: zijn er over 20, 30 jaar nog wel genoeg banen voor iedereen? De automatisering (en robotisering) gaat hard en steeds meer soorten banen verdwijnen. Er komen er aan de andere kant ook wel bij, maar toch kan ik me zomaar voorstellen dat het in z'n totaliteit gezien afneemt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
24-05-2018 22:02
Tuurlijk kun je stoppen. Alleen stoppen in de laatste jaren voor je pensioen is voor de meeste mensen financieel niet meer op te brengen.
Klopt, in mijn omgeving ook een aantal mensen die nu rond de 65 zijn en nog door moeten werken, omdat ze anders te veel terug gaan in inkomen. Zij hebben allerlei VUT-regelingen vor bij zien komen en vallen zelf buiten de boot.
wilma36 schreef:
24-05-2018 22:40
Eens, mijn ouders hebben nu deze leeftijd en ik kan echt merken dat ze ouder worden. Slijtage aan van alles, helemaal geen zin meer om een weekendje weg te gaan, laat staan om een verre reis te maken. Gelukkig hebben ze in het verleden wel verre zakenreizen gemaakt (incl toeristische stops, waardoor ze wel wat van de wereld hebben gezien.
Mijn ouders hebben gelukkig vanaf hun 60e veel gereisd en ondernomen, maar mijn vader is op 78 overleden. M'n moeder heeft 2 vervangen heupen en rugproblemen dus die gaat zonder m'n vader ook niet meer mee op groepsreis.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
24-05-2018 22:07
Echt totaal off topic maar pejeka; 54?!?! echt dacht dat jij veel jonger was ( lees begin de 20)
Jonger? Echt?
Hij leest 20 jaar ouder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
24-05-2018 22:39
Ok, stel dat we alle asielzoekers morgen het land uitschoppen, dan verandert er helemaal niets aan het feit dat de pensioenleeftijd omhoog moet. Want de groep 65 plussers is groter, en wordt steeds groter, dan het aantal werkende. Minder mensen moeten meer geld betalen om al die oude mensen te ondersteunen. Je bent slim genoeg om te snappen dat dat niet eeuwig zo door kan gaan. Heel egoïstisch om van de jongere generaties te verwachten dat ze maar de helft van hun inkomen moeten afgeven zodat jij met pensioen kunt, want daar komt jouw verhaal uiteindelijk op neer.
Waarom geeft iedereen, jong en oud, dan wel zonder mopperen een aanzienlijk deel van zijn inkomen af om allerlei mensen in Nederland te onderhouden die nog nooit in hun hele leven één cent bijgedragen hebben aan onze economie, laat staan aan de voorzieningen waar ze hun leven lang elke maand van profiteren?

Waarom wel mopperen op die ouderen, die meestal wél hun hele leven hebben gewerkt en overal aan hebben betaald? Omdat het anders niet politiek correct is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zeemeerkat schreef:
24-05-2018 22:43
Een heel andere kijk op het verhaal: zijn er over 20, 30 jaar nog wel genoeg banen voor iedereen? De automatisering (en robotisering) gaat hard en steeds meer soorten banen verdwijnen. Er komen er aan de andere kant ook wel bij, maar toch kan ik me zomaar voorstellen dat het in z'n totaliteit gezien afneemt.


Dat werd ten tijde van de industrialisering ook al geroepen. Er zijn heel veel nieuwe soorten van banen bijgekomen in de tussentijd. Gezien de krimpende werkende populatie gaan we eerder een tekort aan werknemers hebben dan aan banen.
Marana-- schreef:
24-05-2018 22:47
Dat werd ten tijde van de industrialisering ook al geroepen. Er zijn heel veel nieuwe soorten van banen bijgekomen in de tussentijd. Gezien de krimpende werkende populatie gaan we eerder een tekort aan werknemers hebben dan aan banen.
Maar je moet niet vragen wat voor banen. Volgens mij vaak geestdodende repeterende werkzaamheden vanwege 'lean management'
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, stop dan met werken. Het is geen verplichting he? Zijn de kinderen al de deur uit? Nou, dan kan je prima leven van 1 inkomen.
Weet je hoe lekker dat is, in de winter als de regen hard tegen de ruiten slaat, en je jezelf nog eens lekker om kan draaien?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:33
Ik heb nooit gewerkt. Wij leven van 1 inkomen en toch al een afbetaald huis.
Beiden drie dagen werken is ons ideaal, en ook te realiseren. Gewoon je vaste lasten zo laag mogelijk houden. Ik wil "mijn eigen geld" hebben. Mijn oma hamerde er altijd al op dat ik nooit financieel afhankelijk mocht worden van mijn man.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
24-05-2018 22:38
Ik ben midden de twintig en ga ervan uit dat ik nooit een pensioen zal hebben. Ik doe ook niet aan pensioensparen. Ik probeer de dingen die ik wil doen nu te doen. Ik geloof niet in "later als ik op pensioen ben".
Dit. Al ben ik dan eind dertig. Over vier jaar is mijn huis volledig vrij van hypotheek. De huisgebonden vaste lasten (verzekering, reservering onderhoud, belastingen, gw&l) zijn dan 310,- per maand. Daar huur je tegenwoordig nog geen garagebox meer voor. Die megawereldreis heb ik niet gemaakt omdat ik als midtwintiger iedere cent in die hut heb gestoken. Maar ik denk dat ik als veertiger ook nog wel kwiek en fit genoeg ben om te reizen. Dus als ik het werktechnisch niet ga volhouden heb ik de ruimte om in ieder geval mijn werkuren drastisch omlaag te schroeven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2018 22:46
Waarom geeft iedereen, jong en oud, dan wel zonder mopperen een aanzienlijk deel van zijn inkomen af om allerlei mensen in Nederland te onderhouden die nog nooit in hun hele leven één cent bijgedragen hebben aan onze economie, laat staan aan de voorzieningen waar ze hun leven lang elke maand van profiteren?

Waarom wel mopperen op die ouderen, die meestal wél hun hele leven hebben gewerkt en overal aan hebben betaald? Omdat het anders niet politiek correct is?
Jij moppert op de generatie net boven jou die eigenlijk te gezond te oud wordt en op je eigen generatie die even vergeten was te bedenken dat het zo natuurlijk niet te betalen was.
Daar ging t fout.
Bedenken dat iets wat
A. Nog helemaal niet “al altijd bestond en dus altijd zal bestaan”
B. Bedoeld was om te voorkomen dat je met versleten heupen en dement nog móest werken.

De regeling is niet bedoeld om jaaaaren op vakantie te kunnen. Maar om je nog ongeveer 5 jaren te geven voordat je dood gaat.
Dus als jij nu 75 wordt mag je met 70 met pensioen.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-05-2018 22:47
Dat werd ten tijde van de industrialisering ook al geroepen. Er zijn heel veel nieuwe soorten van banen bijgekomen in de tussentijd. Gezien de krimpende werkende populatie gaan we eerder een tekort aan werknemers hebben dan aan banen.
Het soort banen dat gaat wegvallen, is met name lopende bandwerk of andere soortgelijke banen die makkelijk kunnen worden overgenomen door robots, of andere geautomatiseerde systemen.

Echter, het overgrote deel van de immigranten van de afgelopen 20 jaar is juist (door onvoldoende of geen scholing) afhankelijk van dit soort banen.

Waar we dus mee bezig zijn, is het kweken van een steeds groter overschot aan mensen die op de Nederlandse arbeidsmarkt niet terecht kunnen. Niet slim, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb er wel 'ns over gedacht alles hier te verkopen en naar Thailand te gaan voor een paar laatste jaren, maar ik heb dit jaar ervaren dat ik dankzij gezondheidsproblemen totaal niet meer tegen dat klimaat kan.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-05-2018 22:49
Pejeka, stop dan met werken. Het is geen verplichting he? Zijn de kinderen al de deur uit? Nou, dan kan je prima leven van 1 inkomen.
Weet je hoe lekker dat is, in de winter als de regen hard tegen de ruiten slaat, en je jezelf nog eens lekker om kan draaien?
Begrijp ik nu goed dat jij op de zak van jouw partner leeft en ondertussen het tikken van de regen romantiseert?
Of mis ik iets?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
24-05-2018 22:40
Eens, mijn ouders hebben nu deze leeftijd en ik kan echt merken dat ze ouder worden. Slijtage aan van alles, helemaal geen zin meer om een weekendje weg te gaan, laat staan om een verre reis te maken. Gelukkig hebben ze in het verleden wel verre zakenreizen gemaakt (incl toeristische stops, waardoor ze wel wat van de wereld hebben gezien.
Precies. Vandaar dat ik ook stelde: de oudere generatie die nu in beeld is als zijnde de feestvierende en reizen makende ouderen, zijn mensen die nog de mogelijkheid hadden rond hun 60e met werken op te houden dankzij VUT, prepensioen, of wat dan ook, en die dus nog jong genoeg waren om leuke dingen te gaan doen. En omdat ze ook gemiddeld 8-10 jaar minder werkstress en slijtage hadden dan de huidige mensen die werken, konden ze ook gezonder ouder worden. Scheelt toch een slok op een borrel, 8 jaar minder slijtage en stress, voor je gezondheid. Dus ik denk dan ook zomaar dat je straks zult gaan zien dat mensen weer veel minder gezond ouder gaan worden, en ook minder oud gaan worden. Gewoon omdat ze veel meer "opgebruikt" gaan worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
wilma36 schreef:
24-05-2018 22:45
Klopt, in mijn omgeving ook een aantal mensen die nu rond de 65 zijn en nog door moeten werken, omdat ze anders te veel terug gaan in inkomen.
Tja, met alle respect maar dat begrijp ik dus niet.

Als je nu ca 65 bent dan weet je ook dat je over ca 3 jaar je AOW erbij krijgt. Dat zijn netto redelijke bedragen. Dan heb je het hier dus over een groep mensen die na 40 of 45 jaar werken, ( en wellicht pensioenopbouw ) op hun 65e niet in staat zijn om drie jaar lang een teruggang van ca 1/3 van hun inkomen op te vangen totdat op hun 68e de AOW er weer bijkomt.

Weer met alle respect, maar dan heb je na 40 of 45 jaar werken, financieel, toch iets niet helemaal goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
24-05-2018 22:54
Begrijp ik nu goed dat jij op de zak van jouw partner leeft en ondertussen het tikken van de regen romantiseert?
Of mis ik iets?
Zo zien wij dat niet Enn. Mijn man vind het fijn dat ik thuis ben, dit hebben wij samen zo afgesproken.
En ja, regen op de ruiten in je bed is erg romantisch :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2018 22:45
Mijn ouders hebben gelukkig vanaf hun 60e veel gereisd en ondernomen, maar mijn vader is op 78 overleden. M'n moeder heeft 2 vervangen heupen en rugproblemen dus die gaat zonder m'n vader ook niet meer mee op groepsreis.
Mijn vader heeft vrijwillig doorgewerkt tot zijn 71ste, de laatste jaren wel parttime. Was voor hem het beste na een eigen bedrijf en meer dan fulltime werken tot zijn 64ste. Als hij toen in 1 keer gestopt was denk ik dat hij voor zijn 70ste was overleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven