Werk & Studie alle pijlers

Hoogbegaafd en weinig aansluiting (onderwijs)

29-11-2023 11:16 397 berichten
Ik weet dat topics over hoogbegaafdheid niet altijd even soepel lopen, maar ik hoop op herkenning en adviezen.

Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.

Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.

Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.

Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?

PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
Wij hebben de mazzel dat ons kind zoveel (zichtbare) problemen heeft, dat maatwerk een must is. Het is dat een handicap ook heel veel nadelen heeft, maar zeker ook voordelen in onze specifieke situatie.

Een van de manieren waarop we het nu kunnen oplossen, is dat hij maar 4 dagen naar school gaat, en dus 1 dag thuis aan projecten werkt. Een dag naar een plusklas gaat, en de overige 3 dagen voldoende plezier heeft in de klas met klasgenootjes en een super leuke juf.

Je zit zijn IQ niet terug in de leerprestaties, maar we zien wel dat er nog iets van leer-plezier bestaat in alles buiten de methodes om.
Inmiddels heeft de school toegezegd dat bij het bepalen van het schooladvies voor het VO ze niet cito meetellen, maar een recent afgenomen IQ test. Daarmee lukt het hopelijk om een VO school te vinden waar we ook iets van maatwerk kunnen vinden.
Ik zou dus graag de overstap willen maken naar PO onderwijs, omdat het maatwerk en het zien van de verschillende kinderen in ieder geval op kleine schaal iets kan bijdragen.

Het feit alleen al dat je als leerkracht kan erkennen dat een cursus je niet perse alle antwoorden geeft, maar vooral het inzicht dat het hoofd van een kind wel eens heel anders kan werken dan je denkt. Dat zou al een verschil maken. Een nieuwsgierige houding naar wat kinderen zeggen en doen.
Dat er grenzen zijn in maakbaarheid of maatwerk is denk ik niet het probleem, maar dat je zo onbegrepen kan zijn - dat is echt heel eenzaam en verdrietig.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
02-12-2023 18:04
Omdat ik zelf in het onderwijs zit wist ik na de hele testbatterij waar zoon doorheen is gehaald, dat het op een reguliere school ook onmogelijk passend is te maken.

Zoon is ook nog eens een onderpresteerder dus dan komt er schijnbaar ook een heel gedoe rondom ‘erin geloven’ ondanks zes testrapporten. Soms was het voor mij ook heel makkelijk te vinden waarom hij een laag cijfer scoorde.
Bij begrijpend lezen bijvoorbeeld, denken dat er serieus een juist antwoord op een vraag gevonden moet worden maar het gewenste antwoord in de gegeven tekst betrof achterhaalde informatie. Zoon schreef dan de juiste info op, dus fout. Heel simpel te verhelpen door hem destijds te zeggen wat zo’n testje eigenlijk test (wat wil de maker van de vraag horen) en hoe te maken. En hem in een ander kleurtje de juiste info eronder te laten schrijven (want als 7-jarige wilde hij die info wel kwijt). En toen ging hij van E-niveau ineens weer naar A-niveau.

Daarna twee jaar lang een gedeeltelijke ontheffing van de onderwijsplicht aangevraagd om twee dagdelen extern in een ‘plus klasje’ van een expert te zitten 35 km verderop om hem weer leerbaar te krijgen (en sociaal-emotioneel weer op de rit). Advies basisschool was vmbo-basis want ‘hij had een laag zelfbeeld en toonde geen initiatief’. Bijgesteld na de eindtoets (0 fouten) naar vmbo-kader/gemengd. Ik ben met alle info naar de enige ‘kleine’ middelbare vmbo-school in de regio gegaan en zij hebben hem na bestudering in de vmbo-theoretisch/havo klas geplaatst. Na de kerst mocht hij naar de havo/vwo school maar hij wilde niet. Is daar (havo/vwo school) halverwege de meeloopdag ook gewoon vertrokken zonder iemand iets te laten weten.

En nu zit hij met veel plezier (!!) dus op een ‘ouderwetse mavo’ en voert op leergebied geen moer uit. Maar hij heeft vrienden, er lopen docenten rond die hem bij voor- en achternaam kennen en de main attraction: de enorme moderne praktijklokalen met powertools (basis/kader). En hij mag, als hij de stof voor een periode in één week al af heeft en getoetst is, meehuppelen bij elektro-techniek. Kan hij ineens wel met kadaverdiscipline naar zo’n docent luisteren (anders einde deelname). In de herfstvakantie is hij zelfs ‘stage’ gaan lopen bij een cv-monteur (broer van de elektro-docent). Kon hij ineens wèl om 06.30 gewassen, aangekleed en met zelfgemaakt lunchpakket op tijd klaar staan om in dat werkbusje te stappen. Naast school zoeken we dan nog wat dingen voor hem (duikbrevetten, zweefvliegschool) om het een beetje uitdagend te houden.

Maar wat ben ik blij dat hij weer lekker in zijn vel zit. Dat ik niet meer half hysterisch naar huis moet scheuren of iedereen moet bellen als hij zijn telefoon niet opneemt omdat ik het ergste vrees.

Je hebt een knul voor Walhallab, ken je ze?
Alle reacties Link kopieren Quote
Friezin71 schreef:
03-12-2023 14:16
Je hebt een knul voor Walhallab, ken je ze?
Ja. Maar dat soort dingen deed hij toen hij nog een ukkie was. En hij heeft een bloedhekel aan groepsprojecten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
03-12-2023 14:33
Ja. Maar dat soort dingen deed hij toen hij nog een ukkie was. En hij heeft een bloedhekel aan groepsprojecten.
hahaha, ok ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Friezin71 schreef:
03-12-2023 14:33
hahaha, ok ;-D
We hebben inmiddels al een heel rijtje afgewerkt. Walhallab, Senzai, LaLuna, etc.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
03-12-2023 14:35
We hebben inmiddels al een heel rijtje afgewerkt. Walhallab, Senzai, LaLuna, etc.

Ach, dan staat het er in ieder geval voor de meelezers. (Maarre, die laatste 2 zijn toch niet te vergelijken met Walhallab? Was je in Zutphen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Friezin71 schreef:
03-12-2023 14:43
Ach, dan staat het er in ieder geval voor de meelezers. (Maarre, die laatste 2 zijn toch niet te vergelijken met Walhallab? Was je in Zutphen?
Nee Helmond. We wonen in Zuid-Limburg dus Zutphen is niet te doen qua afstand. Over de grens (BE) zijn er ook soortgelijke organisaties. In onze regio ook Mad science maar daar vond zoon alleen de raketlancering interessant (en boos dat het een halve middag duurde voordat het ding werd gelanceerd :-)).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
03-12-2023 14:52
Nee Helmond. We wonen in Zuid-Limburg dus Zutphen is niet te doen qua afstand. Over de grens (BE) zijn er ook soortgelijke organisaties. In onze regio ook Mad science maar daar vond zoon alleen de raketlancering interessant (en boos dat het een halve middag duurde voordat het ding werd gelanceerd :-)).

Maar Mad Science is toch voor ‘iedereen’?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
03-12-2023 14:56
Maar Mad Science is toch voor ‘iedereen’?
Walhallab ook. Maar je moet wat met een (destijds) vijfjarige die zich de tandjes verveelt bij het zoveelste ‘maak een robot op zonne-energie van een gerecycled blikje’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hier is eigenlijk het grootste probleem dat mijn kinderen gewend zijn dat alles makkelijk gaat en lukt en dus afhaken als iets meer tijd en moeite kost. Gelukkig zijn er buiten school wel zaken waarmee ze daar niet wegkomen (en ook zeker niet de beste zijn), maar op de basisschool is dat punt nooit bereikt. En als ik eerlijk ben ook niet in plusklassen waar vooral de nadruk ligt op andere dingen.
Ik vind dat dus echt een nadeel en had graag gezien dat school meer gehamerd had op zaken als automatiseren, netjes werken, leesbaas schrijven e.d.

Wat dit betreft hebben kinderen die hard hebben moeten werken op de basisschool een enorm voordeel, zeker op het VO en later in de studie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-12-2023 15:07
Hier is eigenlijk het grootste probleem dat mijn kinderen gewend zijn dat alles makkelijk gaat en lukt en dus afhaken als iets meer tijd en moeite kost. Gelukkig zijn er buiten school wel zaken waarmee ze daar niet wegkomen (en ook zeker niet de beste zijn), maar op de basisschool is dat punt nooit bereikt. En als ik eerlijk ben ook niet in plusklassen waar vooral de nadruk ligt op andere dingen.
Ik vind dat dus echt een nadeel en had graag gezien dat school meer gehamerd had op zaken als automatiseren, netjes werken, leesbaas schrijven e.d.

Wat dit betreft hebben kinderen die hard hebben moeten werken op de basisschool een enorm voordeel, zeker op het VO en later in de studie.
Heel erg herkenbaar. Leren leren en leerbaar (blijven) zijn voor mij de grootste uitdagingen wat zoon betreft. Automatiseren is compleet afwezig. Leesbaar schrijven heeft vier jaar ergotherapie gekost.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
03-12-2023 15:05
Walhallab ook. Maar je moet wat met een (destijds) vijfjarige die zich de tandjes verveelt bij het zoveelste ‘maak een robot op zonne-energie van een gerecycled blikje’

Haha gelijk heb je!
Wij liepen in die tijd alle musea af. Externe plusklassen of andere dingen zijn ons nooit gelukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
03-12-2023 15:17
Heel erg herkenbaar. Leren leren en leerbaar (blijven) zijn voor mij de grootste uitdagingen wat zoon betreft. Automatiseren is compleet afwezig. Leesbaar schrijven heeft vier jaar ergotherapie gekost.
Hier loop ik dus nu ook mee in mijn maag. Groep 7, topo en Engels om de zoveel weken.
De eerste toets Engels vet goed geleerd met hoge lat, om erachter te komen dat ze alleen maar lijntjes hoefden te trekken naar het juiste antwoord.

Dus nu kijkt hij het 2 dagen van tevoren na en haalt het nog met gemak.

Maar ik kan moeilijk naar school met de vraag om moeilijker toetsen. En ik kan hem moeilijk kwalijk nemen dat hij dit niet heel serieus neemt.

Maar hij leert zo niet datgene wat school voor ogen heeft, leren leren, plannen, herhalen etcetera.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
De mijne heeft nog niks geleerd dit schooljaar. Het ene deel is ver ónder z’n niveau dat hij totaal niet te motiveren is, het andere deel zit zo’n trauma op dat hij er amper naar durft te kijken.
Doreia* schreef:
03-12-2023 17:44
Hier loop ik dus nu ook mee in mijn maag. Groep 7, topo en Engels om de zoveel weken.
De eerste toets Engels vet goed geleerd met hoge lat, om erachter te komen dat ze alleen maar lijntjes hoefden te trekken naar het juiste antwoord.

Dus nu kijkt hij het 2 dagen van tevoren na en haalt het nog met gemak.

Maar ik kan moeilijk naar school met de vraag om moeilijker toetsen. En ik kan hem moeilijk kwalijk nemen dat hij dit niet heel serieus neemt.

Maar hij leert zo niet datgene wat school voor ogen heeft, leren leren, plannen, herhalen etcetera.
In dit soort gevallen zou ik graag zien dat er adaptief getoetst wordt. Want wat leert een kind van een 10 halen voor Engels zonder te leren. Dat heeft echt geen enkel nut, gaat zelfs alleen maar tegen het kind werken.

Zelfde met topo: dat is nu bij uitstek een geschikt vak om kinderen te leren stampen, maar het spannendste wat mijn jongste op school moest leren waren de landen van Afrika en Zuid-Amerika. Daar schiet je nog niet zo veel mee op. Mijn andere kinderen hebben de basisschool in het buitenland gedaan en die hebben helemaal geen topo gehad. Ik had 1 kind, dat voor het slapen gaan uren in een kinderatlas las en die kende dus alle landen + steden en twee kinderen, die echt niet wisten waar Spanje lag, omdat ze alleen de gewesten/provincies van hun eigen woonland geleerd hadden..
En nog zo'n voorbeeld: hoogbegaafde kinderen zouden pas op latere leeftijd kunnen automatiseren. Ik ben niet in de positie dit te bevestigen of ontkrachten, maar als het waar is, dan moet je daar dus wat extra moeite in steken. Dan geef je ze extra ondersteuning en/of je leert het ze op latere leeftijd. En dan moet je ze niet weg laten komen met snel uitrekenen, dus je overhoort ze niet op papier of op de pc, maar mondeling, zodat je zeker weet dat ze niet rekenen én je legt ze uit waarom dat automatiseren zo belangrijk en nuttig is.

Nu is het helaas een vrijbrief om het maar zo te laten, want gedoe of ouders vinden het onzin en dan komen kinderen weer weg met snel uitrekenen.

Op dit gebied is er nog zoveel te winnen.

Beetje off topic, maar wellicht toch zijlings interessant voor TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Automatiseren is hier ook niet geleerd. Want het gaat zo langzaam dat hij gewoon zijn eigen methode kan toepassen. En als ze dan eens gaan rekenen op tijd, staat er nog geen sanctie op.

Want mijn zoon leert pas als iets interessant is, of als hij het nut van inziet. Anders doet hij het niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Enchine schreef:
03-12-2023 18:35
In dit soort gevallen zou ik graag zien dat er adaptief getoetst wordt. Want wat leert een kind van een 10 halen voor Engels zonder te leren. Dat heeft echt geen enkel nut, gaat zelfs alleen maar tegen het kind werken.

Zelfde met topo: dat is nu bij uitstek een geschikt vak om kinderen te leren stampen, maar het spannendste wat mijn jongste op school moest leren waren de landen van Afrika en Zuid-Amerika. Daar schiet je nog niet zo veel mee op. Mijn andere kinderen hebben de basisschool in het buitenland gedaan en die hebben helemaal geen topo gehad. Ik had 1 kind, dat voor het slapen gaan uren in een kinderatlas las en die kende dus alle landen + steden en twee kinderen, die echt niet wisten waar Spanje lag, omdat ze alleen de gewesten/provincies van hun eigen woonland geleerd hadden..
Haha, de allergrootste teleurstelling die mijn zoon kreeg toen hij naar het gymnasium ging was dat het weer gewoon rijtjes leren was.
Dat deed hij niet, dus cijfers te laag, dus geen plusklassen, verplicht afstromen, nog ongemotiveerden. Samen met een afgrijselijke puber zijn werd dat een succes voor vroegtijdig schoolverlaten. Mijn kind was echt geen voorbeeldig kind, maar school (scholen) zijn niet in staat geweest om aan te sluiten bij zijn leerbehoefte en daardoor ook zijn welzijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
03-12-2023 19:10
Haha, de allergrootste teleurstelling die mijn zoon kreeg toen hij naar het gymnasium ging was dat het weer gewoon rijtjes leren was.
Dat deed hij niet, dus cijfers te laag, dus geen plusklassen, verplicht afstromen, nog ongemotiveerden. Samen met een afgrijselijke puber zijn werd dat een succes voor vroegtijdig schoolverlaten. Mijn kind was echt geen voorbeeldig kind, maar school (scholen) zijn niet in staat geweest om aan te sluiten bij zijn leerbehoefte en daardoor ook zijn welzijn.
God, dit is dus waar ik met mijn kind dus ook bang voor ben, dat het deze kant op gaat. Die teleurstelling elke keer.

Overigens heeft school nu een plusklas gestart, maar denken ze mijn kind nog wel uit te dagen zonder plusklas. Ik heb gevloekt en gehuild. School wil EERST gewenst gedrag zien en dan als beloning de plusklas. Terwijl hij dat niet gaat vertonen omdat hij er.... De noodzaak niet van inziet. Dus kom je er niet samen. Hij haalt zijn schouders op over de plusklas uitloting, dus ik weet niet of hij ook of alleen ik teleurgesteld is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Oja, de plusklas als beloning. Redenatie van mijn zoon: waarom zou ik 28 uur moeten opletten terwijl ik het al weet voor 1 uurtje iets “leuks”. Vind er wat voor te zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
03-12-2023 19:20
Oja, de plusklas als beloning. Redenatie van mijn zoon: waarom zou ik 28 uur moeten opletten terwijl ik het al weet voor 1 uurtje iets “leuks”. Vind er wat voor te zeggen.
Heb jij je hier voor ingezet om hem er alsnog in te laten of heb je het laten gaan? Ik heb het idee dat ik dan weer als 'die moeder die denkt dat ze een hoogbegaafd kind heeft' word gezien, terwijl volgens de IEP hij al ruim in groep 8 zat, eind groep 6...
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
03-12-2023 19:27
Heb jij je hier voor ingezet om hem er alsnog in te laten of heb je het laten gaan? Ik heb het idee dat ik dan weer als 'die moeder die denkt dat ze een hoogbegaafd kind heeft' word gezien, terwijl volgens de IEP hij al ruim in groep 8 zat, eind groep 6...
Ja. Gingen ze op het VO niet in mee. Want regels, protocol, geen uitzonderingen, blabla.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
03-12-2023 19:27
Heb jij je hier voor ingezet om hem er alsnog in te laten of heb je het laten gaan? Ik heb het idee dat ik dan weer als 'die moeder die denkt dat ze een hoogbegaafd kind heeft' word gezien, terwijl volgens de IEP hij al ruim in groep 8 zat, eind groep 6...
Kun je dit niet gewoon zeggen?
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
03-12-2023 19:42
Kun je dit niet gewoon zeggen?
Ze zien hem al sinds de kleuters buitengewone dingen doen. Ruim voor ik zelf in de gaten had dat het bijzonder was wat hij deed. Maar toen ik daar wat dingen aan begon te verbinden, kwamen ze met dat hij op sociale vaardigheden nog gemakkelijk in de klas kon worden uitgedaagd.

Net even een gesprekje gehad met kind over school en hij zegt: ja, meestal is het wel gewoon saai ja. Maar hij wil niet naar de plusklas. Want dan mist hij precies de lessen die hij wel leuk vind.

Jemig, wat kun je je klem zetten zeg.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven