Werk & Studie alle pijlers

Hoogbegaafd en weinig aansluiting (onderwijs)

29-11-2023 11:16 397 berichten
Ik weet dat topics over hoogbegaafdheid niet altijd even soepel lopen, maar ik hoop op herkenning en adviezen.

Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.

Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.

Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.

Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?

PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-11-2023 18:32
Ik ook hoor. Heel soms druk ik door, als ik denk dat de gevolgen echt heftig zijn. En soms laat ik het maar in de soep lopen en zorg ik dat ik er zo min mogelijk last van heb. En dan denk ik “ik zei het toch”, maar om de oren slaan doe ik niet.
Ja ik benoem wel altijd alles. Maar daarna moet ik het toch weer loslaten. En soms later toch de ander helpen weer op koers te komen. Ik zeg hoogstens iets als; oei daar was ik al bang voor.

Ik werk hier nu met veel plezier maar vooral ook omdat het combineert met m’n gecompliceerde privé-situatie. Als ik weer meer energie voor werk heb is dit gewoon niet passend meer.
Ik zoek op dit moment geen verdieping of extra uitdaging, juist niet zelfs want privé speelt er zoveel dat ik momenteel eerder aan het overleven ben. Misschien wel helpend in een later stadium.
Frizz schreef:
30-11-2023 18:25
Echt? Dat durf ik echt niet.
Ik vind het best wel lastig dat ik vaak zie dat iets een slecht idee is of slecht wordt uitgevoerd en dat het dat toch zo gaat. Omdat een ander nu eenmaal niet kan zien of uitvoeren wat ik kan.
Herkenbaar, ik durf dat ook niet. Zit me ook regelmatig te verbijten en als ik wel ingrijp hou ik er meestal een rotgevoel aan over.
Frizz schreef:
30-11-2023 18:39
Ja ik benoem wel altijd alles. Maar daarna moet ik het toch weer loslaten. En soms later toch de ander helpen weer op koers te komen. Ik zeg hoogstens iets als; oei daar was ik al bang voor.

Ik werk hier nu met veel plezier maar vooral ook omdat het combineert met m’n gecompliceerde privé-situatie. Als ik weer meer energie voor werk heb is dit gewoon niet passend meer.
Ik heb wel eens echt een leerling kapot zien gaan, omdat niemand zag waar het zou eindigen. Uiteindelijk dus waar ik had aangegeven. Verschrikkelijk vind ik dat. Ik ben echt niet alwetend, maar soms zou ik wel willen schreeuwen waarom niemand ziet wat er gebeurt en gaat komen.
Koramias schreef:
30-11-2023 18:56
Herkenbaar, ik durf dat ook niet. Zit me ook regelmatig te verbijten en als ik wel ingrijp hou ik er meestal een rotgevoel aan over.
Hoe komt dat?
Moiren schreef:
30-11-2023 19:08
Hoe komt dat?
Regelmatig resulteert het in een discussie waarin ik tegenover een meerderheid die het anders ziet en zich daar niet vanaf laat brengen kom te staan. Als ik dat niet weet te keren voel ik me machteloos en gefrustreerd, maar ook onzeker. Want die andere mensen snappen dan overduidelijk niet waarom ik 'zo moeilijk doe.'

Soms krijg ik mensen ook wel mee, maar dan voel ik me daarna stom genoeg alsnog alsof ik teveel ruimte heb ingenomen en mogelijk op tenen heb getrapt. Die onzekerheid zit er ook gewoon een beetje ingeramd denk ik.
Koramias schreef:
30-11-2023 19:31
Regelmatig resulteert het in een discussie waarin ik tegenover een meerderheid die het anders ziet en zich daar niet vanaf laat brengen kom te staan. Als ik dat niet weet te keren voel ik me machteloos en gefrustreerd, maar ook onzeker. Want die andere mensen snappen dan overduidelijk niet waarom ik 'zo moeilijk doe.'

Soms krijg ik mensen ook wel mee, maar dan voel ik me daarna stom genoeg alsnog alsof ik teveel ruimte heb ingenomen en mogelijk op tenen heb getrapt. Die onzekerheid zit er ook gewoon een beetje ingeramd denk ik.
Wat jammer van die onzekerheid.
Ik werk inmiddels inneem team waar er wel ruimte is voor kritische vragen. Ik weet dat ze me af en toe echt wel eens een zeur vinden, maar ik weet ook dat er ondanks dat wel actief geluisterd wordt en het kritische juist gewaardeerd wordt. En gemist nu ik al een tijd niet kan werken. Dat is best fijn om te horen :)
Wij werken als team wel al heel lang samen, dus we kennen elkaar ook echt. Dat zal zeker schelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koramias schreef:
30-11-2023 19:31
Regelmatig resulteert het in een discussie waarin ik tegenover een meerderheid die het anders ziet en zich daar niet vanaf laat brengen kom te staan. Als ik dat niet weet te keren voel ik me machteloos en gefrustreerd, maar ook onzeker. Want die andere mensen snappen dan overduidelijk niet waarom ik 'zo moeilijk doe.'

Soms krijg ik mensen ook wel mee, maar dan voel ik me daarna stom genoeg alsnog alsof ik teveel ruimte heb ingenomen en mogelijk op tenen heb getrapt. Die onzekerheid zit er ook gewoon een beetje ingeramd denk ik.
Die bewijs drang en dat willen overtuigen van de ander, dat heb ik al iets beter een plek kunnen geven.

Ik ben schoolplein moeder en ik heb een fantastisch idee om de verkeersveiligheid op school te verbeteren. Al jaren. Ik roep dat wel eens bij de conciërge, maar dat is niet de plek en de tijd. Maar zowaar nu komt er een vraag wie mee wil denken over de verkeersveiligheid van de school. Ik sta vooraan en wil nu graag mijn plan laten zien. Hopelijk gaat het lukken, want ik heb het gewoon.

Wacht soms dus ook gewoon het juiste moment af.

Sluit een discussie met : laten we deze kant op gaan, dan zien we vanzelf waar we uitkomen en wat we dan tegenkomen. En als het zich dan aandient, zeg je: ik was er al bang voor. Ik heb al nagedacht over de oplossing. Vinden jullie het goed dat ik het vertel?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
En vraag naar wanneer iets geëvalueerd wordt en laat dat vastleggen.
Wat ook helpt: veel informele feedback en overleg.
Doreia* schreef:
30-11-2023 19:58
Die bewijs drang en dat willen overtuigen van de ander, dat heb ik al iets beter een plek kunnen geven.

Ik ben schoolplein moeder en ik heb een fantastisch idee om de verkeersveiligheid op school te verbeteren. Al jaren. Ik roep dat wel eens bij de conciërge, maar dat is niet de plek en de tijd. Maar zowaar nu komt er een vraag wie mee wil denken over de verkeersveiligheid van de school. Ik sta vooraan en wil nu graag mijn plan laten zien. Hopelijk gaat het lukken, want ik heb het gewoon.

Wacht soms dus ook gewoon het juiste moment af.

Sluit een discussie met : laten we deze kant op gaan, dan zien we vanzelf waar we uitkomen en wat we dan tegenkomen. En als het zich dan aandient, zeg je: ik was er al bang voor. Ik heb al nagedacht over de oplossing. Vinden jullie het goed dat ik het vertel?
Ik hoop dat dit dan je kans gaat zijn ;-D

Ik heb een aantal schoolbrede problemen in mijn hoofd waar dit wel eens goed voor zou kunnen werken. Hoe zou jij/zouden jullie omgaan met kleinere, dagelijkse verschillen van mening? Om een paar voorbeelden te geven:

- Ik zie een leerling op meerdere gebieden uitvallen, waardoor er ook gedragsproblematiek ontstaat. Ik wil het didactische probleem aanvliegen en x en y gaan inzetten. Mijn duo ziet dat niet zo en wil de leerling in plaats daarvan streng aanpakken. De ib'er wil eerst de volgende citoperiode afwachten.
- Ik zie een bezorgde ouder waarmee ik in gesprek wil, mijn duo ziet een zeurouder die we 'geen ruimte moeten geven.'
- Ik zie een leerling die ernstig overvraagd wordt door verplichte 'leuke uitjes' maar mijn collega's vinden het belangrijk dat iedereen gewoon meedoet.
Meer werken en geen duo meer was voor mij de oplossing ;) Dat leverde erg veel energie op.
Moiren schreef:
30-11-2023 19:47
Wat jammer van die onzekerheid.
Ik werk inmiddels inneem team waar er wel ruimte is voor kritische vragen. Ik weet dat ze me af en toe echt wel eens een zeur vinden, maar ik weet ook dat er ondanks dat wel actief geluisterd wordt en het kritische juist gewaardeerd wordt. En gemist nu ik al een tijd niet kan werken. Dat is best fijn om te horen :)
Wij werken als team wel al heel lang samen, dus we kennen elkaar ook echt. Dat zal zeker schelen.
Wat fijn! Ik kan me voorstellen dat het helpt als je elkaar goed kent. Ik werk hier pas een paar jaar en ben nog heel erg zoekende.
Moiren schreef:
30-11-2023 19:47
Wat jammer van die onzekerheid.
Ik werk inmiddels inneem team waar er wel ruimte is voor kritische vragen. Ik weet dat ze me af en toe echt wel eens een zeur vinden, maar ik weet ook dat er ondanks dat wel actief geluisterd wordt en het kritische juist gewaardeerd wordt. En gemist nu ik al een tijd niet kan werken. Dat is best fijn om te horen :)
Wij werken als team wel al heel lang samen, dus we kennen elkaar ook echt. Dat zal zeker schelen.
Wat fijn! Ik kan me voorstellen dat het helpt als je elkaar goed kent. Ik werk hier pas een paar jaar en ben nog heel erg zoekende.
Wat ook helpt, heel banaal misschien, maar gezellig met elkaar borrelen. Dan leren ze je kennen en is er meer tijd om ook eens over iets inhoudelijks te brainstormen.
Moiren schreef:
30-11-2023 20:58
Meer werken en geen duo meer was voor mij de oplossing ;) Dat leverde erg veel energie op.
Haha dat is op dit moment helaas geen optie voor mij maar dat zou wel ontzettend veel problemen oplossen ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
30-11-2023 17:59
Ja dat zou ik ook vervelend vinden, natuurlijk. In je OP schets je met name het probleem dat je geen aansluiting vindt. Je hebt het idee dat men je een zeur vindt.
Ergens merk je dus weerstand. Ik zou dat eens gaan toetsen en gewoon aan 1 toegankelijk collega vragen hoe hij/zij dat ziet. Wellicht is het iets in je toonzetting wat verkeerd valt. Waarbij het nog niet eens gezegd is dat het dan aan jou ligt, de ontvanger heeft ook een aandeel. Misschien speelt er iets bij deze mensen waardoor jouw boodschap een gevoelige snaar raakt.
Probeer er wel met dezelfde openheid in te gaan die je ook graag bij hen zou zien.
Dit.
Koramias schreef:
30-11-2023 21:02
Haha dat is op dit moment helaas geen optie voor mij maar dat zou wel ontzettend veel problemen oplossen ja.
Jammer! Misschien ooit, maakt echt een wereld van verschil.
Koramias schreef:
30-11-2023 20:57
Ik hoop dat dit dan je kans gaat zijn ;-D

Ik heb een aantal schoolbrede problemen in mijn hoofd waar dit wel eens goed voor zou kunnen werken. Hoe zou jij/zouden jullie omgaan met kleinere, dagelijkse verschillen van mening? Om een paar voorbeelden te geven:

- Ik zie een leerling op meerdere gebieden uitvallen, waardoor er ook gedragsproblematiek ontstaat. Ik wil het didactische probleem aanvliegen en x en y gaan inzetten. Mijn duo ziet dat niet zo en wil de leerling in plaats daarvan streng aanpakken. De ib'er wil eerst de volgende citoperiode afwachten.
- Ik zie een bezorgde ouder waarmee ik in gesprek wil, mijn duo ziet een zeurouder die we 'geen ruimte moeten geven.'
- Ik zie een leerling die ernstig overvraagd wordt door verplichte 'leuke uitjes' maar mijn collega's vinden het belangrijk dat iedereen gewoon meedoet.

Zoals je dit beschrijft zie ik dat jij en jouw duo niet goed op één lijn zitten. Geen idee wat en of jouw hoogbegaafdheid ermee te maken heeft.

Je collega klinkt erg van: zo doen we dit al jaren en dat gaan we niet veranderen. Zij denkt misschien wel dat jij te veel problemen ziet.

Misschien een andere duo, misschien een andere school zoeken als oplossing. Vacatures genoeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Stokbroodje schreef:
29-11-2023 16:03
Ik denk ook dat je een geweldige juf bent/kan zijn. Je weet precies wat kinderen nodig hebben en hoe kennis en kunde in te zetten. Ik verwacht dat de organisatie en zijn structuur je op een gegeven moment gaan opbreken. Je loopt als het ware tegen alle muren op als er wederzijdse onbegrip gaat heersen.

Ik vraag mij wel af in hoeverre je als hoofbegaafde écht voldoening uit je werk kan halen, als juf. De dagen en taken zijn iedere dag hetzelfde.
Ik moet de rest nog lezen, maar van deze opmerking sla ik steil achterover. De dagen en taken zijn juist niet iedere dag hetzelfde. TO lijkt me een gouden juf.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
30-11-2023 18:25
Echt? Dat durf ik echt niet.
Ik vind het best wel lastig dat ik vaak zie dat iets een slecht idee is of slecht wordt uitgevoerd en dat het dat toch zo gaat. Omdat een ander nu eenmaal niet kan zien of uitvoeren wat ik kan.
Ja dat doe ik regelmatig. Ik ben vorig jaar van school gewisseld. Dus ik ben ook een soort van ‘opvoedingstraject’ begonnen voor (een deel) nieuwe collega’s. Bij sommige zaken vragen ze nu of ik dat alvast kan voorbereiden of ik krijg al een concept van een werkgroep met de vraag er eens ‘op te schieten’. Met mijn leidinggevende heb ik het echt getroffen, die doet sowieso niet aan al die politieke paringsrituelen of sugarcoating. Ik weet wat ik te brengen heb en waar ik goed in ben. Ik weet ook bij welke onderwerpen ik beter op de spreekwoordelijke achterbank kan gaan zitten. Met directe collega’s heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Ook met leerlingen niet. Mensen pikken best veel van mij. Misschien omdat mijn intenties herkenbaar zijn?

Ik heb zelfs eens een hele grote subsidie naar binnen weten te hengelen door gewoon een lessentabel uit de nineties te voorzien van wat holle kreten (adaptief onderwijs, probleem gestuurd onderwijs light, enz.), een flashy presentatie en een dikke rapportage vol onderbouwing en enge cijfers. Leerlingen gingen massaal beter scoren, minder externaliserend gedrag binnen de school, kortom: het was een groot succes. En toen mochten we ook nog in Amsterdam een prijs in ontvangst nemen (beste onderwijsidee, zoiets was dat toen) van destijds Plasterk. Toen hij tijdens het naborrelen met nog wat beleidsambtenaren kwam ‘babbelen’ heb ik hem recht in het gezicht verteld wat voor geldverkwisting en onzin dat hele ‘vernieuwingscircus’ was door uit de doeken te doen wat ik precies had gedaan. En hoe pervers de prikkels waren vanuit Den Haag (en dat mijn idee gewoon ongecontroleerd doorgang kon vinden met een paar ton subsidie). Vond hij niet leuk. Maar toen was ik nog een activist en het veranderde helemaal geen hol aan het beleid. Hebben wel mooi twee jaargangen aan leerlingen van geprofiteerd, daarna was de ‘pilot’ voorbij en de subsidiepot leeg.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Je hebt inderdaad wel pech dat je net met je duo zo van aanpak verschilt.

Ik heb door dit topic wel inspiratie op gedaan. Overweeg om ooit nog eens over te stappen naar het basisonderwijs. Maar mijn eigen kinderen moeten wat ouder zijn, en ik moet zelf nog net iets meer berusting vinden, dan haal ik er denk ik het meeste plezier uit.

En dus ook liever fulltime, geen duo
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds mijn 10e de diagnose hb en ik kan je alleen maar aanraden om te wisselen van werkplek als het je ergens niet bevalt. Het is een wereld van verschil binnen welk bedrijf je werkt, met welke collega's je samenwerkt, wat voor sfeer er hangt en welke mogelijkheden je krijgt.

Het is de moeite waard om te wisselen totdat je je ergens echt op je plek voelt en totdat je mensen vindt die jou op waarde schatten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frustrerend!!
Klinkt alsof je met jouw capaciteiten heel goed op je plek zou zijn in het speciaal onderwijs. Daar is waarschijnlijk meer ruimte en waardering voor jouw manier van werken.
Volgtip op LinkedIn: Bart Heeling
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-11-2023 21:03
Jammer! Misschien ooit, maakt echt een wereld van verschil.
Ik kreeg destijds gewoon te horen dat ik "verwachtingen aan het scheppen was, waar collega's in latere jaren ook aan zouden moeten voldoen".
De uitkomst bleek een andere school.

Laat je alsjeblieft niet het onderwijs uit jagen. Genoeg scholen die jouw inzet wel weten te waarderen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aantal pagina's niet gelezen.

Is het boek van Merel Vroonhoven, Voor de Klas, al genoemd? Zij had een hele hoge functies in het bedrijfsleven. Is zelfs business vrouw van het jaar geweest. Ze heeft zicht toen om laten scholen tot leerkracht bo, en staat nu voor de kleuterklas.

Het boek heb ik nog niet gelezen, maar ik heb haar wel een aantal keren gezien en gehoord in een interview. Misschien herken jij jezelf meer in haar verhaal. En hoe zij de overschakeling gemaakt heeft en problemen opgelost heeft.

https://www.bol.com/nl/nl/p/voor-de-kla ... oductTitle

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven