Werk & Studie alle pijlers

Ik ben de 2e keuze

08-08-2011 21:17 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie maanden geleden ben ik op zoek gegaan naar een stageplek.

Via de intranetsite van mijn school stuitte ik op een leuke vacature, het was precies wat ik zocht! Solliciteren dus!

Twee weken later werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Het verliep goed en ik voelde me op mijn gemak en was enthousiast.

Na afloop van het gesprek vertelde de mevrouw mij dat er nog meer sollicitanten zijn, 5 om precies te zijn.

Ik zou binnen een week te horen krijgen of ik aangenomen was, of niet.

Ik twijfelde over een succesvolle afloop van deze sollicitatieprocedure. Er was namelijk redelijk veel concurrentie. Daarom heb ik verder gesolliciteerd om er zeker van te zijn dat ik op tijd een stageplek op zak had. Ik vond nog een andere vacature, heb bij het bedrijf gesolliciteerd en ben hier ook voor een gesprek uitgenodigd.

Een week later kreeg ik een telefoontje van het bedrijf waar ik in eerste instantie heb gesolliciteerd. Ik was aangenomen!

Ik was tegelijkertijd blij en verbaasd, er was namelijk redelijk veel concurrentie.

Een uur later kreeg ik te horen dat ik ook bij het andere bedrijf was aangenomen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor het eerste bedrijf. Heb hier een breder takenpakket, meer verantwoordelijkheid, kan er meer leren en het bedrijf staat goed aangeschreven in de omgeving,

In mijn blijdschap heb ik een berichtje op Facebook gezet met de mededeling dat ik een stageplek heb gevonden.

Klasgenoten feliciteerden mij, en uiteindelijk reageerde een klasgenoot (die normaal gesproken nooit op mijn Facebook status reageert.)

Zij vroeg mij bij welk bedrijf ik was aagenomen. Nadat ik het haar verteld had zei ze dat ze daar ook gesolliciteerd had, maar dat ze op de dag dat ik te horen kreeg dat ik was aangenomen, het bedrijf "afgebeld" had omdat ze een "keuze" moest maken tussen hen en een ander bedrijf waar ze eerder gesolliciteerd had.

Nadat ik dat las was ik boos, een beetje verward en teleurgesteld... Ben ik nu een tweede keuze?

Wat vinden jullie hiervan?
quote:rosalie88 schreef op 08 augustus 2011 @ 22:14:

[...]

En als ik het aan mijn stagebegeleidster vraag?

Dat kan, maar je geeft dan wel een hele onzekere indruk af.

Je moet echt van je eigen krachten uitgaan en deze kans pakken en de rest vergeten, want het leven zit vol met dit soort dingen die je onzeker kunnen maken als je dat jezelf toestaat.

Stel deze vraag eens aan jezelf: wat maakt het uit dat ze haar wellicht iets beter vonden? Maakt dat jou gelijk slecht voor deze stageplek? Nee toch?
Ik was ook 2e keuze. Ik vond de afwijzing heel erg jammer, maar werd een aantal weken later gebeld of ik niet alsnog voor een 2e gesprek wilde komen. Ik was nog steeds enthousiast over de baan en de organisatie. Ik heb het 2e gesprek gehad en aangenomen. 6 jaar later werk ik er nog met veel plezier.

Niet teveel aandacht besteden aan de andere kandidaat. Het gaat er om dat jij een leuke stageplek hebt en hoe die plek is ontstaan is voor jou niet van belang. Je had blijkbaar een goede indruk achtergelaten. Ik werk zelf op P&O en soms liggen de kwaliteiten van de kandidaten dicht bij elkaar en is het soms gewoon een kwestie van simpelweg kiezen. Als ze niet voor de volle 100% overtuigd waren van je kunnen hadden ze de procedure opnieuw in gang gezet. Bij een stagiaire is het belangrijk dat het gevoel goed is want er wordt tijd en geld geinvesteerd. Wees blij!!!
Waarom maak je je hier zo druk om? Het is maar een stage, dus je wordt niet zo doorgelicht als bij een baan. Je bent dus ook niet op ieder vlak vergeleken. Maak er niet te veel van...

Hou je waardigheid en zet het van je af.
Maar wat is er zo erg aan haar reactie? Was het lullig opgeschreven ofzo? Want als iemand nou schrijft "hee daar had ik ook gesolliciteerd, ook toevallig! Maar ik was ook bij X aangenomen en dat past net iets beter, dus ik heb daar voor gekozen." Weet niet de exacte formulering natuurlijk, maar waarom doet jou dat pijn? En wie zegt dat jij daarom tweede keus bent?

En gefeliciteerd natuurlijk!
Wat ik pas erg vond, is dat ik een tijdje geleden op een vacature heb gereageerd, en echt: ik zag mezelf er al helemaal zitten. Ik was mijn sollicitatiegesprek al bijna aan het oefenen, vond mezelf helemaal perfect voor de baan (hoezo bescheiden )

Kreeg ik letterlijk de tekst terug: Bedankt voor uw sollicitatie, maar er zijn andere kandidaten die op basis van ervaring meer in aanmerking komen. Uw brief wordt hierbij vernietigd.

Vooral die laatste zin
Ik zou maar als ik jou was gewoon blij zijn met dat je überhaupt een stageplek hebt...
Zoals Xalvadora ook al zegt wees gewoon blij dat je een stage plek hebt, maak je niet druk dat je tweede keus bent wat maakt dat nou uit ?
quote:xalvadora schreef op 08 augustus 2011 @ 22:32:

Ik zou maar als ik jou was gewoon blij zijn met dat je überhaupt een stageplek hebt...Dit klinkt erg crue. Maar ik ga er vanuit dat je het goed bedoelde.
Al heeft zij afgebeld dan kan de keuze van dat bedrijf toch al voor die tijd gemaakt zijn?

Bedrijf maakt keuze om 10 uur, zij belt af om 11 uur, jij krijgt het's middags te horen.

Bovendien jij hebt ook een ander bedrijf afgebeld, moet de aangenomen stagaire daar zich nu ook 2de keus voelen?

Je zult nog wel vaker in die situatie terecht komen, zo ist leven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat een spatjes om verbolgen te zijn over of je wel of niet 2e keuze was, nou die leer je wel af hoor in het echte bedrijfs/zakenleven.

Voor jou 10 anderen en bewijs jezelf eerst maar eens.

Dus dat adviseer ik je dan ook gewoon te doen.

En dit is nog maar een stage.

Heb nog een leuk plaatje gevonden voor je hoe het zo'n beetje werkt...
Zo cru vind ik het niet!

De dochter van vrienden is ook dolblij met haat stageplaats, want het schijnt heel moeilijk te zijn er een te vinden.

Het is pas de helft van haar klasgenoten gelukt.
quote:rosalie88 schreef op 08 augustus 2011 @ 22:39:

[...]

Dit klinkt erg crue. Maar ik ga er vanuit dat je het goed bedoelde.

Jazeker bedoel ik het goed.

En ik adviseer je mijn advies ter harte te nemen.

Gewoon blij zijn dat je de stage hebt en verder geen rare dingen doen.
quote:Firene schreef op 08 augustus 2011 @ 22:26:

Maar wat is er zo erg aan haar reactie? Was het lullig opgeschreven ofzo? Want als iemand nou schrijft "hee daar had ik ook gesolliciteerd, ook toevallig! Maar ik was ook bij X aangenomen en dat past net iets beter, dus ik heb daar voor gekozen." Weet niet de exacte formulering natuurlijk, maar waarom doet jou dat pijn? En wie zegt dat jij daarom tweede keus bent?

En gefeliciteerd natuurlijk!

Dankje.

Het gaat niet zozeer om hoe ze het schreef. Het gaat erom dat ik het niet netjes vind dat je het zonodig aan iemands neus moet hangen dat jij de eerste keus bent/was voor een stageplek waar jij net voor bent aangenomen.

Maar zoals anderen al hebben gezegd, en wat ik zelf ook vermoed, kan het zo zijn dat zij helemaal geen eerste keus is. Maar zo kwam het in eerste instantie wel over.
quote:Pauline65 schreef op 08 augustus 2011 @ 22:42:

Zo cru vind ik het niet!

De dochter van vrienden is ook dolblij met haat stageplaats, want het schijnt heel moeilijk te zijn er een te vinden.

Het is pas de helft van haar klasgenoten gelukt.Ja inderdaad...
quote:rosalie88 schreef op 08 augustus 2011 @ 22:43:

[...]

Dankje.

Het gaat niet zozeer om hoe ze het schreef. Het gaat erom dat ik het niet netjes vind dat je het zonodig aan iemands neus moet hangen dat jij de eerste keus bent/was voor een stageplek waar jij net voor bent aangenomen.

Maar schreef ze dat ook? Of was dat jouw interpretatie?
quote:nlies schreef op 08 augustus 2011 @ 22:39:

Al heeft zij afgebeld dan kan de keuze van dat bedrijf toch al voor die tijd gemaakt zijn?

Bedrijf maakt keuze om 10 uur, zij belt af om 11 uur, jij krijgt het's middags te horen.

Bovendien jij hebt ook een ander bedrijf afgebeld, moet de aangenomen stagaire daar zich nu ook 2de keus voelen?

Je zult nog wel vaker in die situatie terecht komen, zo ist leven

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ben de onzekerheid wel te boven. Het is nu alleen nog de pure nieuwsgierigheid die aan me knaagt... en mijn ego natuurlijk.

Moet ik nog aan werken...
Xalvadora, dat plaatje!

TO, reageer nou eens niet zo alsof de situatie alleen maar goed is als zij misschien toch geen eerste keus was. Tjonge, wat een ongepaste manier van reageren. Je solliciteerde niet als ceo...
quote:Firene schreef op 08 augustus 2011 @ 22:46:

[...]

Maar schreef ze dat ook? Of was dat jouw interpretatie?

Ze schreef het niet letterlijk. Het was mijn interpretatie.

Maar in de meeste gevallen bel je een bedrijf na sollicitatie af nadat je van hun een aanbod voor werk/stage hebt gekregen en niet voordat het aanbod eventueel nog moet komen, lijkt me.

Tevens maak je in de meeste gevallen ook pas een keuze nadat je meerdere aanboden hebt ontvangen.

Zij zei dus: "ik heb bedrijf X afgebeld" (waar ik dus ook gesolliciteerd had) "omdat ik een keuze moest maken tussen bedrijf X en Z."
quote:xalvadora schreef op 08 augustus 2011 @ 22:42:

Heb nog een leuk plaatje gevonden voor je hoe het zo'n beetje werkt... daar moet ik altijd zo om lachen. Zo waar ook!
quote:waterlily schreef op 08 augustus 2011 @ 22:49:

Xalvadora, dat plaatje!

TO, reageer nou eens niet zo alsof de situatie alleen maar goed is als zij misschien toch geen eerste keus was. Tjonge, wat een ongepaste manier van reageren. Je solliciteerde niet als ceo...Kalm aan... het was een grapje. Ik zal er de volgende keer een: ":P" bij zetten, goed?
Ja ik vind het een beetje soapie-soapie hoor.

Je maakt een enorme ophef over niks.

En inderdaad je solliciteerde niet naar een functie als CEO...

Dit is een... stageplek...
Ja leuk plaatje he, maar zo is het precies
quote:rosalie88 schreef op 08 augustus 2011 @ 22:51:

[...]

Ze schreef het niet letterlijk. Het was mijn interpretatie.

Maar in de meeste gevallen bel je een bedrijf na sollicitatie af nadat je van hun een aanbod voor werk/stage hebt gekregen en niet voordat het aanbod eventueel nog moet komen, lijkt me.

Tevens maak je in de meeste gevallen ook pas een keuze nadat je meerdere aanboden hebt ontvangen.

Zij zei dus: "ik heb bedrijf X afgebeld" (waar ik dus ook gesolliciteerd had) "omdat ik een keuze moest maken tussen bedrijf X en Z."

Nee hoor, ze kan ook aangenomen zijn voor bedrijf Z en toen besloten hebben dat bedrijf X (jouw bedrijf) niet goed genoeg was, terwijl bedrijf x nog niet had gebeld om haar aan te nemen of af te wijzen.

Maar laat het los, laat het los, laat het los, laat het.....

(zeg deze mantra maar 100 keer hardop)
quote:xalvadora schreef op 08 augustus 2011 @ 22:53:

Ja ik vind het een beetje soapie-soapie hoor.

Je maakt een enorme ophef over niks.

En inderdaad je solliciteerde niet naar een functie als CEO...

Dit is een... stageplek...

Lekker neerbuigend. Het is nu ook weer niet zo dat ik alleen ben aangenomen om koffie en thee rond te brengen.

Dit is een stage bij een hoog aangeschreven school. Ik ga hier als adviseur werken/meelopen. Tevens zit hier toekomstperspectief in, en in deze branche/tak is dat niet zo vanzelfsprekend. Dus zeer waardevol.
quote:rosalie88 schreef op 08 augustus 2011 @ 22:59:

[...]

Lekker neerbuigend. Het is nu ook weer niet zo dat ik alleen ben aangenomen om koffie en thee rond te brengen.

Dit is een stage bij een hoog aangeschreven lyceum. Ik ga hier als studie-adviseur werken. Tevens zit hier toekomstperspectief in, en in deze branche/tak is dat niet zo vanzelfsprekend. Dus zeer waardevol.Dan dus ga je je daar nu op richten en zegt tegelijkertijd het manta 100 keer .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven