Werk & Studie alle pijlers

Ik kreeg de wind van voren van mijn baas

08-05-2010 20:53 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrijdagmiddag heb ik een heel onprettig gesprek gehad met m'n baas. Het kwam er op neer dat hij vond dat ik een muurtje om mij hen had en dat hij geen contact met mij kreeg waardoor het moeilijk samenwerking is. Hij had al zoveel gegeven en al zo vaak moeite voor mij gedaan, maar het kwam maar van 1 kant .

Een paar weken geleden was hij vol lof en nu kreeg ik ineens een koude douche over me heen. Ik werd ter plekke de grond in getrapt. Vervolgens zei hij dat ik moest leren incaseren. Was dit dezelfde man of z'n tweelingbroer. Dit kwam voor mij volkomen uit de lucht vallen, had ik iets gemist, was er iets gebeurt waar ik geen weet van had.

Ik kon de hele dag niets meer, ben achter m'n bureau gaan zitten, maar heb weinig werk verzet. Nu zie ik er erg tegen op om maandag weer naar m'n werk te gaan. Mijn baas zit tegenover mij en ik weet zeker dat ik me niet op m'n gemak ga voelen. Ik heb zelfs overwogen om m'n ontslagbrief in te dienen want zo gaan mensen niet met mij om. Ik weet dat dit een emotionele reactie is want ik heb alleen mezelf hiermee, heb geen inkomen als ik mijn baan opzeg. Maar toch, hoe moet ik a.s. maandag in hemelsnaam op kantoor goed functioneren. Wie kan mij tips geven?
Kun je je helemaal niet vinden in de kritiek van je werkgever? Herken je er oprecht niets in en ben je verbaasd over de kritiek? Vraag dan om uitleg maandag. Vraag of je nog even op het gesprek van vrijdag terug mag komen, vertel dat je je niet herkent in het beeld wat geschetst is en vraag om concrete verwachtingen.
Misschien opnieuw een gesprek met hem aanvragen en zeggen dat het je nogal persoonlijk geraakt heeft en dat je graag met hem een soort van stappenplan opstelt van verwachtingen van hem en dat jullie dat dan over een maand gaan evalueren.

Kritiek is niet leuk. Maar weglopen voor kritiek heeft geen zin.

Al heeft hij maar voor 10% gelijk, gebruik die 10% dan om er iets van te leren.
Ik herkende mij er inderdaad niet in, heb hem ook om uitleg gevraagd, maar ik was zo uit m'n doen en uit het veld geslagen dat er niets meer tot me doordrong. Ik kon niets meer, hoorde op het laatst ook niets meer, ik was verdoofd en in schok. Zo heftig was het gesprek.
Vervalt hij wel vaker in uitersten of is dit de eerste keer dat het jou opvalt?
Waarover was hij een paar weken vol lof? Wat was de aard van dat gesprek? Gaf hij je terloops een compliment of was het een uitgebreid functineringsgesprek oid?

En wat voor soort gesprek was het gisteren?
Ik kan me voorstellen dat je je zo voelt. Temeer omdat hij zich recentelijk vol lof over je uitte. Verder ben ik het eens met Hemera, erg goed idee en duidelijk omschreven. Probeer inderdaad nog een keer naar je zelf te kijken, kalm te blijven en niet te emotioneel te reageren. Wens je succes!
Kwam hij alleen maar met een algemeen beeld of had hij ook concrete punten van kritiek?
Blijkbaar verwacht hij iets van je wat je nu niet laat zien. Het beste is inderdaad om gewoon meer uitleg te vragen.

Hoe bedoelde hij het en wat voor consequentie heeft het voor je functioneren? Nu heb je alleen een rotgevoel en geen idee wat je er mee moet....

Ik denk dat je maandag jezelf een paar keer moed moet inspreken maar er is m.i. geen andere oplossing dan een nieuw gesprek.
Tip? Kom voor jezelf op en ga in gesprek. Als ik heel eerlijk ben lijkt het feit dat jij zonder om uitleg te vragen je ontslag (!!) wil indienen zijn punt wel een beetje te bewijzen....
ook eens met yoyo2..
Waarom heb je het gesprek als heftig ervaren? Wat heeft je daarin zo geraakt?
Ben je er zo door geraakt omdat hij een bepaalde snaar geraakt heeft? Of omdat je echt het idee hebt dat hij het niet over jou heeft en dat hij jou totaal verkeerd begrijpt?
Oh zo'n beetje iedereen zit hier tegelijk te typen... beetje mosterd.
quote:Soepkippie schreef op 08 mei 2010 @ 21:03:

Tip? Kom voor jezelf op en ga in gesprek. Als ik heel eerlijk ben lijkt het feit dat jij zonder om uitleg te vragen je ontslag (!!) wil indienen zijn punt wel een beetje te bewijzen....Ligt eraan. Ik ken iemand die voor een narcistische baas werkte. In dat geval zit er niet veel anders op.
quote:korenwolf schreef op 08 mei 2010 @ 21:04:

[...]

Ligt eraan. Ik ken iemand die voor een narcistische baas werkte. In dat geval zit er niet veel anders op.Het klinkt een beetje narcistisch inderdaad...van die baas dan he
hoe lang werk je er al bacterie?
quote:korenwolf schreef op 08 mei 2010 @ 21:02:

Vervalt hij wel vaker in uitersten of is dit de eerste keer dat het jou opvalt?Niet dat ik weet, hij is nu een paar maanden mijn baas. Hij zag wel dat ik van slag was en vroeg toen ik weg liep of ik boos op hem was. Ik zei toen dat ik alleen heel erg verdrietig was, meer kwam er ook niet uit. Daarna ben ik even naar de wc gegaan om het tot me door te laten dringen wat er net was gebeurt.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma isibeneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:kaetje schreef op 08 mei 2010 @ 21:02:

Waarover was hij een paar weken vol lof? Wat was de aard van dat gesprek? Gaf hij je terloops een compliment of was het een uitgebreid functineringsgesprek oid?

En wat voor soort gesprek was het gisteren?Het was gewoon het wekelijks werkoverleg. Hij zei eerst dat hij niet ontevreden was, dat ik een leuke vrolijke collega ben en leuk met de andere collega's omga en nu leek het wel of vhij van gedachten was veranderd. Hij kwam met voorbeelden van mijn gedrag tijdens vergaderingen.
quote:Topber schreef op 08 mei 2010 @ 21:03:

Blijkbaar verwacht hij iets van je wat je nu niet laat zien. Het beste is inderdaad om gewoon meer uitleg te vragen.

Hoe bedoelde hij het en wat voor consequentie heeft het voor je functioneren? Nu heb je alleen een rotgevoel en geen idee wat je er mee moet....

Ik denk dat je maandag jezelf een paar keer moed moet inspreken maar er is m.i. geen andere oplossing dan een nieuw gesprek.Hij zei dat een en ander hem niet lekker zat en dat als hij een functioneringsgesprek zou moeten houden dat het dan niet goed zou uitpakken. Daarom wilde hij nu al meegeven dat hij vond dat dingen niet goed gingen zodat ik het van te voren wist en eventueel nog kon verbeteren.
Wat kan je baas werkinhoudelijk op jou aan te merken hebben? Wat heeft hij daarover gezegd. En in welk opzicht gaat die samenwerking dan moeizaam? Hoeveel collega's heb je daar?

Als jouw baas jou binnen een paar minuten (hoe lang duurde het gesprek?) aan het huilen maakt, of althans bijna, dan is dat toch geen normaal gedrag van hem? Daar zit toch niks opbouwends in? En neem maar van mij aan, dat kritiek voor de meeste mensen heel moeilijk is hoor. Vooral als het op de man wordt gespeeld, dus op hoe jij bent of hoe jij overkomt op anderen enzo, dingen waar je zelf niet altijd 123 iets aan kan veranderen.

Ik vind de manier waarop jouw baas jou heeft aangesproken heel dubieus. Heel vreemd. Wil hij jou eruit werken? Had hij een oogje op je en ving hij bot? Heeft hij een vervanger voor jou op t oog? Wat zit hierachter.
Heeft hij deze dingen tegen je gezegd waar andere mensen bij waren? Als dat zo is vind ik dat niet zo netjes van hem.

Ik zou aangeven dat je graag nog eens terug wilt komen op het gesprek en zeggen dat je extra van slag was omdat hij twee weken geleden nog zei dat hij zo tevreden ed. was en dat je niet goed begrijpt waar de verandering vandaan komt.

Probeer vantevoren te bedenken (schrijf eventueel op!) wat je graag wilt weten en wat je wilt zeggen. Als je hier op terug komt is het voor allebei prettig als je dat in 1 vervolggesprek kan afhandelen.

Als hij je deze kritiek heeft gegeven in het bijzijn van collega's zou ik dat ook zeker noemen. Een volgende keer wil ik dit soort kritiek liever in een persoonlijk gesprek horen.
hmmmm.....dat klinkt een beetje als mijn verhaal bij mijn vorige werkgever.....half jaar daarvoor een vast contract met een uitstekende beoordeling gekregen en ineens een gesprek, waarin werkgever me dusdanig in een hoek drukte en provoceerde dat dat volledig uit de hand liep. Tot op de dag van vandaag denk ik nog steeds dat werkgever me heeft uitgelokt in de hoop me op staande voet te kunnen ontslaan - waar de advocaat overigens een stokje voor stak -, en die theorie wordt door diverse mensen onderschreven. Staande voet kon werkgever nooit hard maken. Zou het kunnen dat je werkgever je uit de tent probeert te lokken?
quote:Vicky schreef op 08 mei 2010 @ 21:20:

Ik vind de manier waarop jouw baas jou heeft aangesproken heel dubieus. Heel vreemd. Wil hij jou eruit werken? Precies! Dat gevoel kreeg ik dus ook. To, misschien is het zinvol om toch op voorhand al wat juridisch advies in te winnen. Dan weet je zelf in ieder geval waar je staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven