Inkomsten naast vaste baan
maandag 5 november 2018 om 16:11
Hi allemaal,
Momenteel heb ik een fulltime baan, maar ik wil graag in mijn vrije tijd wat bijverdienen binnen mijn vakgebied. In mijn contract staat dat dit niet zomaar mag en dat de werkgever hier nadrukkelijke toestemming voor moet geven.
Ik heb er helemaal geen ervaring mee of verstand van. Mag dit, kan dit en heeft iemand er wel ervaring mee?
Momenteel heb ik een fulltime baan, maar ik wil graag in mijn vrije tijd wat bijverdienen binnen mijn vakgebied. In mijn contract staat dat dit niet zomaar mag en dat de werkgever hier nadrukkelijke toestemming voor moet geven.
Ik heb er helemaal geen ervaring mee of verstand van. Mag dit, kan dit en heeft iemand er wel ervaring mee?
maandag 5 november 2018 om 16:14
Dat staat er niet.blondie-90 schreef: ↑05-11-2018 16:12Lijkt me een duidelijk verhaal?
Er staat nadrukkelijk in je contract dat dit niet mag. Doe je dit toch en komen ze erachter, dan ben je je baan kwijt met al dan niet een boete als extraatje.
Het mag niet zomaar, alleen met goedkeuring.
maandag 5 november 2018 om 16:16
maandag 5 november 2018 om 16:17
Bij heel veel bedrijven mag dat niet, heb nog geen contract getekend zonder zo'n beding, en het lijkt me ook wel duidelijk waarom. Ze willen gewoon niet dat je met je kennis naar de concurrent gaat waardoor ze mogelijk inkomsten mis lopen. Ik zou dus voor iets gaan buiten je vak gebied wat niks te maken heeft met je vaste baan. Er staan inderdaad hoge boetes op vaak.
Deed je het werk al voordat je bij bedrijf kwam werken dan is het een ander verhaal mits je het gewoon vermeld hebt.
Deed je het werk al voordat je bij bedrijf kwam werken dan is het een ander verhaal mits je het gewoon vermeld hebt.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-11-2018 16:18
5.64% gewijzigd
maandag 5 november 2018 om 16:19
Ja, vaak wel.
En in tegenstelling tot het niet altijd even rechtsgeldig zijn van een concurentiebeding na beindiging contract, is dit tijdens het contract wel vaak aan de orde bij zelfde soort activiteiten/ zelfde vakgebied.
Is niet heel raar toch?
Maar wat is er mis met goedkeuring vragen? Nee heb je en ja kan je krijgen, ligt eraan wat je precies van plan ben.
maandag 5 november 2018 om 16:21
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad logisch als jij het zo uitlegt @TsumTsum.
Vind het ook wel een bijzonder iets. Ik ga me er eens in verdiepen, want het zou gaan om freelance werk dat je zelf in kunt delen en het heeft niets met mijn branche te maken, maar voor een klein deel met werkzaamheden die ik bij mijn vaste baan uitvoer. Aankaarten en overleggen met mijn werkgever ga ik dus zeker doen
Vind het ook wel een bijzonder iets. Ik ga me er eens in verdiepen, want het zou gaan om freelance werk dat je zelf in kunt delen en het heeft niets met mijn branche te maken, maar voor een klein deel met werkzaamheden die ik bij mijn vaste baan uitvoer. Aankaarten en overleggen met mijn werkgever ga ik dus zeker doen
maandag 5 november 2018 om 16:22
Nee zeker niet raar! Ik vroeg me gewoon af hoe het in elkaar steekt, helemaal geen ervaring meeLucifer2018 schreef: ↑05-11-2018 16:19Ja, vaak wel.
En in tegenstelling tot het niet altijd even rechtsgeldig zijn van een concurentiebeding na beindiging contract, is dit tijdens het contract wel vaak aan de orde bij zelfde soort activiteiten/ zelfde vakgebied.
Is niet heel raar toch?
Maar wat is er mis met goedkeuring vragen? Nee heb je en ja kan je krijgen, ligt eraan wat je precies van plan ben.
Ik ga het inderdaad zeker overleggen of zij het goed vinden.
maandag 5 november 2018 om 16:24
Vaak is het trouwens geen probleem dat je er iets naas doet. Heb meerdere collega's gehad die gewoon 2 parttime banen hadden, naast hun vaste baan freelancer waren in een ander vak gebied en mensen die vrijwilligerswerk deden.
Doe zelf ook vrijwilligerswerk naast mijn baan, dat doe ik al jaren en is nooit een probleem geweest. Het enige waar je werkgever dan wel mee te maken krijgt is dat je werkgever je niet in de weg mag staan om dat andere werk te doen. Natuurlijk maak je daar afspraken over maar je werkgever mag niet ineens besluiten dat je dat werk maar (tijdelijk) op moet geven.
Doe zelf ook vrijwilligerswerk naast mijn baan, dat doe ik al jaren en is nooit een probleem geweest. Het enige waar je werkgever dan wel mee te maken krijgt is dat je werkgever je niet in de weg mag staan om dat andere werk te doen. Natuurlijk maak je daar afspraken over maar je werkgever mag niet ineens besluiten dat je dat werk maar (tijdelijk) op moet geven.
maandag 5 november 2018 om 16:26
Verder is er ook nog wetgeving dat je moet voldoen aan maximale werktijden en rusttijden. Zeker wanneer je in loondienst, ook bij verschillende werkgevers. Wil je als zelfstandige ernaast werken, dan gelden weer andere regels.
Het is dus niet zo vreemd dat je huidige werkgever daar toestemming voor moet geven. Daarnaast is er ook nog zoiets als concurrentiebeding.
Het is dus niet zo vreemd dat je huidige werkgever daar toestemming voor moet geven. Daarnaast is er ook nog zoiets als concurrentiebeding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 5 november 2018 om 16:26
Dat is inderdaad waar ik ook aan moest denken. Goede afspraken is natuurlijk belangrijk. Denk er al langer over na, maar nooit echt in verdiept. Ik wilde eerst wat meer info en ervaringen voor ik me er echt in zou verdiepen.TsumTsum schreef: ↑05-11-2018 16:24Vaak is het trouwens geen probleem dat je er iets naas doet. Heb meerdere collega's gehad die gewoon 2 parttime banen hadden, naast hun vaste baan freelancer waren in een ander vak gebied en mensen die vrijwilligerswerk deden.
maandag 5 november 2018 om 16:38
Dit is geen concurrentiebeding maar een beding omtrent het verbod op nevenactiviteiten zonder toestemming van de werkgever.
Zo’n beding is heel gebruikelijk. De werkgever wil graag kunnen beoordelen of jouw werkzaamheden het werk voor je werkgever niet in de weg gaan zitten.
Dat kan het geval zijn als er sprake is van concurrerende activiteiten (je geeft bijv bijles voor een bedrijf en wil dat ook freelance voor jezelf gaan doen), maar er zijn ook tal van andere bezwaren mogelijk. Zo zijn de meeste werkgevers bijvoorbeeld ook niet zo happig op bijklussen op vreemde tijden (want dan ben je niet fit). Of stel dat je met jouw nevenactiviteiten mogelijk de reputatie van jouw werkgever op het spel zet (je wil bijv campagne gaan voeren voor een politieke partij die niet bij de organisatie past, zieltjes gaan winnen voor een sekte, of jezelf als SM meesteres profileren). Of misschien zoek je juist risico’s op (instructeur free climbing ofzo) die de kans op uitval door ziekte aanzienlijk verhogen.
Kortom, er zijn tal van redenen te bedenken waarom een werkgever graag eerst goedkeuring geeft voor nevenactiviteiten.
Zo’n beding is heel gebruikelijk. De werkgever wil graag kunnen beoordelen of jouw werkzaamheden het werk voor je werkgever niet in de weg gaan zitten.
Dat kan het geval zijn als er sprake is van concurrerende activiteiten (je geeft bijv bijles voor een bedrijf en wil dat ook freelance voor jezelf gaan doen), maar er zijn ook tal van andere bezwaren mogelijk. Zo zijn de meeste werkgevers bijvoorbeeld ook niet zo happig op bijklussen op vreemde tijden (want dan ben je niet fit). Of stel dat je met jouw nevenactiviteiten mogelijk de reputatie van jouw werkgever op het spel zet (je wil bijv campagne gaan voeren voor een politieke partij die niet bij de organisatie past, zieltjes gaan winnen voor een sekte, of jezelf als SM meesteres profileren). Of misschien zoek je juist risico’s op (instructeur free climbing ofzo) die de kans op uitval door ziekte aanzienlijk verhogen.
Kortom, er zijn tal van redenen te bedenken waarom een werkgever graag eerst goedkeuring geeft voor nevenactiviteiten.
maandag 5 november 2018 om 16:44
Duidelijk, geeft mij een stuk beter beeld. Bedankt!Nummer*Zoveel schreef: ↑05-11-2018 16:38Dit is geen concurrentiebeding maar een beding omtrent het verbod op nevenactiviteiten zonder toestemming van de werkgever.
maandag 5 november 2018 om 17:16
blondie-90 schreef: ↑05-11-2018 16:12Lijkt me een duidelijk verhaal?
Er staat nadrukkelijk in je contract dat dit niet mag. Doe je dit toch en komen ze erachter, dan ben je je baan kwijt met al dan niet een boete als extraatje.
Niet elk bedrijf trapt je er zomaar uit hoor.
maandag 5 november 2018 om 17:18
Daar gaat het helemaal niet om. Werkgevers willen graag volledige focus en niet dat je bijvoorbeeld afgepeigerd op je werk zit omdat je 's avonds nog een baan erbij hebt.
maandag 5 november 2018 om 17:44
maandag 5 november 2018 om 20:32
Wat NummerZoveel zegt, plus evt goede met maximale werktijd. Mijn werkgever heeft een paar maanden geleden een boete gekregen voor het overtreden van de maximale werkduur van een medewerker. Dat ging om iemand met een bijna full-time contract bij ons, die ook nog als zorgverlener werkte voor een familielid en daarvoor betaald werd vanuit een persoonsgebonden budget. Wij hebben expliciet in ons contract staan dat je voor nevenwerkzaamheden toestemming moet vragen en hebben, en dat had deze man dus niet gedaan. Je zou denken dat mijn werkgever dus niet veel te verwijten valt (hoe moeten die in vredesnaam weten wat jij in je vrije tijd doet, als je letterlijk zeggen dat je het moet melden, maar je doet dat niet). Maar mooi dat we wel een boete van ruim 25.000 euro kregen. Dus ik kan me voorstellen dat werkgevers hier voorzichtig mee willen zijn.
maandag 5 november 2018 om 20:36
Wow! Dat is wel erg veel! Gaat je werkgever dat nog verhalen op je collega of niet? En wellicht zag die collega dat niet echt als werk maar meer als gewoon je familielid helpen en daar wat voor krijgen. Zou het wel een lastige vinden in dit geval. Al was het natuurlijk wel handiger geweest als collega het gemeld had.nausicaa schreef: ↑05-11-2018 20:32Wat NummerZoveel zegt, plus evt goede met maximale werktijd. Mijn werkgever heeft een paar maanden geleden een boete gekregen voor het overtreden van de maximale werkduur van een medewerker. Dat ging om iemand met een bijna full-time contract bij ons, die ook nog als zorgverlener werkte voor een familielid en daarvoor betaald werd vanuit een persoonsgebonden budget. Wij hebben expliciet in ons contract staan dat je voor nevenwerkzaamheden toestemming moet vragen en hebben, en dat had deze man dus niet gedaan. Je zou denken dat mijn werkgever dus niet veel te verwijten valt (hoe moeten die in vredesnaam weten wat jij in je vrije tijd doet, als je letterlijk zeggen dat je het moet melden, maar je doet dat niet). Maar mooi dat we wel een boete van ruim 25.000 euro kregen. Dus ik kan me voorstellen dat werkgevers hier voorzichtig mee willen zijn.
maandag 5 november 2018 om 20:38
Dit is echt een situatie die je met een goede advocaat op moet pakken, want de boete is onredelijk en onbillijk (tenzij er verzwarende omstandigheden zijn, zoals bijv het voortdurend overtreden van wetgeving door werkgever, maar daar ga ik niet vanuit).
maandag 5 november 2018 om 21:05
Het zal vooral afhangen van de klantenkring waar je (en jouw werkgever) je op richt. Als jij jouw diensten gaat aanbieden aan klanten die ook bij jouw werkgever aan kunnen kloppen zal het niet mogen. Maar als het een compleet ander marktsegment is zal het wel loslopen. Maar uiteraard wel toestemming vragen.fotoroid schreef: ↑05-11-2018 16:11Hi allemaal,
dinsdag 6 november 2018 om 00:24
Geen zorgen, gaat om een heel groot ziekenhuis met juridische afdeling, dus die advocaten zijn er wel. Maar het eerste protest is dus niet toegekend. Uiteraard gaan ze in beroep, niet alleen om het geld, maar omdat dit echt belachelijk is. En inderdaad, als het nou de zoveelste was, maar nee. Gevalletje inspectie die zegt ‘computer says no’.Nummer*Zoveel schreef: ↑05-11-2018 20:38Dit is echt een situatie die je met een goede advocaat op moet pakken, want de boete is onredelijk en onbillijk (tenzij er verzwarende omstandigheden zijn, zoals bijv het voortdurend overtreden van wetgeving door werkgever, maar daar ga ik niet vanuit).
Ze zijn overigens voor zover ik weet niet van plan om het op werknemer te verhalen. Ten eerste weet ik helemaal niet of dat überhaupt zou kunnen, maar het zou de situatie ook alleen maar nóg schrijnender maken. Nu is het iets heel belachelijks, maar het ziekenhuis valt niet om van zo’n bedrag (dit ziekenhuis in elk geval niet), voor een individueel persoon zou het natuurlijk echt een drama zijn.
En het zou inderdaad heel goed kunnen dat de bewuste persoon niet eens doorhad dat dit ook onder nevenwerkzaamheden valt. Als jij al jaren mantelzorgt voor familie, en daar nu wat voor betaald krijgt, kan ik me voorstellen dat dat niet voelt als een baan. (Overigens is dat maar een aanname, ik ken de persoon niet, dus wat die wel of niet dacht, geen idee).