Invallen basisschool?
woensdag 19 december 2018 om 13:57
Wegens lerarentekort beginnen de eerste gaten te vallen in het lesrooster van mijn kinderen op school. Vanaf januari vervallen de plusklassen voor de hogere groepen omdat er geen leerkracht meer beschikbaar is. De brief waarin vermeld staat dat het kan voorkomen dat de kinderen naar huis gestuurd worden bij gebrek aan vervanging is ook binnen.
Dit zat eraan te komen en ik twijfel al geruime tijd of het een idee is om als vrijwilliger de plusklaslessen deels op te vangen totdat er een vervanger gevonden is. Dat zou 1x in de 2 weken een ochtendje zijn en is naast mijn normale werkzaamheden haalbaar.
Alleen, ik heb geen pedagogische achtergrond. Ook heb ik geen idee of de leerkrachten uberhaupt op mij zitten te wachten, dus voordat ik het voorstel: wie doet het ook? Hoe heb je het voorgelegd of ben je gevraagd? Wat is je ervaring met opdrachten maken? Doe je dat zelf, gaat dat in overleg of krijg je materiaal van school? Wat is je ervaring met de leerkrachten?
Mijn motivatie is simpel: het lijkt mij leuk & nuttig om te doen.
Dit zat eraan te komen en ik twijfel al geruime tijd of het een idee is om als vrijwilliger de plusklaslessen deels op te vangen totdat er een vervanger gevonden is. Dat zou 1x in de 2 weken een ochtendje zijn en is naast mijn normale werkzaamheden haalbaar.
Alleen, ik heb geen pedagogische achtergrond. Ook heb ik geen idee of de leerkrachten uberhaupt op mij zitten te wachten, dus voordat ik het voorstel: wie doet het ook? Hoe heb je het voorgelegd of ben je gevraagd? Wat is je ervaring met opdrachten maken? Doe je dat zelf, gaat dat in overleg of krijg je materiaal van school? Wat is je ervaring met de leerkrachten?
Mijn motivatie is simpel: het lijkt mij leuk & nuttig om te doen.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
woensdag 19 december 2018 om 16:52
Bij ons gingen die mails er vorig schooljaar al uit.
Je kan het altijd voorstellen. Besef wel dat het niet alleen de plusklas is, maar dat er ook een bepaalde samenwerking met de leerkrachten van de leerlingen komt kijken. Denk ook aan het gedrag van de leerlingen. Ook zullen beide partijen moeten nadenken of dit wel handig is om jou hier helemaal op in te werken. Je kan dit namelijk niet doen zonder enige voorkennis en een leerkracht zal je daarbij moeten helpen.
Wel eens met sommige die zeggen dat je dan het probleem maskeert en ook het stukje bevestiging dat iedereen les zou kunnen geven. Hoewel dit gaat om een plusklas.. en je praat misschien maar over een paar keer. Ik snap jouw insteek wel, zou ik ook hebben als ouder.
Je kan het altijd voorstellen. Besef wel dat het niet alleen de plusklas is, maar dat er ook een bepaalde samenwerking met de leerkrachten van de leerlingen komt kijken. Denk ook aan het gedrag van de leerlingen. Ook zullen beide partijen moeten nadenken of dit wel handig is om jou hier helemaal op in te werken. Je kan dit namelijk niet doen zonder enige voorkennis en een leerkracht zal je daarbij moeten helpen.
Wel eens met sommige die zeggen dat je dan het probleem maskeert en ook het stukje bevestiging dat iedereen les zou kunnen geven. Hoewel dit gaat om een plusklas.. en je praat misschien maar over een paar keer. Ik snap jouw insteek wel, zou ik ook hebben als ouder.
woensdag 19 december 2018 om 16:55
EnglishmaninNewYork schreef: ↑19-12-2018 16:33Het is absoluut niet mijn intentie om redder in nood te spelen. De meeste kinderen in de plusklas ken ik al van jongs af aan en het is zonde dat dat stukje extra uitdaging, stimulans die hun andere manier van denken & leren prikkelt wegvalt. Dat is mijn uitgangspunt.
Ook is het niet mijn intentie, als ik het al zou doen, om voor de klas te gaan staan. Het zou dan de bedoeling zijn om met de plusklas leerlingen 1x in de twee weken om de tafel te gaan zitten en andere dingen te gaan doen dan ze klassikaal doen. Juist ter ondersteuning van de leerkrachten, niet ter onderschatting van.
Ook bij mijn kinderen op school speelt overbelasting een rol en het wegvallen van de plusklas maakt het er de leerkrachten uiteindelijk ook niet makkelijker op.
Maar wat ga je dan doen als je met ze om de tafel zit? Wat breng jij mee?
Je kan hier wel vragen wat wij ervan vinden maar ik denk dat daar de crux zit en waar ook de achool benieuwd naar is. Ga dus met ze in gesprek als jij denkt wat toe te kunnen voegen.
woensdag 19 december 2018 om 17:03
Bijvoorbeeld door gediplomeerde invallers die bereid zijn om in te vallen (ook al is het maar voor één dag - en die niet uit zijn op een vast contract omdat zij daar helemaal geen behoefte aan hebben) gewoon op te bellen.
Ik ben zelf zo iemand. Weliswaar al vele jaren geleden mijn diploma (PO) behaald en vanwege het toenmalige gebrek aan vacatures elders gaan werken en daarnaast ook nog een HBO diploma in een ander vakgebied behaald. Geef ook nog steeds les op een post-HBO opleiding.
Maar: ook een jaar of wat geleden, na een brief/oproep van het Ministerie, nog een opfriscursus (PO) gevolgd en stage gelopen op een basisschool. Dus in principe, zeker voor invalwerk, gewoon allemaal prima in orde.
En vooral: zeer regelmatig beschikbaar naast/tussen mijn opdrachten als ZZP-er in.
Ben nu weliswaar eind vijftiger, maar voorlopig is de officiële pensioendatum boven de 67 jaar voor mij.
Vorig jaar eens gebeld vanwege de geluiden over tekorten, zeker wat betreft invallers.
Maar dan kom je terecht bij een bureau dat alleen 'recruitment' doet. En dan moet je meteen voor de hele regio beschikbaar zijn.
Moet ik geloof ik elke dag op een site gaan kijken of ik nog ergens dringend gewenst ben. Ik noemde in dat gesprek niet eens het salaris, vroeg nergens naar, maar de jongedame begon daar als het ware bij voorbaat al over te 'onderhandelen' met mij....(blijkbaar geen benul dat het systeem mij bekend is en zeker niet op het idee komen dat het mij helemaal niet direct om het salaris te doen was).
Ik vond het erg armoedig overkomen allemaal. En nou ja, zo nodig hoef ik nu ook weer niet een ander uit de brand te helpen.... terwijl ik het prima zou vinden om af en toe een telefoontje te krijgen met de vraag of ik zieke X of Y voor een paar dagen zou kunnen vervangen, gewoon bij wat scholen in een omtrek van 10 kilometer of zo.
Dus er zijn zat gediplomeerde mensen beschikbaar; ik ken er zelf al een aantal in mijn directe omgeving.
Maar dat zijn inderdaad wel mensen die liever niet in het huidige 'systeem' van 'werving' mee willen doen.
woensdag 19 december 2018 om 17:22
Ik heb de kinderen zeker iets te bieden, anders was dit niet eens in mij opgekomen. Maar kan ik dat ook overbrengen naar de kinderen in de plusklas? Kan ik lesgeven? Ik weet het niet. Nooit eerder gedaan.
Ik heb in een ver, ver, ve-her verleden trainingen gegeven. Maar dat was aan groepen volwassenen en was maar voor een blauwe maandag (enkele maanden, dus niet echt noemenswaardige ervaring).
@Gebruna, pb/noem eens een gebied? We hebben hier hard een invaller nodig!
Ik heb in een ver, ver, ve-her verleden trainingen gegeven. Maar dat was aan groepen volwassenen en was maar voor een blauwe maandag (enkele maanden, dus niet echt noemenswaardige ervaring).
@Gebruna, pb/noem eens een gebied? We hebben hier hard een invaller nodig!
englishmaninnewyork wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:26
1.83% gewijzigd
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
woensdag 19 december 2018 om 17:24
Ik denk alleen niet dat ik 'kundig' ben op de manier waarop jij het bedoelt, laat dat duidelijk zijn. Ik kan vanuit wat ik te bieden heb niet aan alle behoeftes van de kinderen voldoen, het zal beperkt zijn.
woensdag 19 december 2018 om 17:37
Even off topic hoor. Geen idee in welke regio jij zit, maar ik werk (met een vaste aanstelling ) voor een invalpool en bij ons zitten ze te springen om 'losse'' invallers zoals jij. Je kiest dan zelf hoever je van huis wilt, je kiest zelf in welke groepen je les wilt geven en in de app die we voor planningen hebben geef je zelf aan wanneer je beschikbaar bent. Dan krijg je een appje of een telefoontje. Je hoeft er niet zelf achteraan.Gebruna schreef: ↑19-12-2018 17:03Bijvoorbeeld door gediplomeerde invallers die bereid zijn om in te vallen (ook al is het maar voor één dag - en die niet uit zijn op een vast contract omdat zij daar helemaal geen behoefte aan hebben) gewoon op te bellen.
Ik ben zelf zo iemand. Weliswaar al vele jaren geleden mijn diploma (PO) behaald en vanwege het toenmalige gebrek aan vacatures elders gaan werken en daarnaast ook nog een HBO diploma in een ander vakgebied behaald. Geef ook nog steeds les op een post-HBO opleiding.
Maar: ook een jaar of wat geleden, na een brief/oproep van het Ministerie, nog een opfriscursus (PO) gevolgd en stage gelopen op een basisschool. Dus in principe, zeker voor invalwerk, gewoon allemaal prima in orde.
En vooral: zeer regelmatig beschikbaar naast/tussen mijn opdrachten als ZZP-er in.
Ben nu weliswaar eind vijftiger, maar voorlopig is de officiële pensioendatum boven de 67 jaar voor mij.
Vorig jaar eens gebeld vanwege de geluiden over tekorten, zeker wat betreft invallers.
Maar dan kom je terecht bij een bureau dat alleen 'recruitment' doet. En dan moet je meteen voor de hele regio beschikbaar zijn.
Moet ik geloof ik elke dag op een site gaan kijken of ik nog ergens dringend gewenst ben. Ik noemde in dat gesprek niet eens het salaris, vroeg nergens naar, maar de jongedame begon daar als het ware bij voorbaat al over te 'onderhandelen' met mij....(blijkbaar geen benul dat het systeem mij bekend is en zeker niet op het idee komen dat het mij helemaal niet direct om het salaris te doen was).
Ik vond het erg armoedig overkomen allemaal. En nou ja, zo nodig hoef ik nu ook weer niet een ander uit de brand te helpen.... terwijl ik het prima zou vinden om af en toe een telefoontje te krijgen met de vraag of ik zieke X of Y voor een paar dagen zou kunnen vervangen, gewoon bij wat scholen in een omtrek van 10 kilometer of zo.
Dus er zijn zat gediplomeerde mensen beschikbaar; ik ken er zelf al een aantal in mijn directe omgeving.
Maar dat zijn inderdaad wel mensen die liever niet in het huidige 'systeem' van 'werving' mee willen doen.
renske1975 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:57
0.04% gewijzigd
woensdag 19 december 2018 om 17:45
Dit is precies wat ik bedoel. Ik heb geen oordeel over het kennisniveau van EnglishmaninNewYork.redbulletje schreef: ↑19-12-2018 15:43Dit!
Hoe meer mensen er overlast ervaren doordat ze meer kinderopvang moeten regelen, hoe meer kans dat er van hogerhand meer mensen ingehuurd worden. Zolang er gratis en voor niets vrijwilligers opvang bieden, hoe makkelijker men het zo door laat gaan.
woensdag 19 december 2018 om 17:46
Ik vraag mij ook wel eens af waarom men niets doet met al die 50-plussers die een paar jaar gelden gevraagd werden om in te stemmen met hun "onvrijwillige" vertrek met als extra lokkertje dat als zij (ik dacht vóór 1-7-2015) zouden tekenen en alleen voor de vorm zouden protesteren tegen hun ontslag, zij dan nog in aanmerking kwamen voor de oude (langere) w.w. duur.
Een aantal mensen (meestal vrouwen) die toen zo’n 55 jaar oud waren en geen kinderen meer thuis hadden wonen en die het zich financieel konden veroorloven om te stoppen met werken (met dus die drie jaar w.w. in het vooruitzicht) zijn toen gestopt.
Maar nu die drie jaren zijn verstreken, hebben die mensen géén recht meer op w.w. en (indien werkende partner of vermogen) ook niet op enige andere uitkering. Sommigen van hun zitten qua leeftijd echter nog ver van hun –nieuwe- pensioendatum verwijderd.
Al eens in dat potentieel gedacht of gekeken?
@Englishman; waarom vraag je niet of je een keer mag meelopen en/of een gastles mag verzorgen als je wil kijken of het iets voor je is?
Een aantal mensen (meestal vrouwen) die toen zo’n 55 jaar oud waren en geen kinderen meer thuis hadden wonen en die het zich financieel konden veroorloven om te stoppen met werken (met dus die drie jaar w.w. in het vooruitzicht) zijn toen gestopt.
Maar nu die drie jaren zijn verstreken, hebben die mensen géén recht meer op w.w. en (indien werkende partner of vermogen) ook niet op enige andere uitkering. Sommigen van hun zitten qua leeftijd echter nog ver van hun –nieuwe- pensioendatum verwijderd.
Al eens in dat potentieel gedacht of gekeken?
@Englishman; waarom vraag je niet of je een keer mag meelopen en/of een gastles mag verzorgen als je wil kijken of het iets voor je is?
woensdag 19 december 2018 om 18:11
Weet je. Alles is beter dan niets zou je denken. Dus vanuit die insteek zou ik denken ja waarom niet. Maar dan krijg je een andere invulling als een reguliere plusklas en dan moet er ook duidelijk met kinderen n ouders besproken worden wat jij kunt bieden dn wat hun verwachtingen zijnEnglishmaninNewYork schreef: ↑19-12-2018 17:24Ik denk alleen niet dat ik 'kundig' ben op de manier waarop jij het bedoelt, laat dat duidelijk zijn. Ik kan vanuit wat ik te bieden heb niet aan alle behoeftes van de kinderen voldoen, het zal beperkt zijn.
woensdag 19 december 2018 om 18:26
Het kan als ondersteuning worden vormgegeven. Op dezelfde manier als ondersteuning voor kinderen die extra uitleg nodig hebben.lisbeth schreef: ↑19-12-2018 18:11Weet je. Alles is beter dan niets zou je denken. Dus vanuit die insteek zou ik denken ja waarom niet. Maar dan krijg je een andere invulling als een reguliere plusklas en dan moet er ook duidelijk met kinderen n ouders besproken worden wat jij kunt bieden dn wat hun verwachtingen zijn
Ik geef al jaren leesondersteuning op de school van mijn kinderen (dus niet boekjes lezen, maar echt technisch lezen, begrijpend lezen etc.). In kleine groepjes, geclusterd per aandachtsgebied en onder verantwoordelijkheid van de IB'er.
woensdag 19 december 2018 om 19:04
Mijn post was vooral bedoeld van: misschien ook eens kijken naar de manier waarop men probeert mensen te werven dan wel in te schakelen.renske1975 schreef: ↑19-12-2018 17:37Even off topic hoor. Geen idee in welke regio jij zit, maar ik werk (met een vaste aanstelling ) voor een invalpool en bij ons zitten ze te springen om 'losse'' invallers zoals jij. Je kiest dan zelf hoever je van huis wilt, je kiest zelf in welke groepen je les wilt geven en in de app die we voor planningen hebben geef je zelf aan wanneer je beschikbaar bent. Dan krijg je een appje of een telefoontje. Je hoeft er niet zelf achteraan.
Ik 'zoek' geen invalwerk omdat dat als hoofdinkomen voor mij zou moeten dienen. Maar behalve bijvoorbeeld lesgeven (dat is doorgaans 's avonds en dat gaat dan om modules van X weken) kan ik mijn werk/activiteiten nagenoeg allemaal zelf inplannen.
Ik zou dus niet een heel schema in gaan vullen van welke dagen ik als invaller 'beschikbaar' ben. Maar als men (desnoods 's morgens om 7.00 uur) zou bellen of ik kan invallen, dan is dat meestal wel te regelen.
Het lijkt mij ook wel leuk om te doen. Maar er is voor mij op zich geen noodzaak bij. Dus dan laat je het er al snel bij zitten als je het gevoel hebt dat het allemaal wel heel ingewikkelde toestanden worden als je je zou aanmelden.
Ik bedoel er vooral mee; zo zullen er meer mensen zijn.
Op zich off-topic, maar het zou dus heel goed kunnen zijn dat er nog veel te winnen valt in de manier waarop men zoekt naar invallers.
En nu ik weer lees dat het dus nog steeds een groot probleem is om invallers te vinden die voor 'losse' invalwerkzaamheden beschikbaar zijn en die géén vast contract hoeven o.i.d., is het een idee om mijn 'oproepbaarheid' nog eens hier of daar te droppen... (dus zo kan off-topic toch weer ergens toe leiden ; -)
woensdag 19 december 2018 om 19:23
@Gebruna, ik neem je idee mee hoor! Niet geschoten is altijd mis. En wbt je vraag; ik wil eerst peilen hoe de schoolleiding erover denkt voordat ik iets dergelijks verzoek. Als het er uiteindelijk op uitdraait dat ik -in welke vorm dan ook- een bijdrage zou kunnen leveren vraag ik het wel, ik wil er niet aan beginnen zonder eerst begeleid te worden en een goede richting mee te krijgen.
Van wat ik hier in de reacties al voorbij heb zien komen (waarvoor dank!), zijn er manieren waarop het zou kunnen. Door als een vorm van 'meeleesmoeder' aan de slag te gaan torn ik niet aan het beeld van de leerkracht als vakman/vrouw. Haalt alleen nog niet weg dat er professionele krachten horen te staan en mijn tijdelijke ondersteuning niet afdoende zal zijn om de kinderen volwaardig te bieden wat ze nodig hebben.
Van wat ik hier in de reacties al voorbij heb zien komen (waarvoor dank!), zijn er manieren waarop het zou kunnen. Door als een vorm van 'meeleesmoeder' aan de slag te gaan torn ik niet aan het beeld van de leerkracht als vakman/vrouw. Haalt alleen nog niet weg dat er professionele krachten horen te staan en mijn tijdelijke ondersteuning niet afdoende zal zijn om de kinderen volwaardig te bieden wat ze nodig hebben.
woensdag 19 december 2018 om 19:35
Een plusklas is juist ideaal hiervoor, dat zou je in de vorm van atelieronderwijs kunnen gieten. En dan ouders als expert op hun vakgebied (zoals een vreemde taal, architectuur, natuurkunde etc.) projecten laten uitvoeren met de kinderen. Hierbij kun je begeleiden en vragen beantwoorden. Er zijn online ideeën genoeg te vinden.
woensdag 19 december 2018 om 19:45
Ik zou gewoon direct wat scholen in de buurt mailen of ze interesse hebben. Al die recruitmentbureaus kosten heel veel geld (en dat komt niet bij jou terecht!) En ze hebben 9 vd 10x niemand. Wat ze doen is 3 a 4 x per dag terugbellen "dat er nog steeds gezocht wordt". Laat maar, we hebben andere dingen te doen dan de band met kletspraatjes warm houden. Dus nu proberen we het vaak niet eens.Gebruna schreef: ↑19-12-2018 19:04Mijn post was vooral bedoeld van: misschien ook eens kijken naar de manier waarop men probeert mensen te werven dan wel in te schakelen.
Ik 'zoek' geen invalwerk omdat dat als hoofdinkomen voor mij zou moeten dienen. Maar behalve bijvoorbeeld lesgeven (dat is doorgaans 's avonds en dat gaat dan om modules van X weken) kan ik mijn werk/activiteiten nagenoeg allemaal zelf inplannen.
Ik zou dus niet een heel schema in gaan vullen van welke dagen ik als invaller 'beschikbaar' ben. Maar als men (desnoods 's morgens om 7.00 uur) zou bellen of ik kan invallen, dan is dat meestal wel te regelen.
Het lijkt mij ook wel leuk om te doen. Maar er is voor mij op zich geen noodzaak bij. Dus dan laat je het er al snel bij zitten als je het gevoel hebt dat het allemaal wel heel ingewikkelde toestanden worden als je je zou aanmelden.
Ik bedoel er vooral mee; zo zullen er meer mensen zijn.
Op zich off-topic, maar het zou dus heel goed kunnen zijn dat er nog veel te winnen valt in de manier waarop men zoekt naar invallers.
En nu ik weer lees dat het dus nog steeds een groot probleem is om invallers te vinden die voor 'losse' invalwerkzaamheden beschikbaar zijn en die géén vast contract hoeven o.i.d., is het een idee om mijn 'oproepbaarheid' nog eens hier of daar te droppen... (dus zo kan off-topic toch weer ergens toe leiden ; -)
woensdag 19 december 2018 om 19:46
En wie gaat dit coördineren? Ik vind het idee heel gaaf, maar vraag me af hoe je dit voor je ziet.Tiana_76 schreef: ↑19-12-2018 19:35Een plusklas is juist ideaal hiervoor, dat zou je in de vorm van atelieronderwijs kunnen gieten. En dan ouders als expert op hun vakgebied (zoals een vreemde taal, architectuur, natuurkunde etc.) projecten laten uitvoeren met de kinderen. Hierbij kun je begeleiden en vragen beantwoorden. Er zijn online ideeën genoeg te vinden.
woensdag 19 december 2018 om 19:47
Ik zou eerder - samen met de andere ouders van kinderen in de plus-klas - rond de tafel gaan zitten met school hoe ze denken dit zo snel mogelijk opgelost te zien.
Ouders die de boel willen overnemen kan best handig zijn, maar is niet de bedoeling van een school.
En jij hebt waarschijnlijk niet het juiste diploma en de juiste uitleg naar de kinderen toe.
Bovendien ... Je begint eraan, school vindt het wel makkelijk en over 5 jaar sta je daar nog. Omdat het wel goedkoop en makkelijk is en ze toch niemand meer moeten zoeken.
Ik zou dus eerder met zijn allen blijven hameren op échte vervanging.
En hoezo ... lagere schoolkinderen die naar huis gestuurd worden bij gebrek aan een leerkracht?
Daar zou ik toch écht wel met élke ouder voor gaan protesteren.
Geen plusklas tot daaraantoe.
Geen opvang tijdens de schooluren ... echt niet.
Ze smijten desnoods maar klassen samen of verzinnen maar iets anders.
Wat met ouders die hun kind niet onverwacht kunnen opvangen omdat ze bijvoorbeeld werken?
Ouders die de boel willen overnemen kan best handig zijn, maar is niet de bedoeling van een school.
En jij hebt waarschijnlijk niet het juiste diploma en de juiste uitleg naar de kinderen toe.
Bovendien ... Je begint eraan, school vindt het wel makkelijk en over 5 jaar sta je daar nog. Omdat het wel goedkoop en makkelijk is en ze toch niemand meer moeten zoeken.
En hoezo ... lagere schoolkinderen die naar huis gestuurd worden bij gebrek aan een leerkracht?
Wat met ouders die hun kind niet onverwacht kunnen opvangen omdat ze bijvoorbeeld werken?
woensdag 19 december 2018 om 19:53
En de kwaliteit van het onderwijs holt niet achteruit als je ineens 60 leerlingen in je klas hebt? Wat je zegt over ouders die er dan na 5 jaar nog staan geldt natuurlijk ook voor de leerkrachten. Als je dit toelaat dan wordt dit gewoon de nieuwe norm. Want het "gaat" toch?Belg007 schreef: ↑19-12-2018 19:47Ik zou eerder - samen met de andere ouders van kinderen in de plus-klas - rond de tafel gaan zitten met school hoe ze denken dit zo snel mogelijk opgelost te zien.
Misschien dat de BSO's lucratief om kunnen gaan met de opvangnood die er aan staat te komen als er idd massaal klassen naar huis gestuurd gaan worden.
Hier worden leerlingen verdeeld als er een leerkracht ziek is. Dan worden ze wel "opgevangen", maar krijgen geen les.
woensdag 19 december 2018 om 19:57
Dat “samensmijten” zorgt voor nog meer onrust en werkdruk.Belg007 schreef: ↑19-12-2018 19:47Ik zou eerder - samen met de andere ouders van kinderen in de plus-klas - rond de tafel gaan zitten met school hoe ze denken dit zo snel mogelijk opgelost te zien.
De eerste dag is er overigens opvangplicht. En tja, als jouw kind ziek is moet je ook plotseling wat regelen. Niks aan te doen, moet de overheid maar eens fatsoen in onderwijs gaan investeren.
woensdag 19 december 2018 om 19:58
De IB'er, die is altijd verantwoordelijk voor het extra aanbod.NoPepsiPlease schreef: ↑19-12-2018 19:46En wie gaat dit coördineren? Ik vind het idee heel gaaf, maar vraag me af hoe je dit voor je ziet.
woensdag 19 december 2018 om 19:58
NoPepsi,
Natuurlijk is het niet de bedoeling om 5 jaar lang 60 kinderen op te vangen.
Ik heb het meer over "kinderen die maar naar huis gestuurd worden omdat er 1 of 2 dagen geen leerkracht is".
Verdeel die, laat desnoods de directeur of de sportjuf voor de klas staan / voor opvang zorgen, ...
Ik hoop nog altijd dat geen enkele school het in zijn hoofd haalt om kinderen voor langer dan een week met 40 of 60 te laten samenzitten.
Ik heb het meer over "kinderen die maar naar huis gestuurd worden omdat er 1 of 2 dagen geen leerkracht is".
Verdeel die, laat desnoods de directeur of de sportjuf voor de klas staan / voor opvang zorgen, ...
Ik hoop nog altijd dat geen enkele school het in zijn hoofd haalt om kinderen voor langer dan een week met 40 of 60 te laten samenzitten.
woensdag 19 december 2018 om 20:01
De directeur heeft ook werkzaamheden die niet zomaar kunnen blijven liggen. Als er niets gebeurt wordt het lerarentekort alleen maar groter.
Overigens snap ik best dat het voor ouders een probleem is hoor. Maar de oplossing ligt niet op school.
@TO ik weet niet of jouw aanbod een goede oplossing is, ik vind het wel enorm lief en meedenkend van je!
Overigens snap ik best dat het voor ouders een probleem is hoor. Maar de oplossing ligt niet op school.
@TO ik weet niet of jouw aanbod een goede oplossing is, ik vind het wel enorm lief en meedenkend van je!
woensdag 19 december 2018 om 20:02
Ok gelukkig, dan heb ik je verkeerd begrepen. Wij sturen lln alleen naar huis als er al een andere klas verdeeld is, een kleuterklas verdeeld is (anders kunnen oudere lln daar "helpen"), IB/RT'er voor de klas, collega's gebeld etc... Dus ik dacht dat ze op jouw school die stadia ook al gepasseerd waren.Belg007 schreef: ↑19-12-2018 19:58NoPepsi,